• saidaprin

10 dagar föräldrar ledighet

Hej! 

Har varit i diskussion med lönekontoret på halmstad kommun och med försäkringskassan där man är oense om den som jobbar dygns pass ska få ta en dag ledigt för ett dygnspass eller om det går 2 dagar av föräldrar ledigheten eftersom dygnspass går från ett datum till datumet därpå. En av arbetarna på lönekontoret och två personer på försäkringskassan säger att ett pass är en ledighets dag på de 10 dagar man kan ta ut när barnet födds. Dock har någon annan på lönekontoret beslutat att 2 dagar går åt för ett dygnspass.

Är det någon som har råkat ut för samma sak och vet hur det funkar?

Tack på förhand

• Svar på tråden 10 dagar föräldrar ledighet
  • CitronTulo

Man brukar väl räkna det datumet som man har flest arbetstimmar på vid ett nattpass som den dagen man får ta ut FP? Inte ska de dra två FP-dagar för ett nattpass!!

• Anotherone

Inom kommunal verksamhet så kvotberäknas frånvaro-avdraget.

Beroende på hur man är schemalagd så dras frånvaro med en viss kvot.

Jag som är schemalagd måndag - fredag, alltså 5 dagar per vecka, har kvoten 1,4. Det för att månadslönen räknas på alla månadens och veckans dagar trots att jag bara jobbar 5 av dem.

7/5=1,4.

Jobbar man 3 dagar per vecka I snitt tar man 7/3.

Jobbar man 4 dagar per vecka I snitt tar man 7/4 osv.

Man kan också tänka som att om jag jobbar 20 dagar på en månad och du bara 16 så blir varje arbetsdag i sig "värd mer" för dig än för mig. Så det är egentligen inte så konstigt.

De 10 pappadagarna är tänkta att räcka två kalenderveckor.

• Jemp

Innan barnet fyllt 1 år får du ju vara ledig även utan att ta ut dagar. Borde ju även gälla 10dagarna, så hur jobbet tänker borde inte spela så stor roll? Eller tänker jag fel?

• modsey

Vi har haft dygnspass som vi tagit ledigt från för fl vabb och egen sjukdom och det har alltid dragits en dag men mdd en högre kvot.

Två dagar blir ju helt fel. Man får ju bara ersättning från försäkringskassan med en dag.

• Anotherone
    Jemp skrev 2017-09-07 08:51:25 följande:

Innan barnet fyllt 1 år får du ju vara ledig även utan att ta ut dagar. Borde ju även gälla 10dagarna, så hur jobbet tänker borde inte spela så stor roll? Eller tänker jag fel?

De 10 pappadagarna ska tas ut inom 60 dagar från födelsen om jag inte minns fel.
  • AnkiC
    Jemp skrev 2017-09-07 08:51:25 följande:

Det är väl om det ska dras två dagslöner eller en det handlar om antar jag.
  • AnkiC

Låter märkligt om de skulle dra två dagar för ett arbetspass.

• saidaprin

Jag tycker att det är väldigt konstig att Halmstad kommun inte har tydliga riktlinjer om vad som gäller vid dessa tillfällen. Blev tvungen och dra in facket i det hela eftersom lönekontoret inte själva är överens. Har även kontaktat kommunens jurist för att få fram reglerna.

Tack så mycket för era svar.  

• Anotherone
    saidaprin skrev 2017-09-08 10:53:14 följande:

Jag tycker att det är väldigt konstig att Halmstad kommun inte har tydliga riktlinjer om vad som gäller vid dessa tillfällen. Blev tvungen och dra in facket i det hela eftersom lönekontoret inte själva är överens. Har även kontaktat kommunens jurist för att få fram reglerna.

Tack så mycket för era svar.  

Låter märkligt att ett lönekontor inte ska kunna förmedla hur kollektivavtalet räknar frånvaro del av månad. Har du läst det själv? Finns att ladda ner som pdf på www.skl.se. AB, Allmänna bestämmelser heter det.

Ditt fack borde också känna till detta då facken ju är arbetsgivarsidans motpart i avtalsfrågan.

Du tar hur som helst daglönen x kvoten som jag skrev ovan.

Daglön = månadslön/ antalet dagar i den aktuella månaden.

En person som jobbar schemalagt i snitt 5 dagar per vecka och har 30 000kr i månadslön får för september ett avdrag på 30 000/ 30 = 1000kr x 1,4 = 1400kr i avdrag för en arbetsdags frånvaro.

I oktober tar man månadslönen/31.

I februari blir det månadslönen/28.

Därav är det "dyrare" att vara sjuk/vaba i februari än i tex mars eftersom februari månad har färre dagar. Men så är avtalet skrivet.

Medan F-kassan tar månadslön x 12 / 365 (enkelt räknat) så där är ersättningen per dag densamma oavsett.
  • Fliselisan

Fast när det gäller avdraget på lön så drar de väl enligt en kvot? Om du bara arbetar till exempel 10 pass på en månad och det motsvarar heltid, så drar ju arbetsgivaren mycket mer på lönen per föräldraledig dag.

Men det var kanske inte så du menade?

• Anotherone
    Fliselisan skrev 2017-09-08 20:41:41 följande:

Fast när det gäller avdraget på lön så drar de väl enligt en kvot? Om du bara arbetar till exempel 10 pass på en månad och det motsvarar heltid, så drar ju arbetsgivaren mycket mer på lönen per föräldraledig dag.

Men det var kanske inte så du menade?

Jo det är precis så jag menar. Frånvaro del av månad kvotberäknas. Hur man får fram kvoten skrev jag högre upp. Ett exempel:

Person 1 jobbar måndag -fredag = 5 dagar per vecka = kvot 1,4 (7/5)

Person 2 jobbar oregelbundet men i snitt 4 dagar per vecka = kvot 1,75 (7/4)

För enkelhetens skull tjänar båda två 30 000kr i månaden och båda har varit f-lediga en arbetsdag i september månad.

Båda har samma daglön, 30 000/ 30 dagar i september = 1000kr per dag.

Men löneavdraget kommer att skilja sig åt;

Person 1 får avdrag 1×1000kr x 1,4 = 1400kr

Person 2 får avdrag 1x 1000kr × 1,75 = 1750kr
Svar på tråden 10 dagar föräldrar ledighet