• Nils2

Ta betalt för fest - varför fel?

Jag har tidigare läst på flera forum (även här) i trådar där folk frågar om det är ok att ta betalt för en fest av sina gäster. Vissa värdar verkar ju helt klart bete sig väldigt konstigt, som att de försöker gå plus på festen, att de tar för mycket betalt, att de ändå skriver en lång önskelista, att de säger till om betalningen någon tid efter själva inbjudan osv.

Det verkar dock som att de flesta har så enormt mycket emot att ta betalt för fest, så att de tycker att man inte ens ska ha fest om man inte har råd! Jag fattar inte denna tråkiga inställning.

Jag hade 30-årsfest för ett tag sedan. Jag tog då betalt, 300 kr per person av mina 50 gäster och lät det även tydligt framgå att jag absolut inte ville ha nån annan present än att de kom på festen. Jag la själv 7 000 kr på festen, vilket då gav en total budget på 22 000 kr. Det blir ett riktigt nice lokal, helt ok käk och öppen bar. Jag fick ändå massor av presenter och folk hade det sjukt kul ändå till 8 på morgonen. Varför skulle detta vara så konstigt? Tycker ni att alla som fyller 30 ska behöva lägga över 20 000 kr på sin fest? Tror ni att folk som har pluggat tills de var 28 har råd med det? Det är helt ofattbart för mig. 95% av alla bjudna betalade glatt och kom på festen, en som på riktigt inte hade råd fick komma utan att lägga in 300 kr. Jag fattar inte var alla dessa människor som vägrar gå på fest där man betalar finns! 

Tycker ni att jag gjorde fel på min 30-årsfest? Ska bil intressant att höra!

• Svar på tråden Ta betalt för fest - varför fel?
  • Anonym (jocke)
    Aniiee skrev 2017-08-10 23:57:38 följande:
    Jag är av den bestämda uppfattningen att bjuder man så bjuder man. Bjuda betyder att betala för någon annan. Har man inte råd att bjuda så så har man antingen för höga ambitioner för sin budget, har missförstått vad ordet betyder eller menar något annat.

Det är ok att ha fest mot att deltagarna betalar, men då ska de också få vara med och bestämma.
    Kanttant skrev 2017-08-11 00:08:39 följande:
    Detta var något jag också tänkte på, är man med och betalar för festen så är man ju egentligen med och arrangerar den i någon mån och bör kunna få vara med och planera. Därför blir det kanske lite konstigt när det är en födelsedagsfest jämfört med en random fest.
    Ja visst låt gärna 50 gäster vara med och bestämma. Speciellt kul blir det ju för de 47 som inte kommer att bry sig, utan betalar en struntsumma för en kväll där man upptäcker att tre högljudda veganer fick bestämma menyn och den fattige jubilaren inte fick den fest han hade velat.
  • sextiotalist
    MallaL skrev 2017-08-11 08:16:24 följande:
    När jag läser mitt eget inlägg ser jag att det är lite otydligt, jag tror jag missade några ord jag menar att knytkalas är självklart alltid okej, men betalkalas mer tillhör studenttiden när alla har ont om pengar.

Så jag håller helt med dig och vi gör likadant!
    Typ ingenjörskalasen man var på kompisar blev färdiga.
    Jo, jag har nog varit på några betalkalas efter detta. Det ha då varit i gränszonen mellan studier och arbete. Bla var det en 30-årsfest, då vi fick vara med och betala. Men då var precis när de hade blivit färdiga och alla hade inte fått arbete ännu och alla var vana vid att betala för festerna.
    Den var en stor fest, precis som vi var vana vid :)
  • Anonym (Okej)

