• Nils2

Ta betalt för fest - varför fel?

Jag har tidigare läst på flera forum (även här) i trådar där folk frågar om det är ok att ta betalt för en fest av sina gäster. Vissa värdar verkar ju helt klart bete sig väldigt konstigt, som att de försöker gå plus på festen, att de tar för mycket betalt, att de ändå skriver en lång önskelista, att de säger till om betalningen någon tid efter själva inbjudan osv.

Det verkar dock som att de flesta har så enormt mycket emot att ta betalt för fest, så att de tycker att man inte ens ska ha fest om man inte har råd! Jag fattar inte denna tråkiga inställning.

Jag hade 30-årsfest för ett tag sedan. Jag tog då betalt, 300 kr per person av mina 50 gäster och lät det även tydligt framgå att jag absolut inte ville ha nån annan present än att de kom på festen. Jag la själv 7 000 kr på festen, vilket då gav en total budget på 22 000 kr. Det blir ett riktigt nice lokal, helt ok käk och öppen bar. Jag fick ändå massor av presenter och folk hade det sjukt kul ändå till 8 på morgonen. Varför skulle detta vara så konstigt? Tycker ni att alla som fyller 30 ska behöva lägga över 20 000 kr på sin fest? Tror ni att folk som har pluggat tills de var 28 har råd med det? Det är helt ofattbart för mig. 95% av alla bjudna betalade glatt och kom på festen, en som på riktigt inte hade råd fick komma utan att lägga in 300 kr. Jag fattar inte var alla dessa människor som vägrar gå på fest där man betalar finns! 

Tycker ni att jag gjorde fel på min 30-årsfest? Ska bil intressant att höra!

• Svar på tråden Ta betalt för fest - varför fel?
  • Anonym (H)
    Anonym (Elsa) skrev 2017-08-11 23:35:16 följande:
    Men om du inte vill eller kan betala behöver du ju inte gå? Det handlar ju om en inbjudan, inget tvång. Svårare än så är det inte.

Sen är det ju fortfarande oerhört smidigt att veta att ett brudpar vill ha bidrag till bröllopsresan, eller vad som helst, istället för att alla ska komma med massa skit och krimskrams, som brudparet snällt måste försöka hitta en plats för i deras (troligtvis) redan överfyllda hem. Det är ju en win-win för båda parter!
    Jag har inga problem med en lista vid ett bröllop där man önskar sig saker, så länge som listan är inom rimliga gränser och förhåller sig till alla inbjuda gästers budget.

Nu diskuterat vi en fest, bröllop etc där man överskrider sin ekonomiska situation och begär att gästerna skall betala för sin 'dröm fest' Personligen tycker jag att det är fel och inom min bekantskaps krets skulle detta aldrig hända.

Har man inte råd med den festen som man alltid drömt om får man helt enkelt vänta tills man har ekonomiska möjligheter.
  • Anonym (gullet)
    Anonym (Mimmi) skrev 2017-08-11 09:05:19 följande:

Min 30- års fest kostade 2000 kronor. Man ska inte ha en fest som man inte har råd med, jag tycker det är väldigt oförskämt att ta betalt av sina gäster.

Och jag tycker det är mer än svintråkigt att fira någons jämna decennium med varmkorv och frysta köpetårtor.
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (H) skrev 2017-08-12 00:00:45 följande:

Jag har inga problem med en lista vid ett bröllop där man önskar sig saker, så länge som listan är inom rimliga gränser och förhåller sig till alla inbjuda gästers budget.

Nu diskuterat vi en fest, bröllop etc där man överskrider sin ekonomiska situation och begär att gästerna skall betala för sin 'dröm fest' Personligen tycker jag att det är fel och inom min bekantskaps krets skulle detta aldrig hända.

Har man inte råd med den festen som man alltid drömt om får man helt enkelt vänta tills man har ekonomiska möjligheter.

