Inlägg från: Anonym (En blyg man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (En blyg man)

#metoo förstår inte riktigt

Anonym (Blanda inte bort korten) skrev 2017-12-02 18:39:40 följande:
    Jag tycker faktiskt inte heller att en enstaka blick man inte gillar har något att göra i #MeToo.

Men den typen av vittnesmål som enbart handlar om blickar är inte alls vanliga i uppropen även om det säkert förekommer.

Blickar kan vara relevant om det handlar om att någon medvetet kikar in i omklädningsrum eller liknande, eller om det är EN av flera delar i trakasserier och ofredanden. Om personen tex skickar ovälkomna sexmail, sex-sms eller liknande och med äcklig blick sitter och stirrar för att se hur den drabbade reagerar när hon eller han läser.

Det förekommer säkert många invandrare som förövare i #MeToo-uppropen som handlar om icke offentliga personer även om det inte skrivs ut att det är invandrare. Många tycker nog att huvudproblemet är att kollegor , ledare och chefer begår övergrepp och ofredanden , inte vilket modersmål de som gör sig skyldiga till detta har.
    Det är inte konstigt att de flesta övergrepp, som kommit fram i ljuset nu, begås av män med makt.
  • Anonym (En blyg man)
    pyssel skrev 2017-12-02 20:54:23 följande:
    I många fall består den makten "bara" av att den som är man har makten att väldigt framgångsrikt smutskasta en kvinna i nedvärderande sexuella ordalag. Det räcker ofta som "makt" för att både bryta ner motstånd och tysta.
    Bara för att en är man betyder det inte att man har någon makt.

Vad jag menade var att mediafolk, män med makt osv ÄR män som GILLAR makt och att i många fall trycka ner andra, ta för sig av kvinnor utan att bry sig etc. Man får sällan makt utan att trycka ner andra och att ha den personligheten. Maktbegär beror mycket på hur ens personlighet är, hur man är född.
  • Anonym (En blyg man)
    pyssel skrev 2017-12-02 21:32:02 följande:
    Jag förstod det. Och lade till hur lättillgänglig makt är för många män i just den kontexten jag förklarade. Män som för övrigt inte har speciellt mkt makt, mer än ett socialt nätverk att att utöva ryktesspridning i.
    Kan du ge ett exempel på det, hur lättillgänglig makt är för många män. Förstår inte helt hur du menar.
  • Anonym (En blyg man)
    Anonym (anonym) skrev 2017-12-03 11:23:46 följande:
    Fast om man läser vad vänner säger om de som förgripit sig på kvinnor så säger de i princip alltid att de är helt oförstående och aldrig genom alla år de umgåtts sett några tecken på att de skulle göra något sådant

Inte visar förövare öppet inför andra vad de sysslar med eftersom de inte vill riskera att utestängas från sitt sociala liv, de flesta vittnesmål från personer visar på att händelserna inte skett där andra sett och kunnat stoppa det hela
    .De som vittnar om att det grova tafsandet skett helt oförberett under ett helt vanligt samtal och gått så snabbt att de inte inte hunnit fatta och reagera.
    Man kan om man inte kan sätta sig in i hur det är och varför den som utsätts inte reagerar och hinner värja sig tänka att man pratar med någon helt vardagligt och den andra plötsligt slår en i magen och sedan bara går därifrån och fortsätter mingla tar en stund att hämta sig och fatta vad som verkligen hände
    Om någon skulle slå mig i magen på jobbet, så skulle jag antingen ta modet till mig och säga till chefen om detta eller kontakta mitt fack om att jag blivit misshandlad av en kollega. Men om jag inte skulle känna mig bekväm med det så skulle jag göra allt för att undvika honom, och om de inte gick så skulle jag söka ny arbetsplats.
  • Anonym (En blyg man)
    pyssel skrev 2017-12-03 11:28:11 följande:
    Hålla tyst och gå vidare är vi många som är experter på. Att kvinnor nu slutar hålla tyst betyder inte att de inte tagit sig vidare i livet,
    Varför håller ni tyst? Då låter ger ni ju honom frikort att få fortsätta med andra kvinnor och trakassera. Jag förstår att det är en extremt hemsk upplevelse, men tänk på andra kvinnor också, att de också kommer råka ut för den här mannens beteende om ingen säger till eller anmäler. 
  • Anonym (En blyg man)
    Digestive skrev 2017-12-03 13:08:59 följande:
    Tydligen har antalet berättelser (i de offentliga uppropen) passerat 50 000 gränsen.

