• zion

Dop +överraskning bröllop

Vi ska döpa våran son i början av nästa år och funderar på att köra ett överraskning bröllop samtidigt. Vi vill ha det litet och inget märkvärdigt. Det enda är att jag vill ha en vit lång klänning. Ingen riktig bröllops klänning men ändå något liknande. Och jag vill att dopet äger rum först och sen vigseln men är rädd att gästerna fattar att det är bröllop på g om jag har en vit klänning på mig. Så behöver tips på hur jag kan få ihop detta på bästa sätt? Kan jag "behöva" gå ut till rummet bredvid och spy, (fejka en spy attack) och där ute snabbt byta kläder? Eller hur ska jag göra? ????

Sen tar jag tacksamt emot andra tips hur vi kan göra det till en rolig och mysig stund?

• Svar på tråden Dop +överraskning bröllop
  • Anonym (:))

Varför fejka spyattack? När vi hade dop så sprang jag o mannen runt hela tiden. Ingen frågade varför. Det var toabesök, blöjbyten, hämta napp, hämta våtservett osv.

Du kan ha en vit klännng och en tröja/blus/kofta över, då ser du ut att han en vit kjol. Det är ju helt normalt att ha vit klänning också.

Sk ni vara i kyrkan? Oftast så har man flera dop på samma gudstjänst. Så vill ni vara själv med bara era gäster och ert dop så får ni kontakta kyrkan nu så ni kan boka en helg då ingen annan döps.

• zion

Vi stod stilla när dottern döptes, inget spring alls. Vill ju inte missa för mycket av dopet så vill bara kunna smitta ut precis i slutet så jag får 2 minuter typ. Och jag kan ju inte ta med mig bebis ut för blöjbyte för då stannar ju dopet av.

• Fjäril kär

Såhär gjorde en väninna till mig:

På dopet hade hon en enkel blus o kjol. Killen hade skjorta o finbyxor.

När dopet var klart tog faddrarna med sig bebis och satte sig. (faddrarna visste om det hela)

Paret gick ut i sakristian och snabbt tog han på sig slips o kavaj och hon tog på sig en enkel vit klänning och brudbukett. (tog ca 5-7 min)

Under tiden pratade prästen om lite allt möjligt och på given signal börjar organisten spela och ut kommer brudparet.

Enkelt, smidigt och inget krångel.

• Isola747
    Fjäril kär skrev 2017-10-31 11:19:46 följande:

Såhär gjorde en väninna till mig:

På dopet hade hon en enkel blus o kjol. Killen hade skjorta o finbyxor.

När dopet var klart tog faddrarna med sig bebis och satte sig. (faddrarna visste om det hela)

Paret gick ut i sakristian och snabbt tog han på sig slips o kavaj och hon tog på sig en enkel vit klänning och brudbukett. (tog ca 5-7 min)

Under tiden pratade prästen om lite allt möjligt och på given signal börjar organisten spela och ut kommer brudparet.

Enkelt, smidigt och inget krångel.

Min mamma gifte sig i samband med brorsans dop och gjorde något liknande. Prästen "uppehöll" sällskapet efter själva dopet och faddrarna som visste om det tog dopbarnet under tiden :)
  • Anonym (.)

Hur ska ni få folk att komma? Många prioriterar bröllop, men inte dop. 

• zion
    Anonym (.) skrev 2017-10-31 21:27:17 följande:

Hur ska ni få folk att komma? Många prioriterar bröllop, men inte dop. 

Tror ingen av de vi bjuder vill missa dopet men om det är någon som väljer att prioritera bort dopet så behöver dom inte bevittna våran vigsel heller.
  • MallaL
    zion skrev 2017-11-02 00:03:28 följande:

Tror ingen av de vi bjuder vill missa dopet men om det är någon som väljer att prioritera bort dopet så behöver dom inte bevittna våran vigsel heller.

Fast om man t ex har en helgresa, konsert el dyl inbokat den dagen ni bjuder till dop är det inte säkert man vill boka om, men är det inbjudan till bröllop då gör man ju allt man kan kan för att ändra det man redan hade inbokat. Det är ju inte riktigt att prioritera bort att gå på det man bokat först. Jag skulle bli jättebesviken om jag missat ett bröllop som jag trodde var ett dop.

Så fungerar i alla fall jag, men du känner ju din bekantskapskrets bäst.
  • Hormonkarusellen

Vi har tänkt göra samma sak, men jag tänkte nog att överraskningen är när vi kommer in i kyrkan, så får man ha kofta och dölja klänningen lite när man tar emot gästerna först när de kommer, men jag tänkte nog att man gör båda samtidigt annars så när man går in för dopet har man brudklänningen på

• pallazathena
    MallaL skrev 2017-11-02 06:09:45 följande:

Fast om man t ex har en helgresa, konsert el dyl inbokat den dagen ni bjuder till dop är det inte säkert man vill boka om, men är det inbjudan till bröllop då gör man ju allt man kan kan för att ändra det man redan hade inbokat. Det är ju inte riktigt att prioritera bort att gå på det man bokat först. Jag skulle bli jättebesviken om jag missat ett bröllop som jag trodde var ett dop.

Så fungerar i alla fall jag, men du känner ju din bekantskapskrets bäst.

Men det är ju ganska vanligt att folk gifter sig på dop. Om jag får en inbjudan till dop, vet att föräldrarna inte är gifta och mycket väl är typen som skulle föredra ett sånt arrangemang hade jag ju anat att något sånt kunde hända också. För övrigt tycker jag det är lite egoistiskt att ranka bröllop så mkt högre än dop, om man blir bjuden och vill vårda relationen så anstränger man sig väl för att vara med och prioriterar man något annat har man väl ändå försatt sig i en sits av att gott kunna bli besviken då.

Tills TS: nu fick du ju bra tips med en färgad överdel så att det ser ut som kjol eller byta om emellan men bara en tanke - gör det så mkt om folk skulle misstänka något när de såg din klädsel?
  • Anonym (:))
    zion skrev 2017-10-31 10:14:12 följande:

Vi stod stilla när dottern döptes, inget spring alls. Vill ju inte missa för mycket av dopet så vill bara kunna smitta ut precis i slutet så jag får 2 minuter typ. Och jag kan ju inte ta med mig bebis ut för blöjbyte för då stannar ju dopet av.

Men oftast så är det 2-3 andra bebisar som döps samtidigt. Om ena bebisen bajsar så kan man ju inte låta bebisen vara med en bajsblöja i 40 minuter. Då fortsätter så klart dopet. Det är ju en vanlig gudstjänst så självklart kan man gå ut under en psalm utan att alla tystnar, orgeln slutar spela och allt stannar upp ;)

Hur ska ni lägga upp det? Ska ni vänta till de andra gästerna från de andra dopen gått ut ur kyrkan? Isåfall blir det ju ett uppehåll naturligt. Ska gudstjänsten med dopet avslutas och sedan det bli en vigselgudstjänst eller kommer prästen väva ihop dem?

Gästerna vet ju inte om du gå ut för att kissa, spy, bajsa eller spela candycrush. Eller ska du ställa dig upp och meddela ?nu ska jag spy?? Bara smit ut om du inte kan ha på dig en vit klänning med en kofta :) Ingen kommer fundera över om du spyr eller kissar :)
Svar på tråden Dop +överraskning bröllop