• zion

Dop +överraskning bröllop

Vi ska döpa våran son i början av nästa år och funderar på att köra ett överraskning bröllop samtidigt. Vi vill ha det litet och inget märkvärdigt. Det enda är att jag vill ha en vit lång klänning. Ingen riktig bröllops klänning men ändå något liknande. Och jag vill att dopet äger rum först och sen vigseln men är rädd att gästerna fattar att det är bröllop på g om jag har en vit klänning på mig. Så behöver tips på hur jag kan få ihop detta på bästa sätt? Kan jag "behöva" gå ut till rummet bredvid och spy, (fejka en spy attack) och där ute snabbt byta kläder? Eller hur ska jag göra? ????

Sen tar jag tacksamt emot andra tips hur vi kan göra det till en rolig och mysig stund?

• Svar på tråden Dop +överraskning bröllop
  • Isola747

Vill man inte att fler döps samtidigt är det ju bara att prata med prästen. Vår dotter döptes själv och när mina föräldrar gifte sig var det min bror och min kusin som döptes så det var samma gäster.

Om någon som man verkligen vill ha med på bröllopet tackar nej till dopet kan man ju berätta för den, eller antyda att det är mer än ett dop. Min morbror skulle bort när brorsan döptes och när han tackade nej till dopet (bröllopet) började vi försöka få honom att styra om resan. Tillslut frågade han om det var mer än ett dop han skulle missa och vi sa då att om du inte är beredd att missa mer än ett dop så ska du komma. Han kom såklart.
    Tycker man får ha förståelse för att andras dop inte är så viktigt för de flesta, speciellt om man inte är troende/kristen. Ett bröllop är mycket större. Som någon skrev ovan är nog de flesta beredda att styra om saker de redan planerat för ett bröllop men inte för ett dop.

• Anonym (?)
    zion skrev 2017-10-31 00:21:20 följande:

Vi ska döpa våran son i början av nästa år och funderar på att köra ett överraskning bröllop samtidigt. Vi vill ha det litet och inget märkvärdigt. Det enda är att jag vill ha en vit lång klänning. Ingen riktig bröllops klänning men ändå något liknande. Och jag vill att dopet äger rum först och sen vigseln men är rädd att gästerna fattar att det är bröllop på g om jag har en vit klänning på mig. Så behöver tips på hur jag kan få ihop detta på bästa sätt? Kan jag "behöva" gå ut till rummet bredvid och spy, (fejka en spy attack) och där ute snabbt byta kläder? Eller hur ska jag göra? ????

Sen tar jag tacksamt emot andra tips hur vi kan göra det till en rolig och mysig stund?

men nej, varför spyattack. Du behöver väl bara gå på toa eller nåt, herre gud så dramatiskt. Du behöver väl knappt ens säga nåt om det är precis efter dopet, då kan alla stå och beundra barnet och prata med varann eller pappan, utan Baar säga att du behöver gå ut en liten stund. Det är inte så att du är i centrum då utan det är ju barnet. 
  • Fjäril kär
    zion skrev 2017-11-02 00:03:28 följande:

Tror ingen av de vi bjuder vill missa dopet men om det är någon som väljer att prioritera bort dopet så behöver dom inte bevittna våran vigsel heller.

Kanske när det gäller din egen närmaste familj ja. Men om du tänkt bjuda nån kompis/kollega/bekant finns risk att det kan bli folk som tackar nej för att de kanske har annat bokat och inte bokar om eftersom de inte vet att det blir bröllop.

Jag sjunger mycket på bröllop och dop och det är MYCKET vanligt att folk som står en nära uteblir vid överraskningsbröllop.

Det borde vara självklart att alla prioriterar dop men så är det inte.

Tänk också på att nån kanske måste boka barnvakt/övernattning?
  • Jennie med ie

Eftersom var och varannan gör sådär numera lär de flesta inte bli så värst överraskade ändå, så lägg inte så stor fokus vid just den biten.

• MallaL
    Jennie med ie skrev 2017-11-02 19:49:07 följande:

Eftersom var och varannan gör sådär numera lär de flesta inte bli så värst överraskade ändå, så lägg inte så stor fokus vid just den biten.

Om det nu är så vanligt med bröllop i samband med dop att folk inte blir överraskade, varför talar man inte om att det ska bli bröllop också? Så rätt personer kommer och man slipper undra hur det ska bli.
  • Anonym (Lena)

Apropå klänning.. Måste dopet vara först då?

Låt barnet vara hos en fadder och gift er först så kan du ha vilka kläder du vill.

• Stårschan
    Fjäril kär skrev 2017-11-02 10:57:03 följande:
    Kanske när det gäller din egen närmaste familj ja. Men om du tänkt bjuda nån kompis/kollega/bekant finns risk att det kan bli folk som tackar nej för att de kanske har annat bokat och inte bokar om eftersom de inte vet att det blir bröllop.

Jag sjunger mycket på bröllop och dop och det är MYCKET vanligt att folk som står en nära uteblir vid överraskningsbröllop.

Det borde vara självklart att alla prioriterar dop men så är det inte.

