• Miro1

Kan chefen tvinga mig att jobba helg?

Jag jobbar heltid på ett litet café. När jag började jobba för fyra månader sedan jobbade jag inga helger utan bara vardagar. Nu har jag fått ett nytt schema och där står det att jag ska jobba varannan lördag. Har min chef rätt att tvinga mig till detta?

Det är stor risk att jag blir sjuk om jag tvingas jobba helg så mycket. Jag har försökt ta upp det med chefen men hon blev bara arg. Kan jag anmäla henne till facket?

• Svar på tråden Kan chefen tvinga mig att jobba helg?
  • Anonym (L)

Har du provat att läsa ditt avtal? Det lär stå där.

Och varför skulle du bli sjuk av jobba 2 lördagar i månaden?

• Ms H

Vad är det som gör att du blir sjuk av att jobba på lördagar?

• nevermind

Kommer du bli sjuk för att du jobbar en lördag istället för en tisdag..?

Vad står i avtalet?

• Miro1

Ja jag har läst mitt avtal! Det står ingenting om helgjobb.

Ökad stress leder till sjukdom och man får sämre immunförsvar, det är vetenskapligt bevisat!!

• Anonym (Qwerty)
    Miro1 skrev 2017-10-24 22:45:25 följande:

Ökad stress leder till sjukdom och man får sämre immunförsvar, det är vetenskapligt bevisat!!

Ta på dig en overall av bubbelplast så blir allt bra. Facket kommer bara skratta åt dig, alternativt dra en avgrundsdjup suck inför dig för att sedan skatta med kollegorna.

Så länge det inte står uttryckligen att dina arbetstider är mån-fre så är det helgjobb som gäller. Och även om det skulle stå att du inte ska jobba helg har din arbetsgivare rätt att beordra övertid.
  • Anonym (L)

På vilket sätt är det ökad stress att jobba en lördag istället för en annan dag?
  • Anonym (Hmmm)

Är du säker på att du vill arbeta överhuvudtaget? Du kan lika gärna bli stressad av att jobba dagpass under vardagar och det är kunder som står i kö och väntar på service

• Anonym (Seriöst?)

Jobba varannan lördag?

Det skulle göra dig sjuk?

Jösses!

Dags att växa upp och inse verkligheten.

Det är fullt lagligt att jobba helg. Kolla ditt kollektivavtal så ser du i vilken omfattning du faktiskt skulle kunna vara tvingad att arbeta. Varannan lördag är småpotatis!!!

Du har aldrig velat gå på café en lördag?

Du tycker eventuellt att det skulle vara helt okej att alla caféer hade stängt på helgen kanske? Så att ingen måste jobba??

• nevermind

Men vad står det då??

Du kommer ju inte jobba fler timmar, eller?
  • Miro1

Man kanske inte vill jobba när alla andra är lediga?? Det blir stress att inte kunna vila på helgen. Ej samma sak att vila sön-mån. Men om ni inte fattar det behöver ni inte skriva här.

Dessutom anser jag att jag har blivit lurad då jag fick jobba vardagar hela första schemat. När vi skulle få nytt schema sa jag att jag ville ha samma. Men detta respekterades ej.

Tror knappast att facket kommer skratta... Facket står på arbetarnas sida, inte chefen

Svar på tråden Kan chefen tvinga mig att jobba helg?