• Anonym (Majja)

#metoo förstår inte riktigt

Haschtaggen metoo som vill höja våra röster och kämpa för våran rätt..

Jag tycker bara att det är stor skillnad på att ha blivit sexuellt utnyttjad eller utsatt för kränkning eller att ha fått några äckliga kommentarer. Inget av det är okej men typ alla kvinnor/tjejer har någon gång fått en olämplig kommentar! Men hur många är det egentligen som blivit utnyttjad sexuellt? Det tycker jag är två olika men viktiga saker.

Tänk om vi visste hur många som blivit sexuellt utnyttjade?? Det siffran skulle varit skrämmande.

Men det viktiga delen försvinner bland alla som fått en dickpic eller olämpliga kommentarer.

Något måste självklart göras men det är upp till den utsatta personen att sätta ner foten för ingen annan kan göra det åt dig.

Jätte bra att uppmärksamma detta, men att sätta båda i samma kategori känns inte så rättvist.

Jag är sämst på att förklara men hoppas ni förstår mig?

Och säg till om jag har fel, jag ser detta bara från min synvinkel och skulle vilja höra hur ni ser på detta? Då kanske jag förstår mer.

• Svar på tråden #metoo förstår inte riktigt
  • Digestive
    Pretorian IV skrev 2017-10-20 21:30:14 följande:

Men dem här kampanjen har ju gått så långt att det anses som ett övergrepp att ha blivet tilltalad när man inte vill...

Hur ska kvinnor och män kunna träffas om vi män på förhand måste lista ut om det är ok att gå fram till en kvinna och visa intresse (genom konversation alltså).

För visar det sig att hon inte är intresserad så har tydligen begått ett övergrepp som närmat sig henne ovälkommet.

Jag tycker hela grejen har spårat ur faktiskt, och enda sätter att inte bli utpekad verkar vara att helt sluta umgås med kvinnor, då i princip vad som helst kan uppfattas som kränkande.

Hur i hela fridens namn tänkte du nu?
  • Anonym (Metoo)

För det första så handlar det ju inte om sexuellt våld enbart, utan det handlar ju om sexuella övertramp. Sexuellt utnyttjande, sexuella kränkningar osv.

Och det stora problemet är ju att tjejer inte VÅGAR säga ifrån och att män anser att de har RÄTT att bete sig så.

Jag har inga större problem på tex internet. Jag blockerar äckel som skriver till mig eller skickar kukbilder utan att okeja innan. Det innebär inte att det ÄR okej att dom beter sig så. Och det är DET man måste belysa. Det är aldrig okej. Man frågar och checkar stämningen först. Man tar inte för givet.

Och det är ju därför det är viktigt att det uppmärlsammas. De som gör dessa övergrepp eller övertramp förstår ju inte själva att de gör fel, för då skulle det inte vara så sjukt extremt utbrett. Som sagt iprincip alla tjejer har varit med om flera saker i sitt liv.

Och ffa unga tjejer (och gubbar/äldre män). Det ska aldrig accepteras att gubbar tafsar på unga tjejer. Aldrig någonsin. Om man nu är pervers och lite efterbliven så finns det faktiskt vuxna tjejer i lämpligare ålder som ser ut som barn eller äldre tonåringar. När man är väldigt vuxen ska man ha spärrar som säger att en 15-20åring är liksom inte okej att röra. Normala friska människor har den spärren.

• Pretorian IV
    Anonym (Kalle) skrev 2017-10-20 21:44:43 följande:

Om du inte kan konversera med en kvinnan utan att sexuellt kränka henne, så har du ett problem.  

Läs vad jag skrev istället för att vara dumdryg...

Om en kvinna finner det kränkande att bli tilltalad överhuvudtaget, hur ska man veta det på förhand?
  • Anonym (Metoo)
    Pretorian IV skrev 2017-10-20 21:30:14 följande:

Men dem här kampanjen har ju gått så långt att det anses som ett övergrepp att ha blivet tilltalad när man inte vill...

Hur ska kvinnor och män kunna träffas om vi män på förhand måste lista ut om det är ok att gå fram till en kvinna och visa intresse (genom konversation alltså).

För visar det sig att hon inte är intresserad så har tydligen begått ett övergrepp som närmat sig henne ovälkommet.

Jag tycker hela grejen har spårat ur faktiskt, och enda sätter att inte bli utpekad verkar vara att helt sluta umgås med kvinnor, då i princip vad som helst kan uppfattas som kränkande.

