• Hallonträd

Vill jobba på kontor

Jag jobbar nu som undersköterska och är jättetrött på mitt jobb. Jag har ganska nyligen bytt arbetsplats i hopp om att det skulle ge mig lite mer energi/arbetsglädje. Mina kollegor är jättebra, absolut inget fel på dem. Problemet är att jag är så trött på själva yrket, alltså mina arbetsuppgifter. Det är dålig lön, dåliga arbetstider, måste ha fula arbetskläder och korta omålade naglar (jag drömmer om få göra manikyr på salong). Känns som att man inte får någon direkt uppskattning heller för allt slit.

Jag valde att jobba inom vården för att jag visste att det var lätt att få jobb och att jag alltid skulle ha ett jobb  att gå till. Det var inget aktivt val jag gjorde för jag gillar att jobba med människor. Nu har detta nått sin botten och jag har noll arbetsglädje. Saken är den att jag redan har en universitetsutbildning som jag troligen aldrig kommer att få utnyttja . Jag utbildade mig till socionom, men upptäckte under utbildningen efter termin fem att det var helt fel yrke för mig, har även pluggat lite andra kurser på universitet. Så jag har bränt ganska mycket CSN får i stort sett ingenting.

Jag vet inte vad jag ska göra? Jag har noll motivation att gå till jobbet. Jag drömmer om att jobba på ett kontor med typiska kontorsuppgifter , inga kvällar och helger. Framförallt vet jag att jag skulle få utnyttja det är bäst på om jag jobbade på ett kontor. Just nu känner jag mig som mitt sämsta jag på jobbet. 

• Svar på tråden Vill jobba på kontor
  • Hallonträd
    Gulletussan skrev 2017-08-07 12:16:49 följande:
    Att du inte hinner söka jobb är ingen anledning att sjukskriva dig. Jag hann både söka massor med jobb, jobba heltid samt pendla 2 timmar varje dag plus sköta hushållet hemma med allt vad det innebär. Gäller bara att prioritera. Nedstämd är väl kanske en annan sak. Om nu läkare godkänner det pga att du är nedstämd för att du vill byta jobb.
    Hur hinner du med det? Jag hinner knappt med någonting efter jobbet, är helt slut och däckar i soffan typ. Hushållet sköter jag när jag är ledig.
  • Hallonträd
    TQR735 skrev 2017-08-07 12:42:37 följande:
    Så du ska sjukskriva dig för att söka jobb?

Bara ett tips, arbetsgivaren du söker nästa jobb hos kommer förmodligen inte se det som positivt att du är sjukskriven.

Självklart kan du gå enskilda kurser på universitetet, kolla speciellt på distanskurser dessa är ofta anpassade för att läsas av personer som arbetar.

Men det låter som du inte riktigt har koll på vad du vill, jobba på kontor är inte ett jobb det är en arbetsplats, där det finns mängder av olika sysslor.
    Nä men jag tänker nog bara jobbar på timmar framöver. Har nu sökt en distanskurs i juridik till hösten, hoppas jag kommer in. Vill jobba med någon form av myndighetsuppgifter och juridik. Men för tillfället är jag nöjd med att slipper vården och jobba mer med papper.
  • Gulletussan
    Hallonträd skrev 2017-08-07 14:39:30 följande:

Hur hinner du med det? Jag hinner knappt med någonting efter jobbet, är helt slut och däckar i soffan typ. Hushållet sköter jag när jag är ledig.

