• Anonym (Majja)

#metoo förstår inte riktigt

Haschtaggen metoo som vill höja våra röster och kämpa för våran rätt..

Jag tycker bara att det är stor skillnad på att ha blivit sexuellt utnyttjad eller utsatt för kränkning eller att ha fått några äckliga kommentarer. Inget av det är okej men typ alla kvinnor/tjejer har någon gång fått en olämplig kommentar! Men hur många är det egentligen som blivit utnyttjad sexuellt? Det tycker jag är två olika men viktiga saker.

Tänk om vi visste hur många som blivit sexuellt utnyttjade?? Det siffran skulle varit skrämmande.

Men det viktiga delen försvinner bland alla som fått en dickpic eller olämpliga kommentarer.

Något måste självklart göras men det är upp till den utsatta personen att sätta ner foten för ingen annan kan göra det åt dig.

Jätte bra att uppmärksamma detta, men att sätta båda i samma kategori känns inte så rättvist.

Jag är sämst på att förklara men hoppas ni förstår mig?

Och säg till om jag har fel, jag ser detta bara från min synvinkel och skulle vilja höra hur ni ser på detta? Då kanske jag förstår mer.

• Svar på tråden #metoo förstår inte riktigt
  • Anonym (Hat)
    Anonym (bla) skrev 2017-10-20 16:22:56 följande:

otippat med ett nytt konto som tycker det är ok med övergrepp om det är vita svenska killar som står för dom, det är bara övergrepp från invandrare som såna som du har problem med

äckligt

Och du tycker att det går att urskulda vissa övergrepp bara för att de skyldiga har en annan hudfärg.
  • Anonym (Hat)
    Anonym (mm) skrev 2017-10-20 17:06:10 följande:

Det är för att du har vuxit upp och tycker det är normalt. Det är inte två olika saker, men visst är det lite olika grad. 

Du skriver att det viktiga försvinner i det av mindre grad. Jag påstår att om vi pratar om alltsammans kommer alltsammans minska! Många män som utför övergrepp kanske aldrig hade gjort det om de varit lite mer medvetna innan. Nu genom att vi pratar om det äntligen, både mindre och större saker, blir alla medvetna på ett helt annat sätt. 

Vi kan med andra ord inte bara prata om de värsta övergreppen och strunta i blickar, kläm på brösten, kommentarer osv. Det är ju sånt som leder fram till värre övergrepp! 

Varför ska det börja pratas om det först efter att en Hollywood-höjdare anklagas för nåt?
  • Anonym (Hat)
    Deceree1 skrev 2017-10-20 21:04:59 följande:

En gång när jag va 15 så åkte de en kille bakpå moppen. Rätt som det var så åkte hans händer upp och tog tag om brösten. Visst blev jag arg och skällde ut honom men sen var det bra med det. Jag tänker inte gå med i någon häxjakt på alla män för det.

Våldtäkt är vidrigt och det är vidriga män som utför våldtäkter men man kan inte hata alla män och förutsätta att de är potentiella våldtäktsmän bara för att.

Och man får nog hålla isär våldtäkter och tafsande för annars är det risk att vi kränker och förminskar våldtäktsoffer. De som har blivit våldtagna tycker nog att det är en enorm skillnad på att bli våldtagen och att bli tafsad på.

Vettigaste inlägget på mycket länge!
  • Anonym (Hat)
    Anonym (?) skrev 2017-10-20 21:23:21 följande:

Upp till den utsatta personen? Det är för för i helvete upp till männen att skräpa till sig.

Män kommer inte att sluta tafsa imorgon. Att skälla ut dem på ett anonymt forum förändrar givetvis ingenting.
  • Tecum
    Anonym (Hat) skrev 2017-10-21 22:05:47 följande:
    Varför ska det börja pratas om det först efter att en Hollywood-höjdare anklagas för nåt?
    Därför att vi får ett ansikte på förövaren. Och därför att det visar sig att det inte hjälper att heta Martin Timell, ett övergrepp är ändå ett övergrepp och han åkte dit. Det ger en tankeställare för andra egotrippade och kaxiga män som tror att deras position gör dem osårbara. Det är skillnaden mot tafsandet på festivaler som det talades så mycket om men inget hände. Nu blir det konkret på ett annat sätt för förövarna. 
  • Anonym (Hat)
    Pretorian IV skrev 2017-10-20 21:30:14 följande:

Men dem här kampanjen har ju gått så långt att det anses som ett övergrepp att ha blivet tilltalad när man inte vill...

