• Anonym (Ts)

Det här med att byta sängkläder - ofta?

Jag vet att det finns gamla trådar i ämnet. Nu råkade jag höra om det på en radiokanal så jag kände att jag måste fråga. Det verkar som att majoriteten av svenskarna ser det som självklart att tvätta lakan varje vecka eller varannan. Väldigt få som gör det mer sällan.

Men jag fattar verkligen inte behovet. På vilket sätt upplever man att de är så äckliga på så kort tid?

Om det inte är sommar (dvs så man är inte svettig på natten), ingen är sjuk, ingen har kladdat från sex eller så:

Vad är det som så många upplever som så smutsigt av det? Skulle ni på ett blindtest kunna avgöra om det var en, två eller tre veckor sedan sängkläderna tvättades?

Jag är en helt normalrenlig människa med familj. Förutom på den här punkten då tydligen. Men det roliga är att min man är på exakt samma nivå. Vi känner väl efter typ två månader att nu borde vi tvätta sängkläderna och gör det då när vi får tid. Men känner inget som helst behov tidigare. varje/varannan vecka, skulle aldrig komma på idén. Då gjorde man ju inte annat än tvättade lakan på helgerna.

Förstås mer ofta om det hänt något avvikande men det är sällan.

Men detta skulle man ju aldrig våga säga till någon.

• Svar på tråden Det här med att byta sängkläder - ofta?
  • Anonym (Hörru)
    Anonym (Ts) skrev 2017-10-04 20:47:08 följande:

Jag vet att det finns gamla trådar i ämnet. Nu råkade jag höra om det på en radiokanal så jag kände att jag måste fråga. Det verkar som att majoriteten av svenskarna ser det som självklart att tvätta lakan varje vecka eller varannan. Väldigt få som gör det mer sällan.

Men jag fattar verkligen inte behovet. På vilket sätt upplever man att de är så äckliga på så kort tid?

Om det inte är sommar (dvs så man är inte svettig på natten), ingen är sjuk, ingen har kladdat från sex eller så:

Vad är det som så många upplever som så smutsigt av det? Skulle ni på ett blindtest kunna avgöra om det var en, två eller tre veckor sedan sängkläderna tvättades?

Jag är en helt normalrenlig människa med familj. Förutom på den här punkten då tydligen. Men det roliga är att min man är på exakt samma nivå. Vi känner väl efter typ två månader att nu borde vi tvätta sängkläderna och gör det då när vi får tid. Men känner inget som helst behov tidigare. varje/varannan vecka, skulle aldrig komma på idén. Då gjorde man ju inte annat än tvättade lakan på helgerna.

Förstås mer ofta om det hänt något avvikande men det är sällan.

Men detta skulle man ju aldrig våga säga till någon.

När jag bodde själv bytte jag varje gång jag tvättade - av den enkla anledningen att det är så härligt att krypa ner mellan nytvättade lakan. Nu blir det en gång i månaden.
  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (rollo) skrev 2017-10-05 11:00:21 följande:
    Men händer det aldrig att ni gör nåt annat en helg och inte är hemma och tvättar? Såsom du beskriver tvättar du ju lakan varje helg. Och även om själva tvättandet inte tar mer än några minuter (eller?) så måste ni ju vara aktiva i att tvätta, tumla, bädda om...

Vi är ofta borta på helgen, träffar vänner, sticker ut i skogen, till stranden reser till mormor. Så går det en extra vecka med lakanen.

Visst tycker jag också att det är trevligt och ibland helt nödvändigt med rena lakan, men jag har ingen lust att tvätta halva helgen.
    Jo, det är klart att vi gör saker på helgen, men kanske inte  hela dagarna både lördagen och söndagen. Om det inte går så händer det att jag tvättar ikapp nästa helg, tycker det är ok att vi vuxna har lakanen längre än två veckor i nödfall men helst inte barnen.
    Sen så sitter ju inte jag hemma och övervakar maskinerna i flera timmar. Det räcker ju att någon är hemma. Bädda om behöver man ju inte göra med en gång, det kan hända att vi inte gör det förrän vi går och lägger oss...
  • Anonym

Jag byter aldrig sängkläder. Kanske en gång på 3 månader

• Anonym (Bettan)

Jag byter varje vecka, oftare om man svettats mycket eller liknande.

