Inlägg från: Anonym (En blyg man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (En blyg man)

#metoo förstår inte riktigt

Mawa skrev 2017-10-22 10:08:38 följande:
    Ögnade igenom tråden för att se om någon tog upp detta med män som antastas av kvinnor. Jag känner tre servitörer som säger att de många gånger fått berusade kvinnors händer i skrevet när de serverat mat och dryck under sina pass, utan att de signalerat sådant intresse.

Det är också fel. Jag tror att vi aldrig kommer att vara så nyktra och vettiga allihop att sånt aldrig sker. Men det är bra att man säger ifrån när det inte är okej. Det har inte mina manliga vänner gjort trots obehaget. De har bara flyttat på sig och hållt sig på avstånd så gott de kunnat. Och varit nöjda med att de flesta kvinnor inte beter sig så.

Jag har manliga vänner i andra yrken med, som också upplevt det här (inte att bli tagna i skrevet men som fått smekningar och tungor där de inte ska vara) enstaka gånger, på fester eller i offentliga rum.

Det finns kanske en skillnad såtillvida att en man som blivit tafsad på inte är rädd för att kvinnan ska stå och lurpassa på honom när jobbet är slut och bli överfallen. En kvinna som oftast är svagare än mannen kan däremot bli orolig för det och känna av obehaget en längre tid än män gör. Också för att kvinnor utsätts oftare än män.

Jag måste erkänna att jag inte brytt mig nämnvärt om att själv ha blivit tafsad på till och från genom åren, men det beror nog på att de som lagt en hand på rumpan eller gett en smekning inte varit oattraktiva och på att det inte upprepades av samma person. Är det inte så att vi kvinnor har större överseende med detta om mannen ser bra ut än om han är motbjudande i våra ögon, rent utseendemässigt? Om det handlar om smekningar och en klapp eller kläm på rumpan, menar jag. Vi sänder kanske lite dubbla signaler och det är ju inte bara den som tafsar som ser det utan även de som är i närheten.
    Ja jag tror också det är skillnad på om det är en snygg person som klämmer på rumpan eller om det är en oattraktiv, hur man tar åt sig av det.

Och, nu talar jag som man, om man sällan blir tafsad på så när det väl händer har det faktiskt varit lite uppmuntrande att känna att man kanske är attraktiv i någons ögon. Men om man ständigt upplever sådant är så blir det jobbigt och obehagligt kan jag tro.

Detsamma gäller väl för catcalling, att bli kallad snygging en eller två gånger kanske t o m är uppmuntrande.
  • Anonym (En blyg man)
    Anonym (Majja) skrev 2017-10-20 13:57:44 följande:

Haschtaggen metoo som vill höja våra röster och kämpa för våran rätt..

Jag tycker bara att det är stor skillnad på att ha blivit sexuellt utnyttjad eller utsatt för kränkning eller att ha fått några äckliga kommentarer. Inget av det är okej men typ alla kvinnor/tjejer har någon gång fått en olämplig kommentar! Men hur många är det egentligen som blivit utnyttjad sexuellt? Det tycker jag är två olika men viktiga saker.

Tänk om vi visste hur många som blivit sexuellt utnyttjade?? Det siffran skulle varit skrämmande.

Men det viktiga delen försvinner bland alla som fått en dickpic eller olämpliga kommentarer.

Något måste självklart göras men det är upp till den utsatta personen att sätta ner foten för ingen annan kan göra det åt dig.

Jätte bra att uppmärksamma detta, men att sätta båda i samma kategori känns inte så rättvist.

Jag är sämst på att förklara men hoppas ni förstår mig?

Och säg till om jag har fel, jag ser detta bara från min synvinkel och skulle vilja höra hur ni ser på detta? Då kanske jag förstår mer.

Ja jag håller helt med. Enligt #metoo så har i stort sett alla kvinnor blivit utsatta, men utsattheten varierar ju väldigt mycket i grad. Samtidigt har det gett mig en känsla av att kvinnors liv måste vara ett helsike som jag inte förstått vidden av. 

