Anonym (Bea) skrev 2017-10-21 12:42:22 följande:
Du kan ju fundera på hur det kommer sig att män verkar tycka att det är deras gudsgivna rätt att i typ alla situationer stöta på eller bete sig totalt gränslöst mot kvinnor, medan det är rätt sällan kvinnor gör det.
Hur många gånger har en kvinna tagit dig på snoppen när du stått i en hiss eller använt dig av lokaltrafiken för att ta dig till jobbet, som exempel?
Ögnade igenom tråden för att se om någon tog upp detta med män som antastas av kvinnor. Jag känner tre servitörer som säger att de många gånger fått berusade kvinnors händer i skrevet när de serverat mat och dryck under sina pass, utan att de signalerat sådant intresse.
Det är också fel. Jag tror att vi aldrig kommer att vara så nyktra och vettiga allihop att sånt aldrig sker. Men det är bra att man säger ifrån när det inte är okej. Det har inte mina manliga vänner gjort trots obehaget. De har bara flyttat på sig och hållt sig på avstånd så gott de kunnat. Och varit nöjda med att de flesta kvinnor inte beter sig så.
Jag har manliga vänner i andra yrken med, som också upplevt det här (inte att bli tagna i skrevet men som fått smekningar och tungor där de inte ska vara) enstaka gånger, på fester eller i offentliga rum.
Det finns kanske en skillnad såtillvida att en man som blivit tafsad på inte är rädd för att kvinnan ska stå och lurpassa på honom när jobbet är slut och bli överfallen. En kvinna som oftast är svagare än mannen kan däremot bli orolig för det och känna av obehaget en längre tid än män gör. Också för att kvinnor utsätts oftare än män.
Jag måste erkänna att jag inte brytt mig nämnvärt om att själv ha blivit tafsad på till och från genom åren, men det beror nog på att de som lagt en hand på rumpan eller gett en smekning inte varit oattraktiva och på att det inte upprepades av samma person. Är det inte så att vi kvinnor har större överseende med detta om mannen ser bra ut än om han är motbjudande i våra ögon, rent utseendemässigt? Om det handlar om smekningar och en klapp eller kläm på rumpan, menar jag. Vi sänder kanske lite dubbla signaler och det är ju inte bara den som tafsar som ser det utan även de som är i närheten.