• Anonym191

    Sjukskrivning pga extrem stress? Hjälp!!

    Min fråga är alltså om man kan bli sjukskriven pga extrem stress på arbetet?

    Jag har inget fysiskt krävande jobb. Jag har däremot en chef/VD som är helt dum i huvudet, lägger allt på mig och gör saker i sista sekund som jag sedan får reda ut. Vissa dagar är jag så stressad så att jag har ont i bröstet..

    Jag är 21 år och gravid med första barnet i v.14. Jag VILL kunna jobba men när jag är såhär extremt stressad på jobbet så att jag tar med stressen hem och aldrig kan slappna av, så blir det ju inte bättre av att jag blir orolig över hur den lille där inne påverkas av allt. Vissa dagar bara gråter jag av utmattning, jag orkar liksom inte. Om jag berättar i detalj för min BM hur jag mår och hur jag har det, kan man behöva sjukskriva sig, såhär tidigt i graviditeten?

  • Svar på tråden Sjukskrivning pga extrem stress? Hjälp!!
  • Anonym191

    Jag kommer aldrig vilja gå tillbaka dit ändå, enda anledningen att jag jobbar kvar just nu är att jag inte utbildat mig än och inte vill vara arbetslös om jag inte får något annat pga att jag är gravid etc. Mår så otroligt dåligt på det där jobbet.

    Löner blir sena pga att pengar inte finns i företaget, de lever på intäkter månad för månad och har ingen back-up-kassa, vilket gör att vi anställda får jobba arslet av oss för att företaget ska få in pengar så att vi får våra löner den månaden också.. chefen är helt bakom flötet.

    Jag menar, man hotar väl inte en anställd pga att hon gått in i väggen och dessutom är gravid och därför måste säga upp sig? Han gör samma misstag i företaget om och om igen så det varit nära konkurs 7 gånger på 7 år. Jag orkar inte leva med den stressen längre så efter FL kommer jag söka annat, det är just tiden fram till förlossningen som jag behöver något sätt att hantera mitt mående och min vardag.

  • karamellflickan

    Man kan inte bli sjukskriven pga att arbetet är stressigt men däremot så kan man bli sjukskriven pga de fysiska besvär som stress på jobbet kan ge och den minskade arbetsförmåga det orsakar. Men då måste det i läkarintyget också stå på vilket sätt man har minskad arbetsförmåga. I ditt fall skulle jag till att börja med kontakta facket och med hjälp av dom begära att du, tillsammans med skyddsombud eller annan facklig representant och din chef har ett rehabiliteringssamtal där ni diskuterar ditt mående och begär att arbetsgivaren åtgärdar problemen i arbetsmiljön. Där kan arbetsgivaren ta hjälp av tex företagshälsovården. Du har laglig rätt att göra detta, men just ifall arbetsgivaren börjar krångla så är det bra att ha facklig representant med. Arbetsgivaren har en skyldighet enligt arbetsmiljölagstiftningen att åtgärda brister i arbetsmiljön

  • Anonym191

    Grejen är att min chef struntar i allt vad regler och lagar heter. Han förlängde min provanställning och sänkte min arbetsgrad från 100 till 20% utan någon grund alls, från 5 månaders provanställning till 8, med 2 dagars varsel.

    Det är ett väldigt litet företag med ca 6-7 anställda för tillfället, och chefen skiter fullständigt i allt förutom sitt företag han startat. Han har till och med sagt att om det behövs så säger han upp alla direkt och kör själv, så länge företaget överlever, att det är prio över de anställda. Känns inte som att jag skulle komma någon vart.

    Utmattningssyndrom är väl ändå en anledning att sjukskriva sig om en läkare sätter diagnosen?

  • Natta

    Har också en chef o butikansvarig som stresser ihjäl mig.

    De vet om att jag är gravid.

    Vi är 5 st plus chef.

    Och butiksansvarige ska opereras. Då försöker han lägga på mig hennes extra arbetsuppgifter . Utan lön mm.

    De finns så många dålig chefer

  • Anonym191

    Förstår dig.

