• Anonym (Milla)

Detta är väl inte VAB-fusk?

Jag jobbar på ett jobb där jag får samma lön varje månad varesig jag är sjuk, vabbar, har semester osv. Och dom få gångerna jag är sjuk eller vabbar så tjänar jag ju på det, förutom att jag hamnar efter i jobbet såklart.

Visst är väl detta inte bidragsfusk?

• Svar på tråden Detta är väl inte VAB-fusk?
  • Anonym (.)
    Anonym (Milla) skrev 2017-10-23 23:37:52 följande:

Eftersom jag inte hittar något som styrker direkt detta så ska ja kolla med FK imorgon. Vill gärna ta ut föräldrapenning vid jul osv. Men kommer inte förlora någon inkomst bara för att vi är lediga.

Man får inte lov att ta ut föräldraledighet om man inte samtidigt avstår från inkomst.
  • NELJ

Eftersom jag inte hittar något som styrker direkt detta så ska ja kolla med FK imorgon. Vill gärna ta ut föräldrapenning vid jul osv. Men kommer inte förlora någon inkomst bara för att vi är lediga.

Jag skrev klart och tydligt i #8 att vab är en "förmån som kan betalas ut på grund av förlorad arbetsinkomst." Detsamma gäller föräldrarpenning.

Jag förstår inte. Hur tänker du att du har rätt till ersättning om din inkomst inte påverkas? Det är ju en ersättning. Inte ett bidrag.
  • Anonym (Företagare)
    NELJ skrev 2017-10-23 23:10:54 följande:

Googlade lite:

"Den arbetsbaserade försäkringen består av sådana förmåner som kan sägas utgöra rena inkomstbortfallsförsäkringar. Det är alltså fråga om förmåner som kan betalas på grund av förlorad arbetsinkomst. Tillfällig föräldrapenning ingår i den arbetsbaserade försäkringen."

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/ab2fd218-b671-4505-beaa-8623432157df/vagledning-2001-06.pdf

Sid 8.

Du får läsa lite bättre. På sidan 14 står det tydligt:

"RR har i mål nr. 7379-06 slagit fast att det inte krävs att den försäkrade går miste om inkomst för att ha rätt till tillfällig föräldrapenning under den tid som han eller hon behöver avstå från förvärvsarbete för vård av barnet."

Det som avgör är att man skulle arbeta men inte kunde pga barnet.

Jag har själv varit i en liknande situation som företagare, men jag var tvungen att arbeta igen det jag hade missat på kvällar och helger. Jag tog ut samma lön de månader jag hade vabbat, men lyckligtvis behövde jag aldrig diskutera detta med Försäkringskassan. Det syns ju här i tråden att de inte kan reglerna själva.
  • NELJ
    Anonym (Företagare) skrev 2017-10-24 00:47:14 följande:

Du får läsa lite bättre. På sidan 14 står det tydligt:

"RR har i mål nr. 7379-06 slagit fast att det inte krävs att den försäkrade går miste om inkomst för att ha rätt till tillfällig föräldrapenning under den tid som han eller hon behöver avstå från förvärvsarbete för vård av barnet."

Det som avgör är att man skulle arbeta men inte kunde pga barnet.

Jag har själv varit i en liknande situation som företagare, men jag var tvungen att arbeta igen det jag hade missat på kvällar och helger. Jag tog ut samma lön de månader jag hade vabbat, men lyckligtvis behövde jag aldrig diskutera detta med Försäkringskassan. Det syns ju här i tråden att de inte kan reglerna själva.

På de åtta minuter det tog mig att googla fram dokumentet och hitta något om inkomstbortfall han jag inte läsa alla de dryga 80 sidorna. Tänkte att då det var ts fråga räckte det att peka i rätt riktning.

Men intressant att de säger emot sig själva i samma skrift. Nu är jag för trött för att läsa på domslutet men visst verkar det helt befängt? Nån måste ha missat i någon förordning eller förarbete.

Och jag vidhåller den moraliska frågan. Varför begär man ersättning om man inte haft en förlust??? Varför ska jag finansiera ts julfirande?
  • Anonym (Företagare)
    NELJ skrev 2017-10-24 01:01:02 följande:
    Och jag vidhåller den moraliska frågan. Varför begär man ersättning om man inte haft en förlust??? Varför ska jag finansiera ts julfirande?
    Jag håller med dig helt om det. I fallet som den här tråden handlar om är det arbetsgivaren som agerar märkligt.
  • M1rella

Föräldrapenning, tillfälligföräldrapenning, sjuklön och sjukpenning är bidrag man får när man frivilligt eller ofrivilligt avstår från arbete och då förlorar inkomst. Har du ett jobb som inte står av lön vid sjukdom, föräldraledighet eller vab så får du inte någon inkomstförlust och har därmed inte rätt till föräldrapenning, tillfällig föeäldrsrpening, sjuklön eller sjukpening. Så enkelt är det. Om du ändå ansöker och får ex föeäldrsrpening eller tillfälligföräldrarpenning så är det bidragsfusk vare sig du anser det eller inte.
  • Anonym (A)

När det gäller sjukpenning har du inte rätt till en enda krona om du har full lön. Då minskas sjukpenning med lön, alltså blir det inget kvar att utbetala.

• Anonym (A)

På FKs hemsida står att du kan få ersättning för vab om du stannar hemma från jobbet eller går miste om a-kassa. Jag tolkar det som att stanna hemma från jobbet ska medföra inkomstbortfall.

Så ja, det är vab-fusk det du håller på med.

• nnnnnnnn
    Föräldrapenning får du ta ut om du är ledig under vissa förutsättningar:

* 'Avstå lön och ta ut FP istället = alltid ok
    * Jobba som vanligt och ta ut FP är ok om det gäller antingen - lågnivådagar under arbetsfria dagar  eller om du har 5 arbetsfria dagar i rad, då får du ta ut SGI-dagar eller lågnivådagar som du vill.

Så om du har 5 arbetsfria dagar i rad under julen så är det fritt fram att söka FP (SGI-dagar eller lågnivådagar väljer du själv) även om du har full lön från jobbet.
  • nnnnnnnn
    Anonym (.) skrev 2017-10-23 23:42:51 följande:
    Man får inte lov att ta ut föräldraledighet om man inte samtidigt avstår från inkomst.
    jo, men inte VAB...

man får ta ut FP under lediga dagar (lågnivådagar tex på helger även om man jobbar 100%), men vill man ta ut SGI-dagar så måste man vara arbetsfri 5 dagar i rad tex lör-sön- mån (klämdag) - tis (röd dag) + en extra onsdag för att kunna ta ut 5 st SGI-dagar. Men man måste inte söka FL om AG godkänner att man är hemma även onsdagen!
Svar på tråden Detta är väl inte VAB-fusk?