Men hur många kvinnor är det som blivit utsatta för allvarliga övergrepp egentligen? Jag menar, alla personer, män som kvinnor, har väl nån gång blivit tafsad på eller fått nåt könsord slängt på en. Det har t o m jag som en rätt så tillbakadragen man. 

Sen funderar jag också på om dessa sexuella övergrepp ökat drastiskt de senaste 20-30 åren? För mina äldre släktingar har aldrig varit med om någon form av sexuella trakaserier. 
  • Anonym (En blyg man)
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-22 16:17:58 följande:
    Det har inte ökat i någon högre grad förutom möjligtvis att ord som nu slängs efter kvinnor blivit grövre vilket beror p att språket har förändrats.
    Att äldre påstår att det inte varit vanligt beror troligen på att tafsande var skamligt att prata om och något man bara fick finna sig i, somliga som berättar nu har inte berättat för någon på 50-60 år.
    Men hur vet du att det är så då? Det kan ju lika gärna vara så att det inte var så mycket övergrepp förr som det är idag. Att det förekom är utan tvivel, men t ex har inte alkoholvanorna ökat mycket de senaste decenierrna. Porren har ökat. Det finns flera faktorer som kan ha legat till grund för en ökning. Visst kan det vara så att det inte pratades om också.
  • Anonym (En blyg man)
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-22 16:56:28 följande:
    Det tafsades och klämdes på brösten i skolorna för 40-50 år sedan och då var killarna knappast konsumenter av porr, det kladdas på krogar och danser på 70-talet då fanns det iof. porr på biografer.
    Den enda stora skillnaden nu mot förr är att människor numera oftare är ute och roar sig och att det är fler stora evenemang med väldigt mycket folk, förr var de stora evenemangen sällsynta och var till största delen fotbollsmatcher och liknande.
    Ok det klart det gjordes det förr, men det finns väl ändå ingen statistik på det så vi kan bara spekulera. Jag vet inte hur du kan veta det där, har du någon artikel eller data på det?
  • Anonym (En blyg man)
    Anonym (Jasmine) skrev 2017-10-22 17:09:04 följande:
    Prata inte om sånt du inte vet något om :)

Grovt kränkande det du skriver..
    Nu förstår jag inte... kan du vara snäll och förklara vad som är "grovt kränkande" med det jag skrev.

Och sådant jag inte vet - Jag skrev "jag tror", "kanske", "nu talar jag som man". Menar du att jag inte får skriva om sådant som jag tror kring enligt dig?
  • Anonym (En blyg man)
    anon67 skrev 2017-10-22 17:58:03 följande:
    Du framstod tyvärr som lite obehgalig och mindre vetande när du klämmer ur dig en del saker för nej för de allra flesta kvinnorna är det inte mindre vidrigt när en främmande man taffsar oavsett hur han ser ut.

Om du försökte sätta dig in i kvinnornas situation istället för att uttala dig som en man så kanse du skulle få mer förståelse för kvinnors vardag, och nej det är är inte något nytt skillnaden är att nu lyser strålkastarna på detta vidirgia beteende som alla vetat om men talat tyst om eller hö  hö:at åt när polare sagt eller gjort något som alla vet inte är ok.
    Många män viftar ju också bort dicpics som om det inte vore farligt och en kompliman, det är ju uppenbart att dessa män är socialt handikappad eller  har psykiska problem om de inte förstår att man inte skickar dicpics oombett till någon
    Jag talade ju om mig själv hur jag upplevt det som man. #metoo är väl till för män också? Och nej jag är inte så insatt i hur kvinnors vardag ser ut, mer än de jag känner. Men jag vill lära mig. Dessutom så har kvinnor vad jag förstått det olika sätt att uppleva sådant som kan liknas vid trakaserier, beroende på situation. Innan ni gör något nytt påhopp om den meningen vill jag säga att jag inte vill kränka någon med det uttalandet. Ni kan fråga hur jag menade med det i så fall.

Sen vill jag säga att jag uppfattar det som hotfullt när någon skriver "grovt kränkande" om något jag skrivit som jag dels utgått från mig själv och dels inte har all kunskap om. Jag skrev även "tror" och "jag som man" för att försöka visa på att det inte var något jag hade all kunskap om. 

