• Anonym (Majja)

#metoo förstår inte riktigt

Haschtaggen metoo som vill höja våra röster och kämpa för våran rätt..

Jag tycker bara att det är stor skillnad på att ha blivit sexuellt utnyttjad eller utsatt för kränkning eller att ha fått några äckliga kommentarer. Inget av det är okej men typ alla kvinnor/tjejer har någon gång fått en olämplig kommentar! Men hur många är det egentligen som blivit utnyttjad sexuellt? Det tycker jag är två olika men viktiga saker.

Tänk om vi visste hur många som blivit sexuellt utnyttjade?? Det siffran skulle varit skrämmande.

Men det viktiga delen försvinner bland alla som fått en dickpic eller olämpliga kommentarer.

Något måste självklart göras men det är upp till den utsatta personen att sätta ner foten för ingen annan kan göra det åt dig.

Jätte bra att uppmärksamma detta, men att sätta båda i samma kategori känns inte så rättvist.

Jag är sämst på att förklara men hoppas ni förstår mig?

Och säg till om jag har fel, jag ser detta bara från min synvinkel och skulle vilja höra hur ni ser på detta? Då kanske jag förstår mer.

• Svar på tråden #metoo förstår inte riktigt
  • lillterror

#metoo vill lyfta alla sexuella övertramp, små som stora, för inga är okej. Kan folk (främst män men även en del kvinnor) lära sig att olämpliga kommentarer, "oskyldigt" tafsande, dickpics osv INTE är okej så kommer även de allvarligare brotten minska.

Jag tycker kampanjen är helt fantastisk på det sättet att offren äntligen vågar tala ut. Har man blivit utsatt för sexuella trakasserier av olika grader ligger ofta skammen hos offret, men den personen har inte gjort något fel. Skam och skuld läggs hos den det hör hemma- förövaren.

Iom att Lulu Carter outade Timell gick fler ut och berättade om hans beteende. Timell erkänner, blir avstängd och ska söka terapi. Skammen och skulden hamnade hos honom. Helt rätt. (Sen är diskussionen om att namnge en som inte dömts rätt het just nu, med all rätt. Vad är egentligen rätt eller fel där? I exemplet jag tog upp var det nog rätt då det uppenbarligen var vad som krävdes för att han skulle förstå sitt felaktiga handlande och söka hjälp).

Jag hoppas #metoo sätter sina spår, och att vi blir bättre på att lära våra barn och unga att ens kropp är ens egna, ett nej är alltid ett nej, och blir man ändå utsatt så ska skammen och skulden vara hos den som begick övertrampet.

• Pretorian IV
    EmberEyes skrev 2017-10-20 22:28:14 följande:
    Jag kan nästan garantera att situationen du beskriver inte handlar ett dyft om att karln är "för ful" för att pratas med.

För mig som kvinna uppstår liknande situation i princip 50% av gångerna jag går ut. Något berusat dumdrygt äckel spenderar minst 30 min med att stirra obehagligt på mig, drar en öl eller shot (ofta ivrigt påhejjad av sina lika berusade och dryga kamrater), raglar i min riktning... Ställer sig alldeles för nära, svajjar närmare och närmare, stirrar på brösten, flåsar sin stinkande fyllo-andedräkr i ansiktet på mig innan han sluddrar fram ett "Vill du dansa?".
    Kan ju tilläggas att alla tecken jag känner till att vara avvisande har uppvisats under hela tiden, inte så att jag suttit och flörtat och gett inviter (och jag vet detta då jag inte dricker alkohol och därför har mitt fulla omdöme i behåll).

Det handlar inte om att en man säger ett par ord eller meningar, det handlar om hur han uppför sig innan, under tiden och efter, det inkluderar tonläge, rörelsemönster, vilken plats situationen uppstår och tusen andra små subtila detaljer.
    Jag förstår precis vad du menar, och oftast är det säkert så. Men jag vet tjejer som har sagt precis sådär, hur kunde han tro att han skulle ha en chans på mig, jag är ju klart över hans snygghetsnivå. Och det har inte varit en sådan situation som du beskriver, utan de har helt enkelt blivet lätt kränkta över att mindre attraktiva killar tar kontakt med dem.

Sen funkar ju "spelet" så i västvärlden, att mannen är den som jagar, kvinnan är den som väljer. Och passiva killar kommer mycket sällan att få till det, medans de som är lite mer pushiga och framåt får ha sex ofta. Även om många inviter uppfattas  negativt, så kommer en del att uppfatta det positivt.

Har läst om mer än en kille som tröttnat på att aldrig få ligga, som helt enkelt bytt stil och helt enkelt varit mer rakt på, och då har de plötsligt fått ligga massor. Att de sen fått lite örfilar och "dra åt helvete" kommentarer kvittar liksom, för det är alltid någon som nappar.

Säger inte att det är rätt, det är bara så det funkar.
  • legomum

Det är inte kvinnorna som behöver tryckas ner ytterligare.

