• Anonym (Ledsen)

    Abort vecka 17+

    Jag behöver skriva av mig. Jag mår så dåligt och är så ledsen.

    Är gravid nu i vecka 17+0. Det var oplanerat. I början var jag glad... eller jag har varit glad hela graviditeten fram tills för några dagar sen. Jag har varit väldigt naiv.

    När jag plussade var sambon glad, men också orolig eftersom jag inte hade jobb då. (Vilket jag har nu samt att jag pluggar). Men vi var båda glada men eftet ett par veckor blev han mer och mer orolig och jag förstår honom nu för vi har inget fast boende. Sen var han glad igen och klappade magen och vi pratade om hur vår lilla bebis kommer se ut vem han/hon kommer likna osv. Fram tills i fredags. Då får han verkligen panik och den har smittat av sig på mig. Vi är inte redo för ett barn nu. Jag är 21 år och jag känner att det är för tidigt och vi kan inte ge allt det som ett barn behöver. Vi kan inte ge den tryggheten. Jag är helt förtvivlad. Sambon säger blir det ingen abort så får du ta allt ansvar för barnet. Och jag förstår honom det är ju inte hans fel det här. Vi vill ha barn men inte just nu. Känner mig ensam. Har ingen att prata med. Jag skäms så. Är rädd för att om jah behåller så kommer barnet inte få ett bra liv. Är rädd för att min sambo som jag älskar så otroligt mycket kommer må dåligt över att bli pappa när han inte vill . Jag hatar mig själv för att jag är så pass långt gången och pratar om abort. Och det är inte bara det med boendebiten.. det är massa andra saker.Jag har gråtit ihjäl mig sen i fredags. Om jag bokar en tid för abort tror ni att jag hinner göra den innan veckans slut?

    På något sätt så vill jag inte genomföra abort. Hjärnan säger gör abort men hjärtat säger behåll barnet. Fyfan vad jag hatar mig själv just nu. Idag är jag i vecka 17+1. Behöver stöd.

  • Svar på tråden Abort vecka 17+
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Fy fan) skrev 2017-08-29 08:52:23 följande:

    Nej det tänker jag inte. Du tycker det är såå synd om honom och buhu buhu buhu. Så oas synd att du funderar på att föda fram ett foster i v 17-18 som kan leva. Han har knullat lika mycket som du. Han är lika ansvarig som du. Det är inte ett minsta synd om den idioten. Tvärt om verkar han vara en vidrig människa och jag hoppas du inser detta och dumpar honom.


    Du verkar helt skadad. Är det inte möjligt för dig att framföra dina argument på ett mer vuxnare sätt?

    Jag tycker också att han är lika ansvarig men shit asså du har verkligen problem eller så är du typ 14 år me tanke på hur du formulerar dig
  • Anonym (Ledsen)
    viseversa skrev 2017-08-29 09:11:44 följande:

    Ts en abort så sent är ingen liten sak. Som några skrivit är det en förlossning där du föder fram ett litet väl utvecklat foster. Det blir ingen skrapning när du är sövd utan du kommer gå igenom värkar och sen krysta ut fostret. Jag tycker inte du ska göra en abort för hans skull. Han får faktiskt skärpa sig några kilo. Du har gått nästan halva graviditeten. Sen tror jag det är tight med tid. Och att få tillstånd för abort så sent utan "anledning" kanske inte är så lätt.


    Jag vill innerst inne inte. Kan tännka mig hur jävla hemskt det är
  • Anonym (t)

    Jag förstår inte vad du menar med att det inte är hans fel? Han har haft sex med dig, alla vet att av sex kan konsekvensen bli ett barn. Det är därför man ska skydda sig. Ibland hjälper det inte att skydda sig heller och då blir det ett barn ändå. Alla vet det. Han kan inte komma här nu i vecka 17 och påstå att han inte visste.
    Nu har han gått här i ett antal veckor och klappat dig på magen och drömt sig bort tillsammans med dig, det passar sig inte att komma i vecka 17 och sätta ett ultimatum på dig att göra abort.

