• Nils2

Ta betalt för fest - varför fel?

Jag har tidigare läst på flera forum (även här) i trådar där folk frågar om det är ok att ta betalt för en fest av sina gäster. Vissa värdar verkar ju helt klart bete sig väldigt konstigt, som att de försöker gå plus på festen, att de tar för mycket betalt, att de ändå skriver en lång önskelista, att de säger till om betalningen någon tid efter själva inbjudan osv.

Det verkar dock som att de flesta har så enormt mycket emot att ta betalt för fest, så att de tycker att man inte ens ska ha fest om man inte har råd! Jag fattar inte denna tråkiga inställning.

Jag hade 30-årsfest för ett tag sedan. Jag tog då betalt, 300 kr per person av mina 50 gäster och lät det även tydligt framgå att jag absolut inte ville ha nån annan present än att de kom på festen. Jag la själv 7 000 kr på festen, vilket då gav en total budget på 22 000 kr. Det blir ett riktigt nice lokal, helt ok käk och öppen bar. Jag fick ändå massor av presenter och folk hade det sjukt kul ändå till 8 på morgonen. Varför skulle detta vara så konstigt? Tycker ni att alla som fyller 30 ska behöva lägga över 20 000 kr på sin fest? Tror ni att folk som har pluggat tills de var 28 har råd med det? Det är helt ofattbart för mig. 95% av alla bjudna betalade glatt och kom på festen, en som på riktigt inte hade råd fick komma utan att lägga in 300 kr. Jag fattar inte var alla dessa människor som vägrar gå på fest där man betalar finns! 

Tycker ni att jag gjorde fel på min 30-årsfest? Ska bil intressant att höra!

• Svar på tråden Ta betalt för fest - varför fel?
  • Anonym (xax)

Det beror på vad det är för sorts fest. En nyårsfest t.ex, kan vara ok att alla lägga en summa till maten istället för att var och en tar med sig något som vid knytkalas. Då är det en gemensam fest, för allas skull. Men din 30års fest var för din skull. Varför i hela fridens namn skulle jag betala för att gå på den? Och 300 kr är kanske mer än vad dina vänner hade lagt på en present.

• EnAnonumius
    Nils2 skrev 2017-08-10 23:19:29 följande:
    Jag har tidigare läst på flera forum (även här) i trådar där folk frågar om det är ok att ta betalt för en fest av sina gäster. Vissa värdar verkar ju helt klart bete sig väldigt konstigt, som att de försöker gå plus på festen, att de tar för mycket betalt, att de ändå skriver en lång önskelista, att de säger till om betalningen någon tid efter själva inbjudan osv.

Det verkar dock som att de flesta har så enormt mycket emot att ta betalt för fest, så att de tycker att man inte ens ska ha fest om man inte har råd! Jag fattar inte denna tråkiga inställning.

Jag hade 30-årsfest för ett tag sedan. Jag tog då betalt, 300 kr per person av mina 50 gäster och lät det även tydligt framgå att jag absolut inte ville ha nån annan present än att de kom på festen. Jag la själv 7 000 kr på festen, vilket då gav en total budget på 22 000 kr. Det blir ett riktigt nice lokal, helt ok käk och öppen bar. Jag fick ändå massor av presenter och folk hade det sjukt kul ändå till 8 på morgonen. Varför skulle detta vara så konstigt? Tycker ni att alla som fyller 30 ska behöva lägga över 20 000 kr på sin fest? Tror ni att folk som har pluggat tills de var 28 har råd med det? Det är helt ofattbart för mig. 95% av alla bjudna betalade glatt och kom på festen, en som på riktigt inte hade råd fick komma utan att lägga in 300 kr. Jag fattar inte var alla dessa människor som vägrar gå på fest där man betalar finns! 

Tycker ni att jag gjorde fel på min 30-årsfest? Ska bil intressant att höra!
    Jag har inga problem OM folk vill ta betalt för "sin fest", dock så ser jag det som egoistiskt och girigt om man vill fira sig själv och anser att folk skall  pröjsa för att fira en. Man kan tacka nej till att var med och pröjsa och utebli från festen.

