• Miro1

Kan chefen tvinga mig att jobba helg?

Jag jobbar heltid på ett litet café. När jag började jobba för fyra månader sedan jobbade jag inga helger utan bara vardagar. Nu har jag fått ett nytt schema och där står det att jag ska jobba varannan lördag. Har min chef rätt att tvinga mig till detta?

Det är stor risk att jag blir sjuk om jag tvingas jobba helg så mycket. Jag har försökt ta upp det med chefen men hon blev bara arg. Kan jag anmäla henne till facket?

• Svar på tråden Kan chefen tvinga mig att jobba helg?
  • Jemp
    Miro1 skrev 2017-10-24 23:08:56 följande:

Man kanske inte vill jobba när alla andra är lediga?? Det blir stress att inte kunna vila på helgen. Ej samma sak att vila sön-mån. Men om ni inte fattar det behöver ni inte skriva här.

Dessutom anser jag att jag har blivit lurad då jag fick jobba vardagar hela första schemat. När vi skulle få nytt schema sa jag att jag ville ha samma. Men detta respekterades ej.

Tror knappast att facket kommer skratta... Facket står på arbetarnas sida, inte chefen

Restaurangfackets kollektivavtal säger varannan helg ledig. Med helg innebär (kortfattat) två sammanhängande dagar fre-mån.
  • Anonym (Så trött)

Alltså förstår att det är surt för dig ts nu när du fått vanan inne att jobba mån-fre men du är väl medveten om hur arbetstiderna ser ut i det yrke du valt? Jag jobbar inom vården och har alltid jobbat helger och storhelger visst är det inte superkul, men jag visste den dagen jag valde mitt yrke att det är så det ser ut för det mesta. Även där jag jobbar kommer det nyanställda som försöker komma med den ena bortförklaringen efter den andra om farför de inte kan jobba helg och kväll. Snälla hur tänker man? Nu gick min irritation lite ut över dig det var inte riktigt min mening men jag har stört mig på detta så länge! Om ni kommit överens att det är mån-fre som gäller för dig och att det finns i ditt kontrakt tar jag dock tillbaka allt. Har svårt att tänka mig att din arbetsgivare varit så dum som att garantera någon att slippa jobba helger i ett kontrakt. Lycka till vad du än gör och hur det än går.

• Grande Rock

Givetvis kan inte arbetsgivaren tvinga dig att jobba helg, det står dig fritt att säga upp dig.

Vill du ha kvar din anställning får arbetsgivaren lägga schema som passar verksamheten och håller sig inom lag/kollektivavtal. Är du osäker på vad som står i ditt kollektivavtal kan du ta kontakt med ditt fackförbund så kan de informera dig.

Högst sannolikt kan inte facket hindra din arbetsgivare från att ha öppet och schemalägga sin personal på helgen.

Att tro är att inte veta
  • karamellflickan
    Magnus81 skrev 2017-10-25 20:00:42 följande:
    Man får jobba så mycket man vill och orkar. Denna månad har jag varit ledig drygt 6 dagar. Och jag har blandat både dag och natt ibland kväll och nattpass samma dag. Drygt 18 timmar jobb. Man får ställa upp när det är ont om folk
    Nja, där har du både rätt och fel. Hos en och samma arbetsgivare får man inte jobba hur mycket som helst, däremot om man har flera arbetsgivare så kan man tekniskt göra det. Problemet blir om man blir för trött och inte kan göra ett ordentligt jobb och man kanske till och med orsakar en olycka...

Har man enbart en arbetsgivare så får man under en 12 månadersperiod inte passera 200 timmar över normal heltid (där heltid räknas med ett snitt på 40 timmar/vecka). Jag har för mig att gränsen för att söka dispens (vilket göra hos fackförbundet) ligger på 160 timmar. Vet att det ibland har förekommit att folk har passerat 200 timmar men då blir det vitesavgift som arbetsgivaren får betala till fackförbundet. Arbetstidslagen styr detta. Dock kan en del av den förhandlas bort av fackförbund/arbetsgivare men inte hur mycket som helst
  • Vinterankan

Arbetar man i en bransch med helgöppet får man räkna med att arbeta helger. Att arbeta en lördag varannan vecka är dessutom rätt lite. När jag jobbat har det varit varannan helg som gällt.