    Det finns mycket mer jag skulle kunna säga om vad jag anser om din killes beteende men tyvärr förvånar det mig inte alls. Jag har själv blivit dumpad efter en abort. Jag blev väldigt nedstämd efteråt, kände att jag hade hamnat i ett djupt svart hål. Då vill inte han vara med mer, han ville ju leva och hitta på saker med sina kompisar, jag kunde väl klara av det här på egen hand?! Att jag därmed fick ägna tid att komma över både en abort och att bli dumpad på detta vidriga sätt, det behövde ju aldrig han se. Det är faktiskt helt otroligt hur killar kan hålla sånt här ifrån sig och vara så okänsliga. Hur svårt kan det vara att tänka sig in i vad en annan människa får gå igenom?!

    Nu är det såklart inte så enkelt för en kille heller, han har inte kommit lika långt mentalt in i graviditeten som du har gjort, får han panik så väljer han att hålla verkligheten ifrån sig, men det måste finnas en måtta på vad man kläcker ur sig.

    Jag har gjort en abort till, och det var en sen abort, vecka 17+6, så sent man får utan tillstånd från socialstyrelsen. Det är inte något man gör bara så där. Du tar en tablett och får en tid för att läggas in några dagar därpå. Du går till sjukhuset, där väntar man på att barnet ska komma ut, det tog mer än 24 timmar för mig. Jag skulle kunna berätta mer men eftersom du håller detta som ett alternativ så vill jag inte trycka något ner i halsen på dig.
    Gör man abort vid tidigare veckor (minns ej exakt vilka veckor) då är det en enklare procedur, man rullas in i en sal, man blir nedsövd, sen vips vaknar man upp och allt är klart. Men även då är det inte lätt, fy för dessa tankar man har, och ledsen länge efteråt. Det är fan inte lätt. Jag grät när de skulle söva ner mig och det gör jävligt ont att tänka på det här nu igen när jag skriver. En del känner sig ju så säkra och tänker inte på det så mycket, och då är det inte lika svårt, men tyvärr är det nog så i Sverige med vår abortlagstiftning för att vi värnar om rätten till abort (vilket jag tycker att vi ska värna om) att man pratar inte så mycket om hur det egentligen är att göra en abort, än mindre hur det egentligen är om man väntar med att göra en abort efter en viss vecka och får göra en s k sen abort. När jag tvekade fram och tillbaka, för och emot, så var det ingen som varnade mig för att vänta för länge utan jag fick veta att jag hade fram till vecka 18 att bestämma mig, så jag tror att medvetenheten hos din kille och andra med honom är väldigt låg för vad en abort, och en sen abort därtill, innebär.

    Jag vill inte på något sätt övertala någon att avstå från abort, det finns en anledning till att vi vill ha rätt till abort. Men det är inte okej att sätta ultimatum på någon på det sättet.

  • viseversa
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-08-29 10:42:07 följande:
    Jag vill innerst inne inte. Kan tännka mig hur jävla hemskt det är
    Men gör det inte då. Om du inte vill men ändå gör det för att han fått kalla fötter kommer du ångra dig hela livet. Och ert förhållande kommer kanske inte hålla ändå då du inte kommer kunna släppa det faktum att han "tvingade" dig till en sen abort. Du har fördelen här med att det är din kropp och vill du behålla barnet så gör du det. Man ångrar inte ett barn men en abort kan man ångra hela livet.
  • Anonym (Usch)

    Vidrigt att ens tänka tanken på abort så sent i graviditeten. Du har haft lång tid på dig att fundera och dessutom finns det preventivmedel, är man inte mogen nog att förstå det så kanske man inte ska ha sex överhuvudtaget.

  • sextiotalist
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-08-29 10:42:07 följande:
    Jag vill innerst inne inte. Kan tännka mig hur jävla hemskt det är
    Och jag upprepar, du upplyser den ovilliga blivande fadern, att ångerrätten är över, tiden har gått ut för detta. Nu är det bara för honom att gilla läget.
  • Anonym (Gränsfall)
    Anonym (Usch) skrev 2017-08-29 11:57:23 följande:

    Vidrigt att ens tänka tanken på abort så sent i graviditeten. Du har haft lång tid på dig att fundera och dessutom finns det preventivmedel, är man inte mogen nog att förstå det så kanske man inte ska ha sex överhuvudtaget.