Det som är det störtats problemet är folk som är ordentligt verklighetsfrånvända och använder ordval som  "bjuda" och "bjuder in", om de anser att gästerna skall betala en summa för att få lov att var med och "fira". Anser man att folk skall betala så använder man inte ord som "bjuder".

Knytkalas kan jag gå med på om man vet att personen som vill fira och är arbetslös och har väldigt dåligt med pengar.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • nonameleft

Varför måste du ordna en 30-årsfest som du inte har råd med? Pinsamt och girigt att "bjuda" på fest med kravet att gästerna betalar. 

När ska folk förstå att man bjuder efter den plånbok man har? Skulle aldrig falla mig in att ta betalt av mina gäster.

• sextiotalist
    Anonym (festligt) skrev 2017-08-11 09:16:11 följande:

Jag tycker du gjorde rätt. Den som är värd bestämmer spelreglerna (bara man talar om det för gästerna INNAN festen så de kan ta ställning till om de är ok med det eller inte)

När min syster gifte sig så undanbad de sig alla presenter men sa att en liten slant kunde man lägga. detta använde de sedan för att betala bröllopet (de betalade självklart mellanskillnaden själva)

När vi gifte oss hade vi ett "budgetbröllop" då det kändes rätt för oss. Vi lånade en lokal (gratis) gjorde all mat själva (sommarbuffé + chokladmousse med färska bär) till maten bjöds det på vin och avec. därefter hade vi bar resten av kvällen till självkostnadspris. Inga sura miner där inte :)

Vad vill jag ha sagt?

Alla människor är olika och bestämmer själva över villkoren för sina festliga tillställningar :)

Exakt värden bestämmer spelreglerna, men det är de inbjudna som väljer att komma/inte komma och även välja hur man ser på värden.

Nu kanske Nils har vänner, där 300 inte är så mycket pengar, och även kunde leverera en bra fest.
    Men Nils kunde också ha vänner, där 300 per person är mycket pengar, levererat en dålig fest etc.

Så värden bestämmer hur han vill ha festen, men när han tar det beslutet så bestämmer han också de framtida relationerna med sina vänner.
  • Physalis

Jag kan tycka att det är ok vid bröllop ifall det handlar en symbolisk summa för att brudparet inte vill ha massa presenter eller behöver pengar. Dvs syftet är att gästen känner att de givit något och brudparet slipper oönskade grejer.

Eller om man tillsammans firar en högtid eller bara vill ha en fest kan det vara praktiskt ifall en tar på sig ansvaret att inhandla allt och därför ger alla andre denne sitt bidrag.

Jag tycker inte det är ok ifall det gäller födelsedagsfirande, dop, bröllop (utöver den varianten jag nämnde)mm där det är en självklarhet att man som gäst deltar om det inte är så att man absolut inte har möjlighet. Det är inte heller säkert att alla dessa hade lagt minst 300 på en present, speciellt inte par som då antas lägga 600 kr.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Ok)

Jag tror det beror på vad som är kutym i umgängeskretsen. I vår krets är det inget konstigt att tex anordna en "grillkväll" eller "kräftskiva" och be folk ta med eget kött, kräftor och dryck och sen står vi för tillbehören. I andra kretsar är det otänkbart. Som inbjuden kan man ju alltid tacka nej...

• Anonym (jocke)
    Kanttant skrev 2017-08-11 09:01:53 följande:
    Poängen var inte att alla 50 gäster skulle vara med och bestämma; men just därför blir det konstigt. För det fungerar ju inte att alla ska vara med och bestämma, men samtidigt ska alla vara med och betala. Blir extra knepigt eftersom det är just en födelsedagsfest. Som andra har nämnt, helt annan grej om man ska slå till med en annan typ av fest, såsom till nyår, midsommar eller något liknande. Där kan man reka innan vilka som skulle vilja vara med och fira nyår ihop, kanske någon tar på sig att vara värd och fixa allt, men man kommer överrens om mycket ändå.
    En människa kan önska sig vad en annan köper för fickpengar. Vissa önskar sig mest av allt en dag på Liseberg för sina barn. Våra behov och önskningar ser alla olika ut. För den som inte har tillräckligt med pengar för en ordentlig fest så ser jag inget fel i att önska sig ett bidrag till en bra fest i present av de vänner som uppskattar en.

