• Anonym (Blivande jourfamilj)

    Kontrakterade jourhem, hjälp !

    Jag har sedan tonåren längtat efter att kunna hjälpa utsatta barn i form av att vara familjehem / jourhem. Detta efter att min familj varit det men avsade sig uppdraget som familjehem när första syskonparet flyttade hem igen.

    Jag och sambon har nu bestämt oss att ansöka om att bli kontrakterat jourhem, men det finns ändå en del frågor.

    Får man välja specifika åldrar? På en hemsida om arvode delar de bara upp i åldrarna 0-12 och 12-20 år. Skulle vilja ha yngre barn än 12 år då jag själv inte är SÅ pass gammal att kunna vara mamma åt en 12 åring. 0-7 eller liknande skulle vara mer passande för just vår familj.

    Vad menas att man ersätts med en heltidslön? Jag anser att det är en definitionsfråga och kan skilja sig extremt beroende på yrke?

    Vill gärna ha två platser för att kunna ta emot syskonpar tex, går det bra att endast ha ett rum med två sängar eller är det krav på separata rum?

    Vad jag förstår får man en summa att göra iordning rummet med möbler osv till kommande barn. Hur gör man med leksaker? Ska det finnas i rummet alltid eller får man köpa det vartefter till specifikt barn som det får med sig vid flytt?

  • Svar på tråden Kontrakterade jourhem, hjälp !
  • Kerubmamman
    Carambolan skrev 2017-09-27 22:08:28 följande:
    Förväntas man verkligen avstå från arbete? Nu är jag inte alls insatt i skillnaderna mellan fosterhem och jourhem osv. men en kollega till mig tar hand om ett familjehemsplacerat barn och hon jobbar ju lika mycket som jag med undantag för att hon ofta tar tjänstledigt för olika möten med soc, skola, etc. Antar att det kan vara annorlunda om det är småbarn man tar emot, som någon annars borde varit föräldraledig för?
    Det varierar beroende på uppdrag: det kan ju hända att det är ett svårt traumatiserat barn, spädbarn eller barn utan förskoleplats. Då måste nån vara hemma. Men det finns sannolikt barn som får fortsätta sina rutiner med skola/barnomsorg.

    Men jag tror inte kommuner ställer som krav att samtliga jourhem skriver under på att vara hemma vid behov, med tanke på att det är sådan brist på jourhem i de flesta kommuner. (Lite luddigt, men jag hoppas du förstår vad jag menar )
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Carambolan
    Kerubmamman skrev 2017-09-27 22:52:06 följande:

    Det varierar beroende på uppdrag: det kan ju hända att det är ett svårt traumatiserat barn, spädbarn eller barn utan förskoleplats. Då måste nån vara hemma. Men det finns sannolikt barn som får fortsätta sina rutiner med skola/barnomsorg.

    Men jag tror inte kommuner ställer som krav att samtliga jourhem skriver under på att vara hemma vid behov, med tanke på att det är sådan brist på jourhem i de flesta kommuner. (Lite luddigt, men jag hoppas du förstår vad jag menar )


    Ahh, det förstås! Jag antar att de också tar hänsyn till kunskap och erfarenhet när det gäller hur "svåra" barn de placerar i vilken familj.

    Är det vanligt att barnfamiljer är familjehem eller är det mest äldre med utflugna barn? Eller kanske inte ens har egna barn alls? Tanken har slagit mig också men det har kännts som något att göra när mina egna är stora typ.
  • Anonym (Lisa)

    Som jourhem förväntas man vara tillgänglig för akuta placeringar dygnet runt, I princip året runt. Därav högt arvode. 13000:- är på tok för lite eftersom man inte kan ha något arbete vid sidan av. I min kommun är jourhemmet anställt och har ett bestämt antal platser. Oavsett om det är fullbelagt eller ej betalas en bestämd summa ut varje månad. Det är ofta mer känslomässigt tufft eftersom barnen enligt lagen inte för vara i jourhem längre än två månader. Jourhem och familjehem är INTE samma sak. Tror inte SKL har arvodesriktlinjer för jourhem

  • Anonym (Ellen)

    Ersättningen är tredelad kan man säga. Du har ersättning för placeringen, själva arvodet. Det brukar vara 10-13000kr mån per barn beroende på ålder. Sen har du omkostnadsersättning på 5-7000kr ungefär som ska täcka mat, kläder och andra omkostnader kopplade till barnet.

