• Miro1

Kan chefen tvinga mig att jobba helg?

Jag jobbar heltid på ett litet café. När jag började jobba för fyra månader sedan jobbade jag inga helger utan bara vardagar. Nu har jag fått ett nytt schema och där står det att jag ska jobba varannan lördag. Har min chef rätt att tvinga mig till detta?

Det är stor risk att jag blir sjuk om jag tvingas jobba helg så mycket. Jag har försökt ta upp det med chefen men hon blev bara arg. Kan jag anmäla henne till facket?

• Svar på tråden Kan chefen tvinga mig att jobba helg?
  • adamhellman

Hej. En utgångspunkt i arbetsrätten är att arbetsgivaren har ledningsrätt. Ledningsrätt betyder att arbetstagaren är skyldig att utföra det arbete denna blir tillsagd att göra. Detta står inte i lag utan har blivit praxis som betyder att det är något man har kommit att gå efter då man beslutat i tidigare rättsfall. Jag tänker på att om det är vanligt att det ser ut så inom den branschen, att man måste ta helger även, så anses det nog vara ok att ha så.
    Jag vet att arbetsgivaren har informations skyldighet till arbetstagarorganisationen denna är med i vid kollektivavtal eller till de arbetare som har en annan arbetstagarorganisation än var arbetsgivaren är bunden till så jag vet inte hur det ligger till med det i ditt fall. 

När jag var telefonförsäljare runt 2011 så sade de till oss att vi var tvungna att jobba in helger då vi inte sålt så bra, men detta kunde man ignorera trots att de sa till fler en en gång. Då var mitt schema att jag skulle jobba från fyra till nio på deltid så, kontraktet sade nog inte att jag skulle jobba helg och det var därför de inte hade verkan när de bad oss jobba in helgerna. Men i ditt fall så är ju schemat ändrat så det kan bli knivigt att ändra på. Du nämnde att du kan få sämre hälsa om du fortsätter så som du gör nu så jag kan tycka personligen att en chef borde ta ett samtal om man är missnöjd och försöka göra det bättre, men jag tror att de har rätt att ändra schemat om det är viktigt för verksamheten och effektiviteten.

• M1rella
    Anonym (Sjuk) skrev 2017-10-26 21:53:44 följande:

ja

På det jobb du har nu?
  • Anonym (realist)
    karamellflickan skrev 2017-10-25 20:57:01 följande:
    Nja, där har du både rätt och fel. Hos en och samma arbetsgivare får man inte jobba hur mycket som helst, däremot om man har flera arbetsgivare så kan man tekniskt göra det. Problemet blir om man blir för trött och inte kan göra ett ordentligt jobb och man kanske till och med orsakar en olycka...

Har man enbart en arbetsgivare så får man under en 12 månadersperiod inte passera 200 timmar över normal heltid (där heltid räknas med ett snitt på 40 timmar/vecka). Jag har för mig att gränsen för att söka dispens (vilket göra hos fackförbundet) ligger på 160 timmar. Vet att det ibland har förekommit att folk har passerat 200 timmar men då blir det vitesavgift som arbetsgivaren får betala till fackförbundet. Arbetstidslagen styr detta. Dock kan en del av den förhandlas bort av fackförbund/arbetsgivare men inte hur mycket som helst
    Det finns ett effektivt sätt runt detta med begränsningar i tid.

Arbetsgivaren skriver bort övertid, du får så kallad förtroendearbetstid.

Tror jag förmodligen snittar 60/h per vecka. Senaste veckorna var lite extra del var budgetarbete inför 2018, så det var 12-14/dag i närmare tre veckor.
  • Anonym (N)
    Miro1 skrev 2017-10-24 23:08:56 följande:

Man kanske inte vill jobba när alla andra är lediga?? Det blir stress att inte kunna vila på helgen. Ej samma sak att vila sön-mån. Men om ni inte fattar det behöver ni inte skriva här.

Dessutom anser jag att jag har blivit lurad då jag fick jobba vardagar hela första schemat. När vi skulle få nytt schema sa jag att jag ville ha samma. Men detta respekterades ej.

