• Migas

    Följas åt till ett plus!

    Får man haka på här? vi har nyligen bestämt att det är dags att försöka skaffa ett syskon till dottern. Jag hade troligtvis ÄL i helgen då jag hade molvärk och illamående (kan det tyda på ÄL eller är det inbillning?) och det stämmer bra med vad FLO anger denna månad, dock så har jag en väl oregelbunden cykel på mellan 27 och 44 dagar numera

    Före graviditeten så hade jag en cykel på typ 26 - 27 dagar, så detta med att försöka bli gravid med långa oregelbundna cykler är helt nytt..

  • Migas
    Sommaren12 skrev 2018-01-22 08:57:35 följande:

    Usch, jag kan verkligen inte bestämma mig för om vi ska försöka denna omgången eller inte. Jag har känt mig väldigt nedstämd sen jag blev kallad på intervju. Väldigt märkligt faktiskt, men tror det helt enkelt handlar om att jag så gärna vill att vi försöker skaffa barn nu så att jag, om jag får välja, nästan väljer det framför ett jobb jag vill ha! Om jag får jobbet kommer vi att pausa. Min bransch är inte tålmodig, säger jag att jag är gravid under provanställningen så får jag nog inte förlängt. Eller risken är i alla fall väsentlig och eftersom det inte kryllar av jobb här så är jag ju rädd för att bli arbetslös under graviditeten.

    Ena sidan av mig tänker att vi kör på, det får väl bli som det blir och om jag nu INTE får jobbet och det tar sig denna gången så är det ju jätteroligt. Men jag kan verkligen inte slappna av och känns som mest safe att hoppa över denna rundan. Jag hinner ju inte veta om jag är gravid innan jag behöver ge besked på jobbet om jag blir erbjuden det. Samtidigt känns det som oceaner av tid till nästnästa äl liksom... Man är ju så inne i detta nu.

    Behövde bara skriva av mig lite. Vill inte bolla det en massa med sambon för då e jag rädd att han får kalla fötter igen.


    Det är ju inte lätt att få ihop graviditet med jobb ibland, själv brottas vi lite med tanken på att om jag blir fort gravid denna gång kommer jag kanske inte komma upp i tillräckligt med LAS dagar (då de bara går att tillgodoräkna 5 år), utan får jobba igen några dagar innan jag blir inlasad och fast. Det känns samtidigt jobbigt att vänta också då man inte vet hur lång tid det kommer att ta denna gång.
  • Migas
    Jagheteralma skrev 2018-01-22 17:47:52 följande:
    Enligt läkaren jag träffat så är det bäst att ha en cykel på 30+ dagar. Ska enligt henne ha större chans att bli gravid då, det handlar väl om att ägget ska få en chans att fästa eller nåt
    Aha, det hade jag inte hört tidigare men det var ju bra det   Jag var inte orolig över mina längre cykler numera förutom de månaderna de gått över 40 dagar då jag läste någonstans (kan dock inte hitta det nu) att menscykler över 40 eller om det var 45 dagar, kunde vara ett tecken på att man hade hormonell obalans i kroppen och därmed inte ägglossning. Men det kanske inte stämmer då?
    Sommaren12 skrev 2018-01-22 19:35:10 följande:
    Hej! Klart du ska hänga på här. :)

    Förstår att det är jobbigt med så oregelbunden cykel men som någon sa så är långa cykler bra, eller snarare korta cykler är mindre bra för risken finns att ägget inte hinner fästa. Så du får se något positivt med det. ;) Hur gammal är din dotter? Mensen kan ju va knasig ganska länge efteråt innan det stabiliserar sig också. Visst kan man va illamående å ha ont när man har äl. Hade jag haft sådär oregelbundet hade jag nog ändå ältestat för att få bättre koll på äl. Hoppas det tar sig nu då!

