• Anonym (Milla)

Detta är väl inte VAB-fusk?

Jag jobbar på ett jobb där jag får samma lön varje månad varesig jag är sjuk, vabbar, har semester osv. Och dom få gångerna jag är sjuk eller vabbar så tjänar jag ju på det, förutom att jag hamnar efter i jobbet såklart.

Visst är väl detta inte bidragsfusk?

• Svar på tråden Detta är väl inte VAB-fusk?
  • Anonym (FK)
    nnnnnnnn skrev 2017-10-25 09:20:39 följande:
    Du får hemskt gärna länka till info som stöder din uppfattning... Jag läser gärna och ändrar såklart min uppfattning om det visar sig att du har rätt. Men det är svårt att tro på det du skriver när du inte förklarar varför du är så övertygad om att det enbart gäller lågnivådagar när FK's material ger en annan beskrivning av det hela...
    Du kan ringa till FK själv så får du svart på vitt!

Eftersom du skriker källa hela tiden.
  • nnnnnnnn
    Anonym (FK) skrev 2017-10-25 09:51:41 följande:
    Du kan ringa till FK själv så får du svart på vitt!

Eftersom du skriker källa hela tiden.
    Men det har jag ju gjort! Som jag tidigare skrivit... Det var FK som upplyste mej om den här 5-dagarsregeln!
    Och hittat info om detta i fk's material...

Tråden handlar om 2 helt skilda grejor:

* VAB (liksom sjukpenning) som man enbart kan ta ut om man är borta från jobbet och blir av med lönen.
    Det var detta som TS började att fråga om, men bytte sedan inriktning till att fråga vidare om FP.
    * FP/FL som man kan ta ut på flera olika sätt. Det normala är att man tar ledigt från jobbet, blir av med lönen och får FP istället. MEN det finns ju alltid lite undantag som man kan utnyttja om man vill. Ett sådant kryphål är att man alltid kan ta lågnivådagar alla lediga dagar även om man jobbar 100% och får lön hela månaden. Ett annat är att man kan ta högnivådagar (SGI-dagar) om man antingen avstår lön (är FL) och då får man även ta ut SGI-dagar i anslutning till sin FL. ELLER så har man sådan tur att man är arbetsfri (med full lön) under 5 dagar eller längre och då får man ta ut SGI-dagar under denna tid, trots att man har full lön.

FK sa lite ironiskt att de såg det som att AG gav mej "en påse pengar" men eftersom jag inte "hade sysselsättning" under den tiden så förlorade jag min SGI om jag inte tog ut FP 5 dagar/vecka.
    Om någon undrar om detaljer så hade jag varit helt FL en längre tid, ville spara på dagarna och insett att jag kunde bryta min FL aningens tidigare och få lön utan att jobba några dagar då jobbet var stängt mån, tis, ons pga att onsdagen var röd dag. Men jag kollade med FK först och de sa att jag var tvungen att ta FP så att det blev sysselsättning 5 dagar/vecka. Att jag fick lön för 5 dagar spelade ingen roll!
  • Anonym (....)
    nnnnnnnn skrev 2017-10-25 09:18:02 följande:

Om du nu inte orkar läsa via länken så förtydligar jag återigen genom att kopiera in FK's egen text och fetmarkera vissa viktiga avsnitt...