Fortfarande, ingen kan tvinga dig att gå. Vill du inte betala kuvertavgiften är det bara att tacka nej och stanna hemma. Det är inte klurigare än så.

Vill någon ha kuvertavgift för att de ska ha råd med bröllopet blir ju bröllopspresenten att de faktiskt KAN gifta sig. Dessutom i lokalen de helst vill ha, med de ringar de tycker bäst om, en proffsig bröllopsfotograf eller vad de nu vill ha. Det känns ju som en betydligt finare gåva än att exempelvis ge dem delar ur en porslinsserie de endast kan använda när drottningen kommer på besök. Gör ju mig glad att en kär vän får ett bröllop de vill ha och slipper gifta sig i trädgården med buffé efteråt.
  • Kirenaj68
    Nils2 skrev 2017-08-10 23:19:29 följande:

Jag har tidigare läst på flera forum (även här) i trådar där folk frågar om det är ok att ta betalt för en fest av sina gäster. Vissa värdar verkar ju helt klart bete sig väldigt konstigt, som att de försöker gå plus på festen, att de tar för mycket betalt, att de ändå skriver en lång önskelista, att de säger till om betalningen någon tid efter själva inbjudan osv.

Det verkar dock som att de flesta har så enormt mycket emot att ta betalt för fest, så att de tycker att man inte ens ska ha fest om man inte har råd! Jag fattar inte denna tråkiga inställning.

Jag hade 30-årsfest för ett tag sedan. Jag tog då betalt, 300 kr per person av mina 50 gäster och lät det även tydligt framgå att jag absolut inte ville ha nån annan present än att de kom på festen. Jag la själv 7 000 kr på festen, vilket då gav en total budget på 22 000 kr. Det blir ett riktigt nice lokal, helt ok käk och öppen bar. Jag fick ändå massor av presenter och folk hade det sjukt kul ändå till 8 på morgonen. Varför skulle detta vara så konstigt? Tycker ni att alla som fyller 30 ska behöva lägga över 20 000 kr på sin fest? Tror ni att folk som har pluggat tills de var 28 har råd med det? Det är helt ofattbart för mig. 95% av alla bjudna betalade glatt och kom på festen, en som på riktigt inte hade råd fick komma utan att lägga in 300 kr. Jag fattar inte var alla dessa människor som vägrar gå på fest där man betalar finns! 

Tycker ni att jag gjorde fel på min 30-årsfest? Ska bil intressant att höra!

Eftersom ingen verkade klaga på din fest, så gjorde du väl inget fel. Frid och fröjd. Men personligen hade jag inte tagit betalt av folk. Bjuder jag så bjuder jag. Vad gäller betalning för att gå på festen beror lite på omständigheterna. Är det en kär vän eller släkting som ska firas och vi är en grupp som ska fixat till ett kalas är det klart att man bidrar. Men i övrigt tveksamt om jag hade gjort det.
  • Johannus
    Anonym (H) skrev 2017-08-12 00:00:45 följande:
    Jag har inga problem med en lista vid ett bröllop där man önskar sig saker, så länge som listan är inom rimliga gränser och förhåller sig till alla inbjuda gästers budget. Nu diskuterat vi en fest, bröllop etc där man överskrider sin ekonomiska situation och begär att gästerna skall betala för sin 'dröm fest' Personligen tycker jag att det är fel och inom min bekantskaps krets skulle detta aldrig hända. Har man inte råd med den festen som man alltid drömt om får man helt enkelt vänta tills man har ekonomiska möjligheter.
    Jag har precis varit på ett bröllop där lista var gjort och det var ok för mig....köpte det som ingen annan valt och priset var rimlig.......Men jag hade däremot inte gått med på att betala även kuvert avgift..........Nå som tur så var det inte så.
  • Anonym (G)
    Kirenaj68 skrev 2017-08-12 01:00:36 följande:
    Eftersom ingen verkade klaga på din fest, så gjorde du väl inget fel. Frid och fröjd. Men personligen hade jag inte tagit betalt av folk. Bjuder jag så bjuder jag. Vad gäller betalning för att gå på festen beror lite på omständigheterna. Är det en kär vän eller släkting som ska firas och vi är en grupp som ska fixat till ett kalas är det klart att man bidrar. Men i övrigt tveksamt om jag hade gjort det.
    Men det är väl klart man inte klagar öppet.
  • MallaL
    Anonym (Elsa) skrev 2017-08-11 21:28:49 följande:

