Miro1 skrev 2017-10-24 23:08:56 följande:
Man kanske inte vill jobba när alla andra är lediga?? Det blir stress att inte kunna vila på helgen. Ej samma sak att vila sön-mån. Men om ni inte fattar det behöver ni inte skriva här.
Dessutom anser jag att jag har blivit lurad då jag fick jobba vardagar hela första schemat. När vi skulle få nytt schema sa jag att jag ville ha samma. Men detta respekterades ej.
Tror knappast att facket kommer skratta... Facket står på arbetarnas sida, inte chefen
Jag har jobbat kvällar, nätter, helger och dagtid blandat i över 10 år. Inte har jag blivit mer stressad över det. Kroppen vet inte om det är tisdag eller lördag. Får kroppen vila så skiter den i vilken dag det är. Att du känner så sitter i ditt huvud och det kan du göra nått åt.
Om en arbetsplats har arbetstid på helgen och du inte är anställd på enbart vardagar så får chefen självklart sätta in dig på helgen vid nytt schema. Det finns inget facket kan göra åt det. Lagen ger chefen rätt att göra så. Om du skulle bli sjukskriven och får läkarintyg på att du absolut inte kan jobba helg ja då kanske du kan slippa. Tex så var det en på mitt jobb som hade problem med hjärtat och behövde få sova ordentligt så han slapp natt på schema. Men det var ju efter läkarintyg och flera möten med arbetsledare och chefen. Det går inte att bara kräva för att man själv vill. Om alla skulle välja sitt schema helt själva så skulle det bli kaos.