    Ang jobb så är det ju ett ständigt orosmoment i samband med graviditet. Med min dotter pluggade jag när jag blev gravid så behövde inte tänka på just det där med att va välkommen tillbaka sen eller ej men fanns ju annat som oroade istället. Vi får väl köra på både du å jag och så får framtiden utvisa hur det blir. Själv är jag känd för att analysera sönder saker och oroa mig ofta i onödan...
    Jag har inga större problem med att ha fått en längre cykel utan att det är mera den stora variationen som är jobbig och att man har svårt att veta när ägglossning sker. För om den hade varit jämn kring 35 dagar eller något så hade det ju varit lugnare, men med en variation på 27 - 44 dagar så kan ÄL  ske någon gång mellan dag 13 till 30. Det är det som känns lite frustrerande inte själva längden på cyklerna i sig. 

    Dottern fyller 2 ibörjan av mars så det kan säkert vara en orsak till att mensen inte kommit tillbaka till någorlunda regelbunden ännu. En annan orsak är säkert att hon aldrig tagit napp eller snutte utan att det är bröstet som gäller när hon ska sova fortfarande liksom. Så visst finns det orsaker till att mensen varierar som den gör, men får väl försöka hitta lösningar som gör att man kan hitta ÄL ändå  

    Jo, jag har funderat på att ÄL-testa men har inte riktig koll på hur det fungerar, då jag aldrig brydde mig om det med larvigt regelbunden cykel förra gången. Ska man testa varje dag under vissa dagar i månaden eller? Kanske borde beställa hem stickor till nästa cykel ifall det inte tar sig nu. 

    Jo, det är inte lätt alltid att planera graviditet med arbetslivet och annat. Jag är väl inte speciellt orolig för att inte få någon ny tjänst när jag kommer tillbaka oavsett, men det vore surt att att behöva söka om tjänsten och förlorar de LAS dagar som faller bortom femårs-strecket, när det handlar marginaler på någon månad kanske. Dock vore det ännu surare att hoppa över att försöka en månad eller ett par och sen tar det sig ändå inte på ett år, så prioriterar nog att försöka bli gravid före att hinna få en fast tjänst i detta fall.  

    Har inte läst exakt alla inlägg i tråden så kanske missat, men har du försökt skaffa syskon länge? Andra barnet? 
    Anonym (Nina) skrev 2018-01-22 19:52:54 följande:

    Jag har också oregelbunden och lång cykel numera...

    Nu ska vi börja försöka på allvar!

    Har börjat med q10 och inositol. Ska skaffa progesteronkräm inom kort.

    Funderar på om det är bäst med ägglossningstest eller fertilitetsmonitor... Använde fertilitetsmonitor för 8 år sedan, och blev gravid direkt, redan första månaden.

    Nu senast använde jag ägglossningstest, men just den månaden när jag blev gravid, använde jag inget, utan gick efter appen. I och för sig var min cykel löjligt regelbunden då...

    Har en känsla av att detta kommer ta tid, om det ens blir något. 38 år, överviktig och oregelbunden mens...

    Jobbar på att gå ner i vikt, men det går inte fort precis :(


    Jobbigt, vad ska Q10 och inositol göra för cykeln? Progesteronkräm har jag hört talas om men aldrig riktigt förstått vad den är bra för? 

    Jo, just oregelbundenhet ger en känsla av att det kommer ta betydligt längre tid än det gjorde när man hade regelbunden cykel tyvärr. Beror din oregelbundna cykel på tidigare cykler eller på grund av övervikten och åldern tror du? 

    Jag tror att både du och jag kommer att lyckas framöver men att det kanske tar längre tid än tidigare  
  • Migas
    Let it Rain skrev 2018-01-22 23:52:37 följande:

    Då var även KUB avklarat! Bebben i magen mådde prima och visade att den kunde göra kullerbyttor. <3

    Äntligen kan jag pusta ut!


    Vad mysigt och härligt att ha fått sett en sprattlande krabat på skärmen    
  • Migas
    Sommaren12 skrev 2018-01-23 08:14:44 följande:

    Ja det måste ju va himla kruxigt med att hitta äl när det varierar så. Jag hade en väldigt regelbunden period innan jag blev gravid, mensen kom fasen ALLTID på dag 28 kl 15. Helt seriöst. Nu varierar cykeln mellan 25-28 dagar, oftast 26 eller 27 dagar så den är väl inte direkt oregelbunden nu heller men varierar ju lite. 

