• Anonym (Ledsen)

Hur få tillbaka katten?

Min katt har bott hos en annan familj några veckor och nu spelar de dumma och vägrar lämna tillbaka henne.

Hotat med att ringa polisen, men de fortsätter bara att spela dumma och beklaga att ?jag ångrar att jag sålde henne?, vilket jag inte gjort..

Kan polisen ens göra något? Vad skulle hända om jag åker dit och hämtar henne?

• Svar på tråden Hur få tillbaka katten?
  • nastyashell
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-10-12 06:05:46 följande:

Det är MIN katt? Hur kan det vara brottsligt?

Därför att du frivilligt har lämnat från dig katten. Nu tvistar ni om för hur länge. Genom att återta katten föregår du den rättsliga prövningen och därmed gör du dig skyldig till ett brott. Gå via Kronofogden som jag skrev tidigare. Det är den korrekta vägen.
  • nastyashell
    BurningDiamond skrev 2017-10-12 05:30:35 följande:

Men stöld/egenmäktigt förfarande ska väl alltid polisanmälas, inga försäkringart. ex.  täcker för ett stulet föremål om du inte har en polisanmälan.

Ja, brott ska polisanmälas. Hen som nu förfogar över katten har tagit emot den av TS som frivilligt har lämnat bort den. Därmed är inget brott begånget.
  • Anonym (Ledsen)
    nastyashell skrev 2017-10-12 06:22:07 följande:

Ja, brott ska polisanmälas. Hen som nu förfogar över katten har tagit emot den av TS som frivilligt har lämnat bort den. Därmed är inget brott begånget.

Helt sjukt om det stämmer.
  • Anonym (M)

Ta katten nästa gång den är ute och säg att den själv gick hem till dig om Du inte bor flera mil ifrån.

• Anonym (mm)

Jag skulle hämta katten om jag kunde, eller be någon om hjälp, så du inte syns där, om de skulle vara hemma. Eftersom de håller kvar katten mot din (ägarens) vilja kommer de i sin tur knappast ringa polisen och säga att du tagit den, när de vet att de gjort fel från början.

Ett annat sätt är att du sprider ut historien till alla som ni känner gemensamt och de säger åt dem att de gör fel, så kanske de av pressen kommer lämna tillbaka katten. 

• Anonym (Ledsen)

Situationen är äntligen löst, hon är hos min kompis nu, ska hämta henne efter jobbet :)

• Anonym (X)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-10-12 11:47:30 följande:

Situationen är äntligen löst, hon är hos min kompis nu, ska hämta henne efter jobbet :)

• Glinda från Oz
    nastyashell skrev 2017-10-12 06:19:31 följande:

Därför att du frivilligt har lämnat från dig katten. Nu tvistar ni om för hur länge. Genom att återta katten föregår du den rättsliga prövningen och därmed gör du dig skyldig till ett brott. Gå via Kronofogden som jag skrev tidigare. Det är den korrekta vägen.

Fast katten är ID märkt och skriven på ts.
  • nevermind
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-10-12 06:05:46 följande:
    Det är MIN katt? Hur kan det vara brottsligt?
    Det är samma sak med cyklar. Om du ser någon på stan med din cykel så får du inte ta tillbaka den. Det är bara polisen som får göra.
  • Anonym (X)
    nevermind skrev 2017-10-12 12:27:31 följande:

Det är samma sak med cyklar. Om du ser någon på stan med din cykel så får du inte ta tillbaka den. Det är bara polisen som får göra.

Vad händer om man gör det ändå? Vem anmäler?
Svar på tråden Hur få tillbaka katten?