    Arvodet är beskattningsbart, omkostnadsersättningen är skattefri.

    Sen KAN man även få ersättning för förlorad arbetsinkomst om man behöver jobba deltid eller kanske inte kan jobba alls en tid.

    I vissa kommuner ersätts man med samma belopp som man faktiskt förlorar, i andra kommuner används en schablon.

  • Trixie96
    Anonym (Eh) skrev 2017-09-27 22:24:52 följande:

    Varför skulle det vara hemskt? Jag dela rum med min syster och det finns inget hemskt i det. Snarare en trygghet för två syskon. Dock brukar soc ha som regel att det ska vara ett rum per barn.


    Varför det skulle vara hemskt????? Jag tyckte det? Det är inte roligt och tvingas dela rum med Någon man inte är släkt med, än minde med 3 tjejer i olika åldrar, vilket gjorde att jag tvingades gå och lägga mig vid 20 tiden var dag eftersom att de lade sig då. Jag skrev att soc brukar ha att man ska ha eget rum om man bor fast, så varför berättar du det för mig?
  • Anonym (Blivande jourfamilj)
    Trixie96 skrev 2017-09-27 21:38:00 följande:

    Jag har bott i både fosterfamilj och jourhem. De är inte schysst o endast ha ett rum till 2 personer: det ör hemskt, soc här införde att man måste kunna ha eget rum till "fast" boende barn åtminstone :)


    Det är som sagt 0-6 åringar som jag tänker borde kunna dela rum i de fyra månader som socialtjänsten har på sig att hitta ett familjehem. Mina egna barn delar rum, så det handlar inte om att ?pressa in? så många barn som möjligt här.

    Vad är det som du tycker är hemskt med delat rum? I den åldern alltså när behovet av egentid inte riktigt finns? Menar inte att vara spydig alltså utan jag vill geniunt veta varför för att kunna ge barnen en så bra tid här som möjligt!
  • Anonym (Blivande jourfamilj)
    Carambolan skrev 2017-09-27 22:08:28 följande:

    Förväntas man verkligen avstå från arbete? Nu är jag inte alls insatt i skillnaderna mellan fosterhem och jourhem osv. men en kollega till mig tar hand om ett familjehemsplacerat barn och hon jobbar ju lika mycket som jag med undantag för att hon ofta tar tjänstledigt för olika möten med soc, skola, etc. Antar att det kan vara annorlunda om det är småbarn man tar emot, som någon annars borde varit föräldraledig för?


    Inte i vanliga jourhem, såkallade löshästar, men som kontrakterat jourhem så får man inte arbeta samtidigt eftersom man har jour dygnet runt. Kontrakterade jourhem har ingen möjlighet att säga ifrån om att ta emot barn, så som löshästar kan göra, utan man ska infinna sig i hemmet inom 2-3h efter samtalet om att barnet ska komma. Antagligen därför man inte kan ha ett jobb samtidigt!
  • Carambolan
    Anonym (Blivande jourfamilj) skrev 2017-09-29 11:56:08 följande:

    Inte i vanliga jourhem, såkallade löshästar, men som kontrakterat jourhem så får man inte arbeta samtidigt eftersom man har jour dygnet runt. Kontrakterade jourhem har ingen möjlighet att säga ifrån om att ta emot barn, så som löshästar kan göra, utan man ska infinna sig i hemmet inom 2-3h efter samtalet om att barnet ska komma. Antagligen därför man inte kan ha ett jobb samtidigt!


    Aha! Det låter rimligt Får man samma ersättning oavsett om man har ett barn boende hos sig eller om man bara har jour? Är trycket så stort att man kan räkna med att ha minst ett barn 90% av tiden eller handlar det snarare om 10%?

    Haha, ledsen att jag stör din tråd med helt andra frågor... Nyfiken i en strut.
  • Kerubmamman
    Carambolan skrev 2017-09-29 18:38:59 följande:
    Aha! Det låter rimligt smile1.gif Får man samma ersättning oavsett om man har ett barn boende hos sig eller om man bara har jour? Är trycket så stort att man kan räkna med att ha minst ett barn 90% av tiden eller handlar det snarare om 10%?

    Haha, ledsen att jag stör din tråd med helt andra frågor... Nyfiken i en strut.
    Enligt SKLs riktlinjer (som jag länkade till tidigare) får man samma arvode oavsett om man har någon placering eller ej. Däremot ändras självklart omkostnadsersättningen. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Kontrakterade jourhem, hjälp !