• Anonym (Orolig)

Ledig från högskolan?

Jag läser till förskollärare. Men innan vi visste om jag kom in på högskolan bokade vi en resa till Thailand, och vi ska vara borta i 2,5 vecka. Jag kommer att missa en veckas praktik plus en del av den nya kursen som kommer efter. Kan jag åka ändå utan att hamna för mycket efter?

• Svar på tråden Ledig från högskolan?
  • border1
    Anonym (Bah!) skrev 2017-08-29 10:55:42 följande:
    Man har väl ingen mentor på högskolor och universitet!!! Det är inte gymnasiet vi pratar om.
    Jo, man kan ha en mentor när man går på högskola. Jag är mentor
    The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it.
  • Anonym (Bah!)
    border1 skrev 2017-08-29 12:14:41 följande:
    Jo, man kan ha en mentor när man går på högskola. Jag är mentor
    OK. Jag kanske blandar ihop med universitet. Låter lite gymnasialt med mentor på en utbildning där man har eget ansvar.
  • Anonym (Ogiltig frånvaro)

Semester räknas som ogiltig frånvaro - vilket i bästa fall leder till en drös med kompletteringar, i värsta fall att du får läsa om delkursen.

Heltidsstudier är heltidsstudier.

• Fennyxx

Om du skippar praktiken skolan har ordnat är det inte alls säkert att de bara fixar en ny praktikperiod åt dig...

Kontakta kursledningen och kolla hur lätt det är att ta igen olika moment innan du bokar resan. Smartast är helt klart att åka under ett lov i stället. 2, 5 v är ju 100 timmar att ta igen, förutom att det blir en massa pusslande för att få till obligatoriska moment.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Ogiltig frånvaro) skrev 2017-08-29 20:10:15 följande:

Semester räknas som ogiltig frånvaro - vilket i bästa fall leder till en drös med kompletteringar, i värsta fall att du får läsa om delkursen.

Heltidsstudier är heltidsstudier.

Ogiltig frånvaro? Är sjukdom det också då? Man kan väl hamna efter även om det inte är semester? resan bokades innan jag visste om jag kom in eller inte.

Tack för alla svar förresten. Får se om jag stannar hemma medan de andra åker. Verkar ju helt omöjligt enligt er att få lite ledigt...
  • Kodia

Du kan inte "få ledigt". Ingen annan kommer att ta ansvar för vad du missar, oavsett orsak (semesterresa, sjukdom, arbete, osv)
    Du kan kolla om du kan göra praktiken vid andra tillfällen, om du kan lämna in texter istället för obligatoriska seminarium osv. Tentor är lättare, de går att göra vid ett senare tillfälle. 

• Bibbidi
    Anonym (Orolig) skrev 2017-08-29 20:46:33 följande:
    Ogiltig frånvaro? Är sjukdom det också då? Man kan väl hamna efter även om det inte är semester? resan bokades innan jag visste om jag kom in eller inte.

Tack för alla svar förresten. Får se om jag stannar hemma medan de andra åker. Verkar ju helt omöjligt enligt er att få lite ledigt...
    Det handlar inte om det. Man KAN få ledigt, du kan vara borta hur mycket du vill - men om du missar obligatoriska moment så måste de göras senare innan du kan få godkänt på kursen. Det kan "fucka upp" med ditt CSN ifall nästa "tillfälle" inte är förrän om några månader, medan CSN vill att du ska visa upp att du klarat dina kurser dittills tex. 

Ring till den studievägledaren som har hand om ditt program och hör när nästa vfu-tillfälle kommer upp och ifall du kommer missa något obligatoriskt moment. Om du söker på programmet kan du säkert hitta någon ansvarig lärare och ringa upp dem och fråga ifall/vad du missar.
  • Elliethexir

Moment som inte är obligatoriska kan du utebli ifrån utan att någon lägger sig i, men praktik gissar jag är obligatorisk. Prata med kursansvarig/programansvarig. Kanske kan du få göra den senare, om du ordnar platsen själv och skolan godkänner.

• Anonym (MAH-student)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-08-29 10:14:42 följande:

Jag läser till förskollärare. Men innan vi visste om jag kom in på högskolan bokade vi en resa till Thailand, och vi ska vara borta i 2,5 vecka. Jag kommer att missa en veckas praktik plus en del av den nya kursen som kommer efter. Kan jag åka ändå utan att hamna för mycket efter?

På MAH där jag studerar på lärarprogrammet får man vara borta max 2 dagar under en fyra veckors period (sjukdom, vab, etc). 3-5 dagar innebär att man skulle kunna få godkänt i kursen ( med komplettering givetvis) om VFU-läraren (och handledaren) anser att man skulle kunna klara av lärandemålet som ska uppnås eller så får man göra om när nästa VFU-period infaller. Vid mer än 6 dagars frånvaro blir det definitivt till att läsa om kursen.

Jag hade inte åkt.
  • Anonym (Orolig)

Har kollat upp noggrannare nu. Missar 2,5 dag praktik, och ca 8 dagar som är början på nästa kurs som jag borde kunna komplettera med inlämningar om det är obligatoriska seminarier. Jag ska kolla upp mer om vad jag kan göra. Tack.

Svar på tråden Ledig från högskolan?