Jag förstår inte riktigt hur man kan tycka att det är en stor affär att byta och tvätta lakan. Jag brukar göra det samma dag som jag tvättar (hyreslägenhet, gemensam tvättstuga, så det brukar vara en gång i veckan). Jag plockar av lakanen och hänger ut täcken och kuddar och madrasskydd när jag sorterar tvätten, tar bara någon minut. Sedan tvättar jag lakanen med min andra 60-tvätt och torktumlar. Tar kanske fem minuter att slänga på de nya lakanen. Jag har en dubbelsäng med stort täcke och (minst) tre kuddar, varav två långa. Har kanske fyra påslakanset med tillhörande underlakan som jag växlar mellan.
    Jag kan förstå att det blir krångligare och mer tidsödande om man ska mangla eller stryka lakanen också, det gör inte jag.

För mig handlar det mest om att jag älskar känslan av att lägga mig i rena lakan.

• Zadre
    sextiotalist skrev 2017-10-05 08:38:58 följande:
    Jag är rätt fascinerad av att folk har den tiden att både byta (som tar en bra stund), tvätta, torka och vika lakan flera gånger i veckan.
    Hur gör de frekventa lakansbytare som bor i lägenhet och endast har tillgång till allmän tvättstuga? De måste ha tvättberg hemma och rejält med förvaringsutrymmen för sängkläder.
    Bot i lägenhet med gemensam tvättstuga. Byter lakan en gång i veckan och de tvättas samtidigt som alla andra kläder. Förstår inte varför det skulle vara så mycket jobbigare att göra det än att bara tvätta kläder. Tycker det är tradigare att vika mängder med underkläder och strumpor som ju byts varje dag än några stora lakan. Sparar alltid lakanen till sist för de är lättast.
  • Zadre
    Anonym (rollo) skrev 2017-10-05 11:00:21 följande:
    Men händer det aldrig att ni gör nåt annat en helg och inte är hemma och tvättar? Såsom du beskriver tvättar du ju lakan varje helg. Och även om själva tvättandet inte tar mer än några minuter (eller?) så måste ni ju vara aktiva i att tvätta, tumla, bädda om...

Vi är ofta borta på helgen, träffar vänner, sticker ut i skogen, till stranden reser till mormor. Så går det en extra vecka med lakanen.

Visst tycker jag också att det är trevligt och ibland helt nödvändigt med rena lakan, men jag har ingen lust att tvätta halva helgen.
    När du skriver sådär så låter det som att lakan är det enda man tvättar eller att man på nåt sätt får mer fritid om man inte tvättar just lakan. Man tvättar ju lakan samtidigt som man tvättar kläder och när ska man göra det? Mitt i veckan när man är trött efter jobbet?
  • Eena

Jag har också tänkt på det där och är uppenbarligen riktigt äcklig. Byter lakan lite då och då, vet faktiskt inte riktigt hur ofta. Kanske var 6-8 vecka nånting...? Oftare ibland, mer sällan ibland. Svettas inte på nätterna, lägger mig alltid nyduschad

• CinnamonGirl
    Anonym (BrittaBerit) skrev 2017-10-04 21:31:39 följande:
    Jag byter ungefär varannan vecka. Man fiser ju, svettas, och dreglar när man sover. Både jag och min man sover nakna så allt hamnar på lakanen. Vi har dessutom hund som drar upp sand och sånt. Jag älskar dessutom doften av nytvättade sängkläder!
    Jag sover också naken men byter varje vecka, men har katt också som hårar ner. Om det är kallt (vintern) brukar jag byta varannan vecka, om jag inte lyckats ta de sängkläder som drar åt sig katthår extra mycket, då blir det tvätt efter en vecka.
  • Inga bekymmer
    Zadre skrev 2017-10-05 18:15:58 följande:

När du skriver sådär så låter det som att lakan är det enda man tvättar eller att man på nåt sätt får mer fritid om man inte tvättar just lakan. Man tvättar ju lakan samtidigt som man tvättar kläder och när ska man göra det? Mitt i veckan när man är trött efter jobbet?

Menar du att du inte tvättar något i veckan efter jobbet för att du är trött? Jag tvättar inte bara på helgen utan kör några maskiner under veckan efter jobbet. Med två barn blir det ju annars världens tvättberg om allt ska tvättas på helgen. Våra lakan byter vi varannan vecka med vissa undantag. Jag svettas rätt så mkt på natten så efter två veckor känns det verkligen att de behöver bytas! Barnens byter vi var 3:dje till var 4:e v men de svettas inte heller lika mkt.
Svar på tråden Det här med att byta sängkläder - ofta?