• Hallonträd

Vill jobba på kontor

Jag jobbar nu som undersköterska och är jättetrött på mitt jobb. Jag har ganska nyligen bytt arbetsplats i hopp om att det skulle ge mig lite mer energi/arbetsglädje. Mina kollegor är jättebra, absolut inget fel på dem. Problemet är att jag är så trött på själva yrket, alltså mina arbetsuppgifter. Det är dålig lön, dåliga arbetstider, måste ha fula arbetskläder och korta omålade naglar (jag drömmer om få göra manikyr på salong). Känns som att man inte får någon direkt uppskattning heller för allt slit.

Jag valde att jobba inom vården för att jag visste att det var lätt att få jobb och att jag alltid skulle ha ett jobb  att gå till. Det var inget aktivt val jag gjorde för jag gillar att jobba med människor. Nu har detta nått sin botten och jag har noll arbetsglädje. Saken är den att jag redan har en universitetsutbildning som jag troligen aldrig kommer att få utnyttja . Jag utbildade mig till socionom, men upptäckte under utbildningen efter termin fem att det var helt fel yrke för mig, har även pluggat lite andra kurser på universitet. Så jag har bränt ganska mycket CSN får i stort sett ingenting.

Jag vet inte vad jag ska göra? Jag har noll motivation att gå till jobbet. Jag drömmer om att jobba på ett kontor med typiska kontorsuppgifter , inga kvällar och helger. Framförallt vet jag att jag skulle få utnyttja det är bäst på om jag jobbade på ett kontor. Just nu känner jag mig som mitt sämsta jag på jobbet. 

• Svar på tråden Vill jobba på kontor
  • Hallonträd
    Kjell2 skrev 2017-08-07 10:12:53 följande:
    Hur många terminer har du kvar?
    Har bara två terminer kvar
  • Gulletussan
    Hallonträd skrev 2017-08-07 10:00:27 följande:

Jag har sökt jobb aktivt, men funderar nu på att sjukskriva mig så jag kan söka jobb ännu mer aktivt. Och kanske komplettera med någon kurs. Synd att jag inte är berättigad till komvux, då hade jag kunnat läsa in administrationskurserna. Jag gick tyvärr samhällslinjen (stort misstag). Alternativt spara ihop till att ta någon kurs privat, men de kostar ju en del. Synd att inte universitets erbjuder enstaka kurser i administration....

Fast vad har du för anledning att sjukskriva dig?
  • Kjell2
    Hallonträd skrev 2017-08-07 10:17:10 följande:
    Har bara två terminer kvar
    Sliter du på lite bör du i så fall hinna FEK A+B samt en del juridik.

Tillsammans med övriga kurser har du en vettig mix för att gå in som handläggare på någon myndighet; FK, KFM, AF, komun t ex.

• choklad

Förstår inte riktigt vad det är för jobb du vill ha? Ett kontor är en arbetsplats, inte en arbetsuppgift. Vad är det du är så bra på som du skulle kunna utnyttja på ett kontor? Vad är det du vill göra inom ekonomi/juridik om det är det hållet du tänker att du vill åt?

• Hallonträd
    Gulletussan skrev 2017-08-07 10:18:01 följande:
    Fast vad har du för anledning att sjukskriva dig?
    Jag blir nestämd av att gå till jobbet, och hinner inte söka jobb så mkt som jag vill samtidigt som jag jobbar heltid....
  • Gulletussan
    Hallonträd skrev 2017-08-07 10:38:59 följande:

Jag blir nestämd av att gå till jobbet, och hinner inte söka jobb så mkt som jag vill samtidigt som jag jobbar heltid....

Att du inte hinner söka jobb är ingen anledning att sjukskriva dig. Jag hann både söka massor med jobb, jobba heltid samt pendla 2 timmar varje dag plus sköta hushållet hemma med allt vad det innebär. Gäller bara att prioritera. Nedstämd är väl kanske en annan sak. Om nu läkare godkänner det pga att du är nedstämd för att du vill byta jobb.
  • TQR735
    Hallonträd skrev 2017-08-07 10:00:27 följande:
    Jag har sökt jobb aktivt, men funderar nu på att sjukskriva mig så jag kan söka jobb ännu mer aktivt. Och kanske komplettera med någon kurs. Synd att jag inte är berättigad till komvux, då hade jag kunnat läsa in administrationskurserna. Jag gick tyvärr samhällslinjen (stort misstag). Alternativt spara ihop till att ta någon kurs privat, men de kostar ju en del. Synd att inte universitets erbjuder enstaka kurser i administration....
    Så du ska sjukskriva dig för att söka jobb?

Bara ett tips, arbetsgivaren du söker nästa jobb hos kommer förmodligen inte se det som positivt att du är sjukskriven.

Självklart kan du gå enskilda kurser på universitetet, kolla speciellt på distanskurser dessa är ofta anpassade för att läsas av personer som arbetar.

Men det låter som du inte riktigt har koll på vad du vill, jobba på kontor är inte ett jobb det är en arbetsplats, där det finns mängder av olika sysslor.
  • Bollhav

Har ditt fackförbund nån form av karriärcoachning kan det vara värt att testa.

• riboflavin
    Hallonträd skrev 2017-08-07 09:55:16 följande:

Jo det jag gjort, men vet inte i vilken inriktning. Vill mer åt ekonomi/juridikhåller och då är det högskola som gäller....Har inte matte C annars hade jag läst Företagsekonomi.

Matematik 3 ska du ju kunna läsa på distans, exempelvis via Hermods. Som undersköterska kan du ju alltid dra in motsvarande ett studiemedel på att ta skitpassen, natt och helg, under den relativt korta tid du behöver plugga.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • karamellflickan
    Hallonträd skrev 2017-08-07 10:07:41 följande:
    Har inte möjlighet att läsa en hel utbildning då jag inte har rätt till CSNlån
    Många utbildningar där är på distans och man kan arbeta samtidigt som man pluggar. Känner många som gjort så. De fick i och för sig ta ledigt från jobbet under sina TIA men i övrigt så....

Eller så läser du distanskurser på högskola/universitet. Inte då heller behöver du ta studielån.
Svar på tråden Vill jobba på kontor