• Anonym (Ts)

Det här med att byta sängkläder - ofta?

Jag vet att det finns gamla trådar i ämnet. Nu råkade jag höra om det på en radiokanal så jag kände att jag måste fråga. Det verkar som att majoriteten av svenskarna ser det som självklart att tvätta lakan varje vecka eller varannan. Väldigt få som gör det mer sällan.

Men jag fattar verkligen inte behovet. På vilket sätt upplever man att de är så äckliga på så kort tid?

Om det inte är sommar (dvs så man är inte svettig på natten), ingen är sjuk, ingen har kladdat från sex eller så:

Vad är det som så många upplever som så smutsigt av det? Skulle ni på ett blindtest kunna avgöra om det var en, två eller tre veckor sedan sängkläderna tvättades?

Jag är en helt normalrenlig människa med familj. Förutom på den här punkten då tydligen. Men det roliga är att min man är på exakt samma nivå. Vi känner väl efter typ två månader att nu borde vi tvätta sängkläderna och gör det då när vi får tid. Men känner inget som helst behov tidigare. varje/varannan vecka, skulle aldrig komma på idén. Då gjorde man ju inte annat än tvättade lakan på helgerna.

Förstås mer ofta om det hänt något avvikande men det är sällan.

Men detta skulle man ju aldrig våga säga till någon.

• Svar på tråden Det här med att byta sängkläder - ofta?
  • Ms H
    Gladhannapanna skrev 2017-10-05 09:12:25 följande:

Byter varannan vecka. När jag bodde själv med min tax bytte jag varje för sängen blev ofräsch av henne.
    Manglar lakanen och tycker att maximal vardagslyx är att låta lakanen torka i vinden, ta in dem när daggen fallit och mangla och lägga i sängarna. På vintern manglar jag dem blöta och låter dem hängtorka i vår tvättstuga.

Menar du att du manglar direkt efter att du plockat ut dem ur tvättmaskinen? Funkar det bra isf?
  • Anonym (Lia)

Byter ca 1 gång/vecka. Började klia i mina pedantiska fingrar av att läsa denhär tråden så blev tvungen att byta lakan ikväll. Alltid lika mysigt med renbäddad säng :)

• Lord Hans

En gång i månaden. Tycker det är ganska onödigt att byta så ofta men sambon insisterar. 
    Ni som byter varje vecka och tycker det är så sunkigt och äckligt, hur ofta köper ni ny soffa, varje månad? Eller tror ni inte att soffan också blir full av kroppsvätskor?

• Anonym (Pedant)
    Anonym skrev 2017-10-05 13:23:36 följande:
    Jag byter aldrig sängkläder. Kanske en gång på 3 månader
    Nej, men usch vad snuskigt! 
  • Stårschan

Om man tycker att det är en fröjd att få krypa ner mellan nytvättade lakan så förstår jag att man vill byta ofta. Jag upplever inte att det blir så stor skillnad, så här byts det ungefär en gång i månaden. Maken reser dessutom rätt mycket med jobbet, så hans sida används inte lika mycket som min.

• Anonym
    Anonym (Pedant) skrev 2017-10-06 07:49:56 följande:

Nej, men usch vad snuskigt! 

Varför jag orkar liksom inte byta hela tiden
  • Zadre
    Inga bekymmer skrev 2017-10-05 20:44:10 följande:

Menar du att du inte tvättar något i veckan efter jobbet för att du är trött? Jag tvättar inte bara på helgen utan kör några maskiner under veckan efter jobbet. Med två barn blir det ju annars världens tvättberg om allt ska tvättas på helgen. Våra lakan byter vi varannan vecka med vissa undantag. Jag svettas rätt så mkt på natten så efter två veckor känns det verkligen att de behöver bytas! Barnens byter vi var 3:dje till var 4:e v men de svettas inte heller lika mkt.