    Jag vet inte riktigt hur man går till väga om man ska ältesta med så oregelbunden mens. Kanske hade typ natural cycles eller liknande där man mäter basaltempen varit smart? Då ser man ju i en graf var det toppar. Lutealfasen är ju alltid samma så när du väl hittar äl vet du iaf hur lång den cykeln kommer att bli. Får du några andra symptom på äl? ca 3-4 dagar innan äl får jag alltid äggviteflytningar, klibbigt och halt, då vet jag ju att det är på g och därefter brukar jag börja testa med ältester. Jag kan inte säga att jag är så beroende av ältester eg, jag får ju som sagt flytningarna och sedan får jag väldigt ont i tjejmagen när ägget släpper. Så jag hade väl kunnat klara mig utan men det är mitt kontrollbehov haha, vill ha det svart på vitt. Jag använder CBs tester med glad gubbe, så slipper man analysera hur starka streck man får på de billiga stickorna. Funkar utmärkt för mig men har förstått att det inte funkar lika bra för alla andra. Rätt dyrt också.

    Förstår att det skulle va retfullt med LAS men jag resonerar som du. Hade nog också hellre satsat på bebisverkstaden då.

    Pm:ar dig förresten!


    Som din mens beter sig nu så betedde sig min mens innan graviditeten, mer eller mindre regelbunden. Då var det ju helt klart enklare att räkna ut ägglossning än om det skiljer åtminstone 12 dagar ( 28 - 40, om man tar bort de två extrema som bara skett en gång) mellan cyklerna.

    Det kanske skulle fungera att tempa, men vet inte hur tillförlitlig metoden blir när man sover tillsammans med dottern som gör att man vaknar, eller åtminstone blir halvvaken någon gång per natt? Har funderat en hel del på metoden men inte kommit igång då det känns lite jobbigt att lägga pengar på saker som kanske inte fungerar just nu pga av för många uppvak t.ex. Jag har inga problem att betala för saker som kan fungera men när jag fått uppfattning att jag inte uppfyller kraven så känns det lite meningslöst.

    Jag har endast reflekterat över att flyttningarna varierar över tid, men aldrig tänkt på var i cykeln vilka är. Är det någon specifik dag i cykeln som man rekommenderas börja testa med äl-test? Känns dock som att jag kommer att bli beroende av både test och tempning om jag börjar då jag har ett ganska stort kontrollbehov ibland och gärna vill ha mer koll än jag kan ha på detta speciellt i denna oregelbundenhet.

    Det låter ju som om du har ganska bra koll på din cykel, med tanke på att du både har specifika flytningar, äl-smärta och tester. ??
  • Migas
    Anonym (Anonym) skrev 2018-01-23 09:56:12 följande:

    Det är alldeles riktigt det som du skriver. Har man väldigt långa cykler där mensen uteblir eller kommer väldigt sällan så kan det bero på en hormonell störning.


    Är det något som går att kolla upp och göra något upp? Eller är det bara att avvakta och se om det ändras när det går fler månader sen mensen kom tillbaka och förlossningen?
  • Migas
    Anonym (Nina) skrev 2018-01-23 10:05:58 följande:

    Inositol och q10 är för att förbättra äggkvaliten mm.

    Jag tror att den oregelbundna och långa cykeln beror till stor del av att det inte var så jättelänge sen jag var gravid...


    Aha ok, då har man lärt sig något nytt ????
  • Migas
    Lillefiddelin skrev 2018-01-23 16:47:55 följande:

    Skönt att höra om din Äl Saima! Hoppas på resultat då ni har chansen när mannen är hemma nästa gång :)

    Uppdateringen från mig är väl sisådär här just nu, läser varje dag men känns emellanåt som om jag liksom bara inte orkar prata om denna längtan, jag tänker hela tiden ständigt på den och måste hindra mig själv för att inte ta upp det varje vaken sekund med mannen. Ni förstår antar jag? Ibland känns det som detta tagit över mitt liv.