Tänk också på att nån kanske måste boka barnvakt/övernattning?
    Varför borde det vara så självklart att alla prioriterar dop?

TS - tanken är fin, men OM det skulle vara så att någon som står er nära; en bror, syster eller bästa vän tackar nej till dopet, så överväg att berätta för honom/henne att det blir bröllop också. Särskilt om det är någon som har långt att åka. Jag har en vän som råkade ut för detta - hans syster gifte sig i samband med en födelsedagsfest som han valde bort att komma på, eftersom det var långt att åka och dessutom under en stressig tid på året. Brodern blev jätteledsen när det visade sig att han missade sin enda systers bröllop och har väl aldrig riktigt kommit över att det uppenbarligen var viktigare för henne att det var hemligt, än att få ha sin bror med på bröllopet.
  • Jennie med ie
    MallaL skrev 2017-11-03 05:49:24 följande:

Om det nu är så vanligt med bröllop i samband med dop att folk inte blir överraskade, varför talar man inte om att det ska bli bröllop också? Så rätt personer kommer och man slipper undra hur det ska bli.

För att man _tror / vill tro_ att folk ska bli så överraskade och hylla den fantastiska orginella tanken.
  • Stårschan
    Jennie med ie skrev 2017-11-03 10:47:49 följande:
    För att man _tror / vill tro_ att folk ska bli så överraskade och hylla den fantastiska orginella tanken.
    Är det inte snarare för att man ska kunna gifta sig med släkten närvarande utan att det blir så himla mycket ståhej med stor middag, möhippor, bröllopsresor, rosa inbjudningskort med matchande programblad i kyrkan och sånt?
  • Jennie med ie
    Stårschan skrev 2017-11-03 10:52:22 följande:

Är det inte snarare för att man ska kunna gifta sig med släkten närvarande utan att det blir så himla mycket ståhej med stor middag, möhippor, bröllopsresor, rosa inbjudningskort med matchande programblad i kyrkan och sånt?

Det är säkert ofta varför man väljer den varianten, men nu var frågan varför man utformar det som en överraskning om folk ändå inte blir så värst överraskade då varianten är väldigt vanlig (vilket jag skrev att de flesta inte blir). Mitt svar är alltså att man själv _tror_ att andra blir mer överraskade än de blir .
  • zion

Nu blir det flera svar i samma inlägg.

Vi har enbart bjudit in ett få tal 20 personer och vi har kollat med dom att dom kan komma det datumet redan innan vi bokade kyrkan. Så det finns ingen risk att någon inte kommer om inte det blir sjukdom men det kan man inte förhindra hur man än gör.

Och eftersom vi vill viga oss samtidigt som dopet så är kyrka och präst bara bokade för oss, ingen annan kommer med andra ord komma.

Angående klänningen så här jag nog ändrat tankarna lite, tror nog att folk får misstänka hur mycket dom vill, vad spelar det för roll när vi redan är där egentligen. Så det blir en klänning med eller utan kofta.

• zion
    Stårschan skrev 2017-11-03 10:52:22 följande:

Precis min tanke ???? enkelt och smidigt utan en massa stå hoj
  • Gryntroll
    Fjäril kär skrev 2017-10-31 11:19:46 följande:

Såhär gjorde en väninna till mig:

På dopet hade hon en enkel blus o kjol. Killen hade skjorta o finbyxor.

När dopet var klart tog faddrarna med sig bebis och satte sig. (faddrarna visste om det hela)

Paret gick ut i sakristian och snabbt tog han på sig slips o kavaj och hon tog på sig en enkel vit klänning och brudbukett. (tog ca 5-7 min)

Under tiden pratade prästen om lite allt möjligt och på given signal börjar organisten spela och ut kommer brudparet.

Enkelt, smidigt och inget krångel.

Det låter ju som ett jättebra sätt om man inte vill ha samma kläder vid båda cermonierna.

Jag tror att det är många som ändå förstår att det kan komma ett bröllop i samband med dopet. Kanske rent av väntar på det. Det är ju ganska vanligt att göra så, så fullt så mycket överraskning kanske just den här typen av kombination inte är.

• Gryntroll
    zion skrev 2017-11-09 16:56:27 följande:

Nu blir det flera svar i samma inlägg.

Vi har enbart bjudit in ett få tal 20 personer och vi har kollat med dom att dom kan komma det datumet redan innan vi bokade kyrkan. Så det finns ingen risk att någon inte kommer om inte det blir sjukdom men det kan man inte förhindra hur man än gör.

Och eftersom vi vill viga oss samtidigt som dopet så är kyrka och präst bara bokade för oss, ingen annan kommer med andra ord komma.

Angående klänningen så här jag nog ändrat tankarna lite, tror nog att folk får misstänka hur mycket dom vill, vad spelar det för roll när vi redan är där egentligen. Så det blir en klänning med eller utan kofta.

Nä det spelar ju absolut ingen roll, alla blir glada och lyckliga för er och för att få vara med på era båda cermonier. Gör på det sätt som blir bäst för er så kommer ni kunna njuta av dagen på ett helt annat sätt. Lycka till <3
Svar på tråden Dop +överraskning bröllop