• kingofmate

    Exet förstör min nya familj samt vår gemensamma son, psykiskt.

    Hej!

    Har en son som är 6 ½. Ett ex sen 3 år tillbaka.

    I dagsläget mår min nya familj ink sonen psykiskt dåligt för modern gör allt för att förstöra för oss där hemma. Kommunikationsplroblem gällande sonen sen vi delade på oss. 

    Får sonen att villja saker emot sin egan vilja för att få modern att må bra.
    Går ifrån att vara ett underbar barn till en helt annan, hemsk, oberörd, känslokall människa så fort mamma kommer på tal, eller ens tanken på henne kommer upp.

    i snart 1½ har hon styrt han känslor, han val, han tvingas hjälpa till hemma för mamma mår psykiskt dåligt, hon tvingar honom kalla hennes nya för "pappa" emot hans inre vilja.

    Just nu förstör hon för sonen då hon vill ha honom i en förskoleklass utanför hennes hem, när han själv inte vill det. För han skull så hade en placering mitt emellan kommunerna varit en fördel både för honom och för oss som föräldrar.

    Vi orkar inte längre, den psykiska ohälsan i vårt hem är nere på noll och med ett ex som enbart tänker på sig själv och vad som är bäst för henne så kommer den snart förstöra mitt äktenskap samt vår gemensamma son.

  • Svar på tråden Exet förstör min nya familj samt vår gemensamma son, psykiskt.
  • Anonym (svårt)
    kingofmate skrev 2017-09-05 09:21:17 följande:

    Hej!

    Har en son som är 6 ½. Ett ex sen 3 år tillbaka.

    I dagsläget mår min nya familj ink sonen psykiskt dåligt för modern gör allt för att förstöra för oss där hemma. Kommunikationsplroblem gällande sonen sen vi delade på oss. 

    Får sonen att villja saker emot sin egan vilja för att få modern att må bra.
    Går ifrån att vara ett underbar barn till en helt annan, hemsk, oberörd, känslokall människa så fort mamma kommer på tal, eller ens tanken på henne kommer upp.

    i snart 1½ har hon styrt han känslor, han val, han tvingas hjälpa till hemma för mamma mår psykiskt dåligt, hon tvingar honom kalla hennes nya för "pappa" emot hans inre vilja.

    Just nu förstör hon för sonen då hon vill ha honom i en förskoleklass utanför hennes hem, när han själv inte vill det. För han skull så hade en placering mitt emellan kommunerna varit en fördel både för honom och för oss som föräldrar.

    Vi orkar inte längre, den psykiska ohälsan i vårt hem är nere på noll och med ett ex som enbart tänker på sig själv och vad som är bäst för henne så kommer den snart förstöra mitt äktenskap samt vår gemensamma son.


    Det är svårt att råda dig utifrån ditt inlägg eftersom den inte innehåller något konkret utan bara dina tolkningar av sonens agerande, hans känslor, vad som är hans egen vilja gentemot vad du tror är mammans manipulation av hans vilja.

    Det låter som att ni båda är omgifta med nya partners och att ni dessutom bor i olika kommuner? Bor sonen varannan vecka hos er eller har ni lagt upp det på nåt annat sätt?

    Det konkreta i ditt inlägg som jag inte fattar är varför det skulle vara bäst för sonen att gå i en skola mitt emellan era kommuner? Blir det då lågt ifrån båda sina hem?

    Det bästa utifrån barnet vore nog att ha sin skola nära ett av sina hem för att kunna skaffa vänner i närområdet och ha ett eget kontaktnät när han blir lite större. Där tycker jag att mamman tänker rätt, att skolan bör ligga i närområdet. Ditt eller hennes, eller det där han bor mest om det är hos en av er. 

    Varför tänker du att en placering mitt emellan kommunerna skulle vara bäst för sonen?
  • kingofmate

    Sonen bor varannan vecka hos mig och varannan vecka hos modern.

    Att enbart sonen ska ha ett starkt band till sina väner/kompisar/klasskompisar när är hos ena föräldern är i min värld något som är helt borträknat.

    En skola som är placerad mitt emellan hemmen gör det enklare för sonen att få skjuts till vänner varannan vecka.

    Om situationen är att han går i en skola som är nära modern/mig så har han edast kompisar den veckan han är hos modern/mig. Han ska kunna träffa och umgås med sina vänner lika mycket varje vecka året om.