    Vidrigt att sparka på någon som redan ligger kan jag tycka. Förutsättningar kan ändras, inget någon annan har med att göra. Det går för övrigt att göra abort med tillåtelse fram till v 22 och ännu senare med om det verkligen behövs, men då försöker man oftast rädda barnet om det är möjligt. Och det kan ju vara så att de använt preventivmedel, dumt att anklaga om man inte vet hela bakgrunden. Leder ju bara till massa onödigt tjafs och sårar i onödan. Jag tror ts är mogen och fullt kapabel att ta hand om sitt barn om hon behåller det. Det är ju killen som ställer orimliga ultimatum.
  • sextiotalist
    Anonym (Gränsfall) skrev 2017-08-29 12:13:30 följande:
    Vidrigt att sparka på någon som redan ligger kan jag tycka. Förutsättningar kan ändras, inget någon annan har med att göra. Det går för övrigt att göra abort med tillåtelse fram till v 22 och ännu senare med om det verkligen behövs, men då försöker man oftast rädda barnet om det är möjligt. Och det kan ju vara så att de använt preventivmedel, dumt att anklaga om man inte vet hela bakgrunden. Leder ju bara till massa onödigt tjafs och sårar i onödan. Jag tror ts är mogen och fullt kapabel att ta hand om sitt barn om hon behåller det. Det är ju killen som ställer orimliga ultimatum.
    Efter vecka 22 beviljas inga aborter, däremot kan man behöva starta en förlossning tidigt, men då är det för att rädda livet på mamman.
    Abort, då avbryter man en graviditet med syftet att det ska inte bli några barn. Att starta en förlossning tidigt gör man för att rädda livet på mamman, syftet är dock att om möjligt rädda  även barnet.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Gränsfall) skrev 2017-08-29 12:13:30 följande:

    Vidrigt att sparka på någon som redan ligger kan jag tycka. Förutsättningar kan ändras, inget någon annan har med att göra. Det går för övrigt att göra abort med tillåtelse fram till v 22 och ännu senare med om det verkligen behövs, men då försöker man oftast rädda barnet om det är möjligt. Och det kan ju vara så att de använt preventivmedel, dumt att anklaga om man inte vet hela bakgrunden. Leder ju bara till massa onödigt tjafs och sårar i onödan. Jag tror ts är mogen och fullt kapabel att ta hand om sitt barn om hon behåller det. Det är ju killen som ställer orimliga ultimatum.


    Jag vet att det va dumt skrivet av mig. Blir bara så arg när jag tänker på det lilla livet man har i magen. Jag är i vecka 17 och vet ju att det ligger en mini-bebis därinne.

    Sen förstår jag bara inte hur man kan låta en kille påverka en så mycket i valet. "Han vill inte"..nä, synd!
  • Anonym (Anonym)
    Hej! Jag var i samma situation som du för 3 år sedan! Min sambo ville inte ha barn medan jag ville så gärna det och lurade mig själv att han också ville det. Jag försökte hela tiden dröja ut på tiden så att det skulle vara försent och sa att han kommer vela ha barnet när han ser barnet och så vidare tills en dag det blev försent. Sambon packade sina väskor och lämnade mig och ville absolut inte ha med mig att göra under några omständigheter och sa åt mig att jag tvingade honom till det vilket jag gjorde och inte borde gjort. Ett stort misstag om man tror att det ska bli bra för det blir det knappast. Jag fick min lilla dotter som träffat sin pappa cirka 4 gånger bara han hatar mig och lilla Tess bor i en fin fosterfamilj då jag inte kunde klara av att ta hand om henne! Fick aldrig någon fritid och jag slutade plugga mitt liv blev en röra och jag ångrade mig rejält för jag förstörde inte bara sambons och Tess liv utan mitt eget också. Nu lever vi alla isär men Tess har det bättre i fosterfamilj än hemma hos mig! Jag gav mig i något jag trodde jag hade full kontroll på men hade väldigt fel,så mitt råd till dig är att du inte ska ge dig i något du inte kan klara! Du kan förlora hela ditt liv!
Svar på tråden Abort vecka 17+