Tvättar för det mesta på fredagskvällar eftersom jag inte behöver gå upp tidigt nästa dag. Aldrig mitt i veckan efter jobbet (skiftar otroligt när jag kommer hem, allt från halv fyra till halv sex) eftersom ja, jag är trött och behöver komma isäng tidigt.
  • Anonym (tvättider)
    Inga bekymmer skrev 2017-10-05 20:44:10 följande:
    Menar du att du inte tvättar något i veckan efter jobbet för att du är trött? Jag tvättar inte bara på helgen utan kör några maskiner under veckan efter jobbet. Med två barn blir det ju annars världens tvättberg om allt ska tvättas på helgen. Våra lakan byter vi varannan vecka med vissa undantag. Jag svettas rätt så mkt på natten så efter två veckor känns det verkligen att de behöver bytas! Barnens byter vi var 3:dje till var 4:e v men de svettas inte heller lika mkt.
    Nu byter jag iofs sängkläder max varannan vecka, även för barnen, men jag tvättar helst  på helgen,  i värsta fall varannan vecka.  Mest för att halva tvättpasset har gått innan jag kommer hem från jobbet och jag inte känner att jag kan "slösa" en tvättid på ett pass på ett par timmar när det dröjer till nästa gång jag får tid. Tvättar i gemensam tvättstuga och ja, det blir tvättberg. En fördel är dock att vi på ett fyratimmarspass kan tvätta kanske tolv maskiner à 8 kg om det skulle behövas, och få det mesta torrt, och sedan är vi av med det till nästa gång, inget småduttande med torkhängning i lägenheten.
  • LauraPalmer

Jag byter varannan vecka. Tvättid har jag en gång i veckan så att tvätta lakanen är ju inte besvärligare att tvätta an övrig tvätt. Jag älskar när det är nybäddat i sängen, dessutom så smörjer jag mina fötter varje kväll så det kan kännas ofräscht rätt snabbt.  

• Anonym (Hur?)
    Emmie02 skrev 2017-10-04 22:04:24 följande:

Som minst så byter jag en gång i veckan, men kan ärligt erkänna att ofta händer de att jag byter två gånger per vecka. Samlar på sängkläder och är extremt pedant, gillar känslan av rent i mitt huvud för tror inte att sängkläderna i sig är smutsiga eller hinner bli!

Men jag damsuger också i snitt två gånger per dag och gör rent hela badrummet en gång i veckan, toa och handfat en gång om dagen. Har nog problem så man ska nog inte jämnföra sig med min standard.

Hur hinner man dammsuga 2 ggr/dag? Dammsuger du liksom 2gånger även om du jobbar, typ en gång vid 17 när du kommer hem och sen igen efter några timmar?

Låter knasigt!

Jag byter lakan ca var 3:e vecka, dammsuger ca 1gång/v, städar badrummet ca.. var tionde dag? Köket städas iordning efter varje matlagning, och så snyggar vi till lite i vardagsrum etc ca 3-4ggr/v, när det behöver bäras bort lite glas, gamla chipsskålar och så vidare är helt ok nivå tycker jag. Golv torkas typ.. 3-4 ggr/år, bortsett från att man förstås tar bort nån fläck om drt blir nåt särskilt!
  • Tom Araya
    Anonym (Ts) skrev 2017-10-04 20:47:08 följande:

Jag vet att det finns gamla trådar i ämnet. Nu råkade jag höra om det på en radiokanal så jag kände att jag måste fråga. Det verkar som att majoriteten av svenskarna ser det som självklart att tvätta lakan varje vecka eller varannan. Väldigt få som gör det mer sällan.

Men jag fattar verkligen inte behovet. På vilket sätt upplever man att de är så äckliga på så kort tid?

Om det inte är sommar (dvs så man är inte svettig på natten), ingen är sjuk, ingen har kladdat från sex eller så:

Vad är det som så många upplever som så smutsigt av det? Skulle ni på ett blindtest kunna avgöra om det var en, två eller tre veckor sedan sängkläderna tvättades?

Jag är en helt normalrenlig människa med familj. Förutom på den här punkten då tydligen. Men det roliga är att min man är på exakt samma nivå. Vi känner väl efter typ två månader att nu borde vi tvätta sängkläderna och gör det då när vi får tid. Men känner inget som helst behov tidigare. varje/varannan vecka, skulle aldrig komma på idén. Då gjorde man ju inte annat än tvättade lakan på helgerna.

Förstås mer ofta om det hänt något avvikande men det är sällan.

Men detta skulle man ju aldrig våga säga till någon.

Jag som föredrar att främst duscha på kvällen och helst sover naken tycker att intervaller om 1-2 byten i månaden är lagom.
  • AnooYoo

Jag byter en gång i veckan. Bor ensam och har flera uppsättningar av allt så jag tvättar när jag känner för det. Kuddar och täcke tvättar jag en gång i kvartalet ungefär och vädrar dem vid byte av lakan.

Jag har inga problem med att märka när det behövs bytas. När lakanen slutar vara prassliga och dofta av tvättmedel vill jag ha andra, nytvättade.

• Anonym (kille1984)

När det är för gult för att en tjej ska lägga sig där. :D

• Inga bekymmer
    Lord Hans skrev 2017-10-06 07:34:15 följande:

En gång i månaden. Tycker det är ganska onödigt att byta så ofta men sambon insisterar. 

