• Anonym (Orolig)

Ledig från högskolan?

Jag läser till förskollärare. Men innan vi visste om jag kom in på högskolan bokade vi en resa till Thailand, och vi ska vara borta i 2,5 vecka. Jag kommer att missa en veckas praktik plus en del av den nya kursen som kommer efter. Kan jag åka ändå utan att hamna för mycket efter?

• Svar på tråden Ledig från högskolan?
  • Anonym (Bah!)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-08-29 20:46:33 följande:
    Ogiltig frånvaro? Är sjukdom det också då? Man kan väl hamna efter även om det inte är semester? resan bokades innan jag visste om jag kom in eller inte.

Tack för alla svar förresten. Får se om jag stannar hemma medan de andra åker. Verkar ju helt omöjligt enligt er att få lite ledigt...
    Sjukdom är giltig frånvaro. Man planerar inte att bli sjuk. Att planera in en resa är däremot ogiltig frånvaro... eller egentligen finns väl inget av detta på högskolan eftersom det gäller eget ansvar där. Det är mest när det gäller CSN man talar om sånt. Om Någon är sjuk finns mer förståelse, men även om du exempelvis missar en tenta pga av sjukdom får du vänta med att skriva omtentan tills det är inplanerat omtentor.
  • Anonym (Bah!)
    Anonym (....) skrev 2017-08-30 09:50:16 följande:
    Du har alltid möjlighet att ta ledig för resa utan att det är ogiltig frånvaro så länge du ger besked till kursansvarig/föreläsare. Men du får förmodligen ta igen om det är obligatoriska saker som ska göras.
    Spelar ingen roll om frånvaron är giltig eller ogiltig. Det man missar misar man och man måste ta igen det senare: omtenta (när alla andra som blivit underkända eller missat skriver omtentor), hemtenta osv. När det gäller praktik är det lite knepigare. Kanske måste man göra om praktikmomentet när de som går kursen året efter går den. Är det värt att ta sin examen ett halvår efter alla andra för att man ska på semester?
  • Anonym (Student)

Som nämnts så fortsätter utbildningen i sin takt oavsett om du är där eller inte. Du behöver inte vara i skolan i huvudtaget når du väl kommit in. Men det drabbar dig på olika sätt oavsett varför du är borta.

Vill du ha godkänt på dina kurser så måste du dyka upp på obligatoriska moment så som tentor och praktik.

Vill du komma väl överens med dina kursare bör du göra dig tillgänglig när det är grupparbeten.

Skolan kommer antagligen inte bry sig om varför du är borta. Blir du underkänd så får du anmäla dig till omtentor. Möjligen kan kursansvarig ändra uppgifter så att du klarar dem utan att vara på plats, men det är isåfall av snällhet inte något du kan förvänta dig.

CSN kommer kräva att du klarar tillräckligt många kurser för att betala ut pengar.

Kursarna kommer som regel ha mer förståelse om du är borta pga sjukdom, vab och enstaka jobbtillfällen. Men ser du till att dra ditt strå till stacken och inte skapar merjobb för dem så bryr de sig inte.

Däremot kanske du hamnar utanför om du reser bort i början av studierna.

Jag själv läser till förskollärare och många i min klass har varit på semester och fler jobbar på sidan av studierna, så omöjligt är det inte.

• Anonym (....)
    Anonym (Bah!) skrev 2017-08-30 10:21:54 följande:

Spelar ingen roll om frånvaron är giltig eller ogiltig. Det man missar misar man och man måste ta igen det senare: omtenta (när alla andra som blivit underkända eller missat skriver omtentor), hemtenta osv. När det gäller praktik är det lite knepigare. Kanske måste man göra om praktikmomentet när de som går kursen året efter går den. Är det värt att ta sin examen ett halvår efter alla andra för att man ska på semester?

Inom högskola/universitet finns inget giltig eller ogiltig frånvaro då man har ett eget ansvar att ta igen det man missat. Ha en dialog med kursansvarig när det gäller att ta igen av det obligatoriska man missat.

Jag åkte själv iväg på en månadsresa mitt i studietiden och även om inte jag missade något obligatoriskt och då inte behövde ta examen ett halvår senare så var set helt klart värt det. Hade varit värt det även om jag hade varit tvungen att ta examen ett halvår senare.

Finns många orsaker till att folk har examen senare ön planerat, oavsett om det är pga semesterresor eller sjukdom.

Och nej, man behöver inte alltid ta examen senare vara för att man drar iväg på ferie och ev missar några dagar/vecka praktik. Har man en rak och ärlig dialog så går det mesta att ordna.

CSN bryr sig inte heller om giltig eller ogiltig frånvaro vara man tar sina poäng som man ska.

Du skapar ett problem som inte existerar.
  • Anonym (Bah!)
    Anonym (....) skrev 2017-08-30 12:27:39 följande:
    Inom högskola/universitet finns inget giltig eller ogiltig frånvaro då man har ett eget ansvar att ta igen det man missat. Ha en dialog med kursansvarig när det gäller att ta igen av det obligatoriska man missat.

Jag åkte själv iväg på en månadsresa mitt i studietiden och även om inte jag missade något obligatoriskt och då inte behövde ta examen ett halvår senare så var set helt klart värt det. Hade varit värt det även om jag hade varit tvungen att ta examen ett halvår senare.

Finns många orsaker till att folk har examen senare ön planerat, oavsett om det är pga semesterresor eller sjukdom.

Och nej, man behöver inte alltid ta examen senare vara för att man drar iväg på ferie och ev missar några dagar/vecka praktik. Har man en rak och ärlig dialog så går det mesta att ordna.

