• Anonym (Farmor)

Farmor får inte träffa sina barnbarn

Jag är farmor till två stycken barnbarn. Tyvärr gick min son bort för ett par år sedan och relationen till mina barnbarns mamma har blivit sämre och sämre.

Hon har nu tagit avstånd helt och hållet från mig, mina två andra barn och även barnbarnens kusiner.

Jag vet att jag i min sorg inte gjort allt rätt men vill gärna träffa mina barnbarn.

Det ena barnbarnet är i tidiga tonåren och där kan jag till viss del ha kontakt ändå, men med den yngre är det svårare.

Är det bara att svälja och vänta ut tills båda är så stora att vi kan ha kontakt själva eller kan jag vända mig någonstans för tips och råd?

• Svar på tråden Farmor får inte träffa sina barnbarn
  • Anonym (Sinna)

Jag har också mist min man och min dotters farmor klarade inte av att träffa oss. Bara hon och jag pratade i telefon började hon gråta nästan direkt, även om hon hade haft en bättre dag innan. Vi påminde för mycket om hennes son. Självklart var det inte samma med hennes dotter och barnbarn på den sidan! Och självklart hade jag 100% förståelse för henne. Dock var min dotter mycket yngre, 6 år, jag tror det blir känsligare med ett äldre barn som i Ts fall. Men barnets mamma borde ändå släppa det där nu och gå vidare, för alla inblandades skull, även den avlidnes.

• Anonym (T)
    Anonym (Wtf) skrev 2017-11-09 06:51:17 följande:

Varför skulle barnbarnen må bäst av att inte ha någon relation med sin farmor?

Nu tror jag inte längre TS är min farmor för ytterligare beskrivningar stämme inte, Men, när det gäller min farmor så har hon delvis varit fruktansvärd mot mig men jag är nu vuxen och har själv brutit med henne sedan pappa dog. Men mot mina halvsyskon så har mobbningen fortsatt samt favoriseringen av våra kusiner. Dessutom har farmor smutskastat halvsyskonens mamma till dem, hur slampig och självisk hon är som träffat en ny man bara tre år efter vår pappa dog osv. För att inte tala om att hon menar på att min styvmor är anledningen till varför pappa dog (det var självmord) Inget halvsyskonens mamma gör är rätt men samtidigt så får halvsyskonen skit för att de är hennes sons barn, eftersom hon inte gillade sonen i livet heller och tryckte ner och mobbade honom hela hans uppväxt också. Lose-lose av att ha kontakt med henne, mao.
  • Anonym (Kalla)
    Anonym (T) skrev 2017-11-09 10:21:01 följande:
    Nu tror jag inte längre TS är min farmor för ytterligare beskrivningar stämme inte, Men, när det gäller min farmor så har hon delvis varit fruktansvärd mot mig men jag är nu vuxen och har själv brutit med henne sedan pappa dog. Men mot mina halvsyskon så har mobbningen fortsatt samt favoriseringen av våra kusiner. Dessutom har farmor smutskastat halvsyskonens mamma till dem, hur slampig och självisk hon är som träffat en ny man bara tre år efter vår pappa dog osv. För att inte tala om att hon menar på att min styvmor är anledningen till varför pappa dog (det var självmord) Inget halvsyskonens mamma gör är rätt men samtidigt så får halvsyskonen skit för att de är hennes sons barn, eftersom hon inte gillade sonen i livet heller och tryckte ner och mobbade honom hela hans uppväxt också. Lose-lose av att ha kontakt med henne, mao.
    Jag förstår inte, vad i din berättelse skulle visa att TS skulle vara din farmor?
  • Anonym (Sonja)
    Anonym (Men.....) skrev 2017-11-09 08:08:06 följande:

Men sörja kan man göra tillsammans....här pratar vi om två barn som just mist sin pappa och en mamma som just mist sin livskamrat! Självklart så sörjer även farmor men kanske ändå skulle ha funnits där för sina barnbarn och svärdotter och gått igenom det tillsammans med dem?! Aldrig att jag hade lämnat och övergett mina barnbarn i det läget. Min son är en del av mig och har min oreserverade kärlek men det är mina barnbarn också. Och min son hade aldrig förlåtit mig om jag hade handlat på det viset. Jag har full förståelse för mamman till dessa barn. En familj som jag ser det stöttar varandra i både glädje och sorg.