    Jag har barn sedan tidigare förhållande och aldrig haft problematik med att bli gravid. Har missfall och lyckad graviditet bakom mig som gått riktigt fort. Med min nya så är det försök efter försök utan ett enda plus.. börjar bli orolig över att nåt kanske inte fungerar. Vet inte om jag vågar lyfta det ämnet med honom, han har ej barn eller lyckade försök bakom sig sedan tidigare relationer. Känns känsligt.

    Har äl idag iallafall och vi har myst ordentligt så får väl hålla tummarna..


    Jag förstår att det är jobbigt att längta efter att bli gravid. Nu har vi inte försökt så med att skaffa syskon till dottern, men har dock längtat efter att bli gravid länge även om jag inte önskat att få barn tätt så det var bara att bita ihop och vänta.

    Jobbig situation med att ha barn sedan tidigare och sen inte lyckas bli gravid med den nya. Jag förstår att du inte vill tjata på mannen om barn hela tiden och att det inte fungerar, men hur reagerar han på hela situationen att det inte tar sig? En känslig fråga kanske, men vet du om hans ex har lyckats bli gravida i sina nya relationer? Inte för att det blir mindre känsligt för att ta upp ämnet med honom men då har du lite mer att gå på om så är fallet.

    Vi får hoppas att det lyckades denna månad och att det blir en liten höstbebis för er
  • Migas
    Saima17 skrev 2018-01-24 10:01:24 följande:

    YES!!! Låg nivå idag! Hoppas på att sambon kan ta ut övertid nästa gång han ska på jobb å stanna hemma några xtra dagar så vi har hela äl säkert å har en "xtra" gång på oss!!!


    Vad skönt att ni kommer ly att pricka ÄL nästa månad. ?? Vad jobbar sambon med då han verkar vara borta så långa perioder? Jag är lite nyfiken på monitorn du använder fungerar? Är den mer avancerad än vanliga äl-stickor?
  • Migas
    Saima17 skrev 2018-01-24 11:24:31 följande:

    Han e 2:a maskinist på ett passagerar fartyg. Iom att vi bor så långt bort från hemma hamnen så jobbar han 2v/2v ledigt.

    Den e super bra. Jo den e mer avancerad.. Man lägger in info mellan dag 1-4 (efter dag 4 måst man vänta t nästa mens) när man har mens.. Sen säger den till när du ska testa man kan lägga in mängd med mens och när man ha fått till d. Man måst killa den varje dag. Så säger den ettdera låg, hög eller maximal. Den e typ som CB advanced men mer behändig eftersom man kan ha den hela livet. + att den går åxå att testa graviditetstest i. Man har en 6h period varje dag som man måst testa mellan. Annars e dagens chans förbi. Men har larm så den piper under dom 6h om man vill. Så nu ha jag testa från dag 6..å idag fick jag låg så imorron behöver ja int testa länge. Den säger å när det är sannolikt att min mens kommer.. Så nu när ja går mens startar ja en ny cykel. Å så e d lika igen . Antar att den endast säger till om man ha fyllt i att man fått till d på hög och maximal dagar. E första cykel ja har den så måst se. Vet exakt i början på februari hur den funkar helt.


    Aha då förstår jag att det kan bli klurigt att träffa ÄL ibland, men skönt att han verkar ha ett ganska flexibelt jobb som låter honom ta ut intjänad ledighet när han önskar.

    Det låter ju onekligen spännande och som ett smidigt sätt att ha koll på ÄL och så, kanske kan vara ett bra sätt att få lite ordning på min oregelbundna cykel. Vad heter monitorn?
    Anonym (Anonym) skrev 2018-01-24 16:03:50 följande:

    Självklart tycker jag att du ska höra av dig till en gynekolog om du känner en oro. Och visst finns det hjälp att få om det skulle visa sig vara någon störning. Oavsett om dessa långa cyklar beror på graviditet eller någon störning så ska man alltid ta sin oro på allvar :)


    Är väl inte direkt orolig just nu, då jag trots allt har fler cykler som är kortare än 40 dagar än som är längre. Jag är mer intresserad av andras erfarenheter och tankar då det är helt nytt med långa oregelbundna cykler för mig, men absolut så söker jag hjälp om jag blir orolig för det.
Svar på tråden Följas åt till ett plus!