• kingofmate

Exet förstör min nya familj samt vår gemensamma son, psykiskt.

Hej!

Har en son som är 6 ½. Ett ex sen 3 år tillbaka.

I dagsläget mår min nya familj ink sonen psykiskt dåligt för modern gör allt för att förstöra för oss där hemma. Kommunikationsplroblem gällande sonen sen vi delade på oss. 

Får sonen att villja saker emot sin egan vilja för att få modern att må bra.
    Går ifrån att vara ett underbar barn till en helt annan, hemsk, oberörd, känslokall människa så fort mamma kommer på tal, eller ens tanken på henne kommer upp.

i snart 1½ har hon styrt han känslor, han val, han tvingas hjälpa till hemma för mamma mår psykiskt dåligt, hon tvingar honom kalla hennes nya för "pappa" emot hans inre vilja.

Just nu förstör hon för sonen då hon vill ha honom i en förskoleklass utanför hennes hem, när han själv inte vill det. För han skull så hade en placering mitt emellan kommunerna varit en fördel både för honom och för oss som föräldrar.

Vi orkar inte längre, den psykiska ohälsan i vårt hem är nere på noll och med ett ex som enbart tänker på sig själv och vad som är bäst för henne så kommer den snart förstöra mitt äktenskap samt vår gemensamma son.

• Svar på tråden Exet förstör min nya familj samt vår gemensamma son, psykiskt.
  • kingofmate
    Anonym (Svea) skrev 2017-09-08 09:23:35 följande:
    Barnomsorg kan man få utan att vara överens. Skola utgår från närhetsprincipen om föräldrarna inte är överens om annat.
    Även när det gäller förskoleklass?

Då inte skolplikten infaller.
  • kingofmate
    Anonym (S) skrev 2017-09-08 08:51:07 följande:
    Barnet kanske mår dåligt pga konflikten? Inte speciellt konstigt. Och barn mår bäst av att ha en fast punkt. Att ha nära till skolan hos ena föräldern är bättre än att ha långt till skolan hos båda. Du är fel ute när du skriver "varför ska han ge med sig". Det är sånt tänk som drabbar barnet ännu mer och det är att endast tänka på sig själv.
    Det är ett faktum att han mår dåöigt över konflikten, han mår även dåligt över det som han måste bära på sina axlar när han är hos modern, hans egna ord så måste han hjälpa mamma för hon mår dåligt, hjälpa mamma på jobbet för hon mår dåligt, tvingas tycka saker som han inte tycker egentligen.

Handlar itne att tänka på sig själv, om jag ger med mig så kommer hon få sätta sig över mig och sonen i all framtid, tänker inte tillåta att min son mår dåligt över hur han mamma beter sig.
    Hans ord och känslor är viktiga i mina öron.
  • Anonym (Ghjk)

Lite vagt kring hur hon förstör er familj. Vad konkret har hon gjort? Det verkar mest handla om att ni tycker att sonen blir upprörd, vilket ju kan bero på era familjeförhållanden och hela situationen med skilsmässa.

• Anonym (S)
    kingofmate skrev 2017-09-08 09:19:41 följande:

Backa betyder att sonen får en uppväxt utan sin far.

Absolut, men då får han springa runt i sina 3 stolekar för stora skor samt hon tvingar sonen göra saker han inte vill, så jag som far ska skita i det, undrar hur ditt försäldrarskap ser ut???

Somsagt, tänker inte backa när jag vet att min son mår skit hos sin mor. Där är jag fadern som ställer upp för min son och gör det som är rätt för honom.

En fast punkt är otänkbart i min värld då lycka är två punkter som är positiva istället för en.

Vad får DIG att ta dig rätten att ifrågasätta MITT föräldraskap? Vad har det med din sons problematiska situation att göra? För upplysning kan jag informera dig om att mina barn bor i kärnfamilj. Och mår bra. Har inte haft några kommunikatonsproblem med barnens far under de 16 år vi bott ihop.

