• Nils2

Ta betalt för fest - varför fel?

Jag har tidigare läst på flera forum (även här) i trådar där folk frågar om det är ok att ta betalt för en fest av sina gäster. Vissa värdar verkar ju helt klart bete sig väldigt konstigt, som att de försöker gå plus på festen, att de tar för mycket betalt, att de ändå skriver en lång önskelista, att de säger till om betalningen någon tid efter själva inbjudan osv.

Det verkar dock som att de flesta har så enormt mycket emot att ta betalt för fest, så att de tycker att man inte ens ska ha fest om man inte har råd! Jag fattar inte denna tråkiga inställning.

Jag hade 30-årsfest för ett tag sedan. Jag tog då betalt, 300 kr per person av mina 50 gäster och lät det även tydligt framgå att jag absolut inte ville ha nån annan present än att de kom på festen. Jag la själv 7 000 kr på festen, vilket då gav en total budget på 22 000 kr. Det blir ett riktigt nice lokal, helt ok käk och öppen bar. Jag fick ändå massor av presenter och folk hade det sjukt kul ändå till 8 på morgonen. Varför skulle detta vara så konstigt? Tycker ni att alla som fyller 30 ska behöva lägga över 20 000 kr på sin fest? Tror ni att folk som har pluggat tills de var 28 har råd med det? Det är helt ofattbart för mig. 95% av alla bjudna betalade glatt och kom på festen, en som på riktigt inte hade råd fick komma utan att lägga in 300 kr. Jag fattar inte var alla dessa människor som vägrar gå på fest där man betalar finns! 

Tycker ni att jag gjorde fel på min 30-årsfest? Ska bil intressant att höra!

• Svar på tråden Ta betalt för fest - varför fel?
  • Kanttant

Jag är inte emot det på princip, men hade definitivt tyckt att det känts lite märkligt att bli bjuden på fest på det viset och skulle aldrig göra så själv. Egentligen är det ju inget fel på det (mer än om man ska hålla stenhårt på etikettregler som många verkar vilja) om man samtidigt avsäger sig presenter, då många säkert skulle spendera 300 kr+ på en 30-års present. Men ändå något som "rub me the wrong way" så att säga, kan dock inte riktigt sätta fingret på det.

• Aniiee

Jag är av den bestämda uppfattningen att bjuder man så bjuder man. Bjuda betyder att betala för någon annan. Har man inte råd att bjuda så så har man antingen för höga ambitioner för sin budget, har missförstått vad ordet betyder eller menar något annat.

Det är ok att ha fest mot att deltagarna betalar, men då ska de också få vara med och bestämma.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Kanttant
    Aniiee skrev 2017-08-10 23:57:38 följande:

Det är ok att ha fest mot att deltagarna betalar, men då ska de också få vara med och bestämma.

Detta var något jag också tänkte på, är man med och betalar för festen så är man ju egentligen med och arrangerar den i någon mån och bör kunna få vara med och planera. Därför blir det kanske lite konstigt när det är en födelsedagsfest jämfört med en random fest.
  • Anonym (Pinsamt!)

Jaaa, du gjorde helt fel, jag skulle skämmas!

• Anonym (H)

Jag tycker det är fel. Det är din fest, dina villkor. Varför skall jag betala för att du skall få ha din dröm fest? De par som gick på din fest fick betala 600 kronor, vilket för många är väldigt mycket pengar. (Plus kostnaden för att transportera sig till och ifrån festen) Du kunde betalat lokal kostnaden, kanske en välkomstdrink några snittar och så fick folk betala för sina egna drinkar (till självkostnads pris). Fest har man utefter sin egna personliga budget inte utefter sina vänners!

• volvo142
    Anonym (H) skrev 2017-08-11 00:47:44 följande:
    Jag tycker det är fel. Det är din fest, dina villkor. Varför skall jag betala för att du skall få ha din dröm fest? De par som gick på din fest fick betala 600 kronor, vilket för många är väldigt mycket pengar. (Plus kostnaden för att transportera sig till och ifrån festen) Du kunde betalat lokal kostnaden, kanske en välkomstdrink några snittar och så fick folk betala för sina egna drinkar (till självkostnads pris). Fest har man utefter sin egna personliga budget inte utefter sina vänners!
    Jag är av den bestämda uppfattningen att bjuder man så bjuder man. Bjuda betyder att betala för någon annan. Har man inte råd att bjuda så så har man antingen för höga ambitioner för sin budget, har missförstått vad ordet betyder eller menar något annat.

håller med bägge faktiskt kanske inte så ofta jag håller med nån men "plösligt händer det".
  • Jesper f

Tycker ovan inlägg ganska stort omfattar hur jag också skulle tänka. Nu vet jag förvisso inte vad du och dina vänner har för förhållande till varandra, men jag skulle tycka att det skulle kännas väldigt konstigt att bara förutsätta att alla mina vänner har 300:- / huvud för att jag helt plötsligt råkar fylla jämt - och skicka en sån inbjudan till dom... Don´t sit right with me. Bjuder jag till fest, bjuder jag också - enligt dom förutsättningar som jag har råd med, och uppskattar deltagandet som den viktigaste presenten. Om dom sen vill lämna något mer, oavsett om det är ett hemgjort kort, eller nån annan present - blir jag naturligtvis väldigt glad över det också, men det är absolut inget som helst måste. Gladast skulle jag bli över deltagandet, och därför principiellt skulle det kännas helt galet att dom skulle behöva betala "för att få komma". Skulle kännas som att jag på nått vis "tar betalt" för vänskapen och för att se hur många av mina vänner som var viktiga "nog" att betala... Tycker jag rimmar illa med vad jag betraktar som förutsättningarna för vänskap med någon. Jag väljer inte mina vänner efter pengar. Har vänner som har oerhört lite pengar - av olika anledningar, och andra som förmodligen har betydligt mer. Men jag värderar dom inte olika utifrån den anledningen - och det skulle jag tycka att jag faktiskt gör om jag tar betalt av dom. I min värld skulle det inte vara/kännas rätt.
  • MallaL

Det beror väl lite på vad du har för umgänge, de allra flesta brukar inte ha stor 30-årsfest på lokal, eller? Är detta något som är vanligt bland dina vänner eller är du den enda som haft stor betalfest?

Jag tycker att det är fel att ta betalt av sina vänner, i min umgängeskrets har det aldrig förekommit. Olika typer av knytkalas och studentfester man betalade för när man var yngre naturligtvis, men inte i vuxen ålder när folk har jobb och inkomster. Då bjuder man efter sin plånbok, har man råd blir det större, annars lite mindre.

Du får ju fundera på hur folk reagerade när de fick din inbjudan, de kanske sa så här till varandra: "Nisse ska då alltid stå på stort, ska vi betala 600 kronor för att fira honom? Vem tror han att han är? Men ja, ja vi får väl gå dit och ha så kul vi bara kan om vi nu ska betala"

• Videung7634

Jag kan tycka det är ok om rätt premisser. Skulle hellre gå på en riktigt bra fest där jag lagt en slant med fri bar än att behöva pröjsa för varenda drink. Har vart på bägge typ av tillställning, blir mycket bättre stämning när allt är gratis väl på plats.

Sen kan jag kanske tycka att 300:- var lite att ta i. Som sagt för par blir det 600. Då skulle du kanske dragit ned på ambitionerna lite eller lagt lite extra själv.

• Anonym (J)

Jag skulle aldrig lägga över 20000:- på min 30-årsfest.

Svar på tråden Ta betalt för fest - varför fel?