Tror knappast att facket kommer skratta... Facket står på arbetarnas sida, inte chefen

Vart bor du egentligen? Och hur gammal är du? Eftersom du kan jobba heltid på vardagar så anar jag att du gått ut gymnasiet? Du borde vara 20+? Helt otroligt att du kan ha den här inställningen.... alla vet att restaurang och caféjobb innebär helgjobb.

Vill du jobba normala tider 8-17 mån-fre så gör du nog bäst i att börja plugga... då får du garanterat lättare att få ett jobb med dom tiderna.

Eller sök ett annat jobb om du inte trivs?
  • Anonym (Sjuk)
    M1rella skrev 2017-10-26 23:50:34 följande:
    På det jobb du har nu?
    Nej, jag jobbar inte.
  • HelaGotland

Hur som helst, säg att TS tog jobbet med tanken att det skulle vara måndag till fredag, och så har en kollega som jobbat helger slutat, och nu måste chefen ha backning på helgen. Det är klart att det blir surt! Men chefen kan inte bara be henne jobba helg utan måste ge henne andra lediga dagar istället för helg. Krångligt. Hursomhelst så jobbar vi 8timmars dagar fem dagar i veckan i det här landet, och det är upp till TS att be om ett samtal med chefen och fråga honom hur det är tänkt att fungera.

ALLA arbetsgivare bör ALLTID implementera förändringar i samråd med personalen.

• Anonym (realist)
    HelaGotland skrev 2017-10-27 08:00:41 följande:

Hur som helst, säg att TS tog jobbet med tanken att det skulle vara måndag till fredag, och så har en kollega som jobbat helger slutat, och nu måste chefen ha backning på helgen. Det är klart att det blir surt! Men chefen kan inte bara be henne jobba helg utan måste ge henne andra lediga dagar istället för helg. Krångligt. Hursomhelst så jobbar vi 8timmars dagar fem dagar i veckan i det här landet, och det är upp till TS att be om ett samtal med chefen och fråga honom hur det är tänkt att fungera.

Nja det är väldigt många som inte jobbar 8h/5d i detta land. Många har rullande schema, jour, förtroendearbetstid, årsarbetstid osv.

Grunden i arbetsrätten är att arbetsgivaren leder och fördelar arbetet.
    Att föra dialog med anställd är sällan något du gör, om du har en dialog med någon är det de fackliga ombuden, beroenden på hur överenskommelserna ser ut på den respektive arbetsplatsen. Men är det en arbetsplats där du schema sätter folk och helg ingår i den normala driften är det inte någon dialog.
    Sedan informerar du den anställde om vad den ska göra.

I ett anställningsavtal står det sällan mer än om du har heltid eller annan tjänst, ansvarsområde/titel
  • Kjell2
    Anonym (realist) skrev 2017-10-27 00:30:39 följande:
    Det finns ett effektivt sätt runt detta med begränsningar i tid.

Arbetsgivaren skriver bort övertid, du får så kallad förtroendearbetstid.

Tror jag förmodligen snittar 60/h per vecka. Senaste veckorna var lite extra del var budgetarbete inför 2018, så det var 12-14/dag i närmare tre veckor.
    Även om man har förtroendetid så gäller regler kring övertidsbegränsingar och arbettidslagar. Att sen arbetstagaren inte redovisar så att det blir osynligt är en annan sak.

Sen kan inte arbetsgivaren ensidigt skriva bort övertiden, man avtalar om det.

• Kjell2
    Anonym (realist) skrev 2017-10-27 10:43:49 följande:
    Nja det är väldigt många som inte jobbar 8h/5d i detta land. Många har rullande schema, jour, förtroendearbetstid, årsarbetstid osv.

Grunden i arbetsrätten är att arbetsgivaren leder och fördelar arbetet.
    Att föra dialog med anställd är sällan något du gör, om du har en dialog med någon är det de fackliga ombuden, beroenden på hur överenskommelserna ser ut på den respektive arbetsplatsen. Men är det en arbetsplats där du schema sätter folk och helg ingår i den normala driften är det inte någon dialog.
    Sedan informerar du den anställde om vad den ska göra.

