• Anonym (Orolig)

Ledig från högskolan?

Jag läser till förskollärare. Men innan vi visste om jag kom in på högskolan bokade vi en resa till Thailand, och vi ska vara borta i 2,5 vecka. Jag kommer att missa en veckas praktik plus en del av den nya kursen som kommer efter. Kan jag åka ändå utan att hamna för mycket efter?

• Svar på tråden Ledig från högskolan?
  • Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2017-08-29 10:14:42 följande:

Jag läser till förskollärare. Men innan vi visste om jag kom in på högskolan bokade vi en resa till Thailand, och vi ska vara borta i 2,5 vecka. Jag kommer att missa en veckas praktik plus en del av den nya kursen som kommer efter. Kan jag åka ändå utan att hamna för mycket efter?

Du kommer hamna 2,5 veckor efter. MIssar du obligatorisk praktik kan det bli trassligt, kolla med skolan.

• CitronTulo

Det du missar lär du väl behöva ta igen på ett eller annat sätt! Så kolla med din mentor eller dylikt redan innan du åker hur du kan göra, då kan du ju börja att läsa in en del redan innan så har du inte allt kvar sen när du kommer hem! Praktiken får du förmodligen göra på lov eller andra dagar du annars skulle varit ledig istället.

• Anonym (Orolig)

Tack för svar. Har ingen mentor men kan man vända sig till studie- och yrkesvägledaren?

• Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2017-08-29 10:31:34 följande:

Tack för svar. Har ingen mentor men kan man vända sig till studie- och yrkesvägledaren?

En bra början.
  • Anonym (Bah!)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-08-29 10:14:42 följande:

Högskolestudier är till för vuxna och där gäller eget ansvar. Om du åker och därmed missar något som är obligatoriskt så får du inte godkänt eller måste ta om momentet vid annat tillfälle. Om du missar 2,5 vecka hamnar du så mycket efter.
  • Anonym (Bah!)
    CitronTulo skrev 2017-08-29 10:22:36 följande:

Det du missar lär du väl behöva ta igen på ett eller annat sätt! Så kolla med din mentor eller dylikt redan innan du åker hur du kan göra, då kan du ju börja att läsa in en del redan innan så har du inte allt kvar sen när du kommer hem! Praktiken får du förmodligen göra på lov eller andra dagar du annars skulle varit ledig istället.

Man har väl ingen mentor på högskolor och universitet!!! Det är inte gymnasiet vi pratar om.
  • Anonym (Bah!)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-08-29 10:31:34 följande:

Om jag var du skulle jag prata med kursansvarig för den delen av utbildningen du missar.
  • Carambolan

Säkert olika på olika skolor. När jag hade praktik fick man vara borta max 5 dagar på en hel termins praktik (sjukdom, vab, semester, etc) men därefter blev man tvungen att ta igen med extra praktikdagar vid senare tillfälle innan man blev godkänd.

• CitronTulo
    Anonym (Bah!) skrev 2017-08-29 10:55:42 följande:
    Man har väl ingen mentor på högskolor och universitet!!! Det är inte gymnasiet vi pratar om.
    Känns väldigt, väldigt viktigt att du påpekade det för samanhanget.. eller kanske inte..
  • Fru Ve

Tar du studielån? Om du missar för många poäng kan det även bli strul med CSN. Kan du ta med dator och plugga även i Thailand? Så gjorde min man förra året då vi var utomlands. Han var med på seminariet via nätet från hotellrummet.

Svar på tråden Ledig från högskolan?