Kände att jag behövde rätta mig själv.
    Och vad blir nästa steg för att förhindra att det sker igen i samma utsträckning?

Kommer dessa äckel att ändra sitt beteende efter alla metoo-berättelserna. Vad kan göras mer för att förhindra det.

Finns det verkligen föräldrar och lärare idag som lär ut sina pojkar att det är ok att ta tjejer på brösten eller att våldföra sig på tjejer? Eller är det snarare andra faktorer som påverkar pojkarna att bete sig så?
  • Anonym (En blyg man)
    Anonym (Realist) skrev 2017-12-05 16:05:21 följande:

Omfattningen på Metoo-kampanjen visar att det inte handlar om ett begränsat antal snedvridna män. Här handlar det om ett grundläggande fel i vårt sätt att leva, som inte i tillräckligt stor utsträckning förhindrar sexuella övergrepp.

Vad är det då för förändring man kan hoppas på?

Att mannen, utan några förändringar i övrigt, blir ännu bättre på att förtrycka sin sexualitet. Och så gör vi en ny Metoo om 10 år med samma resultat?

Eller så undviker man att uppmuntra sexualitet i oönskade lägen. D.v.s. kvinnorna tar på sig huvudduken igen, och undviker utmanande klädsel och attityder, och att gå ut ensamma på kvällarna, m.m.

Tråkigt, bakåtsträvande, m.m.? Absolut. Men inte omöjligt. Vi har trots allt levt så tidigare i Sverige, och fortfarande i många andra länder.

Metoo har helt enkelt visat att den moderna kvinnliga frigörelsen i väst inte fungerar i samma värld som män.

Jo det handlar visst om ett begränsat antal män som uppför sig så här, men hela rörelsen får det att låta som det handlar om 99% av alla män.
  • Anonym (En blyg man)
    Anonym (Realist) skrev 2017-12-05 16:05:21 följande:

Omfattningen på Metoo-kampanjen visar att det inte handlar om ett begränsat antal snedvridna män. Här handlar det om ett grundläggande fel i vårt sätt att leva, som inte i tillräckligt stor utsträckning förhindrar sexuella övergrepp.

Vad är det då för förändring man kan hoppas på?

Att mannen, utan några förändringar i övrigt, blir ännu bättre på att förtrycka sin sexualitet. Och så gör vi en ny Metoo om 10 år med samma resultat?

Eller så undviker man att uppmuntra sexualitet i oönskade lägen. D.v.s. kvinnorna tar på sig huvudduken igen, och undviker utmanande klädsel och attityder, och att gå ut ensamma på kvällarna, m.m.

Tråkigt, bakåtsträvande, m.m.? Absolut. Men inte omöjligt. Vi har trots allt levt så tidigare i Sverige, och fortfarande i många andra länder.

Metoo har helt enkelt visat att den moderna kvinnliga frigörelsen i väst inte fungerar i samma värld som män.

Lösningen tror jag är bättre uppfostran, och att säga till när man ser någon som sexuellt trakasserar någon annan. Lika så att kvinnor har modet att säga ifrån när de blir illa behandlade.
  • Anonym (En blyg man)
    Anonym (Fredrik) skrev 2017-12-05 17:00:26 följande:
    Inte sant. Det är definitivt färre sexövergrepp i muslimska länder. Där tar kvinnorna ansvar för sig själva och utsätter sig inte för risker.
    Hut vet du det? Har du någon tillförlitlig statistik att hänvisa till?
  • Anonym (En blyg man)
    Anonym (anonym) skrev 2017-12-05 17:19:05 följande:
    Klart att risken är mindre för övergrepp från män kvinnor inte är gifta med om de lever i princip inlåsta och aldrig vistas någonstans utanför hemmet utan att bevakas
    Men det kanske är större med de som de är gifta med?
Svar på tråden #metoo förstår inte riktigt