    Förstår mig inte på de som anser att en skola nära ena föräldern är positivt om man har delad vårdnad samt varannan vecka?!

    Anser att min son ska ha ett bra liv hos båda föräldrarna, under och efter skoltiden är över.

  • Anonym (svårt)
    kingofmate skrev 2017-09-05 13:59:21 följande:

    Sonen bor varannan vecka hos mig och varannan vecka hos modern.

    Att enbart sonen ska ha ett starkt band till sina väner/kompisar/klasskompisar när är hos ena föräldern är i min värld något som är helt borträknat.

    En skola som är placerad mitt emellan hemmen gör det enklare för sonen att få skjuts till vänner varannan vecka.

    Om situationen är att han går i en skola som är nära modern/mig så har han edast kompisar den veckan han är hos modern/mig. Han ska kunna träffa och umgås med sina vänner lika mycket varje vecka året om.

    Förstår mig inte på de som anser att en skola nära ena föräldern är positivt om man har delad vårdnad samt varannan vecka?!

    Anser att min son ska ha ett bra liv hos båda föräldrarna, under och efter skoltiden är över.


    Nej det är ju uppenbart att du inte förstår dig på det. Och det är klart att du har en poäng i att han har sin skola lika långt från er båda, men jag är ändå fundersam om det är det bästa för barnet. 

    Du och mamman verkar ju också lika fast i er övertygelse om hur det ska vara, så det blir ju svårt att mötas där. Du är helt säker på att din modell är bäst, lika övertygad är mamman att hennes modell är rätt. Och rent objektivt kan man väl säga att båda eller ingen modell är rätt eller särskilt bra.

    När ni nu valt att bo en bra bit ifrån varandra så kommer barnet aldrig att ha förmånen att ha nära till vänner och skola från båda sina föräldrars hem oavsett hur ni väljer. 

    Ni verkar båda ganska rigida och måna om att få er egen vilja igenom. Du menar att mamman manipulerar sonen, hon menar säkert liknande om dig.
  • kingofmate

    Förklara gärna din poäng hur det kan vara bättre för sonen om han en skola närmre den ena föräldern?

    Vad det ger för fördelar den veckan han är hos sin andre förälder?

  • kingofmate

    Min vilja igenom?

    Inget av det ovanstående orden är min vilja överhuvudtaget.

    Hade jag velat få min vilja igenom så hade jag tagit över vårdnaden för längesedan och inte alls lyssnat till mitt barn.

  • Anonym (svårt)
    kingofmate skrev 2017-09-05 14:19:53 följande:

    Förklara gärna din poäng hur det kan vara bättre för sonen om han en skola närmre den ena föräldern?

    Vad det ger för fördelar den veckan han är hos sin andre förälder?


    Om det var mitt barn i den här situationen skulle jag tycka att det var bättre att barnet hade nära anknytning till skolan till åtminstone ett av sina hem. Jag skulle också i det längsta undvika att bo så långt från den andra föräldern att detta blev ett problem.

    Men det är MIN uppfattning. Hur ni ska göra med ert barn kan jag inte råda om. Jag ville bara säga att din uppfattning inte nödvändigtvis är den rätta, inte heller min. Utan detta måste ni komma överens om och väga för- och nackdelar mot varandra.

    I ditt förslag får barnet långt till skolan från båda föräldrarna, han går i skolan i ett område där han inte har nån annan anknytning än just skolan. Allt umgänge med vänner innebär skjutsning av förälder och det leder till väldigt mycket mindre flexibilitet.

    I mammans förslag får sonen långt till skolan under halva sin tid med alla ovanstående nackdelar. Men nära till skolan den andra halvan av sin tid. Han får en anknytning i området där han både bor och går i skolan, det blir lätt att svänga över och träffa vänner under veckan när han bor nära. Han kan börja ta sig själv till och från skolan tidigare vilket ökar hans självständighet.

    Under veckan han bor längre bort innebär det skjutsning (vilket det ju gör alltid med ditt förslag).

    När han blir så stor att han inte har fritids längre (oftast från åk 4), kommer han då att kunna ta buss själv till sina respektive hem om han har skolan mitt emellan er? Och om han skulle gå i skola nära det ena hemmet, skulle han då kunna ta bussen till sitt andra hem på egen hand?
  • kingofmate

    Blev blåst av modern då vi mitt under en stor sorg och hon använde sitt förnuft och jag var naiv och lät sonen vara skriven hos henns för hon skulle få bostadsbidrag samt vi hade en överrenskommelse om en skola mit emellan hemmet.