Din son mår inte bra. Och tror du att det blir bättre av att sitta och "diskutera" dessa problem (och hans mamma) med honom (en 6-åring!) så tror du fel. Du skapar bara ännu mer dåligt samvete hos sonen vilket leder till ännu mer psykisk ohälsa. Han ska inte vara involverad i era konflikter. Du ska se till att han hat det så bra som möjligt när han är hos DIG. Anser soc att det inte är aktuellt att gå vidare med orosanmälan så får man hoppas att de gjort en korrekt bedömning.

Uppenbarligen är ni två föräldrar som enbart tänker på er själva så råder er till att ta snabb hjälp utifrån vad gäller kommunikationen kring ert barn. Vilken är huvudpersonen i detta.

Och nej. Att växa upp "mitt emellan" hemmen, med en skola utan närhet till vänner ger inte trygghet till ett barn. Det är smidigt för föräldrarna. Inte för barnet.
  • kingofmate
    Anonym (S) skrev 2017-09-08 09:53:02 följande:

Vad får DIG att ta dig rätten att ifrågasätta MITT föräldraskap? Vad har det med din sons problematiska situation att göra? För upplysning kan jag informera dig om att mina barn bor i kärnfamilj. Och mår bra. Har inte haft några kommunikatonsproblem med barnens far under de 16 år vi bott ihop.

Din son mår inte bra. Och tror du att det blir bättre av att sitta och "diskutera" dessa problem (och hans mamma) med honom (en 6-åring!) så tror du fel. Du skapar bara ännu mer dåligt samvete hos sonen vilket leder till ännu mer psykisk ohälsa. Han ska inte vara involverad i era konflikter. Du ska se till att han hat det så bra som möjligt när han är hos DIG. Anser soc att det inte är aktuellt att gå vidare med orosanmälan så får man hoppas att de gjort en korrekt bedömning.

Uppenbarligen är ni två föräldrar som enbart tänker på er själva så råder er till att ta snabb hjälp utifrån vad gäller kommunikationen kring ert barn. Vilken är huvudpersonen i detta.

Och nej. Att växa upp "mitt emellan" hemmen, med en skola utan närhet till vänner ger inte trygghet till ett barn. Det är smidigt för föräldrarna. Inte för barnet.

Du säger ju dig själv av egen erfarenhet att ett hem är bra för sonen!

Blir ju en trygghet då vi BÅDA kan köra hobom till sina vänner samt att deras vänner kan ta sig till oss båda om skolan ligger mitt emellan.

Fick just en aning varför du tycker så som du tycker..

Den dagen du själv är i samma situation så får du gärna återkomma med fler svar.
  • Anonym (asdf)
    kingofmate skrev 2017-09-08 09:30:14 följande:

Det är ett faktum att han mår dåöigt över konflikten, han mår även dåligt över det som han måste bära på sina axlar när han är hos modern, hans egna ord så måste han hjälpa mamma för hon mår dåligt, hjälpa mamma på jobbet för hon mår dåligt, tvingas tycka saker som han inte tycker egentligen.

Handlar itne att tänka på sig själv, om jag ger med mig så kommer hon få sätta sig över mig och sonen i all framtid, tänker inte tillåta att min son mår dåligt över hur han mamma beter sig.

Hans ord och känslor är viktiga i mina öron.

Saker och ting är som de är. Antingen accepterar du status quo och eller så agerar du. Du kan välja att stämma modern på boendet. Dock ska du kunna bevisa att barnet far illa hos modern. Det räcker inte att barnet har det lite bättre hos dig.
  • kingofmate
    Anonym (S) skrev 2017-09-08 09:53:02 följande:
     Och tror du att det blir bättre av att sitta och "diskutera" dessa problem (och hans mamma) med honom (en 6-åring!) så tror du fel. Du skapar bara ännu mer dåligt samvete hos sonen vilket leder till ännu mer psykisk ohälsa. Han ska inte vara involverad i era konflikter. 
    Vem har sagt att jag sitter och diskuterar problemen med honom???

Om hans moder trycker i honom skit emot sin egen vilja och tro, så är det min rätt som förälder att tillrätta visa honom vad som är rätt och fel i denna värld.

