• Anonym (Majja)

#metoo förstår inte riktigt

Haschtaggen metoo som vill höja våra röster och kämpa för våran rätt..

Jag tycker bara att det är stor skillnad på att ha blivit sexuellt utnyttjad eller utsatt för kränkning eller att ha fått några äckliga kommentarer. Inget av det är okej men typ alla kvinnor/tjejer har någon gång fått en olämplig kommentar! Men hur många är det egentligen som blivit utnyttjad sexuellt? Det tycker jag är två olika men viktiga saker.

Tänk om vi visste hur många som blivit sexuellt utnyttjade?? Det siffran skulle varit skrämmande.

Men det viktiga delen försvinner bland alla som fått en dickpic eller olämpliga kommentarer.

Något måste självklart göras men det är upp till den utsatta personen att sätta ner foten för ingen annan kan göra det åt dig.

Jätte bra att uppmärksamma detta, men att sätta båda i samma kategori känns inte så rättvist.

Jag är sämst på att förklara men hoppas ni förstår mig?

Och säg till om jag har fel, jag ser detta bara från min synvinkel och skulle vilja höra hur ni ser på detta? Då kanske jag förstår mer.

• Svar på tråden #metoo förstår inte riktigt
  • pyssel
    Anonym (Notme) skrev 2017-10-22 08:44:46 följande:

Men när det gäller sexuella övergrepp så ska förövarna förstå att de är fel på deras tankar.

Jag försvarar inget tafsande eller våldtäkter men det finns tillfällen då man kunde undvikit att utsätta sig.

Du måste skämta. *Fullt medveten om den överjävligt långa lista som ska följas för att ha skuggan av en chans att undvika victim blaming*
    Alla hästar hemma
  • Mawa
    Anonym (Bea) skrev 2017-10-21 12:42:22 följande:

Du kan ju fundera på hur det kommer sig att män verkar tycka att det är deras gudsgivna rätt att i typ alla situationer stöta på eller bete sig totalt gränslöst mot kvinnor, medan det är rätt sällan kvinnor gör det.

Hur många gånger har en kvinna tagit dig på snoppen när du stått i en hiss eller använt dig av lokaltrafiken för att ta dig till jobbet, som exempel?

Ögnade igenom tråden för att se om någon tog upp detta med män som antastas av kvinnor. Jag känner tre servitörer som säger att de många gånger fått berusade kvinnors händer i skrevet när de serverat mat och dryck under sina pass, utan att de signalerat sådant intresse.

Det är också fel. Jag tror att vi aldrig kommer att vara så nyktra och vettiga allihop att sånt aldrig sker. Men det är bra att man säger ifrån när det inte är okej. Det har inte mina manliga vänner gjort trots obehaget. De har bara flyttat på sig och hållt sig på avstånd så gott de kunnat. Och varit nöjda med att de flesta kvinnor inte beter sig så.

Jag har manliga vänner i andra yrken med, som också upplevt det här (inte att bli tagna i skrevet men som fått smekningar och tungor där de inte ska vara) enstaka gånger, på fester eller i offentliga rum.

Det finns kanske en skillnad såtillvida att en man som blivit tafsad på inte är rädd för att kvinnan ska stå och lurpassa på honom när jobbet är slut och bli överfallen. En kvinna som oftast är svagare än mannen kan däremot bli orolig för det och känna av obehaget en längre tid än män gör. Också för att kvinnor utsätts oftare än män.

Jag måste erkänna att jag inte brytt mig nämnvärt om att själv ha blivit tafsad på till och från genom åren, men det beror nog på att de som lagt en hand på rumpan eller gett en smekning inte varit oattraktiva och på att det inte upprepades av samma person. Är det inte så att vi kvinnor har större överseende med detta om mannen ser bra ut än om han är motbjudande i våra ögon, rent utseendemässigt? Om det handlar om smekningar och en klapp eller kläm på rumpan, menar jag. Vi sänder kanske lite dubbla signaler och det är ju inte bara den som tafsar som ser det utan även de som är i närheten.
  • Anonym (anonym)
    Vid all annan typ av brottslighet uppmanas man att skydda sig,
    -töm bilen själv
    -lås om dig
    -skaffa dubbla lås tull cykel
    -skaffa larm
    -håll dina lösenord och pinkoder hemliga

Men när det gäller sexuella övergrepp så ska förövarna förstå att de är fel på deras tankar.