Visst finns det säkerligen ett fåtal kvinnor som överdriver bara för att få "vara med", men nej det är inte ett övergrepp om du bara tilltalar någon. Däremot blir det ett övertramp om du fortsätter tilltala någon som visar att de inte är intresserade av att bli tilltalade. Förstår man kroppsspråk behöver liksom inte kvinnan skrika åt dig att gå därifrån, du ska fatta det själv. Och du ska fatta det utan att bli otrevlig eller tafsa på henne eller kalla henne tex hora.

Jag är personligen inte så känslig, och jag och mina (manliga) kollegor har en ganska tuff och även sexuell jargong, men även jag har blivit utsatt för saker som borde gått att anmäla. (Men som stört nog knappast lett nånstans i Sverige.) Och som är helt jävla oacceptabla eftersom de värsta hände när jag var 16-19 och männen var 32+. Har man inte lärt sig då vad det betyder när man börjar tafsa och tjejen tar bort handen flera ggr så borde man fan inte ens få vistas bland kvinnor (tjejer) nej.
  • Pretorian IV
    Digestive skrev 2017-10-20 21:51:50 följande:

Hur i hela fridens namn tänkte du nu?

Exakt det jag skrev.

Vissa kvinnor finner det tydligen kränkande att bli tilltalade ibland.

Skriver inte av egen erfarenhet, utan hur kvinnor beskriver vad som är ett övergrepp.

Om en man frågar en kvinna på en bar om hon vill dansa, och hon råkar finna mannen vara alldeles för "ful" för hennes smak, och anser då att hon råkat ut för ett "ovälkommet närmande", har då mannen begått ett övergrepp?
  • Digestive
    Pretorian IV skrev 2017-10-20 22:07:21 följande:
    Exakt det jag skrev.

Skriver inte av egen erfarenhet, utan hur kvinnor beskriver vad som är ett övergrepp.

Om en man frågar en kvinna på en bar om hon vill dansa, och hon råkar finna mannen vara alldeles för "ful" för hennes smak, och anser då att hon råkat ut för ett "ovälkommet närmande", har då mannen begått ett övergrepp?
    Vissa kvinnor blev med andra ord hela kampanjen. Ok. Då förstår jag hur du tänkte även om det ger resonemangen en hel del frågetecken.

På frågan svarar jag nej.
  • Pretorian IV
    Anonym (Metoo) skrev 2017-10-20 22:06:20 följande:

Visst finns det säkerligen ett fåtal kvinnor som överdriver bara för att få "vara med", men nej det är inte ett övergrepp om du bara tilltalar någon. Däremot blir det ett övertramp om du fortsätter tilltala någon som visar att de inte är intresserade av att bli tilltalade. Förstår man kroppsspråk behöver liksom inte kvinnan skrika åt dig att gå därifrån, du ska fatta det själv. Och du ska fatta det utan att bli otrevlig eller tafsa på henne eller kalla henne tex hora.

Jag är personligen inte så känslig, och jag och mina (manliga) kollegor har en ganska tuff och även sexuell jargong, men även jag har blivit utsatt för saker som borde gått att anmäla. (Men som stört nog knappast lett nånstans i Sverige.) Och som är helt jävla oacceptabla eftersom de värsta hände när jag var 16-19 och männen var 32+. Har man inte lärt sig då vad det betyder när man börjar tafsa och tjejen tar bort handen flera ggr så borde man fan inte ens få vistas bland kvinnor (tjejer) nej.

Ja, det är märkligt kan man tycka, det håller jag helt med om.

Du förstår min poäng, och jag har själv inga som helst problem med att konversera/umgås med kvinnor, jag belyste bara att det går lite till överdrift ibland när alla vill vara med #metoo

Och som jag skrivet i andra trådar, jag har råkat ut kvinnor som inte kan ta ett nej, de som tar en i skrevet, de som kräver saker när det gäller sex osv.

Är väl medveten om att kvinnor är mer utsatta, och kan uppfatta saker som obehagliga även om det inte var tänkt så ifrån mannens sida, men det är en ganska ensidig debatt nu, där män generellt utpekas som svin, och alla kvinnor som offer.

Jag har ytterst sällan sett någon man i de kretsar jag umgåtts i som tafsat, inte kan föra sig osv (och det är rätt många)

Men de som inte kan bete sig drabbar förmodligen ett ganska stort antal kvinnor. Att alla kvinnor är drabbade betyder inte att alla män är skyldiga, långt ifrån.
  • EmberEyes
    Pretorian IV skrev 2017-10-20 22:07:21 följande:
    Exakt det jag skrev.

Jag kan nästan garantera att situationen du beskriver inte handlar ett dyft om att karln är "för ful" för att pratas med.