Det är kvinnorna som har år efter år stått ut med hur männen anser sig ha rätten att behandla kvinnor.

Det sägs att Sverige är "de lättkränktas land" och "lätt och lagom" MEN VAD I HELVETE ska inte vi kvinnor få säga stopp??

Inte utan att det ska sitta någon jävla nisse och tjafsa.

#metoo finns endast pga att det händer

Vad är ditt problem?

Tjafsa inte med oss som varit i situationen, bagatellisera inget.

VEM ÄR DU SOM ANSER DIG HA RÄTTEN ATT SÄGA ATT VI KVINNOR LJUGER

Skäms på dig

• Pretorian IV
    Anonym (Metoo) skrev 2017-10-20 22:31:15 följande:

Jag förstår din poäng och jag har också varit med om en hel del grejer men som jag till viss del kan bortse från för att det liksom hänt av nån idiot på fyllan. Jag vet att jag också har gjort dumma saker på fyllan. Men det är ändå skillnad på sak och sak, och det ska ändå inte vara acceptabelt. Och speciellt inte när man är 20+ för då ska man liksom ha lärt sig hantera spriten bättre och män ska förstå att det inte är okej att ta en annan människa mellan benen om man inte åtminstone hånglar först.

Och anledningen till att det är en ensidig debatt är ju för att det ÄR just det. Det påtalas ju hela tiden att ni män är fullt välkomna med att skapa samma debatt. Vi kvinnor som blivit utsatta kommer stötta er män som blivit utsatta.

Och jo jag kan lova dig att många i din umgängeskrets har gjort saker. Det är liksom inte en enstaka man som gör allt mot 1000 kvinnor utan det är många män. Jag har träffat mängder med män som inte gjort MIG något eller något när jag sett på men det innebär liksom inte att det inte händer. Om du hade haft många nära kvinnliga vänner tex så hade du vetat hur många som haft sex mot sin vilja med någon av sina pojkvänner/sambos/män och legat med smärta och genomlidit ett samlag bara för att mannen (återigen) tjatat tjatat tjatat om sex. Att trycka in kuken i en torr och ovillig fitta är liksom ett övergrepp i sig.

Men nu antar du en massa saker. Jag har aldrig varit med om att någon jag känner ropat olämpligheter efter tjejer, och definitivt inte när man är i grupp på flera stycken.

Osmidigt raggningsförsök, ja det har väl hänt de flesta.

Poängen med att belysa att män också råkar ut för mycket, är inte vi måste ha en egen rörelse, (jag tycker inte det speciellt farligt om någon gör ett ovälkommet närmande eller tar mig i baken faktiskt, det är bara att markera att det inte uppskattas), utan belysa att kvinnor beter sig illa de också, och i betydligt större utsträckning än vad många tror.

Att kvinnor inte kan stå upp för sig själva i ett förhållande är ju beklagligt, men där har kvinnor faktiskt eget ansvar att säga ifrån också, eller lämna förhållandet om man nu inte blir respekterad.
  • legomum
    Pretorian IV skrev 2017-10-21 12:11:54 följande:
     (jag tycker inte det speciellt farligt om någon gör ett ovälkommet närmande eller tar mig i baken faktiskt, det är bara att markera att det inte uppskattas
    Det tafsas på bröst och dras fingrar längs musen och det klappas på rumpan.

Inget är välkommet.

Bara för att du inte anser att det är något att bry sig om så anser jag att det visst är det.

Killen som "smekte" min rumpa fick höra både det ena och det andra på tbanan.

Han pep iväg fortare än illa kvickt för jag blev förbannad och han visste att han gjorde fel.

INGEN RÖR MIN KROPP UTAN MITT MEDGIVIANDE

MIN KROPP MITT VAL

• Anonym (Bea)
    Pretorian IV skrev 2017-10-21 12:11:54 följande:
    Men nu antar du en massa saker. Jag har aldrig varit med om att någon jag känner ropat olämpligheter efter tjejer, och definitivt inte när man är i grupp på flera stycken.

Osmidigt raggningsförsök, ja det har väl hänt de flesta.

Poängen med att belysa att män också råkar ut för mycket, är inte vi måste ha en egen rörelse, (jag tycker inte det speciellt farligt om någon gör ett ovälkommet närmande eller tar mig i baken faktiskt, det är bara att markera att det inte uppskattas), utan belysa att kvinnor beter sig illa de också, och i betydligt större utsträckning än vad många tror.

Att kvinnor inte kan stå upp för sig själva i ett förhållande är ju beklagligt, men där har kvinnor faktiskt eget ansvar att säga ifrån också, eller lämna förhållandet om man nu inte blir respekterad.
    Du kan ju fundera på hur det kommer sig att män verkar tycka att det är deras gudsgivna rätt att i typ alla situationer stöta på eller bete sig totalt gränslöst mot kvinnor, medan det är rätt sällan kvinnor gör det.