9.3.1
    Uttag av föräldrapenning
    för arbetsfria dagar
    För uttag av föräldrapenning på sjukpenningnivå för dagar som normalt är arbetsfria finns en begränsning. Föräldrapenning betalas ut för högst fyra arbetsfria dagar bara om föräldern tar ut motsvarande eller högre föräldrapenning för en dag i direkt anslutning till den arbetsfria
    tiden
    (12 kap. 11
    §
    SFB).
    Motivet till begränsningen är i första hand att motverka att föräldra
    -
    penningen tas ut under veckoslut och helger i syfte att förstärka familjens
    ekonomi. För att inte i onödan begränsa föräldrarnas möjligheter att utnyttja
    föräldra
    penningen gäller begränsningen bara för kortare ledighetsperioder,
    det vill säga perioder om högst fyra dagar i följd (prop. 1994/95:42 Vissa
    social
    försäkringsfrågor m.m., s. 16?
    17).
    Med arbetsfri dag menas en dag som är arbetsfri inom d
    en bransch eller på
    den arbetsplats där föräldern är anställd, oavsett om föräldern är tjänstledig
    eller inte. Det är framför allt frågan om dagar för veckovila (vanligtvis
    Vägledning 2002:1 Vers
    ion 14
    82
    lördagar och söndagar) samt helgdagar och vissa helgaftnar (prop.
    1994/95:42 s. 17)
    .
    Den arbetsfria tiden avser hela den period när föräldern inte ska arbeta. Det
    innebär att
    en förälder som inte arbetar onsdagar och torsdagar och som vill
    ta ut hel föräldra
    penning
    för en
    onsdag,
    måste ta ut hel föräldra
    penning även
    för
    tisdagen eller
    fredagen. Den som vill ha hel föräldra
    penning under en
    period som består av till exempel tre helgdagar och en arbetsfri dag måste
    därför ta ut hel föräldra
    penning under sammanlagt fem dagar. Men
    de
    n som
    vill ha hel föräldra
    penning under en arbetsfri per
    iod om fem dagar behöver
    däremot inte ta ut någon ytterligare dag med hel föräldra
    penning (prop.
    1994/95:42, s. 17 och 25).
    För en förälder som arbetar oregelbundet eller i skiftarbete fastställs den
    arbetsfria tiden utifrån hur föräldern normalt arbetar.
    Den som till exempel
    arbetar sju dagar en vecka för att sen vara ledig sju dagar veckan efter har
    alltså en arbetsfri period om sju dagar. Det innebär att han eller hon kan ta
    hel föräldra
    penning för de sju dagarna utan att behöva ta ut någon ytter
    -
    ligare dag med hel föräldra
    penning.
    Om det vid utredning inte går att fastställa vilken period som är arbetsfri för
    en förälder kan ledning tas från schema eller hur andra på arbetsplatsen
    arbetar.
    Anders arbetar måndag
    ?fredag och ansöker om föräldra
    penning på
    sjuk
    penningnivån för lördag och söndag. Han har inte rätt till föräldra
    -
    penning för dessa dagar eftersom dagarna är arbetsfria och ledighets-
    perioden är kortare än fem dagar.
    Veronika arbetar normalt måndag?fredag. Hon avstår från arbetet på
    fredage
    n och ansöker om hel föräldra
    penning på sjuk
    penningnivå för
    fredag
    ?söndag. Eftersom hon begär hel föräldra
    penning för fre
    dagen
    har hon också rätt till hel föräldra
    penning för lördag och söndag.
    Kerstin arbetar normalt måndag
    ?fredag. Hon har en nyfödd son och
    kommer att vara helt föräldraledig under hans första år. Hon ansöker
    om föräldra
    penning på sjukpenningnivån för onsdagar, torsdagar och
    söndagar. Hon har rätt till föräldra
    penning för onsdagarna och tors
    -
    dagarna. Hon har däremot inte rätt till
    föräldra
    penning på sjuk
    -
    penning
    nivå för söndagarna eftersom söndag är en arbetsfri dag och
    hon inte begär föräldra
    penning för varken måndag eller fredag
    .
    Vägledning 2002:1 Version 14
    83
    Botvid är helt arbetslös och vill ta ut föräldra
    penning på sjuk
    penning-
    nivå för lördag och söndag.
    Eftersom alla dagar är arbetsfria under arbetslöshetsperioden, så kan
    ersättning betalas ut.
    Om studerande finns mer att läsa i avsnitt 5.
    3.1
    .
    Det finns inte någon motsvarande begränsningsregel för lägstanivådagar
    eller dagar med ersättning på grundnivån. Det innebär att sådana dagar kan
    tas ut för till exempel lördag och söndag utan att andra dagar tas ut i
    anslutning till dem.
    När man är arbetsfri då är man ledig utan lön och kan ta ut fp.
  • Anonym (Ska börja plugga..)

Jag ska börja läsa 100% högskolestudier. Så då skulle jag kunna ta ut lägstanivådagar på helgen för att dryga ut inkomsten rent krasst? Eller det kanske räknas in som de pengar man får max tjäna för att få CSN?