Och farmor hade säkert andra familjemedlemmar ochså,som stöttade henne i sorgen.Det tar sin tid.
  • biiison

Säg det till henne. Du verkar ju inse dina misstag.
    Börja med att skicka ett julkort, säg att du vill ha kontakt, ge mamman chansen. Annars får du vänta tils barnen söker upp dig.

• Anonym (T)
    Anonym (Kalla) skrev 2017-11-09 12:53:37 följande:

Jag förstår inte, vad i din berättelse skulle visa att TS skulle vara din farmor?

Inget, eftersom det gäller min farmor och jag inte längre tror att TS är min farmor. Jag trodde ursprungligen att TS ev. var min farmor för att beskrivningen i trådstarten lät väldigt likt min farmor men allteftersom TS berättade mer om sin situation så skilde sig hennes historia och min farmors. Slutgiltigen, inlägget du citerade var att jag svarade på en annan som frågade mig varför barn skulle kunna må bättre av att inte ha en relation med sin farmor, det referar inte nödvändigtvis till TS.
  • Anonym (Kalla)
    Anonym (T) skrev 2017-11-09 13:01:04 följande:
    Inget, eftersom det gäller min farmor och jag inte längre tror att TS är min farmor. Jag trodde ursprungligen att TS ev. var min farmor för att beskrivningen i trådstarten lät väldigt likt min farmor men allteftersom TS berättade mer om sin situation så skilde sig hennes historia och min farmors. Slutgiltigen, inlägget du citerade var att jag svarade på en annan som frågade mig varför barn skulle kunna må bättre av att inte ha en relation med sin farmor, det referar inte nödvändigtvis till TS.
    Fast det finns ju inget i trådstarten som påminner om din farmor. Din farmor var ju elak.

Anledningen till att jag citerade det inlägget var ju att du i det beskriv hur din farmor var.
  • Anonym (T)
    Anonym (Kalla) skrev 2017-11-09 13:25:37 följande:

Fast det finns ju inget i trådstarten som påminner om din farmor. Din farmor var ju elak.

Anledningen till att jag citerade det inlägget var ju att du i det beskriv hur din farmor var.

Det finns ju inget i trådstarten som tyder på att TS inte var elak. Så allr i trådstarten stämmer överens med min farmor. Det är först i senare inlägg som det visat sig att TS inte är elak på samma sätt som min farmor är.

Jag beskrev som sagt min farmor då en person frågade efter en situation där det är rättfärdigat att hindra barnbarnen att ha en relation med sin farmor. Min situation var ett exempel på det.
  • Anonym (Kalla)
    Anonym (T) skrev 2017-11-09 15:17:53 följande:
    Det finns ju inget i trådstarten som tyder på att TS inte var elak. Så allr i trådstarten stämmer överens med min farmor. Det är först i senare inlägg som det visat sig att TS inte är elak på samma sätt som min farmor är.

Jag beskrev som sagt min farmor då en person frågade efter en situation där det är rättfärdigat att hindra barnbarnen att ha en relation med sin farmor. Min situation var ett exempel på det.
    Så man måste specifikt skriva att man inte är elak, annars drar du slutsatsen att man är det?

Konstigt förhållningssätt.
  • Anonym (T)
    Anonym (Kalla) skrev 2017-11-09 15:48:21 följande:

Så man måste specifikt skriva att man inte är elak, annars drar du slutsatsen att man är det?

Konstigt förhållningssätt.

Eh, nej. Om inget sägs huruvida en person är elak kan man inte dra någon som helst slutsats om huruvida personen är elak eller inte. Det krävs ytterligare information. Tills den informationen presenteras kan man göra ett antagande som eventuellt kan visa sig vara fel.

Ganska logiskt förhållningssätt.
Svar på tråden Farmor får inte träffa sina barnbarn