Hur många gånger har en kvinna tagit dig på snoppen när du stått i en hiss eller använt dig av lokaltrafiken för att ta dig till jobbet, som exempel?
  • Anonym (Hm)
    lillterror skrev 2017-10-21 07:15:20 följande:
    #metoo vill lyfta alla sexuella övertramp, små som stora, för inga är okej. Kan folk (främst män men även en del kvinnor) lära sig att olämpliga kommentarer, "oskyldigt" tafsande, dickpics osv INTE är okej så kommer även de allvarligare brotten minska.
    Jag tycker kampanjen är helt fantastisk på det sättet att offren äntligen vågar tala ut. Har man blivit utsatt för sexuella trakasserier av olika grader ligger ofta skammen hos offret, men den personen har inte gjort något fel. Skam och skuld läggs hos den det hör hemma- förövaren.
    Iom att Lulu Carter outade Timell gick fler ut och berättade om hans beteende. Timell erkänner, blir avstängd och ska söka terapi. Skammen och skulden hamnade hos honom. Helt rätt. (Sen är diskussionen om att namnge en som inte dömts rätt het just nu, med all rätt. Vad är egentligen rätt eller fel där? I exemplet jag tog upp var det nog rätt då det uppenbarligen var vad som krävdes för att han skulle förstå sitt felaktiga handlande och söka hjälp).
    Jag hoppas #metoo sätter sina spår, och att vi blir bättre på att lära våra barn och unga att ens kropp är ens egna, ett nej är alltid ett nej, och blir man ändå utsatt så ska skammen och skulden vara hos den som begick övertrampet.
    Kloka ord
  • legomum
    lnlknqkenqwe skrev 2017-10-21 12:51:41 följande:
    De vill bara få sina fula jävla ansikten publicerade i media. Man blir så jävla trött på dessa uppmärksamhetshoror i Sverige. Ta mig fan alla kvinnor idag är narcissister som bara vill få uppmärksamhet. Fy fan vad trött jag är på skiten. 
    uppmärksamhetshoror....

Du är ju inte klok, har du helt och hållet missat alla som skriver det i sin status på fb och visar de som inte vågar berätta något att de -inte- är -ensamma.

Flödet svämmar ju över av alla som råkat ut för sexuella övertramp/övergrepp.

Vill man ha uppmärksamhet så söker man inte den så här. Tramsigt
  • lillterror
    lnlknqkenqwe skrev 2017-10-21 12:51:41 följande:

De vill bara få sina fula jävla ansikten publicerade i media. Man blir så jävla trött på dessa uppmärksamhetshoror i Sverige. Ta mig fan alla kvinnor idag är narcissister som bara vill få uppmärksamhet. Fy fan vad trött jag är på skiten. 

Du har ju helt missat poängen med detta. Det är INTE uppmärksamhet dom suktar efter, finns bättre sätt att få det på.

Tystnaden är förövarens bästa vän, och merparten av offren väljer att vara just tysta. Främst för att dom skäms över vad dom blivit utsatta för. Även för att alldeles för många har en "skyll dig själv"-attityd. Du skulle inte varit så full, du skulle inte haft på dig den kjolen, du skulle inte haft så mycket smink etc etc.

Nu väljer så många utsatta kvinnor att prata om det, dela med sig av sina erfarenheter, visa oss andra att man inte behöver tiga längre. Ju fler som vågar prata om det, desto bättre bild får man över hur utbrett detta problem är. Desto fler förövare åker dit. Förhoppningsvis minskar även antalet våldtäkter bara av vetskapen att fler och fler vågar berätta, vågar anmäla, vågar sätta ner foten.

Min kropp, mitt val.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Majja) skrev 2017-10-20 13:57:44 följande:

Haschtaggen metoo som vill höja våra röster och kämpa för våran rätt..

Jag tycker bara att det är stor skillnad på att ha blivit sexuellt utnyttjad eller utsatt för kränkning eller att ha fått några äckliga kommentarer. Inget av det är okej men typ alla kvinnor/tjejer har någon gång fått en olämplig kommentar! Men hur många är det egentligen som blivit utnyttjad sexuellt? Det tycker jag är två olika men viktiga saker.

Tänk om vi visste hur många som blivit sexuellt utnyttjade?? Det siffran skulle varit skrämmande.

Men det viktiga delen försvinner bland alla som fått en dickpic eller olämpliga kommentarer.

Något måste självklart göras men det är upp till den utsatta personen att sätta ner foten för ingen annan kan göra det åt dig.

Jätte bra att uppmärksamma detta, men att sätta båda i samma kategori känns inte så rättvist.

Jag är sämst på att förklara men hoppas ni förstår mig?

Och säg till om jag har fel, jag ser detta bara från min synvinkel och skulle vilja höra hur ni ser på detta? Då kanske jag förstår mer.

Nä ALLA kvinnor har inte blivit utsatta. Vi är många som klarat oss alldeles utmärkt. Jag har aldrig blivit rörd vid på ngt sätt som jag ogillat och fräcka kommentarer har jag hört mer ifrån kvinnor än män.
Svar på tråden #metoo förstår inte riktigt