Inlägg från: Hermioney |Visa alla inlägg
  • Hermioney

Bf juli 2018

Jag undrar över det här med öppen.

Kan vem som helst se hur öppen man är?

Är det stort hål eller bara ett uttryck för något annat som bara sjukvårdspersonal kan se?

Använder de ögonmått eller stoppar de in en linjal?

• Hermioney

Jag blev förvånad över att de stoppar in handen! Tur jag frågade här först! Jag trodde att om jag särar på benen kan min sambo se ett tio cm stort hål!

• Hermioney
    Twoblirthree skrev 2018-06-16 21:24:33 följande:

Har lite erfarenhet inom sjukvården från förlossningen och bb o tror att det är ungefär såhär. När de mäter hur öppen man är så mäter de hur öppen livmodertappen är med fingrarna. Omföderskor brukar vara lite mer öppna. Man kan gå öppen 1-2 cm länge utan att förlossningen är igång. Omföderskor brukar oxå ha en mer mogen tapp tidigare el vad man ska säga utan att förlossningen är igång. Livmodertappen är som en gren som sticker ner i slidans inre lumen (svårt att förklara). När man närmar sig förlossningen så ska livmodertappen sakta flyttas mer framåt emot slidöppningen och även förkortas och mjukas upp. Slemproppen har jag förstått sitter i livmodertappen som en slags plugg, just för att inte bakterier etc ska komma in. Innanför den finns hinnorna.

Jag har bara upplevt lite obehag när de har mätt. Vid min andra förlossning så gick vattnet först o när vi var inne på kontroll 12 tim efter vattenavgången så gjorde hon en extrem hinnsvepning som inte alls gjorde ont. Men när jag ställde mej upp efter så kändes det rejält ca 4 tim efter föddes hon.

Blir lite detaljerat och långt emellanåt...;)

Det där med hinnsvepning har jag aldrig fattat. Vad är det egentligen för nåt?
  • Hermioney
    Iowhannah skrev 2018-06-20 10:53:04 följande:

Vad skönt att vi är flera som känner oss redo för bebis nu!

Jag har 17 dagar kvar och massvis av sammandragningar och förvärkar varje dag. BB-väskan är klar (bara sambons del kvar men det får han sköta själv), barnvakten är förberedd och det enda som saknas är att min mamma kommer hem från Italien.

På tal om jobbig halsbränna! Jag vaknade i natt av det värsta jag varit med om i halsbränneväg, jag vaknade på riktigt av att jag kräktes i min egen mun :/ Både känslan och smaken satt kvar otrevligt länge också.

Det har jag vaknat av flera gånger. Det enda som gäller då är att stiga upp och dricka en klunk Pepsi Max. Annars ligger det kvar och fräter på matstrupen. Hjälper inte Pepsi Max är det tuggummi som gäller. Sen kan man sova igen.

Bor din mamma i Italien eller är det semester?
  • Hermioney
    Iowhannah skrev 2018-06-20 11:41:41 följande:

Smart tips! Händer det igen, och jag hinner reagera mer, så ska jag testa det. Mjölk är ju också bra, men jag vet inte om eftersmaken är lika god...

Min mamma bor 25 minuter ifrån oss och är på språkresa + semester just nu och kommer hem sent den 30nde. Hon ska vara med vid förlossningen så jag vill helst att bebisen väntar på henne.

Pepsi är ju egentligen Pepcid. Det som minskar produktionen av magsyra. Det är därför det hjälper. Man kan ta vilket märke man vill bara den är sockerfri. Sockret gör det värre.
  • Hermioney
    Perpen skrev 2018-06-20 16:03:33 följande:

Känner mig också en smula avis. 41 dagar kvar här (tror jag). Var med om en skum grej idag.. Har fått svarta prickar framför ögonen ibland när jag rest mig upp eller vänt mig om osv. Men idag började prickarna fladdra omkring under min lunchrast, när jag har suttit och vilat en stund (dvs jag satt fortfarande ner när de kom). Tyckte det kändes märkligt. Bebisen ligger fortfarande tokigt. Känns som den sparkar överallt. Den ligger garanterat på sniskan igen eller i säte. :( Tror mest på tvärläge för jag får tryck och sparkar högt på magen på både höger och vänster sida samtidigt.

De senaste nätterna vaknar jag ofta av att jag har väldigt ont i axlarna och armarna (?!). Så himla störigt.

De svarta sakerna framför ögonen har jag haft i flera veckor. Bara att stå ut. Ögonen ändras under graviditet, speciellt mycket i tredje trimestern.
  • Hermioney

BF-Lista:

29/6 Utvandraren2

3 Hermioney, tiiitti

6 13mila

7 Iowhannah, Anastacia80

9 tellismom

10 twoblirthree

13 mamadana

18 Horisonten, Meeda1

19 malikan, Fins mamma

23 ostbågen

31 Perpen

Fyll på :)

• Hermioney

Då har jag packat min BB-väska.

Till mig:

1 par byxor

1 tröja

Till Bebis:

1 tröja 50/52

1 body 50

1 byxa 50

1 mössa 50

1 bodyb 56

1 byxa 56

1 mössa 56

3 par strumpor minsta strl.

Det räcker väl eller ska jag packa ner nåt mer?

Svar på tråden Bf juli 2018