Jag har varit på fester av olika slag där ett bidrag har krävts, och jag har (liksom TS) aldrig hört någon ondgöra sig över detta. Visst har det kommenterats, men mer som en ovanlig grej, och kommentarerna har snarare handlat om att alla naturligtvis inte har råd att anordna dyra fester. Många Svenssons har inga problem att lägga 20 000 på en fest, men några har knappt några marginaler alls. Så är det ju bara.
  • Aniiee
    Anonym (jocke) skrev 2017-08-11 08:18:38 följande:
    Kanttant skrev 2017-08-11 00:08:39 följande:
    Detta var något jag också tänkte på, är man med och betalar för festen så är man ju egentligen med och arrangerar den i någon mån och bör kunna få vara med och planera. Därför blir det kanske lite konstigt när det är en födelsedagsfest jämfört med en random fest.
    Ja visst låt gärna 50 gäster vara med och bestämma. Speciellt kul blir det ju för de 47 som inte kommer att bry sig, utan betalar en struntsumma för en kväll där man upptäcker att tre högljudda veganer fick bestämma menyn och den fattige jubilaren inte fick den fest han hade velat.
    What she said....
    Kanttant skrev 2017-08-11 09:01:53 följande:
    Poängen var inte att alla 50 gäster skulle vara med och bestämma; men just därför blir det konstigt. För det fungerar ju inte att alla ska vara med och bestämma, men samtidigt ska alla vara med och betala. Blir extra knepigt eftersom det är just en födelsedagsfest. Som andra har nämnt, helt annan grej om man ska slå till med en annan typ av fest, såsom till nyår, midsommar eller något liknande. Där kan man reka innan vilka som skulle vilja vara med och fira nyår ihop, kanske någon tar på sig att vara värd och fixa allt, men man kommer överrens om mycket ändå.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • sextiotalist
    Anonym (jocke) skrev 2017-08-11 14:16:16 följande:
    En människa kan önska sig vad en annan köper för fickpengar. Vissa önskar sig mest av allt en dag på Liseberg för sina barn. Våra behov och önskningar ser alla olika ut. För den som inte har tillräckligt med pengar för en ordentlig fest så ser jag inget fel i att önska sig ett bidrag till en bra fest i present av de vänner som uppskattar en.

Jag har varit på fester av olika slag där ett bidrag har krävts, och jag har (liksom TS) aldrig hört någon ondgöra sig över detta. Visst har det kommenterats, men mer som en ovanlig grej, och kommentarerna har snarare handlat om att alla naturligtvis inte har råd att anordna dyra fester. Många Svenssons har inga problem att lägga 20 000 på en fest, men några har knappt några marginaler alls. Så är det ju bara.
    Jag ogillar ordet krävs. Jag skulle inte lyfta på ögonbrynet om en person önskade sig bidrag till festen istället för en present, speciellt om jag vet att personen har tight med pengar.
  • sextiotalist

Hade jag blivit inbjuden för 2-3 år sedan på en sådan fest, då hade jag direkt tackat nej, det fanns inte i vår budget att betala 300 kronor för en sådan typ av fest, däremot så valde jag gå på en reunionfest som kostade 200 kronor, men då efter övertalande av sambon och snålande innan.
    Idag hade det nog berott på vilken relation jag hade till den som bjöd in. En nära vän, då hade jag nog gått, en avlägsen vän, inte en chans (om det inte skulle innebära att jag skulle få möjlighet att träffa väldigt många trevliga gamla bekanta)

Svar på tråden Ta betalt för fest - varför fel?