• Anonym (Ts)

Det här med att byta sängkläder - ofta?

Jag vet att det finns gamla trådar i ämnet. Nu råkade jag höra om det på en radiokanal så jag kände att jag måste fråga. Det verkar som att majoriteten av svenskarna ser det som självklart att tvätta lakan varje vecka eller varannan. Väldigt få som gör det mer sällan.

Men jag fattar verkligen inte behovet. På vilket sätt upplever man att de är så äckliga på så kort tid?

Om det inte är sommar (dvs så man är inte svettig på natten), ingen är sjuk, ingen har kladdat från sex eller så:

Vad är det som så många upplever som så smutsigt av det? Skulle ni på ett blindtest kunna avgöra om det var en, två eller tre veckor sedan sängkläderna tvättades?

Jag är en helt normalrenlig människa med familj. Förutom på den här punkten då tydligen. Men det roliga är att min man är på exakt samma nivå. Vi känner väl efter typ två månader att nu borde vi tvätta sängkläderna och gör det då när vi får tid. Men känner inget som helst behov tidigare. varje/varannan vecka, skulle aldrig komma på idén. Då gjorde man ju inte annat än tvättade lakan på helgerna.

Förstås mer ofta om det hänt något avvikande men det är sällan.

Men detta skulle man ju aldrig våga säga till någon.

• Svar på tråden Det här med att byta sängkläder - ofta?
  • pinky22

Jag svettas otroligt mycket jämt. Så jag gillar att byta varje vecka.
    Kan gå 2 veckor också. Men max 2 veckor.
    Jag är alltså inte torr när jag vaknar utan oftast blöt någonstans. Och då blir det ju svett på tyget, och det är ju som att svettas i kläder och sen inte byta kläder. 
    Handlar mest om det.

Med blöt menar jag inte att det droppar, men ni förstår min poäng. Svettig liksom

• Anonym (Miljövän)

Jag försöker tänka på miljön och inte tvätta mer än nödvändigt. Vi är 5 i familjen  så det blir mycket lakan. Ingen av oss sover naken. Vi tvättar pyjamas och örngott efter ca 7-10  nätter. Håret är ju ibland lite fett och smutsigt. Och man kanske dräglar och svettas. Inte fräscht att ha huvudet på smutsiga örngott. Vädrar täcken varannan vecka. Byter lakan efter 2-3 månader. 

• Emmie02

Som minst så byter jag en gång i veckan, men kan ärligt erkänna att ofta händer de att jag byter två gånger per vecka. Samlar på sängkläder och är extremt pedant, gillar känslan av rent i mitt huvud för tror inte att sängkläderna i sig är smutsiga eller hinner bli!

Men jag damsuger också i snitt två gånger per dag och gör rent hela badrummet en gång i veckan, toa och handfat en gång om dagen. Har nog problem så man ska nog inte jämnföra sig med min standard.

• Anonym (Rent)

Barnens sängar byter jag i nån gång i månaden men de sover bara i dem varannan vecka och oftast sover de halva natten i min säng.
    Mina sängkläder byter jag minst en gång i veckan. De känns smutsiga då

• Anonym (1-2 veckor)
    Anonym (Ts) skrev 2017-10-04 20:47:08 följande:
    Skulle ni på ett blindtest kunna avgöra om det var en, två eller tre veckor sedan sängkläderna tvättades?
    Inte exakt, men ganska väl. Jag måste byta efter ca 1,5 vecka. Då märker jag tydlig skillnad på det viset att jag sover mycket sämre, får svullna ögon på morgonen, är trött, vaknar till fler gånger under natten. Jag antar att det är kvalster eller annat i lakanen som jag reagerar på. Med nya lakan sover jag gott i lite drygt en vecka.
    Jag byter alltså lakan när jag rent fysiskt känner av att jag mår dåligt av de gamla.
  • Anonym (Hejhoppsan)

Det lever ju små djur även i påslakan och lakan och filtar kvalstee å andra små djur man inte ser dom behövee ju fås bort så dom inte fler vi kan ju inte se dom med ögat jag brukar byta när ja börjar känna att lakanen känns svettiga. Byter en gång på på helgen och en gån under veckans gång.

• sextiotalist

Varannan vecka ungefär. Eftersom jag stryker lakanen, så tar det lite mer tid, men å andra sidan håller de sig fräschare längte. Ibland så kan det gå längre tid, ibland kortare.

Jag sover i pyjamas

• Anonym (Lagom)

En gång i veckan är helt lagom tycker jag. Kläder byts varje dag så varför skulle lakan hålla sig fräscha utan tvätt i flera månader?! Visst händer det ibland att det går flera dagar extra mellan byten men då börjar det lukta och kännas solkigt.

• Anonym (lakan)

Tror att lakan håller sig fräscha längre tid om man duschar innan sänggående och sover med (ren) pyjamas.

• NELJ

Jag byter varannan vecka. Jag tycker inte lakanen är så sköna längre efter den tiden. Nytvättade, manglade lakan är däremot undrbart att lägga sig i.

Svar på tråden Det här med att byta sängkläder - ofta?