Ni som byter varje vecka och tycker det är så sunkigt och äckligt, hur ofta köper ni ny soffa, varje månad? Eller tror ni inte att soffan också blir full av kroppsvätskor?

Jag sitter i regel inte i soffan naken eller med nästan inga kläder. Svettas också betydligt mycket mer på natten när jag sover än i soffan. Dammsuger dock i soffan varje v då det blir en hel del damm, hår och sånt där.
  • Inga bekymmer
    Anonym (tvättider) skrev 2017-10-06 12:44:31 följande:

Nu byter jag iofs sängkläder max varannan vecka, även för barnen, men jag tvättar helst  på helgen,  i värsta fall varannan vecka.  Mest för att halva tvättpasset har gått innan jag kommer hem från jobbet och jag inte känner att jag kan "slösa" en tvättid på ett pass på ett par timmar när det dröjer till nästa gång jag får tid. Tvättar i gemensam tvättstuga och ja, det blir tvättberg. En fördel är dock att vi på ett fyratimmarspass kan tvätta kanske tolv maskiner à 8 kg om det skulle behövas, och få det mesta torrt, och sedan är vi av med det till nästa gång, inget småduttande med torkhängning i lägenheten.

Ja, det blir ju skillnad när man delar tvättstuga och måste boka förstås. Men tvätta på fredagkvällar låter sjukt tråkigt som nån annan skrev:) Vill minnas att vi också hade tvättberg när vi bodde så. Valde dock att skaffa en tvättmaskin till lägenheten när vi fick barn så man inte behövde ha 14 bodys i stl 56 som de växer ut på en månad eller två så då kombinerade vi med att tvätta lite i lägenheten och köra större tvättar med handdukar/lakan och alla kläder i gemensam tvättstuga. Nu bor vi i hus med egen tvättstuga och har två tvättmaskiner och en tumlare. Tycker det är såååå skönt att kunna köra ett par tvättar närhelst tiden/behovet finns och slippa boka upp mig en halv dag/hel kväll för tvätt!:) Så hos oss hänger det ofta tvätt på tork men det hänger ju i tvättstugan!
  • Anonym (tvättider)
    Inga bekymmer skrev 2017-10-11 09:08:36 följande:
    Ja, det blir ju skillnad när man delar tvättstuga och måste boka förstås. Men tvätta på fredagkvällar låter sjukt tråkigt som nån annan skrev:) Vill minnas att vi också hade tvättberg när vi bodde så. Valde dock att skaffa en tvättmaskin till lägenheten när vi fick barn så man inte behövde ha 14 bodys i stl 56 som de växer ut på en månad eller två så då kombinerade vi med att tvätta lite i lägenheten och köra större tvättar med handdukar/lakan och alla kläder i gemensam tvättstuga. Nu bor vi i hus med egen tvättstuga och har två tvättmaskiner och en tumlare. Tycker det är såååå skönt att kunna köra ett par tvättar närhelst tiden/behovet finns och slippa boka upp mig en halv dag/hel kväll för tvätt!:) Så hos oss hänger det ofta tvätt på tork men det hänger ju i tvättstugan!
    OT Jag trivs iofs bra med att tvätta i  tvättstuga, det stör mig inte att slå ihop tvätten och sedan vara av med den, men det blir självklart mer komprimerat med större mängder tvätt och vi får anpassa mig till de tider som finns. Det innebär oftast helg, men jag slipper springa och fixa med tvätt dagligdags. När barnen var små funkade det ännu lättare för det var lätt att få dagpass. Ja, vi hade ett antal små bodysar men det tyckte jag nog behövdes, jag skulle inte slängt in bara några små barnplagg i en maskin. 56 växte de ur snabbt men det var å andra sidan i den storleken alla som gav presenter tyckte det var roligt att köpa .  Själv får jag spel när vi är på landet och vi ska vänta ut vår lilla energisnåla maskin som bara tar fem kilo tvätt och tar två och en halv timma på sig för en ordinär 60-graderstvätt. Är man hemma och kan passa och det är sommar och torkväder går det väl an men annars tar tvätten flera dagar på sig att torka och inte får det plats att släthänga en stor maskin luftigt på vår normalstora tvättställning heller (har inte utrymme att ha ett torkrum). Hård blir den om man kallhänger också, nästan så jag får lust att hälla mjuksörja i tvätten Demon
Svar på tråden Det här med att byta sängkläder - ofta?