Jumdoo skrev 2017-10-13 04:37:41 följande:
Är katten chipad/ tattuerad och registrerad hos jordbruksverket ?
Vem står dom ägare på katten ?
Står du som ägare på en identifieradkatt så är det din katt ! Alltså hämta hem den !
Hävdar dom något annat är det upp till dom att ta fram bevis iform av köpeavtal , kvitto m.m !
Ja, precis. Är katten chippad, vilket den förmodligen är då TS säger att hen är registrerad ägare på katten, så behöver naturligtvis den andra familjen bevisa att TS sålt katten till dem som de påstår.
Jag tyckte att det lät så in i helvete puckat när vissa här påstod att TS inte får hämta sin katt bara för att hon "lånat ut" den till någon, så jag frågade min kompis som är polis hur läget ligger. Han hälsar följande: Om TS är registrerad som ägare till katten så begår hon INTE en kriminell handling om hon hämtar katten. Hon bryter inga "ingångna avtal", vare sig tiden passerats då katten skulle varit tillbakalämnad eller om den inte gjort det. Enda avtalet som skulle kunnat ha brutits av TS är om det finns ett skriftligt avtal att katten skulle ha lånats ut under en viss tid och TS kommer och tar katten med sig innan denna tid gått ut. Men inte ens där skulle polisen lyft ett finger emot TS. Det finns vettigare saker att utreda, om man säger så.
Att familjen skickar sms till TS om att hon skulle ångrat en försäljning är inte ett bevis på att katten skulle sålts eller ska stanna kvar hos dem, speciellt inte då TS förmodligen aldrig hållit med om deras påståenden i skriftlig form.
Om familjen skulle kontakta polisen med detta så skulle han (citat) helt enkelt undra om de var dumma i huvudet.
Att det i tråden påstås familjen skulle ha getts någon form av obegränsad "förfoganderätt" över katten bara för att TS lånat ut den till dem under en begränsad tid, är också enligt honom "helt puckat och inte rätt någonstans".
Så, kan vi inte bara vara glada över att katten är tillbaka hos sin matte/husse nu?