• Nils2

Ta betalt för fest - varför fel?

Jag har tidigare läst på flera forum (även här) i trådar där folk frågar om det är ok att ta betalt för en fest av sina gäster. Vissa värdar verkar ju helt klart bete sig väldigt konstigt, som att de försöker gå plus på festen, att de tar för mycket betalt, att de ändå skriver en lång önskelista, att de säger till om betalningen någon tid efter själva inbjudan osv.

Det verkar dock som att de flesta har så enormt mycket emot att ta betalt för fest, så att de tycker att man inte ens ska ha fest om man inte har råd! Jag fattar inte denna tråkiga inställning.

Jag hade 30-årsfest för ett tag sedan. Jag tog då betalt, 300 kr per person av mina 50 gäster och lät det även tydligt framgå att jag absolut inte ville ha nån annan present än att de kom på festen. Jag la själv 7 000 kr på festen, vilket då gav en total budget på 22 000 kr. Det blir ett riktigt nice lokal, helt ok käk och öppen bar. Jag fick ändå massor av presenter och folk hade det sjukt kul ändå till 8 på morgonen. Varför skulle detta vara så konstigt? Tycker ni att alla som fyller 30 ska behöva lägga över 20 000 kr på sin fest? Tror ni att folk som har pluggat tills de var 28 har råd med det? Det är helt ofattbart för mig. 95% av alla bjudna betalade glatt och kom på festen, en som på riktigt inte hade råd fick komma utan att lägga in 300 kr. Jag fattar inte var alla dessa människor som vägrar gå på fest där man betalar finns! 

Tycker ni att jag gjorde fel på min 30-årsfest? Ska bil intressant att höra!

• Svar på tråden Ta betalt för fest - varför fel?
  • Alessia

Vill man ha betalning  för att ens släkt och vänner ska dyka upp på ens födelsedag eller bröllop använder man inte ordet BJUDA  i sammanhanget. Det ordet betyder nämligen bl a undfägna, servera, bekosta, erbjuda, stå för kostnaden.
    Säg i stället: Vill du fira min födelsedag/vårt bröllop med mig/oss? Sätt då in xxx kr på konto xxxxxxx för att täcka kostnaden för lokal, mat, dryck och underhållning. Varmt välkommen!

Själv tackar jag nej till privata tillställningar (under sken av att jag är "bjuden") där pengar ska betalas in för att man ska få delta. Vill man ha en storslagen fest får man väl spara till den. Det värsta jag blivit "bjuden" till är ett betaldop, där det också angavs vilka dopgåvor föräldrarna ansåg lämpliga. Nu väntar jag bara på att bli bjuden på betalbegravning.

• Anonym (123)
    Anonym (H) skrev 2017-08-11 18:30:20 följande:
    Håller med! Och jag gissar att dina vänner hade en fantastisk rolig kväll ????
    Definitivt! Kan ju säga såhär, det hade blivit både ljust och varmt ute när vi väl kom hem från den festen Solig
  • Anonym (mor)
    Nils2 skrev 2017-08-10 23:19:29 följande:

Jag har tidigare läst på flera forum (även här) i trådar där folk frågar om det är ok att ta betalt för en fest av sina gäster. Vissa värdar verkar ju helt klart bete sig väldigt konstigt, som att de försöker gå plus på festen, att de tar för mycket betalt, att de ändå skriver en lång önskelista, att de säger till om betalningen någon tid efter själva inbjudan osv.

Det verkar dock som att de flesta har så enormt mycket emot att ta betalt för fest, så att de tycker att man inte ens ska ha fest om man inte har råd! Jag fattar inte denna tråkiga inställning.

Jag hade 30-årsfest för ett tag sedan. Jag tog då betalt, 300 kr per person av mina 50 gäster och lät det även tydligt framgå att jag absolut inte ville ha nån annan present än att de kom på festen. Jag la själv 7 000 kr på festen, vilket då gav en total budget på 22 000 kr. Det blir ett riktigt nice lokal, helt ok käk och öppen bar. Jag fick ändå massor av presenter och folk hade det sjukt kul ändå till 8 på morgonen. Varför skulle detta vara så konstigt? Tycker ni att alla som fyller 30 ska behöva lägga över 20 000 kr på sin fest? Tror ni att folk som har pluggat tills de var 28 har råd med det? Det är helt ofattbart för mig. 95% av alla bjudna betalade glatt och kom på festen, en som på riktigt inte hade råd fick komma utan att lägga in 300 kr. Jag fattar inte var alla dessa människor som vägrar gå på fest där man betalar finns! 

