Inlägg från: Anonym (Blivande jourfamilj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Blivande jourfamilj)

    Kontrakterade jourhem, hjälp !

    Jag har sedan tonåren längtat efter att kunna hjälpa utsatta barn i form av att vara familjehem / jourhem. Detta efter att min familj varit det men avsade sig uppdraget som familjehem när första syskonparet flyttade hem igen.

    Jag och sambon har nu bestämt oss att ansöka om att bli kontrakterat jourhem, men det finns ändå en del frågor.

    Får man välja specifika åldrar? På en hemsida om arvode delar de bara upp i åldrarna 0-12 och 12-20 år. Skulle vilja ha yngre barn än 12 år då jag själv inte är SÅ pass gammal att kunna vara mamma åt en 12 åring. 0-7 eller liknande skulle vara mer passande för just vår familj.

    Vad menas att man ersätts med en heltidslön? Jag anser att det är en definitionsfråga och kan skilja sig extremt beroende på yrke?

    Vill gärna ha två platser för att kunna ta emot syskonpar tex, går det bra att endast ha ett rum med två sängar eller är det krav på separata rum?

    Vad jag förstår får man en summa att göra iordning rummet med möbler osv till kommande barn. Hur gör man med leksaker? Ska det finnas i rummet alltid eller får man köpa det vartefter till specifikt barn som det får med sig vid flytt?

  • Svar på tråden Kontrakterade jourhem, hjälp !
  • Anonym (Blivande jourfamilj)
    Anonym (Jennie) skrev 2017-09-27 20:45:07 följande:

    Var läser du att man ersätts med en heltidslön? I min kommun är ersättningarna till jourhem mellan 5000-9000 per månad (före skatt). Jag tror inte att vi ligger exceptionellt lågt i arvode jämfört med andra.

    De praktiska detaljerna vet jag tyvärr inget om, sitter i socialnämnden och har ingen egen erfarenhet av just jourfamilj.


    Okej, inte riktigt vad jag hittat när jag sökt på nätet. Det var på min kommuns hemsida som man skrev att arvodet var detsamma som en heltidslön.
  • Anonym (Blivande jourfamilj)
    Anonym (Minna) skrev 2017-09-27 20:57:26 följande:

    Som jourhem får man ca i arvode 13 000 för en plats, 19 000 för två platser per månad. Dessa pengar ska man skatta på. Sedan utgår omkostnadsersättning utifrån barnets behov och den specifika kommunen. Familjehem får mindre i arvode än jourhem.


    Det var vad jag hittade också när jag sökte på internet, medan kommunen skriver att man ersätts med heltidslön då man förväntas avstå från ordinarie arbete. 13.00 matchar iallafall inte mitt arbetes heltidstjänst trots att jag jobbar inom vården.
  • Anonym (Blivande jourfamilj)
    Kerubmamman skrev 2017-09-27 21:06:36 följande:

    Arvodet baseras på lön inom vårdsektorn. 


    Okej, 13.000kr stämmer alltså inte? Arbetar själv som undersköterska och har inte så ?lite? betalt vid heltidstjänst.. Möjligtvis efter skatt!
  • Anonym (Blivande jourfamilj)
    Trixie96 skrev 2017-09-27 21:38:00 följande:

    Jag har bott i både fosterfamilj och jourhem. De är inte schysst o endast ha ett rum till 2 personer: det ör hemskt, soc här införde att man måste kunna ha eget rum till "fast" boende barn åtminstone :)


    Det är som sagt 0-6 åringar som jag tänker borde kunna dela rum i de fyra månader som socialtjänsten har på sig att hitta ett familjehem. Mina egna barn delar rum, så det handlar inte om att ?pressa in? så många barn som möjligt här.

    Vad är det som du tycker är hemskt med delat rum? I den åldern alltså när behovet av egentid inte riktigt finns? Menar inte att vara spydig alltså utan jag vill geniunt veta varför för att kunna ge barnen en så bra tid här som möjligt!
  • Anonym (Blivande jourfamilj)
    Carambolan skrev 2017-09-27 22:08:28 följande:

    Förväntas man verkligen avstå från arbete? Nu är jag inte alls insatt i skillnaderna mellan fosterhem och jourhem osv. men en kollega till mig tar hand om ett familjehemsplacerat barn och hon jobbar ju lika mycket som jag med undantag för att hon ofta tar tjänstledigt för olika möten med soc, skola, etc. Antar att det kan vara annorlunda om det är småbarn man tar emot, som någon annars borde varit föräldraledig för?


    Inte i vanliga jourhem, såkallade löshästar, men som kontrakterat jourhem så får man inte arbeta samtidigt eftersom man har jour dygnet runt. Kontrakterade jourhem har ingen möjlighet att säga ifrån om att ta emot barn, så som löshästar kan göra, utan man ska infinna sig i hemmet inom 2-3h efter samtalet om att barnet ska komma. Antagligen därför man inte kan ha ett jobb samtidigt!
  • Anonym (Blivande jourfamilj)
    Kerubmamman skrev 2017-09-29 19:36:50 följande:

    Om ni har två platser så kan du inte räkna med att det är syskon som är placerade samtidigt.

    Sexåringar kan definitivt vilja att få vara ostörd i sitt eget hem. Traumatiserade omhändertagna barn kan ha ännu större behov av att dra sig undan och vara för sig själv, även om de är relativt små.  Inte ha påtvingat umgänge med okända dygnet runt. En sexåring som delar rum med ett litet barn kan få nattsömnen förstörd, får inte ha sina saker ifred osv...

    Även om det är en kort tid så är det en extremt känslig period i deras liv. Jag hoppas att din kommun anser att de har rätt till en egen privat sfär i jourhem. 

    Hur gamla är dina barn? Hur stort bor ni? 


    Absolut förstår jag att de kan vilja dra sig undan från resten av familjen, kanske missförstått eller hittat fel fakta men trodde att man endast placerade syskon tillsammans och inte två okända barn. Därför ansåg jag att det borde gå bra att dela.

    Mina barn är 2,5 och 6,5. Har delat rum i ett år vilket har funkat bra. Vi bor i lägenhet, 105 kvm? Dvs vi har ett rum över så de skulle inte behöva dela om de inte ville och vi inte ansåg att det är finns fördelar att dela rum.
  • Anonym (Blivande jourfamilj)
    tobbe01 skrev 2017-09-30 08:25:16 följande:

    "ersättas med en heltidslön"? En heltidslön för att härbärgera en unge? Snacka om guldgruva. Om man tar emot två ungar! får man ännu mer pengar då? Man kan ju ta emot "ensamkommande flyktingbarn" och göra en fin vinst medan man ligger på soffan. De "ensamkommande"  är för det mesta mkt självgående och man behöver inte dalta, "dutta" och uppfostra. Var anmäler man sig?


    Hoppas att detta är provication. Helt vidrig syn på saken oavsett.
Svar på tråden Kontrakterade jourhem, hjälp !