• Anonym (Ledsen)

Hur få tillbaka katten?

Min katt har bott hos en annan familj några veckor och nu spelar de dumma och vägrar lämna tillbaka henne.

Hotat med att ringa polisen, men de fortsätter bara att spela dumma och beklaga att ?jag ångrar att jag sålde henne?, vilket jag inte gjort..

Kan polisen ens göra något? Vad skulle hända om jag åker dit och hämtar henne?

• Svar på tråden Hur få tillbaka katten?
  • Fiona M

Du står som ägare och har överenskommelsen i SMS, så polisanmäl.

• EmberEyes
    Fiona M skrev 2017-10-10 21:52:49 följande:

Precis, du har bevis på att det här var en tillfällig lösning. Precis samma som om du lånar ut din bil och de vägrar lämna tillbaks den.
    Näng skrev 2017-10-10 22:06:52 följande:

Är katten försäkrad?

Hur är försäkring relevant? Eller jo, du kan ha ett visst stöldskydd dvs en viss peng tillbaka efter polisen lägger ner undersökningen om katten inte hittats.
  • nastyashell
    Fiona M skrev 2017-10-10 21:52:49 följande:

Nej, polisanmäl inte. Du har frivilligt lämnat bort katten om än för begränsad tid, så det är inte en fråga för polisväsendet.

Det hela får prövas civilrättsligt. Vänd dig till Kronofogden för handräckning. Det är rätt väg att gå.

www.kronofogden.se/Handrackning.html
  • Näng
    EmberEyes skrev 2017-10-10 22:32:12 följande:

Precis, du har bevis på att det här var en tillfällig lösning. Precis samma som om du lånar ut din bil och de vägrar lämna tillbaks den.Hur är försäkring relevant? Eller jo, du kan ha ett visst stöldskydd dvs en viss peng tillbaka efter polisen lägger ner undersökningen om katten inte hittats.

Generellt så står ägaren reggad i försäkringen och är även den som betalar. Dock tycker jag det är av yttersta relevans varför TS inte kunde ta hand om katten och varför de ej vill lämna tillbaka den.
  • Anonym (Ledsen)
    Näng skrev 2017-10-11 20:42:06 följande:

Generellt så står ägaren reggad i försäkringen och är även den som betalar. Dock tycker jag det är av yttersta relevans varför TS inte kunde ta hand om katten och varför de ej vill lämna tillbaka den.

De vill inte lämna tillbaka henne för att de vill behålla henne antar jag. Varför jag inte kunde ta hand om henne kvittar, det är min katt.

Hört från en kompis som bor nära dem att hon ofta går ut själv (något de INTE fick göra), så funderar på att åka dit och bara hämta henne nästa gång hon ser henne.
  • nastyashell
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-10-11 20:57:40 följande:

funderar på att åka dit och bara hämta henne nästa gång hon ser henne.

Det här däremot är brottsligt, egenmäktigt förfarande.
  • BurningDiamond
    nastyashell skrev 2017-10-10 22:51:11 följande:
    Nej, polisanmäl inte. Du har frivilligt lämnat bort katten om än för begränsad tid, så det är inte en fråga för polisväsendet.

Det hela får prövas civilrättsligt. Vänd dig till Kronofogden för handräckning. Det är rätt väg att gå.

www.kronofogden.se/Handrackning.html
    Men stöld/egenmäktigt förfarande ska väl alltid polisanmälas, inga försäkringart. ex.  täcker för ett stulet föremål om du inte har en polisanmälan.
  • Anonym (Ledsen)
    nastyashell skrev 2017-10-11 22:43:55 följande:

Det här däremot är brottsligt, egenmäktigt förfarande.

Det är MIN katt? Hur kan det vara brottsligt?
Svar på tråden Hur få tillbaka katten?