Men just nu står du inför ett vägskäl som kan vara av stor betydelse för din framtid. Inte bara här utan generellt. Jag gissar att det här är ditt första jobb. Det första jobbet är ofta i den här branschen där man jobbar i ca 6-12 månader och får ett avstamp till ett lite bättre jobb. Det man gör på sitt första jobb är att visa framfötterna för att få bra referenser till nästa jobb. Om du börjar tjafsa om att jobba lördag på ett café med helgöppet kommer du antagligen inte bara att bli uppsagd med i princip omedelbar verkan (gissar du har provanställning) du kommer dessutom få värdelösa referenser och kan inte använda den här erfarenheten på ditt cv och du kommer ha mycket svårt att hitta ett bättre jobb (ett likvärdigt kan du säkert hitta men då kanske du behöver arbeta både lördag och söndag varannan vecka istället).

• Macpau

Se upp, nu kommer de ut i arbetslivet... -00 talisterna (gäller även 90-talisterna i viss mån)

• Anonym (OMG)
    Miro1 skrev 2017-10-24 22:45:25 följande:

Ja jag har läst mitt avtal! Det står ingenting om helgjobb.

Ökad stress leder till sjukdom och man får sämre immunförsvar, det är vetenskapligt bevisat!!

Jag jobbar väldigt mycket helg, och nu när du säger det, så känner jag mig nog ganska döende.
  • Anonym (Inget att gnälla över...)

Kom tillbaka och gnäll när du jobbat 7 dagar i veckan i 13 veckor i följd för då är man trött kan jag lova (det var tävlingshästar jag jobbade med innan nån tycker att jag skulle prata med chefen/ringa facket så tävlingarna råkade sammanfalla med min lediga helgdag lite väl många veckor på raken :-P )

• Anonym (Nopp)
    Miro1 skrev 2017-10-24 23:08:56 följande:

Man kanske inte vill jobba när alla andra är lediga?? Det blir stress att inte kunna vila på helgen. Ej samma sak att vila sön-mån. Men om ni inte fattar det behöver ni inte skriva här.

Dessutom anser jag att jag har blivit lurad då jag fick jobba vardagar hela första schemat. När vi skulle få nytt schema sa jag att jag ville ha samma. Men detta respekterades ej.

Tror knappast att facket kommer skratta... Facket står på arbetarnas sida, inte chefen

Jag har jobbat kvällar, nätter, helger och dagtid blandat i över 10 år. Inte har jag blivit mer stressad över det. Kroppen vet inte om det är tisdag eller lördag. Får kroppen vila så skiter den i vilken dag det är. Att du känner så sitter i ditt huvud och det kan du göra nått åt.

Om en arbetsplats har arbetstid på helgen och du inte är anställd på enbart vardagar så får chefen självklart sätta in dig på helgen vid nytt schema. Det finns inget facket kan göra åt det. Lagen ger chefen rätt att göra så. Om du skulle bli sjukskriven och får läkarintyg på att du absolut inte kan jobba helg ja då kanske du kan slippa. Tex så var det en på mitt jobb som hade problem med hjärtat och behövde få sova ordentligt så han slapp natt på schema. Men det var ju efter läkarintyg och flera möten med arbetsledare och chefen. Det går inte att bara kräva för att man själv vill. Om alla skulle välja sitt schema helt själva så skulle det bli kaos.
  • Anonym (Sjuk)

Det är ingen som lyssnar på vad du befarar. Att du känner din kropp skiter de i. Du måste bli sjuk och gärna lång sjukskrivning innan det kan bli fråga om anpassningar för att du ska vara så frisk som möjligt och klara ett jobb. Jag har den vägen vandrat.

Svar på tråden Kan chefen tvinga mig att jobba helg?