Det gäller att man prioriterar vad man vill. Istället för att ligga på soffan och titta på tv så valde jag att söka jobb under den tiden. Sen är det väl klart att jag var trött. Men vill man nåt så får man se till att ta sig i kragen och göra något åt det. Sen har man ju sina lediga dagar i veckan med. Då går det också att söka jobb. Men att utnyttja en sjukskrivning för det? Inte okej. Nya arbetsgivare som ringer på referens brukar dessutom fråga om sjukfrånvaro. Det får man också tänka till om.
  • Kjell2
    Hallonträd skrev 2017-08-07 14:41:17 följande:
    Nä men jag tänker nog bara jobbar på timmar framöver. Har nu sökt en distanskurs i juridik till hösten, hoppas jag kommer in. Vill jobba med någon form av myndighetsuppgifter och juridik. Men för tillfället är jag nöjd med att slipper vården och jobba mer med papper.
    Har du läst Sam borde du ha behörighet för FEK. Sök till vårantagningen, ta tjänstledigt och CSN och fixa lite extrapengar genom jobb. Fixa FEK A och sen NEK A eller FEK B. Har du sen juridik också så ligger ett myndighetsjobb inom räckhåll med tankar på tidigare studier.

Kolla lite vad för jobb som finns där du kan tänka dig bo. Kan vara idé att spetsa till sin utbildning med något som passar.

• Hallonträd
    Gulletussan skrev 2017-08-07 14:52:46 följande:
    Det gäller att man prioriterar vad man vill. Istället för att ligga på soffan och titta på tv så valde jag att söka jobb under den tiden. Sen är det väl klart att jag var trött. Men vill man nåt så får man se till att ta sig i kragen och göra något åt det. Sen har man ju sina lediga dagar i veckan med. Då går det också att söka jobb. Men att utnyttja en sjukskrivning för det? Inte okej. Nya arbetsgivare som ringer på referens brukar dessutom fråga om sjukfrånvaro. Det får man också tänka till om.
    Jo det är jag väl medveten om, tycker bara jag knappt hinner med någonting när jag väl är ledig. Sover redan på tok för lite, har inte haft semester på flera år (har inte råd att vara ledig mer än en vecka).
  • riboflavin
    Hallonträd skrev 2017-08-07 15:02:58 följande:

Jo det är jag väl medveten om, tycker bara jag knappt hinner med någonting när jag väl är ledig. Sover redan på tok för lite, har inte haft semester på flera år (har inte råd att vara ledig mer än en vecka).

Varningssignal deluxe! Du behöver nog ändra mer än jobbet för att få ihop livet.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Hallonträd
    Kjell2 skrev 2017-08-07 14:58:59 följande:
    Har du läst Sam borde du ha behörighet för FEK. Sök till vårantagningen, ta tjänstledigt och CSN och fixa lite extrapengar genom jobb. Fixa FEK A och sen NEK A eller FEK B. Har du sen juridik också så ligger ett myndighetsjobb inom räckhåll med tankar på tidigare studier.

Kolla lite vad för jobb som finns där du kan tänka dig bo. Kan vara idé att spetsa till sin utbildning med något som passar.
    Har tyvärr inte behörighet för FEK, då jag inte läste Matte C
  • Gulletussan
    Hallonträd skrev 2017-08-07 15:02:58 följande:

Fast du har ju lika många timmar på ett dygn som en annan har? Så det är ju som sagt bara att prioritera. Det blir ju bättre sen om du anstränger dig nu. Lite så man får tänka. Så tänkte jag. Jag har också kämpat. Under en 2-års period så var jag ledig varannan lördag. Hade 2 jobb men var så inställd på att jobba för att tjäna pengar så det gick bra. Jobbade långa dagar med. Ingen semester. Jag har även under några år arbetat lite över 100% samt pluggat 50% på distans utöver det. Det gick också bra för att jag var inställd på det. Ingen semester hade jag då heller. Så försök sluta skyll ifrån dig och ta tag i ditt liv istället. Det är bara du som kan göra något åt det.

Ganska mycket handlar om inställning också. Är du negativt inställd så är det väl klart som fan att du inte får nåt gjort och inte har nån motivation. Du får väl försöka se vad som kommer sen. Efter slitet!
  • Kjell2
    Hallonträd skrev 2017-08-07 15:09:24 följande:
    FEK A Uppsala Univeristet "Behörighet: Grundläggande behörighet "

Dvs Matte C behövs inte.
  • Kjell2
    Hallonträd skrev 2017-08-07 15:09:24 följande:
    Matte C/3 behövs däremot till NEK.

Svar på tråden Vill jobba på kontor