Om vi alla kunde sätta oss in i varandras sätt att tänka och försöka förstå varann så skulle vi kunna diskutera saker och komma någon vart istället för att häva ur sig "grovt kränkande" på något någon skrivit. Bättre hade varit att först fråga vad den personen menade med det han skrev. Det är lätt att misstolka någons text i ett forum.
  • Anonym (En blyg man)
    Anonym (Jasmine) skrev 2017-10-22 21:16:22 följande:
    Ja, du skrev att du tror det är skillnad på om mannen är attraktiv eller inte. Det är generaliserande att säga och att tro det eller utgå från det. Du får skriva som du gjorde eller sa jag att du inte får det? Jag skrev att det är grovt kränkande men det får jag kanske inte tycka eller? Trodde vi var på ett forum..

"Ja jag tror också det är skillnad på om det är en snygg person som klämmer på rumpan eller om det är en oattraktiv, hur man tar åt sig av det."

Du förminskar offret genom att säga så och du lägger också skuld på offret att det är en värderingsfråga. Ska jag ens behöva förklara det..
    Jag ber om ursäkt om mitt inlägg var kränkande och om det lät som jag trivialiserade problemet, det var inte meningen. Jag trodde inte att dela med sig av en åsikt skulle vara grovt kränkande. Jag kan lära mig av det.

När jag skrev om skillnad på snygg person som klämmer på rumpan, så utgick jag från min egen erfarenhet av när tjejer tafsat mig på rumpan när jag varit ute. Det har hänt ett flertal gånger. Jag upplever en skillnad i hur jag reagerar på det. Om någon som är attraktiv gör det så är det en mer positiv upplevelse för mig, hon kanske är intresserad av mig.  Visst, inte det bästa sättet att visa det på förstås. Och bara det att en kvinna tog mig på rumpan uppfattar jag som att någon tyckte jag var attraktiv, vilket gett mig som sällan träffar tjejer mer självförtroende. Det är en blyg mans upplevelse av att bli tafsad av en kvinna. 

Jag är fullt medveten om att det för kvinnor är ett större problem, och med att skriva min upplevelse av det så menade jag inte att kasta skit på kvinnors erfarenheter av det. Men jag antog att #metoo även handlade om mäns upplevelser.
  • Anonym (En blyg man)
    Anonym (Mens) skrev 2017-10-22 23:57:41 följande:
    Vill inte ha ett tjuvnup på rumpan (min rumpa tillhör min flickvän :)) klarar å andra sidan av att få kontakt med kvinnor på annat vis...
    jrockyracoon skrev 2017-10-22 23:14:16 följande:

Jag förstår fortfarande inte varför jag inte får debattera i ett debattforum? Är det för att mina argument är så bra, att ni inte hittar något motargument? 

Att debattera med kvinnor i ett debattforum, är såvitt jag inte missförstått, ändå något som inte ska uppfattas som ett övergrepp?

Behövs det argument för att vilja bli lämnad ifred??
    Tja smaken är som baken :)
  • Anonym (En blyg man)
    Anonym (Anna) skrev 2017-10-23 13:25:55 följande:
    Aldrig. 

De gånger jag känt mig kränkt har varit:
    * när min chef skickade en dickpic och äckliga förslag i utbyte mot jobbfördelar
    * ett överfallsvåldtäktsförsök utomhus när tre män blev stoppade i sista stund
    * främmande män som tafsat på mig på tunnelbanan och i hissar
    * killar som kommenterade min kropp och tog på mig i skolan
    * när min morfar kände under min tröja "för att se om jag hade BH".

- Och nej, ingen kvinna har betett sig så mot mig, någonsin. 
    Vad är det för idiot till boss du hade? Blev han anmäld?
  • Anonym (En blyg man)
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-23 16:41:36 följande:
    MeToo handlar om sexuella övergrepp och trakasserier mot både kvinnor och män det handlar inte mobbing, övergrepp och trakasserier i allmänhet.
    Nja... det är blandade åsikter om det är både män och kvinnor. Männen får nog starta en egen tag.
Svar på tråden #metoo förstår inte riktigt