Inlägg från: Anonym (En blyg man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (En blyg man)

#metoo förstår inte riktigt

Anonym (anonym) skrev 2017-10-23 17:23:05 följande:
    Det är  inte blandade åsikter och MeToo handlar även om barn.
    Fokus ligger på kvinnor.
  • Anonym (En blyg man)
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-23 17:23:05 följande:
    Det är  inte blandade åsikter och MeToo handlar även om barn.
    Så här beskrev ju Alyssa Milano hashtaggen:

If all the women who have been sexually harassed or assaulted wrote ?Me too' as a status, we might give people a sense of the magnitude of the problem.'"

Så tanken var från början inte för män.
  • Anonym (En blyg man)
    sextiotalist skrev 2017-11-24 12:36:20 följande:
    Eller borde de som anser sig ha rätten att ta på andras kroppar arbete med sin impulskontroll och förmågan att läsa av sociala koder
    Så om någon man tar på dig när du inte godkänt det, så kommer du typ anmäla honom? Eller var går gränsen?

Jag har för övrigt alltid drömt om ett samhälle där folk aldrig tar på varann och lever avskilt. Nu kanske det kan bli verklighet!
  • Anonym (En blyg man)
    Anonym (anonym) skrev 2017-11-24 16:01:02 följande:
    Det är stor skillnad på att ta på och ta på beroende på vilken relation man har till varandra, vissa hälsar man på genom att krama, vissa tar man i hand andra endast nickar man åt.
    En anställd gav en kvinna en axelmassage utan att hon frågat om det på ett företag, det resulterade i att han blev polisanmäld. Är det rimligt? Metoo har gått alldeles för långt att det kan börjas liknas bli en häxjakt på män. 

Hur vore det inte att samtidigt med denna kampanj börja lära tjejer att säga ifrån när de märker att nån går över gränsen. Börjar nån ge någon en axelmassage som den inte frågat efter, ta och säg till, så farligt kan det inte vara. Men visst kan det vara svårare när personen i fråga sitter på en högre maktposition, men om det handlar om en sexuell trakasseri är det inte bra att börja säga ifrån och bryta trenden i stället för att komma 10-20 år senare.

På individnivå är kvinnor är lika lite offer som män är.
  • Anonym (En blyg man)
    sextiotalist skrev 2017-11-24 18:34:22 följande:
    Om han respekterar ett nej och backar, nej. Men fortsätter han, är han på min arbetsplats så tar jag upp det med min chef.

På min arbetsplats är det noll tolerans mot sådant.

Är det på stan låter jag det bero, men jag skulle högt och tydligt markera
    Det hör till vett och hyfs i vår kultur att inte börja massera folk man inte känner. Om han fortsätter trots att man säger till, då är det en trakasseri som bör anmälas på nåt vis. Men kanske alla inte fattar hur man uppför sig korrekt, några har asperger, några autism, några är sociopater och några är uppväxta med en familj som tar på varann medan några är uppväxta med att aldrig ta på varann. Så länge man inte gör något olagligt tycker jag alla ska få en andra chans för såna här saker efter att ha blivit tillsagd. 

Ibland kan elever som mobbar sluta med mobbning när någon vuxen säger till dem att det de gör är fel och att någon annan tar illa vid sig. 

Självklart om någon går och tar kvinnor på brösten eller annat intimt kräver det en tillsägelse till chefen eller en polisanmälan om det fortgår.
  • Anonym (En blyg man)
    annabellelee skrev 2017-11-24 19:32:48 följande:
    Jag har manliga kollegor som kramas och lägger armen om mig ibland. Jag är inte helt bekväm, eftersom jag är en ganska privat och blyg person, men de gör det på ett kamratligt sätt och har aldrig antytt något annat en kamratskap, så självklart anmäler jag inte dem. De är helt enkelt mer fysiska än jag.

Om någon skulle smeka en hand längs ryggen och viska något snuskigt i örat skulle jag anmäla.
    Ja det låter sunt. Jag har träffat personer som är fysiska med mig utan att jag ens känt dem sen förut. De har lagt armen om mig, tagit mig om axlarna, halvt kramat om mig. Det är deras sätt att vara och jag förstår att de inte har i tankarna att sexuellt antasta mig. Men visst kan det vara obehagligt, men jag skulle aldrig anmäla dem. 

Ofta tycker jag att personers sätt att prata med en kan vara värre än hur de är fysiskt. Hoppas det kan komma en kampanj mot härskartekniker och översittarfasoner. Att t ex bli ignorerad på jobbet, få spydiga kommentarer, passivt aggresvia beteenden. Sådant kan få en att må riktigt dåligt. 
  • Anonym (En blyg man)
    Anonym (anonym) skrev 2017-11-24 19:21:03 följande:
    Nu lär ju knappast någon hamna på en normal arbetsplats utan att ha lärt sig sociala koder och att man inte tar i andra utan medgivande är det så att någon inte kan de sociala koderna pga. funktionshinder så lär kollegorna vara informerade och veta hur de ska avstyra oönskat beteende
    Jo förhoppningsvis.
  • Anonym (En blyg man)
    Digestive skrev 2017-11-24 23:39:12 följande:
    Det är inte #Metoo-rörelsen som har gått för långt utan enskilda individer.

