• Anonym (Sova)

Hur länge sover ni på sömntabletter?

Undrar hur insomning och sömntabletter fungerar för er andra..

Jag äter stilnoct 5mg (kan ta 2 säger läkaren men har aldrig provat det) och kan somna direkt vid tex 22.. men vaknar oftast minst en gång per natt några timmar senare.. och sen vaknar jag alltid kring 6 på morgonen... Då har jag ångest om måste ta ångestdämpande och kan först sen somna om...

Finns det något som fungerar bättre? Blir effekten bättre om jag tar 2 tabletter?

• Svar på tråden Hur länge sover ni på sömntabletter?
  • Anonym (ssk)

Fast sova 22-06 är ju normalt, så mer sovbehov bör du inte ha.

• Anonym (Sova)
    Anonym (ssk) skrev 2017-10-26 12:35:58 följande:

Fast jag vaknar jättetrött (vilket troligtvis är pga en rad mediciner jag äter). Men största problemet är att jag vaknar under natten 1-3 gånger... jag somnar bra på stilnoct men vaknar alltså.. ibland redan vid midnatt... är de normalt ?
  • Anonym (Zzzz)

Stillnoct är ju en insomningstablett, som är till för att just somna in. 
    Sedan bygger den ju på att man av egen kraft kan sova tillräckligt länge. 

När jag tog Stillnoct så sov jag normalt sätt hela natten, dvs 8h, oberoende mängd jag tog, eftersom mitt "problem" var att kunna somna. 

Det finns annan medicin som är för att kunna sova tillräckligt länge, lämpligtvis något som du pratar med din läkare om. 

• Anonym (..)

Jag kombinerar imovane och propavan, somnar och sover hela natten. Har problem med både insomningen och att hålla mig sovande, så den kombinationen funkar bra för mig.

• Anonym (Sova)

Tack för svar, känns som jag har delvis problem med insomnadet, för utan stilnoct somnar jag inte.. men sen är det oerhört påfrestande att vakna mitt i natten... Att vakna trött vid 6 kan jag hantera när jag ändå  vet att jag sovit tillräckligt.. de går ju över..

Vad finns de annars för tabletter som gör att man sover längre och inte vaknar? Jag har fått atarax + oxascand att kombinera med men de fungerar inte så bra just för sömnen, bara ångesten...

• Kiyah

Förut när jag åt sömntabletter åt jag Propavan och sov då 12 timmar när jag väl lyckades somna. i början fick jag Stilnoct och Propavan kombinerat så jag somnade nästan direkt o sov 12 timmar, vaknade alltid dödstrött. Det är tydligen en vanlig biverkning av sömntabletter

• Anonym (Valerina)

Jag vet inte om mitt svar är så relevant eftersom jag tar ett receptfritt läkemedel mot sömnbesvär, valerina natt heter det och jag tycker det är helt suveränt. Jag sover nio timmar ungefär, vaknar en gång per natt men är utvilad då jag vaknar på morgonen. Innan testade jag olika antihistaminer som Atarax, Legrigan och Theralen, de funkade varken mot ångesten eller sömnen.

Det låter som att du borde få en bättre medicin för ångesten eftersom du vaknar och har ångest på morgonen, det kanske är därför du sover dåligt också. Jag tar Lyrica för ångest och det fungerar jättebra.

• Molly57

Det är normalt då det är en insomningstablett och inte verkar så länge, du skulle behöva något för att sova hela natten pg.a ångesten, propavan kan vara något, 1-2 tabletter, man blir trött på morgonen men får sin sömn och det behöver man när man har ångest. Eller Melatonin, ett nyare preparat kan också fungera. Prata med läkaren. Hoppas det löser sig.

• M1rella
    Anonym (ssk) skrev 2017-10-26 12:35:58 följande:

Inte om man vaknar flera gånger per natt. Då man inte det sömnbehovet man behöver.
  • M1rella
    Molly57 skrev 2017-10-26 23:59:11 följande:

Det är normalt då det är en insomningstablett och inte verkar så länge, du skulle behöva något för att sova hela natten pg.a ångesten, propavan kan vara något, 1-2 tabletter, man blir trött på morgonen men får sin sömn och det behöver man när man har ångest. Eller Melatonin, ett nyare preparat kan också fungera. Prata med läkaren. Hoppas det löser sig.

Melatonin är inget nytt preparat...
  • Anonym (Msmma)
    Anonym (Sova) skrev 2017-10-26 16:11:14 följande:

Tack för svar, känns som jag har delvis problem med insomnadet, för utan stilnoct somnar jag inte.. men sen är det oerhört påfrestande att vakna mitt i natten... Att vakna trött vid 6 kan jag hantera när jag ändå  vet att jag sovit tillräckligt.. de går ju ...

Du skulle testa småbarnslivet... att vakna typ 3 ggr per natt vore rena drömmen. Pröva 7-8 ggr per natt.

/min verklighet
  • Molly57

Nu är det så att ts lider av ångest, det har inget med småbarnslivet att göra, du är frisk eller?

• M1rella
    Molly57 skrev 2017-10-27 00:14:22 följande:

Nej mitt fel, men nyare?

Nej, men det är naturligt.
  • M1rella
    Molly57 skrev 2017-10-27 00:14:22 följande:

Nej mitt fel, men nyare?

Nej, men det är naturligt.
  • Anonym (trötter)
    Anonym (Sova) skrev 2017-10-26 16:11:14 följande:

Tack för svar, känns som jag har delvis problem med insomnadet, för utan stilnoct somnar jag inte.. men sen är det oerhört påfrestande att vakna mitt i natten... Att vakna trött vid 6 kan jag hantera när jag ändå  vet att jag sovit tillräckligt.. de går ju över..

Vad finns de annars för tabletter som gör att man sover längre och inte vaknar? Jag har fått atarax + oxascand att kombinera med men de fungerar inte så bra just för sömnen, bara ångesten...

Jag har samma som du, jag vaknar också efter några timmar på stilnoct. Jag tar bara stilnoct ibland, i perioder. Melatonin gör mig ganska trött och jag kan sova hela natten nån gång ibland. Lergigan kanske vore nåt för dig? Inte lika stor effekt dagen efter som atarax. Atarax är bara för mycket för mig. Sen kombinerar jag även melatonin med GABA. Melatonin och GABA kan du beställa på nätet. 
  • Kero77

Melatonin är ett säkrare sömnmedicin .   Detta är en verklig nätet licensierade apotek de inte kräver en tidigare recept för Melatonin/circadin (endast en konsultation nätet ) dk.treated.com/insomni/circadin  
  • Anonym (Trött)

Jag tar en halv imovane för att somna.. hade en period för ett tag sen när jag började vakna med ångest vid 3-4tiden. Började då med CBD-olja + magnesium vid läggdags och nu sover jag lugnt hela natten :)

Svar på tråden Hur länge sover ni på sömntabletter?