• Anonym (Ts)

Det här med att byta sängkläder - ofta?

Jag vet att det finns gamla trådar i ämnet. Nu råkade jag höra om det på en radiokanal så jag kände att jag måste fråga. Det verkar som att majoriteten av svenskarna ser det som självklart att tvätta lakan varje vecka eller varannan. Väldigt få som gör det mer sällan.

Men jag fattar verkligen inte behovet. På vilket sätt upplever man att de är så äckliga på så kort tid?

Om det inte är sommar (dvs så man är inte svettig på natten), ingen är sjuk, ingen har kladdat från sex eller så:

Vad är det som så många upplever som så smutsigt av det? Skulle ni på ett blindtest kunna avgöra om det var en, två eller tre veckor sedan sängkläderna tvättades?

Jag är en helt normalrenlig människa med familj. Förutom på den här punkten då tydligen. Men det roliga är att min man är på exakt samma nivå. Vi känner väl efter typ två månader att nu borde vi tvätta sängkläderna och gör det då när vi får tid. Men känner inget som helst behov tidigare. varje/varannan vecka, skulle aldrig komma på idén. Då gjorde man ju inte annat än tvättade lakan på helgerna.

Förstås mer ofta om det hänt något avvikande men det är sällan.

Men detta skulle man ju aldrig våga säga till någon.

• Svar på tråden Det här med att byta sängkläder - ofta?
  • Anonym (A)

Helst en gång i veckan, men ibland blir det varannan. Jag kan få nattliga svettningar som gör att jag måste byta och örngott byter jag oftare åt mig själv.

• Påven Johanna II

Byter en gång i veckan. Gillar fräscha sängkläder.

• tvillingmammaVastmanland

.

sextiotalist skrev 2017-10-05 08:38:58 följande:
    Jag är rätt fascinerad av att folk har den tiden att både byta (som tar en bra stund), tvätta, torka och vika lakan flera gånger i veckan.
    Hur gör de frekventa lakansbytare som bor i lägenhet och endast har tillgång till allmän tvättstuga? De måste ha tvättberg hemma och rejält med förvaringsutrymmen för sängkläder.
    Vi byter normalt var fjortonde dag  och det är rutin och går smidigt, verkligen ingenting som jag tycker är ansträngande. Jag känner att våra sängkläder är fräscha i 14 dagar, om inget speciellt händer förstås, då tvättas det naturligtvis vid behov.
    Varannan helg tvättas barnens sängkläder, jag säger till vid väckning på lördag eller söndag morgon att innan frukost skall sängkläderna läggas i tvättkorgen, det har de fixat sedan de var 10. Sen sätter jag på tvättmaskinen före frukost, någon timme senare slänger jag in det i torktumlaren och sen är det klart. Barnen bäddar själva sina sängar, med viss hjälp med påslakanet.
    Varannan helg gör jag likadant med min och makens sängkläder.
    På så sätt blir det rutin och inget man glömmer. Det tar ju inte många minuter sammanlagt heller.
    Vi byter då inte lakan utan bäddar om med de nytvättade. Vi har förstås massor med lakan men jag tycker det bli enklare att göra så, då slipper man vika och så.

Bor man så att man inte har egen tvättmaskin och torktumlare blir det förstås jobbigare.
  • Gladhannapanna

Byter varannan vecka. När jag bodde själv med min tax bytte jag varje för sängen blev ofräsch av henne.
    Manglar lakanen och tycker att maximal vardagslyx är att låta lakanen torka i vinden, ta in dem när daggen fallit och mangla och lägga i sängarna. På vintern manglar jag dem blöta och låter dem hängtorka i vår tvättstuga.

• sextiotalist
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-10-05 09:06:30 följande:

.

Vi byter normalt var fjortonde dag  och det är rutin och går smidigt, verkligen ingenting som jag tycker är ansträngande. Jag känner att våra sängkläder är fräscha i 14 dagar, om inget speciellt händer förstås, då tvättas det naturligtvis vid behov.
    Varannan helg tvättas barnens sängkläder, jag säger till vid väckning på lördag eller söndag morgon att innan frukost skall sängkläderna läggas i tvättkorgen, det har de fixat sedan de var 10. Sen sätter jag på tvättmaskinen före frukost, någon timme senare slänger jag in det i torktumlaren och sen är det klart. Barnen bäddar själva sina sängar, med viss hjälp med påslakanet.
    På så sätt blir det rutin och inget man glömmer. Det tar ju inte många minuter sammanlagt heller.
    Vi byter då inte lakan utan bäddar om med de nytvättade. Vi har förstås massor med lakan men jag tycker det bli enklare att göra så, då slipper man vika och så.

Bor man så att man inte har egen tvättmaskin och torktumlare blir det förstås jobbigare.
    Vi brukar också byta varannan vecka. Jag avskyr just att byta lakan. Tycker det är jättebökigt, dessutom så avskyr jag torktumlade lakan. De ska strykas eller manglas ;).
  • tvillingmammaVastmanland
    sextiotalist skrev 2017-10-05 09:35:47 följande:
    Vi brukar också byta varannan vecka. Jag avskyr just att byta lakan. Tycker det är jättebökigt, dessutom så avskyr jag torktumlade lakan. De ska strykas eller manglas ;).
    Ja, då blir det ju lite jobbigare.

• Anonym (Varje vecka)

Vi byter varje vecka, tycker det känns ofräscht och sunkigt om det går längre tid. Vi har ett barn som kommer in varje natt och sover mellan oss, plus en katt som gärna sover i våra sängar, så det behövs!

Det blir ju massor av kvalster efter varandra dagar. Inget jag har panisk skräck för på något vis men gillar känslan av att det känns hyfsat rent. Jag svettas en del också.

Tar ca 10 min, känns inte så ansträngande tycker jag. Är framförallt värt den härliga känslan efteråt!

• pigglet

Byter ca 1 gång/månad. Räcker så tycker jag. Jag tycker också det är mycket jobb runt det, dra lös lakan, skaka av ute, tvätta, torka. Och vädra täcken/kuddar/madrasskydd/överkast... Blir slut bara jag tänker på det!

• sextiotalist
    pigglet skrev 2017-10-05 10:56:16 följande:

Byter ca 1 gång/månad. Räcker så tycker jag. Jag tycker också det är mycket jobb runt det, dra lös lakan, skaka av ute, tvätta, torka. Och vädra täcken/kuddar/madrasskydd/överkast... Blir slut bara jag tänker på det!

Då är du mer som jag, när jag byter lakan, så innebär det att kuddarna tas ut och vädras, täcken vädras (eller byts), ibland tvätta även kuddarna. Så det är inget 10-minutersfix.
    Dessutom så vill jag ha lakanen strukna eller manglade, för då håller de sig fräschare längre
  • Anonym (rollo)
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-10-05 09:06:30 följande:

.

Men händer det aldrig att ni gör nåt annat en helg och inte är hemma och tvättar? Såsom du beskriver tvättar du ju lakan varje helg. Och även om själva tvättandet inte tar mer än några minuter (eller?) så måste ni ju vara aktiva i att tvätta, tumla, bädda om...

Vi är ofta borta på helgen, träffar vänner, sticker ut i skogen, till stranden reser till mormor. Så går det en extra vecka med lakanen.

Visst tycker jag också att det är trevligt och ibland helt nödvändigt med rena lakan, men jag har ingen lust att tvätta halva helgen.
Svar på tråden Det här med att byta sängkläder - ofta?