• Anonym (Orolig)

Ledig från högskolan?

Jag läser till förskollärare. Men innan vi visste om jag kom in på högskolan bokade vi en resa till Thailand, och vi ska vara borta i 2,5 vecka. Jag kommer att missa en veckas praktik plus en del av den nya kursen som kommer efter. Kan jag åka ändå utan att hamna för mycket efter?

• Svar på tråden Ledig från högskolan?
  • IsDimma

Smartast är att söka CSN för hela året istället för en termin. På så sätt har du större möjlighet att hinna ta igen kurser du missar. Längre tid på dig.
    Sen kommer du vara tvungen att ta igen praktikveckan. Gör det med strödagar innan/efter då du inte måste vara i skolan.
    Resten reder du nog. Prata med läraren i nya kursen så kanske du kan få reda på vad ni ska göra/läsa och på så vis plugga innan eller under resan.
    När jag själv pluggade till förskollärare hade vi bortsett från praktiken bara vissa labuppgifter som var obligatoriska. Och vissa kurser innehöll någon enstaka obligatorisk träff. Problematiskt är ju om ni förväntas göra någon gruppuppgift för det hade vi i nästan allt! Men har du internet på plats underlättar ju det
    Ha en trevlig semester.

• Anonym (Ogiltig frånvaro)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-08-29 20:46:33 följande:
    Ogiltig frånvaro? Är sjukdom det också då? Man kan väl hamna efter även om det inte är semester? resan bokades innan jag visste om jag kom in eller inte.

Tack för alla svar förresten. Får se om jag stannar hemma medan de andra åker. Verkar ju helt omöjligt enligt er att få lite ledigt...
    För obligatoriska moment:

Giltig frånvaro: Sjukdom, läkarbesök, vab, begravningar, oftast arbete för Försvarsmakten, olycksfall, i undantagsfall arbetsintervjuer, et c. Och du ska kunna visa intyg om det krävs av dig. Fortfarande behövs dock kompletteringar göras.

Ogiltig frånvaro: Det mesta annat. I allra högsta grad semester. Om du inte anses uppfylla närvarokraven så har du inte uppnått kursmålen och du blir alltså Underkänd.

Och ja, jag jobbar med sånt här.
  • Anonym (Orolig)
    IsDimma skrev 2017-08-29 21:21:34 följande:

Smartast är att söka CSN för hela året istället för en termin. På så sätt har du större möjlighet att hinna ta igen kurser du missar. Längre tid på dig.

Sen kommer du vara tvungen att ta igen praktikveckan. Gör det med strödagar innan/efter då du inte måste vara i skolan.

Resten reder du nog. Prata med läraren i nya kursen så kanske du kan få reda på vad ni ska göra/läsa och på så vis plugga innan eller under resan.

När jag själv pluggade till förskollärare hade vi bortsett från praktiken bara vissa labuppgifter som var obligatoriska. Och vissa kurser innehöll någon enstaka obligatorisk träff. Problematiskt är ju om ni förväntas göra någon gruppuppgift för det hade vi i nästan allt! Men har du internet på plats underlättar ju det

Ha en trevlig semester.

Tack snälla för bra information! :)
  • Anonym (Orolig)
    IsDimma skrev 2017-08-29 21:21:34 följande:

Ha en trevlig semester.

Tack snälla för bra information! :)
    Anonym (Ogiltig frånvaro) skrev 2017-08-29 21:41:20 följande:

Giltig frånvaro: Sjukdom, läkarbesök, vab, begravningar, oftast arbete för Försvarsmakten, olycksfall, i undantagsfall arbetsintervjuer, et c. Och du ska kunna visa intyg om det krävs av dig. Fortfarande behövs dock kompletteringar göras.

Ogiltig frånvaro: Det mesta annat. I allra högsta grad semester. Om du inte anses uppfylla närvarokraven så har du inte uppnått kursmålen och du blir alltså Underkänd.

Får la läsa om kursen då i värsta fall. Nog med mer negativa inlägg från dig, även om du jobbar med sådant här. Jag vet inte ens hur mycket obligatoriska moment det är i den kursen är än. Får se hur det blir och gör det jag kan utifrån det. Komplettera kan man ju göra även om man är ledig och inte bara när man är sjuk ex.
  • Anonym (Orolig)

Och man kan vara sjuk 5 skoldagar innan de kan kräva sjukintyg. 2,5 dag frånvaro av 5 veckor är inte mycket.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-08-29 21:55:52 följande:

Och man kan vara sjuk 5 skoldagar innan de kan kräva sjukintyg. 2,5 dag frånvaro av 5 veckor är inte mycket.

Det är ju 10% av tiden, om ni har praktik mån-fre. Ganska mycket
  • Anonym (....)
    Anonym (Ogiltig frånvaro) skrev 2017-08-29 20:10:15 följande:

Semester räknas som ogiltig frånvaro - vilket i bästa fall leder till en drös med kompletteringar, i värsta fall att du får läsa om delkursen.

Heltidsstudier är heltidsstudier.

Semester räknas inte som ogiltig frånvaro.
  • Anonym (....)
    Anonym (Ogiltig frånvaro) skrev 2017-08-29 21:41:20 följande:

Du jobbar med sånt och vet ändå inte att semester inte är ogiltig frånvaro?! Riktigt skrämmande!
  • Anonym (Men)
    Anonym (....) skrev 2017-08-30 00:37:26 följande:

Du jobbar med sånt och vet ändå inte att semester inte är ogiltig frånvaro?! Riktigt skrämmande!

Men på högskolan har man ju inga semesterdagar att ta ut så jag har iaf aldrig hört något om någon rätt till semester under terminerna. Var kan man läsa om det?
  • Anonym (....)
    Anonym (Men) skrev 2017-08-30 07:40:01 följande:

Men på högskolan har man ju inga semesterdagar att ta ut så jag har iaf aldrig hört något om någon rätt till semester under terminerna. Var kan man läsa om det?

Du har alltid möjlighet att ta ledig för resa utan att det är ogiltig frånvaro så länge du ger besked till kursansvarig/föreläsare. Men du får förmodligen ta igen om det är obligatoriska saker som ska göras.
Svar på tråden Ledig från högskolan?