    En av mina kollegor har precis gått ner drastiskt i tid (till nästan inget alls) pga studier och därför får jag även mycket av hennes arbetsuppgifter och så vidare. Som om jag inte hade nog med mitt liksom.. nu är vi 5 inkl. Chefen/VD:n. Nästa år ska en annan kollega till mig vara pappaledig april-december vilket han redan pratats chefen om.. jag blir alltså den tredje som försvinner under samma tid och då lämnas 1 person på administrationen som dessutom är jurist/compliance och endast jobbar 20% med administrationen pga de andra uppgifterna. Därför är jag osäker på reaktionen då han reagerade så otroligt dåligt när min kollega gick in i väggen samtidigt som hon var gravid och sa upp sig pga sitt mående (hotade henne mm), och då var vi ändå många på företaget..

  • zdudmwml

    Du kan aldrig bli sjukskriven pga stress. FK kommer godkänna det när helvetet fryser till is.

    Du kan bli sjukskriven om du har fysiska besvär som gör att din arbetsförmåga är rejält nedsatt.

    Du jobbar alltså 20%? Då är du 80% arbetslös?


    Anonym191 skrev 2017-08-22 18:45:21 följande:
    Grejen är att min chef struntar i allt vad regler och lagar heter. Han förlängde min provanställning och sänkte min arbetsgrad från 100 till 20% utan någon grund alls, från 5 månaders provanställning till 8, med 2 dagars varsel.

    Anonym191 skrev 2017-08-22 18:45:21 följande:
    Utmattningssyndrom är väl ändå en anledning att sjukskriva sig om en läkare sätter diagnosen?

    Självklart blir man det om man har utmattningssyndrom, men du har det definitivt inte. OM du hade det skulle du aldrig orka skriva och svara så frekvent i tråden. Utmattning är något allvarligt som det tar åratal att hämta sig ifrån OCH det tar minst lika lång tid att hamna där, dvs det handlar om åratal av svår stress samt att återhämtning inte sker. 

    Alltså, DU kan aldrig sjukskriva dig för ditten och datten utan det är LÄKAREN som diagnosticerar och skriver rekommendation till FK om du ska få ta del av sjukförsäkringssystemet. Och att få diagnosen utmattningssyndrom krävs en hel del läkar- och psykologbesök...
  • zdudmwml

    Du har ett arbetsmiljöproblem.

    Lösningen är inte sjukskrivning utan du måste gå via facket.


    Anonym191 skrev 2017-08-22 18:45:21 följande:
    Det är ett väldigt litet företag med ca 6-7 anställda för tillfället, och chefen skiter fullständigt i allt förutom sitt företag han startat. Han har till och med sagt att om det behövs så säger han upp alla direkt och kör själv, så länge företaget överlever, att det är prio över de anställda. Känns inte som att jag skulle komma någon vart.

    Det är ju klart att det funkar så och måste göra det. Det finns inte ett enda företag som i första hand tänker på de anställda och företagets lönsamhet först i andra- eller tredje hand. Det säger sig självt.

    Att friställa personal är en oftast ett sista försök att rädda undan företaget från konkurs. Självklart måste företag kunna göra det för vem ska annars betala ut lön? Det ovanliga med din chef är att han säger det öppet.
  • Anonym191

    Jag jobbar mer än 100% i dagsläget då han efter 8 månaders provanställning höjde min arbetstid igen.

    Då vet jag. Så det bästa att göra är att bara gå till facket och säga att jag inte har det bra på jobbet och hoppas att något händer?

  • Ljbs

    Är ni anslutna till företagshälsovård? Har dina problem,som du säger anknytning till arbetet, få hjälp därigenom.

  • Ljbs
    Anonym191 skrev 2017-08-22 18:38:08 följande:

    Jag kommer aldrig vilja gå tillbaka dit ändå, enda anledningen att jag jobbar kvar just nu är att jag inte utbildat mig än och inte vill vara arbetslös om jag inte får något annat pga att jag är gravid etc. Mår så otroligt dåligt på det där jobbet.