För mig som kvinna uppstår liknande situation i princip 50% av gångerna jag går ut. Något berusat dumdrygt äckel spenderar minst 30 min med att stirra obehagligt på mig, drar en öl eller shot (ofta ivrigt påhejjad av sina lika berusade och dryga kamrater), raglar i min riktning... Ställer sig alldeles för nära, svajjar närmare och närmare, stirrar på brösten, flåsar sin stinkande fyllo-andedräkr i ansiktet på mig innan han sluddrar fram ett "Vill du dansa?".
    Kan ju tilläggas att alla tecken jag känner till att vara avvisande har uppvisats under hela tiden, inte så att jag suttit och flörtat och gett inviter (och jag vet detta då jag inte dricker alkohol och därför har mitt fulla omdöme i behåll).

Det handlar inte om att en man säger ett par ord eller meningar, det handlar om hur han uppför sig innan, under tiden och efter, det inkluderar tonläge, rörelsemönster, vilken plats situationen uppstår och tusen andra små subtila detaljer.
  • Anonym (Metoo)
    Pretorian IV skrev 2017-10-20 22:21:12 följande:

Ja, det är märkligt kan man tycka, det håller jag helt med om.

Du förstår min poäng, och jag har själv inga som helst problem med att konversera/umgås med kvinnor, jag belyste bara att det går lite till överdrift ibland när alla vill vara med #metoo

Och som jag skrivet i andra trådar, jag har råkat ut kvinnor som inte kan ta ett nej, de som tar en i skrevet, de som kräver saker när det gäller sex osv.

Är väl medveten om att kvinnor är mer utsatta, och kan uppfatta saker som obehagliga även om det inte var tänkt så ifrån mannens sida, men det är en ganska ensidig debatt nu, där män generellt utpekas som svin, och alla kvinnor som offer.

Jag har ytterst sällan sett någon man i de kretsar jag umgåtts i som tafsat, inte kan föra sig osv (och det är rätt många)

Men de som inte kan bete sig drabbar förmodligen ett ganska stort antal kvinnor. Att alla kvinnor är drabbade betyder inte att alla män är skyldiga, långt ifrån.

Jag förstår din poäng och jag har också varit med om en hel del grejer men som jag till viss del kan bortse från för att det liksom hänt av nån idiot på fyllan. Jag vet att jag också har gjort dumma saker på fyllan. Men det är ändå skillnad på sak och sak, och det ska ändå inte vara acceptabelt. Och speciellt inte när man är 20+ för då ska man liksom ha lärt sig hantera spriten bättre och män ska förstå att det inte är okej att ta en annan människa mellan benen om man inte åtminstone hånglar först.

Och anledningen till att det är en ensidig debatt är ju för att det ÄR just det. Det påtalas ju hela tiden att ni män är fullt välkomna med att skapa samma debatt. Vi kvinnor som blivit utsatta kommer stötta er män som blivit utsatta.

Och jo jag kan lova dig att många i din umgängeskrets har gjort saker. Det är liksom inte en enstaka man som gör allt mot 1000 kvinnor utan det är många män. Jag har träffat mängder med män som inte gjort MIG något eller något när jag sett på men det innebär liksom inte att det inte händer. Om du hade haft många nära kvinnliga vänner tex så hade du vetat hur många som haft sex mot sin vilja med någon av sina pojkvänner/sambos/män och legat med smärta och genomlidit ett samlag bara för att mannen (återigen) tjatat tjatat tjatat om sex. Att trycka in kuken i en torr och ovillig fitta är liksom ett övergrepp i sig.
  • Anonym (Usch)

Jag har inte läst hela tråden men.. när jag var 15-16 så blev jag lite för full på en fest där det fanns en man som var kanske 10-15 år äldre än mig. Han ?hjälpte? mig in i ett sovrum där hans 1-2 åriga dotter låg och sov och kastade ner mig på sängen och tryckte upp två fingrar in i mig så jag fick sparka honom för att han skulle sluta. Han skrattade bara. Denna mannen har även våldtagit flera tjejer. Inte blivit dömd. Han är gift och har barn, frun vet men väljer att tro på honom. Förrän nu, så har jag inte tänkt på det så mycket men det är så fel på så många nivåer. Som när min första pojkvän när jag var 14 år gammal runkade och öppnade min mun när jag sov och sprutade i den. Jag kräktes. Men sen var det bra! Jag var ju såååå kär i honom.. Suck. Jag har aldrig varit på krogen i Sverige då jag vet hur det ser ut. Man får inte ha sin kropp ifred. Jag skulle få totalpanik om en man skulle dyka upp bakom mig och flåsa i min nacke eller liknande. Så hemskt! Jag är rädd för män. Jag är tillochmed rädd för tonårspojkar i grupp eftersom dom kan skrika efter en att man har snygg röv eller nåt liknande. Vill kräkas på alla dessa män!

Svar på tråden #metoo förstår inte riktigt