• Anonym (Milla)

Detta är väl inte VAB-fusk?

Jag jobbar på ett jobb där jag får samma lön varje månad varesig jag är sjuk, vabbar, har semester osv. Och dom få gångerna jag är sjuk eller vabbar så tjänar jag ju på det, förutom att jag hamnar efter i jobbet såklart.

Visst är väl detta inte bidragsfusk?

• Svar på tråden Detta är väl inte VAB-fusk?
  • Anonym (FK)
    Anonym (Ehh?!) skrev 2017-10-23 23:02:47 följande:
    Var har du fått den infon från?
    FRÅN FÖRSÄKRINGSKASSAN!
  • Anonym (FK)
    Anonym (Milla) skrev 2017-10-23 22:44:23 följande:

Jag jobbar på ett jobb där jag får samma lön varje månad varesig jag är sjuk, vabbar, har semester osv. Och dom få gångerna jag är sjuk eller vabbar så tjänar jag ju på det, förutom att jag hamnar efter i jobbet såklart.

Visst är väl detta inte bidragsfusk?

Jag undrar verkligen hur det kommer sig att du inte ringer till FK själv och frågar eftersom du har den uppfattningen att det inte är "bidragsfusk"!
  • Anonym (FK)
    Anonym (Sunt förnuft försvann 1990) skrev 2017-10-23 23:25:19 följande:
    Naturligtvis är det fusk. Du tror väl inte själv på att du har rätt till en extra ekonomisk bonus när du är hemma med sjukt barn utan att förlora inkomst?
    HAHA, så jävla bra Alias!

Men TS är nog född 1990-
  • Anonym (....)
    nnnnnnnn skrev 2017-10-24 12:58:50 följande:

Föräldrapenning får du ta ut om du är ledig under vissa förutsättningar:

* 'Avstå lön och ta ut FP istället = alltid ok

* Jobba som vanligt och ta ut FP är ok om det gäller antingen - lågnivådagar under arbetsfria dagar  eller om du har 5 arbetsfria dagar i rad, då får du ta ut SGI-dagar eller lågnivådagar som du vill.

Så om du har 5 arbetsfria dagar i rad under julen så är det fritt fram att söka FP (SGI-dagar eller lågnivådagar väljer du själv) även om du har full lön från jobbet.

Inte utan avstå från lön
  • Anonym (....)
    nnnnnnnn skrev 2017-10-24 13:00:52 följande:

jo, men inte VAB...

man får ta ut FP under lediga dagar (lågnivådagar tex på helger även om man jobbar 100%), men vill man ta ut SGI-dagar så måste man vara arbetsfri 5 dagar i rad tex lör-sön- mån (klämdag) - tis (röd dag) + en extra onsdag för att kunna ta ut 5 st SGI-dagar. Men man måste inte söka FL om AG godkänner att man är hemma även onsdagen!

Nej, bara lågnivådagar och om man avstår från lön. Insåg i anslutning till helg.
  • Anonym (Milla)
    Anonym (FK) skrev 2017-10-24 13:23:33 följande:

Jag undrar verkligen hur det kommer sig att du inte ringer till FK själv och frågar eftersom du har den uppfattningen att det inte är "bidragsfusk"!

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det precis vad jag har tänkt, då jag vill ta ut fp under jul utan att jag går minste om någon lön fast jag kommer vara ledig i drygt två veckor. Men jag hann inte idag då jag suttit i möten, är ju inte jul imorgon så ingen panik.
  • Anonym (....)
    Anonym (Milla) skrev 2017-10-24 18:56:42 följande:

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det precis vad jag har tänkt, då jag vill ta ut fp under jul utan att jag går minste om någon lön fast jag kommer vara ledig i drygt två veckor. Men jag hann inte idag då jag suttit i möten, är ju inte jul imorgon så ingen panik.

För att du ska kunna få föeäldrarpening vid jul krävs att du får avdrag från lönen, dvs har en inkomstförlust. Föräldraledig utan föräldrapenning kan du dock vara ändå om din arbetsgivare godkänner det.
  • Anonym (Milla)
    Anonym (FK) skrev 2017-10-24 13:24:14 följande:

HAHA, så jävla bra Alias!

Men TS är nog född 1990-

Bara för att du verkar en del avundsjuk på min rätt bra förmån så behöver du inte klanka ner på människor som är födda under 90-talet. Jag är 31 år så det är bara att räkna själv vilket år jag troligen är född på...
  • Anonym (Milla)
    Anonym (....) skrev 2017-10-24 19:00:25 följande:

För att du ska kunna få föeäldrarpening vid jul krävs att du får avdrag från lönen, dvs har en inkomstförlust. Föräldraledig utan föräldrapenning kan du dock vara ändå om din arbetsgivare godkänner det.

Visa mig gärna vart extrakt du hittar den informationen, så jag har sökt själv utan att hitta ett bra svar, varken åt det ena eller andra hållet.
  • nnnnnnnn
    Anonym (Milla) skrev 2017-10-24 19:02:35 följande:
    Visa mig gärna vart extrakt du hittar den informationen, så jag har sökt själv utan att hitta ett bra svar, varken åt det ena eller andra hållet.
    Anonym (....) skrev 2017-10-24 19:00:25 följande:
    Som jag tidigare skrivit:

Man får ta ut SGI-dagar om man har MINST 5 dagars sammanhängande ledighet (arbetsfri tid).

Har man 1-4 dagar ledigt så måste man ta FL från AG och ta FP från FK i anslutning till de dagarna.

Jag klistrar in skärmdump från FK om någon tror att jag bara sitter och gissar att detta är OK...
    Jag länkar också till Fk om någon tror att jag hittar på + fuskar med bilden...

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/nar_barnet_ar_fott/foraldrapenning

Svar på tråden Detta är väl inte VAB-fusk?