Jag försvarar inget tafsande eller våldtäkter men det finns tillfällen då man kunde undvikit att utsätta sig.
    För att inte kunna bli utsatt så bör vi införa medborgarlön så att kvinnor slipper vara på arbetsplatser eller ta sig till och från arbetsplatser med kollektivtrafik.
  • Anonym (Bea)
    Mawa skrev 2017-10-22 10:08:38 följande:
    Jag måste erkänna att jag inte brytt mig nämnvärt om att själv ha blivit tafsad på till och från genom åren, men det beror nog på att de som lagt en hand på rumpan eller gett en smekning inte varit oattraktiva och på att det inte upprepades av samma person. Är det inte så att vi kvinnor har större överseende med detta om mannen ser bra ut än om han är motbjudande i våra ögon, rent utseendemässigt? Om det handlar om smekningar och en klapp eller kläm på rumpan, menar jag. Vi sänder kanske lite dubbla signaler och det är ju inte bara den som tafsar som ser det utan även de som är i närheten.

De gånger jag har blivit tafsad på, fått "erbjudanden" om att okända män ska följa med mig hem och liknande har alltid skett när jag tagit lokaltrafiken eller åkt taxi.

Jag vet inte vad du menar med "dubbla signaler". På den tiden gick jag alltid i polotröja, svarta långbyxor och gärna en lång kappa utanpå och tog helst inte ögonkontakt alls med främlingar eftersom jag var blyg. Jag var alltså inte varken utmanande klädd eller flirtig i mitt kroppsspråk. (Inte för att det ska spela någon roll.) Det verkar inte ha hjälpt ett dugg, utan det räckte med att jag var en ung ensam kvinna som rörde mig ute i det offentliga rummet för att jag skulle ses som allmän egendom som man kan klämma lite på hur som helst, sätta sig alldeles för nära, gnida kuken mot, följa efter hem eller komma med snuskiga förslag. Jag funderade aldrig över om männen som utsatte mig såg bra ut eller inte, jag tyckte bara att de var väldigt obehagliga.

Det enda sättet jag hade kunnat undvika de här situationerna var genom att sluta jobba så att jag inte behövde ta mig till och från jobbet, eller skaffa en bil, vilket jag inte hade råd med när jag var ny på jobbet och bodde i Stockholm där bilförsäkringen blir dyr och det är jättedyrt att parkera.

Men kvinnor kanske ska göra som i vissa andra länder och sitta instängda hemma eller aldrig röra sig ute utan ett manligt förkläde?
  • Anonym (Bea)

Vid all annan typ av brottslighet uppmanas man att skydda sig,

-töm bilen själv

-lås om dig

-skaffa dubbla lås tull cykel

-skaffa larm

-håll dina lösenord och pinkoder hemliga

Ta mig till och från jobbet? Åka taxi? Det är där jag har blivit utsatt.
  • Anonym (En blyg man)
    Mawa skrev 2017-10-22 10:08:38 följande:
    Ögnade igenom tråden för att se om någon tog upp detta med män som antastas av kvinnor. Jag känner tre servitörer som säger att de många gånger fått berusade kvinnors händer i skrevet när de serverat mat och dryck under sina pass, utan att de signalerat sådant intresse.

Det är också fel. Jag tror att vi aldrig kommer att vara så nyktra och vettiga allihop att sånt aldrig sker. Men det är bra att man säger ifrån när det inte är okej. Det har inte mina manliga vänner gjort trots obehaget. De har bara flyttat på sig och hållt sig på avstånd så gott de kunnat. Och varit nöjda med att de flesta kvinnor inte beter sig så.

Jag har manliga vänner i andra yrken med, som också upplevt det här (inte att bli tagna i skrevet men som fått smekningar och tungor där de inte ska vara) enstaka gånger, på fester eller i offentliga rum.

Det finns kanske en skillnad såtillvida att en man som blivit tafsad på inte är rädd för att kvinnan ska stå och lurpassa på honom när jobbet är slut och bli överfallen. En kvinna som oftast är svagare än mannen kan däremot bli orolig för det och känna av obehaget en längre tid än män gör. Också för att kvinnor utsätts oftare än män.

Ja jag tror också det är skillnad på om det är en snygg person som klämmer på rumpan eller om det är en oattraktiv, hur man tar åt sig av det.

Och, nu talar jag som man, om man sällan blir tafsad på så när det väl händer har det faktiskt varit lite uppmuntrande att känna att man kanske är attraktiv i någons ögon. Men om man ständigt upplever sådant är så blir det jobbigt och obehagligt kan jag tro.

Detsamma gäller väl för catcalling, att bli kallad snygging en eller två gånger kanske t o m är uppmuntrande.
  • Anonym (En blyg man)
    Anonym (Majja) skrev 2017-10-20 13:57:44 följande:

Haschtaggen metoo som vill höja våra röster och kämpa för våran rätt..

Jag tycker bara att det är stor skillnad på att ha blivit sexuellt utnyttjad eller utsatt för kränkning eller att ha fått några äckliga kommentarer. Inget av det är okej men typ alla kvinnor/tjejer har någon gång fått en olämplig kommentar! Men hur många är det egentligen som blivit utnyttjad sexuellt? Det tycker jag är två olika men viktiga saker.

