Anonym (Bah!) skrev 2017-08-30 10:21:54 följande:
Spelar ingen roll om frånvaron är giltig eller ogiltig. Det man missar misar man och man måste ta igen det senare: omtenta (när alla andra som blivit underkända eller missat skriver omtentor), hemtenta osv. När det gäller praktik är det lite knepigare. Kanske måste man göra om praktikmomentet när de som går kursen året efter går den. Är det värt att ta sin examen ett halvår efter alla andra för att man ska på semester?
Inom högskola/universitet finns inget giltig eller ogiltig frånvaro då man har ett eget ansvar att ta igen det man missat. Ha en dialog med kursansvarig när det gäller att ta igen av det obligatoriska man missat.
Jag åkte själv iväg på en månadsresa mitt i studietiden och även om inte jag missade något obligatoriskt och då inte behövde ta examen ett halvår senare så var set helt klart värt det. Hade varit värt det även om jag hade varit tvungen att ta examen ett halvår senare.
Finns många orsaker till att folk har examen senare ön planerat, oavsett om det är pga semesterresor eller sjukdom.
Och nej, man behöver inte alltid ta examen senare vara för att man drar iväg på ferie och ev missar några dagar/vecka praktik. Har man en rak och ärlig dialog så går det mesta att ordna.
CSN bryr sig inte heller om giltig eller ogiltig frånvaro vara man tar sina poäng som man ska.
Du skapar ett problem som inte existerar.