• Anonym (testosteron och våld)

    Hur mycket av mäns övergrepp handlar om okontrollerad kåthet och testosteron?

    Kan det finnas män vars testosteron påverkar så starkt att det helt slår ut förnuftet eller är det en myt och handlar om helt andra faktorer egentligen?

    Vad tror ni män? Jag vill höra era åsikter, för detta diskuteras nästan aldrig i frågan!

  • Svar på tråden Hur mycket av mäns övergrepp handlar om okontrollerad kåthet och testosteron?
  • Ormen

    Japp, det ser man på män som tar anabola, de blir aggressiva och kåtare av det ökade testosteronet.

  • Anonym (Karl)

    Jag tror inte att kåtheten gör att en "normal" man begår övergrepp. Men det är säkert en bidragande parameter som kan vara droppen som gör att bägaren rinner över och individen tar ett felaktigt beslut. 

    Sen tror jag dessutom att en man som aldrig får respons för sin kåthet kan på sikt utveckla en slags kvinnohat. Han upplever att kvinnor sitter inne med det som han allra helst önskar tillgång till. Vissa män får tillgång till det - men inte dom själva. Där tror jag det kan finnas en grogrund för det kvinnohat som verkar finnas hos vissa män. Och som i vissa fall kan utvecklas till övergrepp mot kvinnor. 

  • Ormen
    Anonym (Karl) skrev 2019-12-13 10:22:27 följande:

    Jag tror inte att kåtheten gör att en "normal" man begår övergrepp. Men det är säkert en bidragande parameter som kan vara droppen som gör att bägaren rinner över och individen tar ett felaktigt beslut. 

    Sen tror jag dessutom att en man som aldrig får respons för sin kåthet kan på sikt utveckla en slags kvinnohat. Han upplever att kvinnor sitter inne med det som han allra helst önskar tillgång till. Vissa män får tillgång till det - men inte dom själva. Där tror jag det kan finnas en grogrund för det kvinnohat som verkar finnas hos vissa män. Och som i vissa fall kan utvecklas till övergrepp mot kvinnor. 


    Det tror jag också, såna män kallas för incels.
  • Anonym (Iso)
    Anonym (Karl) skrev 2019-12-13 10:22:27 följande:

    Jag tror inte att kåtheten gör att en "normal" man begår övergrepp. Men det är säkert en bidragande parameter som kan vara droppen som gör att bägaren rinner över och individen tar ett felaktigt beslut. 

    Sen tror jag dessutom att en man som aldrig får respons för sin kåthet kan på sikt utveckla en slags kvinnohat. Han upplever att kvinnor sitter inne med det som han allra helst önskar tillgång till. Vissa män får tillgång till det - men inte dom själva. Där tror jag det kan finnas en grogrund för det kvinnohat som verkar finnas hos vissa män. Och som i vissa fall kan utvecklas till övergrepp mot kvinnor. 


    Intressant för jag vet en massa kvinnor som är otroligt olyckliga över att inte ha partner och inte möjlighet att bilda familj (deras absolut högsta önskan i livet) och känner stor avund mot andra kvinnor som får uppleva detta. Men aldrig någonsin har jag hört dessa kvinnor utrycka har och hot mot en man för deras situation. Och aldrig någonsin kommer ni läsa i tidningen om en kvinna som gått bärsärk och mejat ner en massa oskyldiga män pga av hennes barnlöshet.
  • Anonym (Karl)
    Anonym (Iso) skrev 2019-12-13 10:36:09 följande:
    Intressant för jag vet en massa kvinnor som är otroligt olyckliga över att inte ha partner och inte möjlighet att bilda familj (deras absolut högsta önskan i livet) och känner stor avund mot andra kvinnor som får uppleva detta. Men aldrig någonsin har jag hört dessa kvinnor utrycka har och hot mot en man för deras situation. Och aldrig någonsin kommer ni läsa i tidningen om en kvinna som gått bärsärk och mejat ner en massa oskyldiga män pga av hennes barnlöshet.
    Det jag beskrev gäller bara män. Kvinnors kåthet ser inte ut på samma sätt. Det är stor skillnad där. 
  • Anonym (absolut!)

    Jag tror absolut att testosteron har ett samband med sexuella övergrepp. Testosteron gör i sig att man får lust för sex. Utan sexlust finns det väl ingen som skulle våldta? Ifall man vill utöva våld så finns det andra sätt i så fall. Sexuellt våld är absolut en kombination av viljan att ha sex och viljan att trycka ner eller skada någon annan. Med detta sagt menar jag inte att alla som har sexlust våldtar, men utan sexlust ingen våldtäkt!

  • Ormen
    Anonym (Iso) skrev 2019-12-13 10:36:09 följande:

    Intressant för jag vet en massa kvinnor som är otroligt olyckliga över att inte ha partner och inte möjlighet att bilda familj (deras absolut högsta önskan i livet) och känner stor avund mot andra kvinnor som får uppleva detta. Men aldrig någonsin har jag hört dessa kvinnor utrycka har och hot mot en man för deras situation. Och aldrig någonsin kommer ni läsa i tidningen om en kvinna som gått bärsärk och mejat ner en massa oskyldiga män pga av hennes barnlöshet.


    Fast kvinnor har inte lika mycket testosteron i kroppen som män heller. Testosteronet ger ökad sexlust och aggressivitet.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Karl) skrev 2019-12-13 10:22:27 följande:
    Jag tror inte att kåtheten gör att en "normal" man begår övergrepp. Men det är säkert en bidragande parameter som kan vara droppen som gör att bägaren rinner över och individen tar ett felaktigt beslut. 

    Sen tror jag dessutom att en man som aldrig får respons för sin kåthet kan på sikt utveckla en slags kvinnohat. Han upplever att kvinnor sitter inne med det som han allra helst önskar tillgång till. Vissa män får tillgång till det - men inte dom själva. Där tror jag det kan finnas en grogrund för det kvinnohat som verkar finnas hos vissa män. Och som i vissa fall kan utvecklas till övergrepp mot kvinnor. 
    +1
  • KlantSmurfen
    Anonym (absolut!) skrev 2019-12-13 10:42:51 följande: #67

    Jag tror absolut att testosteron har ett samband med sexuella övergrepp. Testosteron gör i sig att man får lust för sex. Utan sexlust finns det väl ingen som skulle våldta? Ifall man vill utöva våld så finns det andra sätt i så fall. Sexuellt våld är absolut en kombination av viljan att ha sex och viljan att trycka ner eller skada någon annan. Med detta sagt menar jag inte att alla som har sexlust våldtar, men utan sexlust ingen våldtäkt!


    Man får inte lust att begå sexuella övergrepp av testosteron så jag ser inte sambandet mellan testosteron och sexuella övergrepp men det verkar finnas ett samband mellan  inbillad rättighet att begå sexuella övergrepp och sexuella övergrepp.
Svar på tråden Hur mycket av mäns övergrepp handlar om okontrollerad kåthet och testosteron?