Tänk om vi visste hur många som blivit sexuellt utnyttjade?? Det siffran skulle varit skrämmande.

Men det viktiga delen försvinner bland alla som fått en dickpic eller olämpliga kommentarer.

Något måste självklart göras men det är upp till den utsatta personen att sätta ner foten för ingen annan kan göra det åt dig.

Jätte bra att uppmärksamma detta, men att sätta båda i samma kategori känns inte så rättvist.

Jag är sämst på att förklara men hoppas ni förstår mig?

Och säg till om jag har fel, jag ser detta bara från min synvinkel och skulle vilja höra hur ni ser på detta? Då kanske jag förstår mer.

Ja jag håller helt med. Enligt #metoo så har i stort sett alla kvinnor blivit utsatta, men utsattheten varierar ju väldigt mycket i grad. Samtidigt har det gett mig en känsla av att kvinnors liv måste vara ett helsike som jag inte förstått vidden av. 

Men hur många kvinnor är det som blivit utsatta för allvarliga övergrepp egentligen? Jag menar, alla personer, män som kvinnor, har väl nån gång blivit tafsad på eller fått nåt könsord slängt på en. Det har t o m jag som en rätt så tillbakadragen man. 

Sen funderar jag också på om dessa sexuella övergrepp ökat drastiskt de senaste 20-30 åren? För mina äldre släktingar har aldrig varit med om någon form av sexuella trakaserier. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (En blyg man) skrev 2017-10-22 15:58:42 följande:
    Ja jag håller helt med. Enligt #metoo så har i stort sett alla kvinnor blivit utsatta, men utsattheten varierar ju väldigt mycket i grad. Samtidigt har det gett mig en känsla av att kvinnors liv måste vara ett helsike som jag inte förstått vidden av. 

Men hur många kvinnor är det som blivit utsatta för allvarliga övergrepp egentligen? Jag menar, alla personer, män som kvinnor, har väl nån gång blivit tafsad på eller fått nåt könsord slängt på en. Det har t o m jag som en rätt så tillbakadragen man. 

Sen funderar jag också på om dessa sexuella övergrepp ökat drastiskt de senaste 20-30 åren? För mina äldre släktingar har aldrig varit med om någon form av sexuella trakaserier. 
    Det har inte ökat i någon högre grad förutom möjligtvis att ord som nu slängs efter kvinnor blivit grövre vilket beror p att språket har förändrats.
    Att äldre påstår att det inte varit vanligt beror troligen på att tafsande var skamligt att prata om och något man bara fick finna sig i, somliga som berättar nu har inte berättat för någon på 50-60 år.
  • Anonym (En blyg man)
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-22 16:17:58 följande:
    Det har inte ökat i någon högre grad förutom möjligtvis att ord som nu slängs efter kvinnor blivit grövre vilket beror p att språket har förändrats.
    Att äldre påstår att det inte varit vanligt beror troligen på att tafsande var skamligt att prata om och något man bara fick finna sig i, somliga som berättar nu har inte berättat för någon på 50-60 år.
    Men hur vet du att det är så då? Det kan ju lika gärna vara så att det inte var så mycket övergrepp förr som det är idag. Att det förekom är utan tvivel, men t ex har inte alkoholvanorna ökat mycket de senaste decenierrna. Porren har ökat. Det finns flera faktorer som kan ha legat till grund för en ökning. Visst kan det vara så att det inte pratades om också.
  • Anonym (Jasmine)
    Anonym (En blyg man) skrev 2017-10-22 15:58:42 följande:

Samtidigt har det gett mig en känsla av att kvinnors liv måste vara ett helsike som jag inte förstått vidden av.

Men hur många kvinnor är det som blivit utsatta för allvarliga övergrepp egentligen?

Kan själv ta mig själv som exempel och min bekantskapskrets som är ganska medel. Inget sticker direkt ut utan kommer från en medelstor kommun i större stad, levt en ganska "vanligt" uppväxt i medelklass. Så här ser det ut statistiskt sett med ca 100 bekanta (kompisars kompisar, kompisars familj, vänner, syskon, syskons kompisar etc). Detta är vad jag VET om (mkt jag antagligen inte vet):

Grov kvinnomisshandel: ca 5-10 st

Våldtäkter: ca 5-10 st

Övergrepp utsatt som barn: ca 5

Sexuella övergrepp: ett tiotal

Sexuella trakasserier (tafs, kukbilder etc): alla

Överfall: 10+

Stalking: 10+

Vet man haft diskussioner på tjejmiddagar med tjejkompisar och aldrig varit med om någon som inte själv eller inte känner någon som varit utsatt för något av det ovan.
Svar på tråden #metoo förstår inte riktigt