CSN bryr sig inte heller om giltig eller ogiltig frånvaro vara man tar sina poäng som man ska.

Du skapar ett problem som inte existerar.
    Om man måste vänta till året efter för att göra om praktiken kan examen försenas. Om det är sista året.
  • Anonym (....)
    Anonym (Bah!) skrev 2017-08-30 12:48:26 följande:

Om man måste vänta till året efter för att göra om praktiken kan examen försenas. Om det är sista året.

Absolut. Men det är ett väl man tar och för många är en semesterresa värd det.
  • Anonym (Jadu)

Jag vill inte ha svar ifrån moralkärringar, tack :)

TS! Gäller det en praktik så kan det bli väldigt krångligt, det bästa är isåfall att höra av dig när du vet praktikplats till praktikplatsen och säga att du gärna vill ha en annan vecka då du fått förhinder.

Seminarium, uppgifter och tentor löser sig alltid.

Känner du att detta är enda gången på några år för dig att ha råd ekonomiskt med denna resa, så förstår jag dig.

Vet du vad, du kan gå till vårdcentralen och säga att du har ångest över situationen, mår dåligt och inte kan koncentrera dig i skolan, samt att du behöver vila ett tag. Säg att du vill ha ett sjukintyg, de skriver för två veckor. Detta sjukintyg kan du antingen ge till resebolaget och få pengarna tillbaka, eller ge till skolan. Om resan är bättre för ens mående, så är det tillåtet för FK!

Det kan ocksp vara så att du har ångest sen innan och verkligen behövde denna resa för ditt mående!!

Jag rekommenderar inte att "utnyttja" systemet, men jag kommer från en familj med dålig ekonomi och hade själv inte råd med resor förrän jag var vuxen och ej hemmaboende.

Detta är mina tips. Hoppas något funkar för dig :)

• nernu

Alltså har folk gått på högskolan? Det är väl inga problem. Säg till att du har bokat en resa tidigare och fråga om du kan få vara på praktikplatsen två dagar tidigare. Och se till att meddela kursansvarig på den nya kursen att du kommer senare så att den inte tror att du inte ska läsa kursen. Inga problem. Se till stt hinna skaffa lite polare som kan uppdatera dig när du kommer hem. Ingen fara.

• Anonym (förskollärarstudent)

På min högskola är alla seminarier obligatoriska vilket innebär att du får kompensationsuppgifter att göra motsvarande vad du missat när du var borta. Du blir inte utkastad från programmet.

Praktiken är obligatorisk och varje missad praktikdag ska tas igen på den avdelning du är placerad: mer än enstaka dagar kan vara svårt att ta igen under terminerna eftersom du då missar ytterligare dagar. En kursare till mig tog igen missad praktik under högskolans studieuppehåll under sommaren.

Grupparbeten kan vara svåra att ta igen i efterhand men det brukar kunna lösas om du har en juste seminarielärare eller kursansvarig. Likaså skriftliga examinationer. salstentor brukar de ha ett reservdatum för för dem som varit sjuka.

Kanske kan du erbjuda dig att göra en motprestation under semestern som att besöka en thailändsk småbarnsskola under en dag och redogöra för dina erfarenheter för dina kursare när du kommer hem?

Om det finns pålitligt internet på semesterorten kan du kanske delta via webben?

Att resa bort flera veckor under terminen är inte att rekommendera men det är ingen katastrof och missade studier går att lösa. Se bara till att ta igen missade poäng och kurser så du inte "fastnar", vissa kurser måste ha G innan du får fortsätta till nästa. Men första "spärrkursen" brukar ligga tidigast termin 4.

• Anonym (Bah!)
    Anonym (förskollärarstudent) skrev 2017-08-31 11:55:27 följande:

På min högskola är alla seminarier obligatoriska vilket innebär att du får kompensationsuppgifter att göra motsvarande vad du missat när du var borta. Du blir inte utkastad från programmet.

Praktiken är obligatorisk och varje missad praktikdag ska tas igen på den avdelning du är placerad: mer än enstaka dagar kan vara svårt att ta igen under terminerna eftersom du då missar ytterligare dagar. En kursare till mig tog igen missad praktik under högskolans studieuppehåll under sommaren.

Grupparbeten kan vara svåra att ta igen i efterhand men det brukar kunna lösas om du har en juste seminarielärare eller kursansvarig. Likaså skriftliga examinationer. salstentor brukar de ha ett reservdatum för för dem som varit sjuka.

Kanske kan du erbjuda dig att göra en motprestation under semestern som att besöka en thailändsk småbarnsskola under en dag och redogöra för dina erfarenheter för dina kursare när du kommer hem?

Om det finns pålitligt internet på semesterorten kan du kanske delta via webben?

Att resa bort flera veckor under terminen är inte att rekommendera men det är ingen katastrof och missade studier går att lösa. Se bara till att ta igen missade poäng och kurser så du inte "fastnar", vissa kurser måste ha G innan du får fortsätta till nästa. Men första "spärrkursen" brukar ligga tidigast termin 4.

Ursäkta, men att besöka en Thailändsk skola EN dag kan knappast ersätta praktik.
  • Anonym (....)
    Anonym (Bah!) skrev 2017-08-31 12:54:18 följande:

Ursäkta, men att besöka en Thailändsk skola EN dag kan knappast ersätta praktik.

Det tror jag knappast vederbörande menade heller... men det kan mycket väl ersätta en dag av den praktiken hon missar.
  • Anonym (Orolig)

Jag går extra timmar på praktiken (8 istället för 6) och på så sätt kompletterar i förväg, så det löser nog sig :)

Svar på tråden Ledig från högskolan?