• Anonym (Farmor)

Farmor får inte träffa sina barnbarn

Jag är farmor till två stycken barnbarn. Tyvärr gick min son bort för ett par år sedan och relationen till mina barnbarns mamma har blivit sämre och sämre.

Hon har nu tagit avstånd helt och hållet från mig, mina två andra barn och även barnbarnens kusiner.

Jag vet att jag i min sorg inte gjort allt rätt men vill gärna träffa mina barnbarn.

Det ena barnbarnet är i tidiga tonåren och där kan jag till viss del ha kontakt ändå, men med den yngre är det svårare.

Är det bara att svälja och vänta ut tills båda är så stora att vi kan ha kontakt själva eller kan jag vända mig någonstans för tips och råd?

• Svar på tråden Farmor får inte träffa sina barnbarn
  • fjanten
    Anonym (Farmor) skrev 2017-11-08 20:38:44 följande:

Jag vet att jag gjort fel, säger inget annat! Efter att jag bad om ursäkt så har jag träffat barnen, mamman ringde mig och var väldigt orolig för den stora som hon trodde skulle skada sig själv. Barnet ville vara hos mig och jag åkte dit på en gång och hjälpte såklart till. Barnet bodde hos mig ett par dagar efter det.

Blev även uppringd en annan gång då den minsta behövde uppsöka sjukhus, självklart ställde jag även då upp och följde med barnet.

Men efter det så har jag fått kalla handen, har frågat om jag gjort något men hon hävdar fortfarande samma sak, att jag prioriterar de andra barnbarnen.

Prioriterar du de andra barnbarnen då? Eller kommer påståendet från ingenstans?
  • Anonym (Kalla)
    fjanten skrev 2017-11-08 21:44:53 följande:
    Prioriterar du de andra barnbarnen då? Eller kommer påståendet från ingenstans?
    Är ju lite svårt att inte göra det, eftersom TS inte får träffa de andra. Eller tycker du att hon ska sluta träffa dom, bara för att hon inte får träffa de andra?
  • Anonym (Kalla)
    Anonym (Farmor) skrev 2017-11-08 20:05:37 följande:
    Jag tackar min eviga stjärna för mobiler, skickar sms och ringer till dom. Får alltid svar på meddelandena och ibland prata med dom när mamman inte är i närheten.
    Fortsätt att hålla kontakten, jag är säker på att de uppskattar det. Sedan kan ni träffas när de blir äldre. Barn är inte så dömande som vuxna kan vara.

Beklagar sorgen, måste vara fruktansvärt att förlora sitt barn.
  • Anonym (K)
    Anonym (Farmor) skrev 2017-11-08 20:02:30 följande:

Barnens mamma är arg på mig för att hon tycker att jag har prioriterat mina andra barnbarn. Vilket delvis är rätt då det under en period var väldigt jobbigt för mig att träffa min sons barn eftersom de påminner om honom.

Jag har såklart bett både barnens mamma om ursäkt och även barnen och förklarat varför jag under en tid (ungefär ett halvår) inte var lika närvarande och tog intiativ till att träffas. Vi sågs ändå ett par gånger under den här tiden tack vare att det största barnbarnet hörde av sig och ville komma till mig och det är jag väldigt tacksam för.

Jag har visat och sagt att jag insett mitt misstag och vill ändra på det men hon vill inte alls ge mig möjligheten.

Min son gick bort efter en tids sjukdom och under tiden han var sjuk så var de i princip här varje vecka.

Min farmor gjorde samma sak när min pappa dog och mamma har aldrig förlåtit det, där stod hon ensam med två barn på 8 och 13 år och försökte få ihop julafton som den alltid varit och farmor kom inte av precis samma anledning som du beskriver, när dom behövde dig som mest så fanns du inte där, fruktansvärt beteende. Sen hade vi mormor att ta hand om så det har inte funnits mycket tid för min mamma för farmor eftersom det hela tiden varit mormor... kan det ligga något i det för er?

Sen kan jag tycka att det är hårt av mamman att hålla på som hon gör... framförallt om det gått en tid sen den perioden? Ni behöver inte bli bästa vänner, men för barnbarnens skull borde hon ändå kunna ta sig samman... dom verkar ju faktiskt vilja träffas och ha kontakt? Jag skulle säga att sluta aldrig kämpa, bjud över på middag, erbjud hjälp osv, en dag löser det sig säkert.
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (T) skrev 2017-11-08 20:23:07 följande:

Låter skrämmande som min farmor gällande mina yngre halvsyskon. Och är TS samma farmor så är mamman alldeles rättfärdigad i att inte låta farmorn träffa barnen.