#Metoo-rörelsen har aldrig någonsin handlat om att anmäla eller namnge någon.

Att börja likna rörelsen med en häxjakt är helt absurt. Det är en försvinnande promille som har namnget påstådda förövare. De större manifestationerna allena ger sådana här siffror:

#tystnadtagning - 703 individer
    #visjungerut - 653 individer
    #medvilkenrätt - 5 965 individer
    #närmusikentystnar - 1993 individer
    #imaktenskorridorer - 1319 individer
    #teknisktfel - 1139 individer
    #deadline - 4084 individer
    #tystiklassen - 1700 individer
    #inteförhandlingsbart - 1501 individer
    #timeout - 2290 individer
    #tystdansa - 620 individer

Det är en bra bit över 10 000 individer och tusentals obundna individer har därtill berättat sina historier. Jämför det med antalet uthängda namn.

Ska man börja likna den ration med en "häxjakt på män" så undrar jag vad man borde kalla ration för sexuella trakasserier och övergrepp som män utsätter kvinnor för. Någon som har ett förslag?

"Men alla män gör ju inte sådant!" - tänker säkert en del. Visst, det stämmer, absolut, bara några procent av oss män gör sådant - men ration det vore likväl tusenfalt högre.

Kanske värt att tänka på och när man menar att kvinnor bara borde tuffa till sig lite - medan man i sin tur ojar sig över någonting som är tusenfalt mindre frekvent.

Perspektiv s'il vous plait.
    Tycker du det är rätt att hänga ut folk och ta lagen i egna händer på detta viset då? metoo omfattar allt från axelmassage till ren våldtäkt, det är ett problem att definitionen är så bred. 

Ja kvinnor borde tuffa till sig, det är en del i att krossa patriarkatet. Låt inte kvinnor vara offer längre, låt dem få ta plats. Metoo är på så sätt en bra väg för detta.

Allt i metoo har inte gått för långt, men delar av det.
  • Anonym (En blyg man)
    Digestive skrev 2017-11-25 01:59:17 följande:
    Nej, det tycker jag inte. Jag anser att definitioner bör hålla sig juridiska i dessa fall varav övrigt kan sållas bort för vad det är - icke X, enligt vår gemensamma referensram i Sverige.

Så kan tyckas för den som menar att det finns ett "Patriarkat" att krossa här i Sverige, jag är dock inte övertygad om den saken personligen.
    Attityden som når ett offer är någonting som bör förändras. Ett offer ska ha och få stöd, inte underblåsa utomrättslig rättvisa. Det finns ett ansvar i hur ett offer blir uppmärksammat och det ansvaret ligger hos övriga. Tendensen att hantera ett offer genom att försöka skippa rättvisa för det, är en faktorn som motiverar lögner om att vara ett offer. Om man dock fokuserar på att ge offret stöd, enbart stöd, ingenting annat, och låter rättsväsendet sköta resten, så får offret ingenting mer än långvarig och intim uppmärksamhet - vilket falska offer med uppsåt (som exempelvis ljuger om övergrepp för att hämnas någonting) knappast vill ha och vad faktiska offer (eller trasiga människor) just behöver.
    Det jag försöker säga är att alla i situation bär en form av ansvar.

Det är inga delar utav #Metoo-rörelsen utan i det närmaste ett missbruk av rörelsen. Anser du att saneringsindustrin är en del av berusningskulturen för att vissa individer dricker sig berusade av deras tvål? Hashtagen har aldrig varit ämnad för att namnge förövare. Tvål har aldrig varit ämnad för berusning.
    Ja jag håller med om att det är ett missbruk av metoo, Det var nog det jag menade med att den gått för långt. Missbruket av den ändrar med tiden definitionen, precis som feminism har gjort efter allt dess missbruk. Och det är väl feminister som även tagit över metoo på sätt och vis, och omformar det enligt sin ideilogi och politik. 

Det var någon som drog ett skämt om metoo på facebook och fick sedan sitt konto spärrat. Ett exempel på att tysta de som inte håller med. Media skriver löpsedel efter löpsedel i veckor om några få kändisar som sexuellt ofredat kvinnor för flera år sen. Inget så allvarligt som en våldtäkt dock. Man undrar hur länge det ska pågå, finns det inget mer att skriva om metoo än Timells och Kroners snuskbeteende? 

Varför ligger fokus på gammalt obehagligt snuskbeteende hos kändisar, när det våldtas kvinnor på riktigt just nu? (jag skriver i generella termer, det pratas förstås någonstans om det, men det är inte det som når gemene man).
  • Anonym (En blyg man)
    sextiotalist skrev 2017-11-25 06:35:01 följande:
    Timell var omnämnd i början, Kronér skrivs det knappt om.

99% av skriverierna berör inte dessa män, utan om fenomenet. Om du inte har läst resten så är det synd för dig.
    Det klart jag har läst om andras erfarenheter, det var inte det jag ville få fram. Många har inte tillgång till nätet och Facebook och kan läsa andras historier. Timell nämns fortfarande, Ohly var senast. Media som TV och kvällspressarna sätter ribban för de flesta människor som inte aktivt undersöker och forskar i ett ämne. 
Svar på tråden #metoo förstår inte riktigt