    Inget bidrag behövdes då hon redan hade en fling. De flyttade ihop, köpte en lya.
    Hon satte honom på ett dagis i närheten av henne. 

    Så jag håller med dig om den saken att det är fel att bo så långt ifrån varandra.

    Den skolan som hon sökte till samt den jag sökte till gjorde vi ett besök tillsammans med sonen, jag och min nuvarande sambo.
    Så han fick själv tycka och tänka.

    Skolan som hon ansåg kunde inte hantera mina arbetstider då fritids öppnade för sent och stängde för tidigt.

    Hade då förslorat mitt arbete. Skolan hos modern var enligt sonen inget att hänga i granen då det inte ens hade en lekplats.

    Han kan ta sig till båda hemmen med hjälp av pendeln som ligger precis bakom skolan, då syftar jag på skolan som ligger mitt emellan.

    15 min med bil för oss båda.

    Under den veckan han bor hos mig och skolan ligger vid moderns hem så kommer han vara trött och orkeslös då det är tidiga morgnara och sena kvällar, kunskap finns då det har varit så i 2 år med dagishemmet.

  • Anonym (svårt)
    kingofmate skrev 2017-09-05 14:50:17 följande:

    Blev blåst av modern då vi mitt under en stor sorg och hon använde sitt förnuft och jag var naiv och lät sonen vara skriven hos henns för hon skulle få bostadsbidrag samt vi hade en överrenskommelse om en skola mit emellan hemmet.

    Inget bidrag behövdes då hon redan hade en fling. De flyttade ihop, köpte en lya.
    Hon satte honom på ett dagis i närheten av henne. 

    Så jag håller med dig om den saken att det är fel att bo så långt ifrån varandra.

    Den skolan som hon sökte till samt den jag sökte till gjorde vi ett besök tillsammans med sonen, jag och min nuvarande sambo.
    Så han fick själv tycka och tänka.

    Skolan som hon ansåg kunde inte hantera mina arbetstider då fritids öppnade för sent och stängde för tidigt.

    Hade då förslorat mitt arbete. Skolan hos modern var enligt sonen inget att hänga i granen då det inte ens hade en lekplats.

    Han kan ta sig till båda hemmen med hjälp av pendeln som ligger precis bakom skolan, då syftar jag på skolan som ligger mitt emellan.

    15 min med bil för oss båda.

    Under den veckan han bor hos mig och skolan ligger vid moderns hem så kommer han vara trött och orkeslös då det är tidiga morgnara och sena kvällar, kunskap finns då det har varit så i 2 år med dagishemmet.


    Ja jag fattar att er historia är både svår och sorglig och påverkar säkert er båda känslomässigt på olika sätt. Så är det ju tyvärr ofta när relationer går sönder. Tragiskt och svårt för alla inblandade. 

    Hur ni ska lösa det här har jag ingen aning om. Du får helt enkelt föra fram din synvinkel, hon får föra fram sin och kommer ni inte överens får ni ta hjälp av familjerätten eller annan instans för samarbetssamtal.

    15 min från båda ställena ligger skolan i ditt förslag. Blir det då 30 min mellan era båda hem? Ingen jätteskillnad egentligen då i resväg och tider att lämnas och hämtas? Då är det alltså dina arbetstider främst som påverkar hur tidigt han behöver lämnas och hur sent han behöver hämtas? Och dessa skulle kvarstå även om han har 15 min hem till dig istället för 30?
  • kingofmate

    Familjerätten har varit inblandad men hon vägrar lösa problemen som finns.

    15 min enkel resa med bil för oss båda. 30 min fram och tillbaka för oss båda.

    Angående min arbetstider så är de normala 07-16 som gäller, i hennes län så verkar inga jobba dessa tider, konstigt nog.

    Skolan som ligger mitt emellan så kan de ta emot vår son samt sonen gillar läget samt skolan, pendelstationen ligger 1 min gåendes ifrån skolan.

  • Anonym (mmm)

    dags kontakta advokat? Låta dem titta på fallet och se vad som är görbart? 

    orosanmäla mamman till soc utifrån att barnet mår dåligt pga hennes beteende? 

Svar på tråden Exet förstör min nya familj samt vår gemensamma son, psykiskt.