    Löner blir sena pga att pengar inte finns i företaget, de lever på intäkter månad för månad och har ingen back-up-kassa, vilket gör att vi anställda får jobba arslet av oss för att företaget ska få in pengar så att vi får våra löner den månaden också.. chefen är helt bakom flötet.

    Jag menar, man hotar väl inte en anställd pga att hon gått in i väggen och dessutom är gravid och därför måste säga upp sig? Han gör samma misstag i företaget om och om igen så det varit nära konkurs 7 gånger på 7 år. Jag orkar inte leva med den stressen längre så efter FL kommer jag söka annat, det är just tiden fram till förlossningen som jag behöver något sätt att hantera mitt mående och min vardag.


    Så du tänker mer praktiskt hur du ska lösa allt fram tills fl och sen söka nytt så att du förhoppningsvis har något innan det är dags att börja jobba igen.

    Förlåt, jag förstår precis hur det känns med när man förväntas lösa en massa, är navet och sen aldrig får minsta klapp på axeln, men det låter allra mest som att du söker en snabb och enkel utväg.

    En utmattningsdepression kan du inte läsa dig till den kommer smygandes och sen PANG. Den dröjer sig kvar ibland i år och ingen som drabbats önskar den åt någon annan.

    Är det verkligen stressen så sök hjälp snabbt!!! Ge dig inte. Första gången jag ringde vc fick jag inget gehör, se även till att få samtal.

    Jag läser din text som alltför rationell för att inte kunna arbeta och är du frisk i övrigt så borde inte stress, av den sort du beskriver, vara ett problem.

    Låter mest som att du är trött på skiten o ser en utväg nu när du är gravid.

    Hoppas att du mår bättre och att jag och min närmaste slipper stå för din eventuella sken sjukskrivning.

    Faktiskt förolämpande att läsa sånt här när man själv en gång inte kunde gå ur sängen, när minnet svek så att det påverkad hela ens familj vardag när man grät till synes utan anledning mest hela dagarn o när man inte kunde sova på dygn pga ångesten.
  • zdudmwml
    Anonym191 skrev 2017-08-22 22:24:09 följande:
    Jag jobbar mer än 100% i dagsläget då han efter 8 månaders provanställning höjde min arbetstid igen.

    Då vet jag. Så det bästa att göra är att bara gå till facket och säga att jag inte har det bra på jobbet och hoppas att något händer?
    Det enda du kan göra är att gå via facket. Annars skulle du kunna prata med chefen med det lär inte gå.

    Oavsett om det handlar om utbrändhet eller vantrivsel kan du inte bara lita på att andra fixar det för dig. Sök jobb redan nu. Börja hantera stressen, tex med mindfullness. Var aktiv och jobba på att du får det bra istället för att bara sätta dig ner och vänta och hoppas att allt ordnar sig.
  • zdudmwml
    Ljbs skrev 2017-08-23 00:36:53 följande:
    Faktiskt förolämpande att läsa sånt här när man själv en gång inte kunde gå ur sängen, när minnet svek så att det påverkad hela ens familj vardag när man grät till synes utan anledning mest hela dagarn o när man inte kunde sova på dygn pga ångesten.
    Håller med.
    3 år tog det för mig att komma tillbaka. 2 år innan jag kunde läsa en hel mening och komma ihåg orden i början.

    Okunskapen och googlediagnoser är ett stort problem i stort. Folk inbillar sig att de har allt möjligt och springer till läkaren alltsomoftast och blir förbannade för att läkaren inte håller med.

    Det folk i allmänhet har svårt att begripa är att om du blir utbränd på riktigt tvingas du jobba stenhårt på att bli frisk. De flesta tror att det är precis som i dagliga livet minus jobb, att man kan skrota runt hemma och ägna sig åt bara roliga saker man blir glad av. Inget kunde vara mer fel.
  • Lena

    Zdudmwml: man sjukskriver mycket snabbare för utbrändhet numera och då är återhämtningen snabbare. Det är jättebra att man inte behöver krama ur sista droppen ur en människa innan det är sjukskrivning längre.

    TS:
    Men det är helt rätt att du ska kontakta facket. De kan stämma en arbetsgivare som bryter mot regler så du får kompensation tex. Facket behövs just mot arbetsgivare som struntar i lagar och regler.