Det känns så oerhört snålt att man inte kan unna sina nära vänner en bröllopsfest på ett ställe där dom verkligen vill vara. So what om dom inte bjussar på allt? Om nu bröllopsparet vill gifta sig på Grand, åka på en fin bröllopsresa

eller kunna bjuda några extra gäster, mot att jag som gäst betalar nån hundralapp, är inte det en perfekt bröllopspresent? Förstår inte hur man som person har samvete att missunna en kär vän eller släkting något sådant av princip?

"Samvete att missunna?" Vi ser verkligen på saken på helt olika sätt. I min värld är det upp till mig att finansiera mina nöjen, det är inget som jag skulle komma på tanken att kräva av mina vänner. Vill jag ha en stor fest får jag spara ihop till den själv, och jag tycker precis tvärtom mot vad du tycker, jag tycker det är förbannat snålt att ta betalt av sina gäster om det är jag som firar något, födelsedag eller bröllop.

Som sagts tidigare det är en helt annan sak om t ex ett kompisgäng går ihop och har en fest, då är det klart alla betalar.
  • Anonym (H)
    Anonym (Elsa) skrev 2017-08-12 00:36:15 följande:
    Fortfarande, ingen kan tvinga dig att gå. Vill du inte betala kuvertavgiften är det bara att tacka nej och stanna hemma. Det är inte klurigare än så.

Vill någon ha kuvertavgift för att de ska ha råd med bröllopet blir ju bröllopspresenten att de faktiskt KAN gifta sig. Dessutom i lokalen de helst vill ha, med de ringar de tycker bäst om, en proffsig bröllopsfotograf eller vad de nu vill ha. Det känns ju som en betydligt finare gåva än att exempelvis ge dem delar ur en porslinsserie de endast kan använda när drottningen kommer på besök. Gör ju mig glad att en kär vän får ett bröllop de vill ha och slipper gifta sig i trädgården med buffé efteråt.
    Absolut kan ingen tvinga mig att gå men jag emotsäger mig att man ställer ett ekonomiskt krav på sina gäster. Betala 500:-/per person annars får du inte komma.

Jag har också full förståelse för att de flesta som gifter sig i dag har allt som de behöver till sitt hem, då kan man avsäga sig presenter och be gästerna om ett frivilligt bidrag till en bröllops resa. Detta är då ett frivilligt belopp där var och en får betala utefter sin ekonomiska situation.

Nu handlar diskussionen om en 30 års fest och inte om ett bröllop.
  • Anonym (Kvinna)

Jag tycker det är helt värdelöst när man ska betala för en öppen bar. De som dricker mest där är i min erfarenhet alltid medelålders män som bälgar i sig starksprit och blir odrägliga. Öppen bar gör att folk överlag vill dricka mer och statistiskt sett framför allt män.

Har inget emot att betala en slant för maten istället för att ge present, men tycker öppen bar är ett stort minus. Jag dricker inte själv så det innebär att jag får bekosta andras fylla med deras berusade beteende på köpet. Vissa kan inte hantera sprit och då blir det en svår situation för dem som påverkar mina möjligheter att slappna av på festen.

• Anonym (Bea)

Har man inte råd att lägga 20 000 på sin födelsedagsfest så får man väl ordna något man har råd till. Det är riktigt tacky att ta betalt för födelsedagsfester och sedan förvänta sig presenter också.

Svar på tråden Ta betalt för fest - varför fel?