Hans känslor och uttryck är viktiga, ingen ska få ändra på det. Någonsin
  • Anonym (asdf)
    kingofmate skrev 2017-09-08 11:12:03 följande:

Vem har sagt att jag sitter och diskuterar problemen med honom???

Om hans moder trycker i honom skit emot sin egen vilja och tro, så är det min rätt som förälder att tillrätta visa honom vad som är rätt och fel i denna värld.

Hans känslor och uttryck är viktiga, ingen ska få ändra på det. Någonsin

Ingen av er föräldar ska snacka skit om den andra. Och ingen av er ska pracka på barnet sin egen världsbild utan hjälpa barnet att bilda sig sin egen uppfattning.
  • kingofmate
    Anonym (Ghjk) skrev 2017-09-08 09:38:22 följande:

Lite vagt kring hur hon förstör er familj. Vad konkret har hon gjort? Det verkar mest handla om att ni tycker att sonen blir upprörd, vilket ju kan bero på era familjeförhållanden och hela situationen med skilsmässa.

Vart ska vi börja.

Så fort hon får reda på något som är positivt i min nya familj så får hon sonen att ändra sina åsikter och sitt beteende de veckorna han är hos mig.

Hon har fått honom att tro att jag slagit honom och min nuvarande på exakt samma ställen, barnmisshandel samt kvinnomisshandel. Under gravititeden.
    Soc anmälan som slutade med att kommer inte vi föräldraröverrens i framtiden så finns det stor chans att han blir slagen igen. Detta använder hon sig av rakt av nu.
    Hon har fått honom att ignorera alla i hemmet, efter 1 år tar det psykiskt och fysiskt både på resterande barn i familjen och de vuxna.

Föstår att han blir förvirrad när vi försöker uppfostra honom med regler och riktlinjer och hon gör motsatsen.

Så fort mamma kommer på tal så ändrar han sig ifrån den där goa ungen som snackar så öronen blöder till en unge som inte sänger något alls, kan inget alls och ignorerar resterande familjemedlemmar.

Frågar man hur han vill att veckorna ska se ut, om han vill ha det som han har det nu, med varannan vecka oss respektive förälder så sa han förra veckan att han vill vara hos mamma på vardagarna och hos mig på helgerna. Det lät lång lång väg att detta var något mamma hade tryckt i honom ännu en gång. 

Frågade honom om detta verkligen är detta du vill eller något som mamma vill. "Mamma vill det ska vara så" får man som svar.

Finns så mcyket mer att tilläga som är hemskt. Lögner som inte stämmer, läkarbesök som man inte får reda på som hon drar lögner om. 

Får honom att tro att han är allergisk emot saker, samt är laktos, bara för hon är det.

Saker som han äter utan minsta pip hemma hos mig. 
  • Anonym (S)
    kingofmate skrev 2017-09-08 11:05:50 följande:

Du säger ju dig själv av egen erfarenhet att ett hem är bra för sonen!

Blir ju en trygghet då vi BÅDA kan köra hobom till sina vänner samt att deras vänner kan ta sig till oss båda om skolan ligger mitt emellan.

Fick just en aning varför du tycker så som du tycker..

Den dagen du själv är i samma situation så får du gärna återkomma med fler svar.

Jag har inte skrivit någonstans att ETT HEM är bättre för sonen. Däremot är det av erfarenhet bättre att ha sin fasta punkt med närhet till skola hos EN av föräldrarna.

Försök du att mästra bäst du vill. Är själv uppväxt med föräldrar som betedde sig som du och ditt ex. Där man bara såg till sin egen rätt och inte till barnets bästa. Har dessutom lång erfarenhet av att reda i konflikter som denna samt att ta hand om barn som far väldigt dåligt pga att vuxna inte kan bete sig som just vuxna,

Har inga planer på att skiljas och gör vi det flyttar vi inte ifrån varandra så att det blir ännu mer komplicerat för barnen. Såklart. Men

Fortsätt du i ditt spår och exet i sitt. Blir nog bra det.

Utifrån hur du skriver får jag en känsla av att det finns två sidor av denna historien.
Svar på tråden Exet förstör min nya familj samt vår gemensamma son, psykiskt.