  • Anonym191

    Min mening var absolut inte att förolämpa någon som lider/har lidit av utmattningsdepression. Anledningen var inte heller att hitta den enklaste vägen ut, även om "enkelt" hade varit trevligt för en gångs skull.

    Jag skrev detta inlägg för att få utomståendes tips och tankar kring vad man bör ta sig till när man har ett arbete som gör att man inte orkar med sin vardag. När jag kommer hem från jobbet lägger jag mig i soffan, orkar inte städa, orkar inte äta, bara ligger där. Igår fick jag ett breakdown över hela situationen och min sambo fick trösta mig i en timme. Att mitt minne sviker mig också, påverkar inte många andra än mig själv då jag ännu inte har familj, och det påverkar på mitt jobb.

    Min tanke var alltså aldrig att självdiagnostisera mig och göra mig till offer, utan endast att få ut tankarna om detta då ingen i min närhet verkar förstå hur det är att aldrig vara få uppskattning utan alltid bara få skit, och mer jobb tills man inte vet vad man gör på jobbet längre och inte ens kommer ihåg vad jag åt till lunch för 2 timmar sedan.

    Däremot så är det väldigt svårt för mig, 21 år gammal, att veta när jag aldrig varit med om detta tidigare. Tänker att det nog är bättre att uppmärksamma tidigt än att man ska behöva vara sängliggandes och inte orka röra sig innan man söker/får hjälp.

    För än så länge går jag till jobbet, för att jag vet att jag är behövd även om jag inte får höra det mer än när tex lönen är sen och chefen säger allt han kan för att man inte ska ringa facket och sticka ungefär. Det handlar inte om att jag är lite stressad över mina arbetsuppgifter och att jag hittar på, även om det inte är lika illa som för många andra ÄN. Jag går till jobbet, motvilligt, jag försöker göra det jag ska trots att det är svårt att koncentrera sig och minnas.

    Förlåt om ni tog illa vid er och ursäkta för kanske rörig text

  • zdudmwml
    Lena skrev 2017-08-23 07:10:41 följande:
    Zdudmwml: man sjukskriver mycket snabbare för utbrändhet numera och då är återhämtningen snabbare. Det är jättebra att man inte behöver krama ur sista droppen ur en människa innan det är sjukskrivning längre.

    TS:
    Men det är helt rätt att du ska kontakta facket. De kan stämma en arbetsgivare som bryter mot regler så du får kompensation tex. Facket behövs just mot arbetsgivare som struntar i lagar och regler.
    Du vet knappast när det hände mig. Möjligen att du haft tur med framförallt försäkringskassan.
  • Ebo88

    Är detta ditt första jobb eller har du haft annat arbete innan? Om det är ditt första arbete och du "bara" har provanställning skulle jag rekommendera dig att tänka på inkomsten när du blir mammaledig. Din föräldrapenning baseras på din SGI och på de flesta arbetsplatser måste du ha arbetat en viss tid för att få rätt till SGI. Har du haft tidigare arbeten behöver du nog inte oroa dig lika mycket men om detta är ditt första så skulle jag ringa f.kassan och kontrollera hur mycket du kommer att få i föräldrapenning hitills.

    Och det är tyvärr väldigt svårt att sjukskriva sig. Som tidigare har nämnt så krävs väldiga anledningar. Dem kommer råda dig att gå ner i tid eller söka annat arbete. Min vän jobbar på sjukhuset, akutröntgen och ansökte sjukskrivning i 6e månaden men fick avslag för hennes chef kunde sätta henne i reception så hon slipper tunga lyft och spring. Hon har täta sammandragningar samt foglossningar och är jättestressad då dem är kort om personal varje helg men blev nekad. Blir du sjukskriven så kommer dem i så fall bara ge någon vecka så du kan vara hemma och återhämta dig. Sen kan man bli mer stressad och allt blir mer påtagligt när man är gravid men det är tyvär ingen giltigt anledning till sjukskrivning för då skulle varje gravid kvinna bli sjukskriven.