Jag tycker inte att det är något problem att ha en fest som man får betsla kuvertavgift för. Vill/kan man inte gå är det bara att tacka nej, svårare än så är det inte. Skulle jag få en sådan inbjudan skulle jag se det som ett sätt för den som har festen att få en fest som hen drömt om och glatt betalt min del, förutsatt att kostnaden var inom rimliga gränser. Jag har aldrig blivit bjuden på någon betalfes, annat än korridorsfest när jag bodde i korridor, men däremot har jag blivit bjuden på fest där jag fått lägga ut en massa pengar för resor, boende etc. Och det där festarrangören i vanliga fall bor på samma ort som jag och personen i fråga inte alltid haft någon som helst anknytning till festplatsen. Där kan inte jag se någon skillnad på om arrangören har haft festen närmare hemmet, men i dyrare lokaler och jag hade fått betala kuvertavgift, eller i de hyrda lokalerna betydligt längre bort, där jag hade varit tvungen att betala för såväl min resa som boende, vilket i sin tur blev betydligt dyrare för mig, men billigare för arrangören som bjöd allt på själva festen

• Kanttant
    Anonym (jocke) skrev 2017-08-11 08:18:38 följande:

Ja visst låt gärna 50 gäster vara med och bestämma. Speciellt kul blir det ju för de 47 som inte kommer att bry sig, utan betalar en struntsumma för en kväll där man upptäcker att tre högljudda veganer fick bestämma menyn och den fattige jubilaren inte fick den fest han hade velat.

Poängen var inte att alla 50 gäster skulle vara med och bestämma; men just därför blir det konstigt. För det fungerar ju inte att alla ska vara med och bestämma, men samtidigt ska alla vara med och betala. Blir extra knepigt eftersom det är just en födelsedagsfest. Som andra har nämnt, helt annan grej om man ska slå till med en annan typ av fest, såsom till nyår, midsommar eller något liknande. Där kan man reka innan vilka som skulle vilja vara med och fira nyår ihop, kanske någon tar på sig att vara värd och fixa allt, men man kommer överrens om mycket ändå.
  • Anonym (Mimmi)

Min 30- års fest kostade 2000 kronor. Man ska inte ha en fest som man inte har råd med, jag tycker det är väldigt oförskämt att ta betalt av sina gäster.

• AnnaSthlm

Det är helt ok med kuvertavgift som ersätter presenter på en fest, så länge det tydligt framgår. Det som inte är ok är när det är kuvertavgift OCH festföremålet önskar sig presenter iaf. E.g.bröllop med kuvertavgift samt att brudparet önskar sig pengar i present, till bröllopsresan.

• Anonym (festligt)

Jag tycker du gjorde rätt. Den som är värd bestämmer spelreglerna (bara man talar om det för gästerna INNAN festen så de kan ta ställning till om de är ok med det eller inte)

När min syster gifte sig så undanbad de sig alla presenter men sa att en liten slant kunde man lägga. detta använde de sedan för att betala bröllopet (de betalade självklart mellanskillnaden själva)

När vi gifte oss hade vi ett "budgetbröllop" då det kändes rätt för oss. Vi lånade en lokal (gratis) gjorde all mat själva (sommarbuffé + chokladmousse med färska bär) till maten bjöds det på vin och avec. därefter hade vi bar resten av kvällen till självkostnadspris. Inga sura miner där inte :)

Vad vill jag ha sagt?

Alla människor är olika och bestämmer själva över villkoren för sina festliga tillställningar :)

• Anonym (alkfri)

Hade du ett lägre pris för nykterister / de som ville avstå alkohol? Eller fick de sponsra andras sprit i baren?

Personligen hade jag inte tyckt att det var så roligt att betala inträde för att få fira någon, men så länge det framgår i inbjudan vad som gäller är det ok.

• Anonym (Me)
    Anonym (alkfri) skrev 2017-08-11 09:23:28 följande:
    Hade du ett lägre pris för nykterister / de som ville avstå alkohol? Eller fick de sponsra andras sprit i baren?

Personligen hade jag inte tyckt att det var så roligt att betala inträde för att få fira någon, men så länge det framgår i inbjudan vad som gäller är det ok.
    Håller med
  • Minimalen
    Anonym (alkfri) skrev 2017-08-11 09:23:28 följande:

Men de kunde väl ta med sig 2 helrör hem till kommande fester.
Svar på tråden Ta betalt för fest - varför fel?