• Anonym (Milla)

Detta är väl inte VAB-fusk?

Jag jobbar på ett jobb där jag får samma lön varje månad varesig jag är sjuk, vabbar, har semester osv. Och dom få gångerna jag är sjuk eller vabbar så tjänar jag ju på det, förutom att jag hamnar efter i jobbet såklart.

Visst är väl detta inte bidragsfusk?

• Svar på tråden Detta är väl inte VAB-fusk?
  • Anonym (Klock)
    Anonym (Milla) skrev 2017-10-23 22:44:23 följande:

Jag jobbar på ett jobb där jag får samma lön varje månad varesig jag är sjuk, vabbar, har semester osv. Och dom få gångerna jag är sjuk eller vabbar så tjänar jag ju på det, förutom att jag hamnar efter i jobbet såklart.

Mh nä väl för det är ju så ditt anställningskontrakt ser ut ju. Men Ljuger du och stannar hemma fastän du är frisk så är det ju ful fisk.
  • Kerubmamman

Om du inte får löneavdrag men ändå söker tfp (Vab) så är det bidragsfusk. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Milla)
    Anonym (Klock) skrev 2017-10-23 22:54:37 följande:

Mh nä väl för det är ju så ditt anställningskontrakt ser ut ju. Men Ljuger du och stannar hemma fastän du är frisk så är det ju ful fisk.

Hej, ja jag har den förmånen. Och nej det är väldigt sällan jag är hemma för sjukdom.
  • Anonym (Milla)
    Kerubmamman skrev 2017-10-23 22:55:38 följande:

Okej, hittar du informationen på FK?
  • Carambolan

Tillfällig föräldrapenning ska ersätta faktiskt inkomstbortfall.

• Anonym (Ehh?!)
    Kerubmamman skrev 2017-10-23 22:55:38 följande:

Var har du fått den infon från?
  • NELJ

Vab är ju till för att du ska få ersättning för förlorad inkomst så nog är det fusk om du får samma inkomst oavsett om du jobbar eller är hemma.

Jag är själv egenföretagare och kan ju bestämma från månad till månad vilken lön jag vill ta ut. Jag brukar inte ta ut vab men när båda barnen fick influensa i vintras gjorde jag det för då kunde jag inte jobba ordentligt. Jag kollade med fk och de sa att det behöver framgå att jag faktiskt hade en inkomstförlust. Så om du blir granskad kan du nog ligga lite risigt till...

Sen är det ju den moraliska aspekten. Du får en bonus av våra skattepengar när dina barn är sjuka. Hmmm...

• Anonym (Sunt förnuft försvann 1990)
    Anonym (Milla) skrev 2017-10-23 22:44:23 följande:

Naturligtvis är det fusk. Du tror väl inte själv på att du har rätt till en extra ekonomisk bonus när du är hemma med sjukt barn utan att förlora inkomst?
  • Anonym (Milla)

Eftersom jag inte hittar något som styrker direkt detta så ska ja kolla med FK imorgon. Vill gärna ta ut föräldrapenning vid jul osv. Men kommer inte förlora någon inkomst bara för att vi är lediga.

Svar på tråden Detta är väl inte VAB-fusk?