    Du ska vända dig till ditt fack om du är med i ett så dom kan stå upp för dig mot din chef på arbetet för det låter långt ifrån lagligt det din chef gör, att hota om uppsägningar osv.

    Men kom ihåg att ringa f.kassan och kontrollera din SGI. På vissa jobb måste man ibland ha jobbat ett år för att få högsta SGI. Det vill säga 80% av din grundlön och sen tillkommer skatt på det också.

  • Lena
    zdudmwml skrev 2017-08-23 19:04:58 följande:
    Du vet knappast när det hände mig. Möjligen att du haft tur med framförallt försäkringskassan.
    Utifrån vad du skrev var det minst tre år sen. Jag har vänner som blev sjukskrivna förra hösten och redan är tillbaka på arbetet på heltid.
  • zdudmwml
    Lena skrev 2017-08-23 21:26:04 följande:
    Utifrån vad du skrev var det minst tre år sen. Jag har vänner som blev sjukskrivna förra hösten och redan är tillbaka på arbetet på heltid.
    Jaha? Med den historiken var de knappast utbrända. Påverkade av stress möjligen.

    Att få att allt handlar om läkarnas och FKs vilja att sjukskriva är rätt märkligt.


  • Anonym191
    Ebo88 skrev 2017-08-23 20:05:25 följande:

    Är detta ditt första jobb eller har du haft annat arbete innan? Om det är ditt första arbete och du "bara" har provanställning skulle jag rekommendera dig att tänka på inkomsten när du blir mammaledig. Din föräldrapenning baseras på din SGI och på de flesta arbetsplatser måste du ha arbetat en viss tid för att få rätt till SGI. Har du haft tidigare arbeten behöver du nog inte oroa dig lika mycket men om detta är ditt första så skulle jag ringa f.kassan och kontrollera hur mycket du kommer att få i föräldrapenning hitills.

    Och det är tyvärr väldigt svårt att sjukskriva sig. Som tidigare har nämnt så krävs väldiga anledningar. Dem kommer råda dig att gå ner i tid eller söka annat arbete. Min vän jobbar på sjukhuset, akutröntgen och ansökte sjukskrivning i 6e månaden men fick avslag för hennes chef kunde sätta henne i reception så hon slipper tunga lyft och spring. Hon har täta sammandragningar samt foglossningar och är jättestressad då dem är kort om personal varje helg men blev nekad. Blir du sjukskriven så kommer dem i så fall bara ge någon vecka så du kan vara hemma och återhämta dig. Sen kan man bli mer stressad och allt blir mer påtagligt när man är gravid men det är tyvär ingen giltigt anledning till sjukskrivning för då skulle varje gravid kvinna bli sjukskriven.

    Du ska vända dig till ditt fack om du är med i ett så dom kan stå upp för dig mot din chef på arbetet för det låter långt ifrån lagligt det din chef gör, att hota om uppsägningar osv.

    Men kom ihåg att ringa f.kassan och kontrollera din SGI. På vissa jobb måste man ibland ha jobbat ett år för att få högsta SGI. Det vill säga 80% av din grundlön och sen tillkommer skatt på det också.


    Hej!

    Jag har varit anställd på detta jobb sedan september 2016, så snart ett år! Det som hände när chefen förlängde min provanställning var alltså i början av detta år och nu är jag fast anställd sedan maj detta år (pga att provanställningen blev 8 mån). Jag har jobbat sedan andra året i gymnasiet, men detta är mitt första jobb inom denna branschen så att säga, mitt tidigare jobb var inom personlig assistans (vården).

    Tänkte ändå ringa dit lite längre fram då detta är så nytt och jag är så lost i allt så jag vill bara ha rakt på vad som gäller, när jag ska ansöka om saker och ting och vad jag får utbetalt varje månad som föräldraledig!

    Förstår att vanlig stress inte är en anledning att sjukskriva sig en längre period, tänkte mest höra hur det ligger till med sån väldig stress som jag faktiskt känner, då det sista jag vill är att det ska påverka lillen negativt såklart, är ju som sagt väldigt ny på allt detta och ville väl mest höra mig för
Svar på tråden Sjukskrivning pga extrem stress? Hjälp!!