Vem har sagt att du gjort fel?
  • Anonym (ig)

Tycker inte du gjort fel. Vill man inte gå tackar man nej, enkelt. Det finns dock två fallgropar:
    förvänta sig present
    tjura över att någon tackar nej
    Jag tycker du har hanterat det bra ts

• Anonym (Anna)

Ja! Det är snålt att ta betalt för att fira sug själv! Det sänder konstiga signaler.

För det första låter det jävligt extravagant att lägga över 20 000 kr på att fira sin egen födelsedag. Vem tror man att man är?

Och ännu konstigare om gästerna förväntas betala för kalaset!

Ok att lägga 20k & mer OM det är "struntsummor" i sin egna budget. Så verkar det inte vara för dig.

Jag skulle säkert gå på din fest, av artighet, men skulle såklart tycka att du var väldigt snål och självupptagen som ska fira dig själv, så till den grad att gästerna måste bidra att betala.

• Anonym (frida)

Knytis är okej, men annars så bjuder man så bjuder man...

• Anonym (ig)
    Alessia skrev 2017-08-12 13:11:31 följande:

Vill man ha betalning  för att ens släkt och vänner ska dyka upp på ens födelsedag eller bröllop använder man inte ordet BJUDA  i sammanhanget. Det ordet betyder nämligen bl a undfägna, servera, bekosta, erbjuda, stå för kostnaden.
    Säg i stället: Vill du fira min födelsedag/vårt bröllop med mig/oss? Sätt då in xxx kr på konto xxxxxxx för att täcka kostnaden för lokal, mat, dryck och underhållning. Varmt välkommen!

Själv tackar jag nej till privata tillställningar (under sken av att jag är "bjuden") där pengar ska betalas in för att man ska få delta. Vill man ha en storslagen fest får man väl spara till den. Det värsta jag blivit "bjuden" till är ett betaldop, där det också angavs vilka dopgåvor föräldrarna ansåg lämpliga. Nu väntar jag bara på att bli bjuden på betalbegravning.

Om du läser dödsannonser så finns det ibland ett angivet kontonummer där man kan sätta in pengar. tex när det finns ungar till den avlidna.
  • Anonym (Dyrt)
    Nils2 skrev 2017-08-10 23:19:29 följande:

Det är enligt etiketten helt ok med kuvertavgift, så du har inte gjort något fel. Personligen skulle jag tycka att det var pinsamt att ta betalt för mitt kalas. När jag fyller år har jag fika hemma med närmaste släkten, om ens det. När jag gifte mig lånade vi föräldrarnas hus för att vi inte ville vänta längre för att hinna spara. Men man får ju göra som man vill om man kan stå för det sedan. MEN, det jag reagerar på är att du skriver "Tycker ni att alla som fyller 30 ska behöva lägga över 20 000 kr på sin fest? Tror ni att folk som har pluggat tills de var 28 har råd med det?". Det är just det som är grejen, det är ingen jäkla rättighet till ett stort lyxkalas med hyrd lokal och allt. Har man inte råd med det behöver man inte ha det så, det går bra att bjuda hem folk också. Och nej, då bjuder man inte 50 pers om det inte finns plats... Man kan inte få allt så jag håller med om att det är girigt med förväntningar på en sådan fest för att man fyller år, särskilt bär man inte ens har råd med det. Rätt bortskämt att tycka att man har rätt till världens fest men att man "inte ska behöva betala" själv.
  • Kirenaj68
    Anonym (G) skrev 2017-08-12 07:07:07 följande:
    Men det är väl klart man inte klagar öppet.
    Nej. Vad de sade till varandra efteråt och tyckte om det egentligen vet jag naturligtvis inte.
Svar på tråden Ta betalt för fest - varför fel?