• Miro1

Kan chefen tvinga mig att jobba helg?

Jag jobbar heltid på ett litet café. När jag började jobba för fyra månader sedan jobbade jag inga helger utan bara vardagar. Nu har jag fått ett nytt schema och där står det att jag ska jobba varannan lördag. Har min chef rätt att tvinga mig till detta?

Det är stor risk att jag blir sjuk om jag tvingas jobba helg så mycket. Jag har försökt ta upp det med chefen men hon blev bara arg. Kan jag anmäla henne till facket?

• Svar på tråden Kan chefen tvinga mig att jobba helg?
  • Tom Araya
    Miro1 skrev 2017-10-24 22:37:18 följande:

Jag jobbar heltid på ett litet café. När jag började jobba för fyra månader sedan jobbade jag inga helger utan bara vardagar. Nu har jag fått ett nytt schema och där står det att jag ska jobba varannan lördag. Har min chef rätt att tvinga mig till detta?

Det är stor risk att jag blir sjuk om jag tvingas jobba helg så mycket. Jag har försökt ta upp det med chefen men hon blev bara arg. Kan jag anmäla henne till facket?

Är det fortfarande heltid så ser jag inte problemet. Men du kan ju alltid förhandla dig till ett annat schema eller kolla om du kan byta dagar med andra i personalen.
    Helg brukar betyda bättre betalt, så det attraherar väl alltid någon.

Jag är dock tveksam till att man får schemalägga arbetstid som är mer än heltid utan arbetstagarens godkännande.
  • Anonym (Verkligen)
    HelaGotland skrev 2017-10-26 16:08:25 följande:

Men fuck off med ditt jävla stallprat. Jobba i ett stall gör man om man har passion för hästar, inte för att man vill vara en Dickensiansk trälunge. Det är TOTALT IRRELEVANT för tråden.

Seriöst, vad är det med dig? Blir du så provocerad av orden häst och stall eller vad handlar det om? Ett öppet forum, vi får svara hur och om vad vi vill men otrevliga svar från troll som grottat in dig på tok för mycket i sin dator som svarar otrevligt är sällan något som tillför dikutionen något. Ps, jobba på ditt språk, det är bedrövligt. Så låter oftast tonåringar som inte vet hur dom ska hävda sig.
  • Anonym (Verkligen)
    HelaGotland skrev 2017-10-26 16:08:25 följande:

Men fuck off med ditt jävla stallprat. Jobba i ett stall gör man om man har passion för hästar, inte för att man vill vara en Dickensiansk trälunge. Det är TOTALT IRRELEVANT för tråden.

Seriöst, vad är det med dig? Blir du så provocerad av orden häst och stall eller vad handlar det om? Ett öppet forum, vi får svara hur och om vad vi vill men otrevliga svar från troll som grottat in dig på tok för mycket i sin dator som svarar otrevligt är sällan något som tillför dikutionen något. Ps, jobba på ditt språk, det är bedrövligt. Så låter oftast tonåringar som inte vet hur dom ska hävda sig.
  • Magnus81
    Tom Araya skrev 2017-10-26 18:18:48 följande:

Är det fortfarande heltid så ser jag inte problemet. Men du kan ju alltid förhandla dig till ett annat schema eller kolla om du kan byta dagar med andra i personalen.

Helg brukar betyda bättre betalt, så det attraherar väl alltid någon.

Jag är dock tveksam till att man får schemalägga arbetstid som är mer än heltid utan arbetstagarens godkännande.

Arbetsgivaren kan beordra in dig utöver heltid utan att fråga arbetstagaren men då ska man få det skriftligt
  • Tom Araya
    Magnus81 skrev 2017-10-26 18:29:05 följande:
    Arbetsgivaren kan beordra in dig utöver heltid utan att fråga arbetstagaren men då ska man få det skriftligt
    Då är det väl beordrad övertid, vilket sker efter behov som är tillfälliga och inte efter schema. Schema tror jag inte får vara mer än heltid.
  • Magnus81
    Tom Araya skrev 2017-10-26 18:32:01 följande:

Då är det väl beordrad övertid, vilket sker efter behov som är tillfälliga och inte efter schema. Schema tror jag inte får vara mer än heltid.

När schema får inte vara mer än heltid. Men det skriver ts inget om vad jag förstår.
  • Tom Araya
    Miro1 skrev 2017-10-24 23:08:56 följande:

Man kanske inte vill jobba när alla andra är lediga?? Det blir stress att inte kunna vila på helgen. Ej samma sak att vila sön-mån. Men om ni inte fattar det behöver ni inte skriva här.

Dessutom anser jag att jag har blivit lurad då jag fick jobba vardagar hela första schemat. När vi skulle få nytt schema sa jag att jag ville ha samma. Men detta respekterades ej.

Tror knappast att facket kommer skratta... Facket står på arbetarnas sida, inte chefen

Ett jobb på café med helgöppet ses nog som alla andra jobb där verksamheten är igång även på andra tider än kontorstider, som i vården, polis, räddningstjänst mm. Du får alltså svårt att hävda att du inte ska jobba helg alls.
  • Anonym (Sjuk)
    Anonym (Vuxen) skrev 2017-10-26 14:42:40 följande:
    Att säga att man blir sjuk av att jobba helger pga att man inte får gå ut och festa räknas knappast som riskbeteende för att gå in i väggen.
    Snarare tvärtom.
    Jag säger ju det. Ingen kommer bry sig om man säger så.
  • Anonym (Vuxen)
    Anonym (Sjuk) skrev 2017-10-26 18:43:48 följande:
    Jag säger ju det. Ingen kommer bry sig om man säger så.
    Tycker du att det är synd om TS som bara får festa varannan fredag? Kanske är lite trött varannan lördagskväll efter att ha jobbat iofs, jävla öken det där, att behöva växa upp.
    Blev du sjuk för att du inte fick supa till varje helg?

Jag tror de flesta seriösa arbetslösa skulle ge rätt mycket för att få jobba heltid ÄVEN om det inkluderar en stund varannan lördag.
  • Magnus81
    Anonym (Vuxen) skrev 2017-10-26 19:38:08 följande:

Tycker du att det är synd om TS som bara får festa varannan fredag? Kanske är lite trött varannan lördagskväll efter att ha jobbat iofs, jävla öken det där, att behöva växa upp.

Blev du sjuk för att du inte fick supa till varje helg?

Jag tror de flesta seriösa arbetslösa skulle ge rätt mycket för att få jobba heltid ÄVEN om det inkluderar en stund varannan lördag.

Svar på tråden Kan chefen tvinga mig att jobba helg?