(Förlåt för ev trådkapning)

• Anonym (....)
    Anonym (Ska börja plugga..) skrev 2017-10-25 13:45:47 följande:

Jag ska börja läsa 100% högskolestudier. Så då skulle jag kunna ta ut lägstanivådagar på helgen för att dryga ut inkomsten rent krasst? Eller det kanske räknas in som de pengar man får max tjäna för att få CSN?

(Förlåt för ev trådkapning)

Så länge du har rumslig kontakt med barnet kan du ta Fp varje dag samtidigt som du får csn. Men fp räknas i i det fribelopp man får tjäna vare år när man har csn. Men
  • Anonym (Milla)
    Anonym (vabbbbb) skrev 2017-10-25 09:50:30 följande:

Föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning (VAB i ts) är ju inte samma sak. Om du har ett anställningsavtal som säger att du inte förlorar inkomst vid vård av barn tror jag bara att försäkringskassan inte har haft tillräckligt stor fantasi för att formulera någon paragraf som reglerar det, för den tillfälliga föräldrapenningen är ju till för att kompensera för (delar av) förlorad inkomst, inte för att sätta guldkant på barnens sjukdomar.

Tänker ni bara vara lediga med barnen utan att de är sjuka måste du ta ut vanlig föräldrapenning och jag har otroligt svårt att tro att din arbetsgivare låter dig vara ledig med lön exakt hur som helst. Du kan alltså inte planera för tillfällig föräldrapenning, för i så fall är det per definition fusk även om det snarare är din arbetsgivare du lurar i det här fallet.

Nu är det egentligen fp det gäller, jag har varken varit sjuk eller behövt ta ut vab med denna förmån och jag har inte tänkt fuska om det är på det viset. Jag har dock varit ledig utan något fast med full lön och barnen har då varit hemma, men det rör ju inte detta.

Men jag har rätt mycket fp sparat så vill plocka ut nu ibland.

Och jo jag kan ta ledigt i princip när jag vill bara jag sköter mitt jobb, och detta med full lön.
  • nnnnnnnn
    Anonym (....) skrev 2017-10-25 12:22:12 följande:
    När man är arbetsfri då är man ledig utan lön och kan ta ut fp.
    precis som det stod i det du citerade:
    Med arbetsfri dag menas en dag som är arbetsfri inom den bransch eller på den arbetsplats där föräldern är anställd, oavsett om föräldern är tjänstledig eller inte.
  • NELJ
    Anonym (vabbbbb) skrev 2017-10-25 09:50:30 följande:
    Föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning (VAB i ts) är ju inte samma sak. Om du har ett anställningsavtal som säger att du inte förlorar inkomst vid vård av barn tror jag bara att försäkringskassan inte har haft tillräckligt stor fantasi för att formulera någon paragraf som reglerar det, för den tillfälliga föräldrapenningen är ju till för att kompensera för (delar av) förlorad inkomst, inte för att sätta guldkant på barnens sjukdomar.

Tänker ni bara vara lediga med barnen utan att de är sjuka måste du ta ut vanlig föräldrapenning och jag har otroligt svårt att tro att din arbetsgivare låter dig vara ledig med lön exakt hur som helst. Du kan alltså inte planera för tillfällig föräldrapenning, för i så fall är det per definition fusk även om det snarare är din arbetsgivare du lurar i det här fallet.
    Det är inte ovanligt med förtroendearbetstid. De flesta som har det jobbar ofta mer än 40 timmar/v, betydligt mer i perioder, och att då ta ledig för att kompensera det är inte alls konstigt. Frihet under ansvar.

Däremot blir det fel om ts tar ut vab-ersättning om lönen inte påverkas.
  • Anonym (....)
    nnnnnnnn skrev 2017-10-25 18:30:49 följande:

precis som det stod i det du citerade:

