Ta betalt för fest - varför fel?
Jag har tidigare läst på flera forum (även här) i trådar där folk frågar om det är ok att ta betalt för en fest av sina gäster. Vissa värdar verkar ju helt klart bete sig väldigt konstigt, som att de försöker gå plus på festen, att de tar för mycket betalt, att de ändå skriver en lång önskelista, att de säger till om betalningen någon tid efter själva inbjudan osv.
Det verkar dock som att de flesta har så enormt mycket emot att ta betalt för fest, så att de tycker att man inte ens ska ha fest om man inte har råd! Jag fattar inte denna tråkiga inställning.
Jag hade 30-årsfest för ett tag sedan. Jag tog då betalt, 300 kr per person av mina 50 gäster och lät det även tydligt framgå att jag absolut inte ville ha nån annan present än att de kom på festen. Jag la själv 7 000 kr på festen, vilket då gav en total budget på 22 000 kr. Det blir ett riktigt nice lokal, helt ok käk och öppen bar. Jag fick ändå massor av presenter och folk hade det sjukt kul ändå till 8 på morgonen. Varför skulle detta vara så konstigt? Tycker ni att alla som fyller 30 ska behöva lägga över 20 000 kr på sin fest? Tror ni att folk som har pluggat tills de var 28 har råd med det? Det är helt ofattbart för mig. 95% av alla bjudna betalade glatt och kom på festen, en som på riktigt inte hade råd fick komma utan att lägga in 300 kr. Jag fattar inte var alla dessa människor som vägrar gå på fest där man betalar finns!
Tycker ni att jag gjorde fel på min 30-årsfest? Ska bil intressant att höra!