Hur ska kvinnor och män kunna träffas om vi män på förhand måste lista ut om det är ok att gå fram till en kvinna och visa intresse (genom konversation alltså).

För visar det sig att hon inte är intresserad så har tydligen begått ett övergrepp som närmat sig henne ovälkommet.

Jag tycker hela grejen har spårat ur faktiskt, och enda sätter att inte bli utpekad verkar vara att helt sluta umgås med kvinnor, då i princip vad som helst kan uppfattas som kränkande.

Ja, vad vi män än gör så är det fel. Är vi för nära kvinnor så är vi äckliga svin, skiter vi i dem så är vi hänsynslösa egoister. Det är inte lätt att vara man idag.
  • Digestive
    Anonym (Hat) skrev 2017-10-21 21:53:57 följande:
    Precis, en jätteviktig sort är den som handlar om att män råkar ut för mer våld än kvinnor. Killar måste sluta slå varandra.
    Vad har det med den här kampanjen att göra?

Jag kommer aldrig att förstå män som känner sig förbisedda eller rent utav hotade, när kvinnor pratar öppet om sina problem.

Det kan inte vara svårt att hålla isär kvinnors respektive mäns strukturella problem eller menar du att de är förbryllande likartade - att du inte riktigt kan förstå, göra eller se någon skillnad?
  • Anonym (Hat)
    Anonym (Metoo) skrev 2017-10-20 21:53:51 följande:

Som sagt iprincip alla tjejer har varit med om flera saker i sitt liv.

Källa?
  • Anonym (Hat)
    Anonym (Metoo) skrev 2017-10-20 22:06:20 följande:

Visst finns det säkerligen ett fåtal kvinnor som överdriver bara för att få "vara med", men nej det är inte ett övergrepp om du bara tilltalar någon. Däremot blir det ett övertramp om du fortsätter tilltala någon som visar att de inte är intresserade av att bli tilltalade. Förstår man kroppsspråk behöver liksom inte kvinnan skrika åt dig att gå därifrån, du ska fatta det själv. Och du ska fatta det utan att bli otrevlig eller tafsa på henne eller kalla henne tex hora.

Jag är personligen inte så känslig, och jag och mina (manliga) kollegor har en ganska tuff och även sexuell jargong, men även jag har blivit utsatt för saker som borde gått att anmäla. (Men som stört nog knappast lett nånstans i Sverige.) Och som är helt jävla oacceptabla eftersom de värsta hände när jag var 16-19 och männen var 32+. Har man inte lärt sig då vad det betyder när man börjar tafsa och tjejen tar bort handen flera ggr så borde man fan inte ens få vistas bland kvinnor (tjejer) nej.

Hur hade du tänkt dig att det skulle gå till? Erkänn, din dröm vore att det inte existerade några män alls?
  • Anonym (Hat)
    EmberEyes skrev 2017-10-20 22:28:14 följande:

Jag kan nästan garantera att situationen du beskriver inte handlar ett dyft om att karln är "för ful" för att pratas med.

För mig som kvinna uppstår liknande situation i princip 50% av gångerna jag går ut. Något berusat dumdrygt äckel spenderar minst 30 min med att stirra obehagligt på mig, drar en öl eller shot (ofta ivrigt påhejjad av sina lika berusade och dryga kamrater), raglar i min riktning... Ställer sig alldeles för nära, svajjar närmare och närmare, stirrar på brösten, flåsar sin stinkande fyllo-andedräkr i ansiktet på mig innan han sluddrar fram ett "Vill du dansa?".

Kan ju tilläggas att alla tecken jag känner till att vara avvisande har uppvisats under hela tiden, inte så att jag suttit och flörtat och gett inviter (och jag vet detta då jag inte dricker alkohol och därför har mitt fulla omdöme i behåll).

Det handlar inte om att en man säger ett par ord eller meningar, det handlar om hur han uppför sig innan, under tiden och efter, det inkluderar tonläge, rörelsemönster, vilken plats situationen uppstår och tusen andra små subtila detaljer.

Och detta skulle då vara ett bra exempel på hur precis alla män är? Dagens garv.
Svar på tråden #metoo förstår inte riktigt