I ett anställningsavtal står det sällan mer än om du har heltid eller annan tjänst, ansvarsområde/titel
    I många tjänstemannaavtal är arbetstiden reglerat, t ex 08:00 till 17:00. Ibland med möjlighet till flex någon timme hit eller dit. Vill arbetgiavren att arbetstagaren ska jobba helg t ex så kan det beordras. Då utgår i de flesta fall övertidsersättning, dvs högre lön eller möjlighet att ta ut extra ledighet.

Inom andra avtalsområden är det schemläggning eller skift som gäller. Oftast formulerat så att man har en tjänst om ett visst antal timmar, t ex 38 vid heltid och schemat ska läggas minst fyra veckor i förväg. Regler för dygn och veckovila gäller fortfarande. Även här kan det beodras övertid.

De som kan komma ordetligt i klämm är timmanställda utan fast tjänstgöring eller de med deltid. Då kan chefen lite när som helst ringa och fråga om man vill ta ett pass. Man kan säga nej men kanske inte helt enkelt alla gånger.

• Anonym (Nopp)
    HelaGotland skrev 2017-10-26 20:58:20 följande:

NIX! Det där beror helt på hur kontraktet ser ut. Har man kontrakt måndag till fredag så har man. Är man timmis får man glatt ställa upp.

Visst man kan bli anställd på enbart vardagar, men står inte det specificerat i kontraktet så kan chefen lägga henne på vilka pass h*n vill. Ts har väl redan sagt att det inte finns specificerat?
  • Magnus81
    HelaGotland skrev 2017-10-27 08:00:41 följande:

Sker förändringar 2 veckor innan arbetstid så får arbetsgivaren göra ändringar utan att fråga om lov.

8 timmars arbetsdag 5 dagar i vechans. Vad är det.
  • Magnus81
    hon mot strömmen skrev 2017-10-26 20:00:04 följande:

Arbetsgivare kan förlägga arbetstiden när som helst under dygnet alla timmar om verksamheten kräver det. Du har inte så mycket att säga till om tyvärr.

Jo om det sker mindre än 14 dagar innan schema tid
  • Kjell2
    Magnus81 skrev 2017-10-27 18:05:04 följande:

Sker förändringar 2 veckor innan arbetstid så får arbetsgivaren göra ändringar utan att fråga om lov.

8 timmars arbetsdag 5 dagar i vechans. Vad är det.

Beror på avtal och är inte allmängiltigt.
  • karamellflickan
    Kjell2 skrev 2017-10-27 18:28:00 följande:
    Du har som alltid koll! Har sett dig i andra trådar och du brukar helt klart ha koll. Eller så är du bra på att googla ;)
  • Magnus81
    Kjell2 skrev 2017-10-27 18:28:00 följande:

Hur det är i andra förbund vet jag inte men inom hrf så är det så. Har kollat upp detta extra.
  • TeresB
    Kjell2 skrev 2017-10-27 10:48:29 följande:

Även om man har förtroendetid så gäller regler kring övertidsbegränsingar och arbettidslagar. Att sen arbetstagaren inte redovisar så att det blir osynligt är en annan sak.

Sen kan inte arbetsgivaren ensidigt skriva bort övertiden, man avtalar om det.

Oftast är det ersättningen man avtalar bort mot tex mer semester högre grundlön eller så...
  • Anonym (helg)
    Miro1 skrev 2017-10-24 22:37:18 följande:

Jag jobbar heltid på ett litet café. När jag började jobba för fyra månader sedan jobbade jag inga helger utan bara vardagar. Nu har jag fått ett nytt schema och där står det att jag ska jobba varannan lördag. Har min chef rätt att tvinga mig till detta?

Det är stor risk att jag blir sjuk om jag tvingas jobba helg så mycket. Jag har försökt ta upp det med chefen men hon blev bara arg. Kan jag anmäla henne till facket?

Fråga om du kan få ledigt på en vardag när du nu måste jobba helg. Eller är det just det faktum att det är en helg som gör att du inte kan jobba och blir sjuk isåfall
Svar på tråden Kan chefen tvinga mig att jobba helg?