Varför skulle barnbarnen må bäst av att inte ha någon relation med sin farmor?
  • annabellelee

Fast då kan jag på ett förstå dem. Du var inte där när de behövde dig som mest. Naturligtvis tvekar de då kring om de kan lita på dig igen. Barnen var tydligen nära dig, och när pappan dog försvann plötsligt även deras trygghet i dig. Det måste varit en stor chock för dem.

Som mamma hade jag velat skydda mina barn från den känslomässiga risken att du kanske överger dem igen om det blir för svårt för dig.

Det enda du kan göra är att visa att du inte sviker igen, erbjuda din hjälp, ditt stöd, och visa att du förstår. Dra dig inte undan och känn dig sårad av mammans beteende, för det är du som sårat dem, och du måste vinna tillbaka deras förlorade tillit, och det är inte lätt.

• Anonym (Sonja)
    annabellelee skrev 2017-11-09 07:07:45 följande:

Fast då kan jag på ett förstå dem. Du var inte där när de behövde dig som mest. Naturligtvis tvekar de då kring om de kan lita på dig igen. Barnen var tydligen nära dig, och när pappan dog försvann plötsligt även deras trygghet i dig. Det måste varit en stor chock för dem.

Som mamma hade jag velat skydda mina barn från den känslomässiga risken att du kanske överger dem igen om det blir för svårt för dig.

Det enda du kan göra är att visa att du inte sviker igen, erbjuda din hjälp, ditt stöd, och visa att du förstår. Dra dig inte undan och känn dig sårad av mammans beteende, för det är du som sårat dem, och du måste vinna tillbaka deras förlorade tillit, och det är inte lätt.

Farmor har själv förlorad sitt barn.Hur ska hon direkt orka ta hand om sina barnbarn?Låter inte klokt vad många skriver här.Hon har rätt att sörja !Vakna.
  • Anonym (Men.....)
    Anonym (Sonja) skrev 2017-11-09 07:41:01 följande:

Farmor har själv förlorad sitt barn.Hur ska hon direkt orka ta hand om sina barnbarn?Låter inte klokt vad många skriver här.Hon har rätt att sörja !Vakna.

Men sörja kan man göra tillsammans....här pratar vi om två barn som just mist sin pappa och en mamma som just mist sin livskamrat! Självklart så sörjer även farmor men kanske ändå skulle ha funnits där för sina barnbarn och svärdotter och gått igenom det tillsammans med dem?! Aldrig att jag hade lämnat och övergett mina barnbarn i det läget. Min son är en del av mig och har min oreserverade kärlek men det är mina barnbarn också. Och min son hade aldrig förlåtit mig om jag hade handlat på det viset. Jag har full förståelse för mamman till dessa barn. En familj som jag ser det stöttar varandra i både glädje och sorg.
  • sextiotalist
    Anonym (Men.....) skrev 2017-11-09 08:08:06 följande:
    Men sörja kan man göra tillsammans....här pratar vi om två barn som just mist sin pappa och en mamma som just mist sin livskamrat! Självklart så sörjer även farmor men kanske ändå skulle ha funnits där för sina barnbarn och svärdotter och gått igenom det tillsammans med dem?! Aldrig att jag hade lämnat och övergett mina barnbarn i det läget. Min son är en del av mig och har min oreserverade kärlek men det är mina barnbarn också. Och min son hade aldrig förlåtit mig om jag hade handlat på det viset. Jag har full förståelse för mamman till dessa barn. En familj som jag ser det stöttar varandra i både glädje och sorg.
    Jag måste nog säga att alla behöver sörja på sitt sätt. Vi valde att inte ha våra släktingar med första julen efter pappa dog. Ja, jag har också förlorat min pappa.
    Vi ville inte ta hand om andras sorg, vi orkade helt enkelt inte.

• Anonym (Kalla)
    Anonym (Men.....) skrev 2017-11-09 08:08:06 följande:
    Varför inte istället respektera att vi alla sörjer på olika sätt och orkar med olika saker i sorgen?

Jag förstår att hon är besviken på TS, men därifrån till att avstå all kontakt, det är obegripligt för mig. Att inte kunna förlåta och gå vidare. Och dessutom göra så mot sina barn. jag förstår inte hur man tänker, barnen kommer att ha ännu färre att ty sig till nästa gång något hemskt händer. Och det är inte bara TS som svärdottern tar avstånd ifrån utan även resten av TS familj.

Som tur är verkar barnbarnen vilja ha kontakt med TS, så jag hoppas det löser sig för dom.

Svar på tråden Farmor får inte träffa sina barnbarn