Med arbetsfri dag menas en dag som är arbetsfri inom den bransch eller på den arbetsplats där föräldern är anställd, oavsett om föräldern är tjänstledig eller inte.
    Ja, och på en arbetsfri dag jobbar man inte och har därmed inte lön. Är det något som är oklart.
  • nnnnnnnn
    Anonym (....) skrev 2017-10-25 18:58:37 följande:
    Ja, och på en arbetsfri dag jobbar man inte och har därmed inte lön. Är det något som är oklart.
    En arbetsfri dag kan vara en dag du har komp.ledigt, klämdag eller arbetet har stängt av någon anledning. Det kan innebära att du har lön dessa dagar.
    Har du komp.ledigt så får du lön de dagarna.
    Har du klämdag så får du lön de dagarna.
    osv.
    Har du 5 sådana arbetsfria dagar i rad, med lön, så har du ändå rätt att ta ut FP från FK - trots att du har lön dessa dagar.
    Det är detta som TS har ändrat sin fråga till att gälla - Om TS är arbetsfri under julen, men ändå får sin månadslön som vanligt , kan TS då ta ut FP (SGI-dagar). Och svaret är fortfarande JA, oavsett hur många gånger du skriver det du tror gäller. Det vore därför bra om du hade någon källa på ditt påstående, eftersom det du säger inte är rätt (enligt FK's kundtjänst i telefon + FK's egna riktlinjer i pdf-format).

Är du däremot tjänstledig så har du inte lön. TEx om du är föräldraledig. Då får man givetvis också ta ut FP.

Är det något som är oklart så får du gärna ringa FK liksom jag gjort och reda ut det hela.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (....) skrev 2017-10-25 18:58:37 följande:

Fast så behöver det inte vara.

Jag har samma månadslön samma månad oavsett hur många arbetsdagar och helgdagar som infaller under månaden. Och 6 juni, midsommarafton, julafton mm är arbetsfria dagar enligt mitt schema men jag har ju lön för de dagarna. Skulle aldrig komma på tanken att ta ut fp och då indirekt få dubbelt betalt (har ju inget löneavdrag för de dagarna) utan det är ju bara att tacka och ta emot att man råkar ha den kollektivavtalade förmånen.
  • Anonym (....)
    Anonym (Elin) skrev 2017-10-25 19:12:18 följande:

Fast så behöver det inte vara.

Jag har samma månadslön samma månad oavsett hur många arbetsdagar och helgdagar som infaller under månaden. Och 6 juni, midsommarafton, julafton mm är arbetsfria dagar enligt mitt schema men jag har ju lön för de dagarna. Skulle aldrig komma på tanken att ta ut fp och då indirekt få dubbelt betalt (har ju inget löneavdrag för de dagarna) utan det är ju bara att tacka och ta emot att man råkar ha den kollektivavtalade förmånen.

Du har fortfarande inte lön när du inte jobbar!
  • Anonym (K)
    Anonym (....) skrev 2017-10-25 19:21:17 följande:

Fast har man månadslön får man ju samma lön varje månad oavsett hur många dagar månaden består av (28, 30, 31) och hur många av de dagarna man jobbar. Då menar jag dagar som är röda, klämdagar mm. Exempel: November är 30 dagar lång och 22 av dem är vanliga vardagar (arbetsdagar), resten helg (lör/sön). December är 31 dagar lång, 19 är vanliga vardagar (arbetsdagar), 2 dagar är röda dagar och 10 dagar är helg (lör/sön). Man jobbar alltså 3 dagar mindre i december än i november men får ändå samma lön, alltså får man betalt även de dagarna man inte jobbar. Nästa år kommer man dessutom jobba 2 dagar mindre i december eftersom julafton och nyårsafton ligger på måndagar och då är man också ledig. Men fortfarande samma lön som i november. Det här exemplet gäller ju de som jobbar kontorstider eller vad man ska säga, självklart kan det se annorlunda ut. Själv är jag lärare och får fullt betalt även de månaderna som jag har lov men å andra sidan är det inarbetad tid så inga "extra" pengar.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (....) skrev 2017-10-25 19:21:17 följande:

Det har jag väl visst? Det är ju inte så att jag tjänar mer per dag i november än i december om du ser till exemplet i inlägget här ovan.

Men som jag så, jag har ingen rätt att ta ut fp (eller vab för den delen) om jag är hemma på en dag som är arbetsfri =ledig och som jag har lön för eftersom det inte existerar något inkomstbortfall. Och det är inkomstbortfallet som våra lagstadgade ersättningar ska täcka.
Svar på tråden Detta är väl inte VAB-fusk?