• Anonym (Farmor)

Farmor får inte träffa sina barnbarn

Jag är farmor till två stycken barnbarn. Tyvärr gick min son bort för ett par år sedan och relationen till mina barnbarns mamma har blivit sämre och sämre.

Hon har nu tagit avstånd helt och hållet från mig, mina två andra barn och även barnbarnens kusiner.

Jag vet att jag i min sorg inte gjort allt rätt men vill gärna träffa mina barnbarn.

Det ena barnbarnet är i tidiga tonåren och där kan jag till viss del ha kontakt ändå, men med den yngre är det svårare.

Är det bara att svälja och vänta ut tills båda är så stora att vi kan ha kontakt själva eller kan jag vända mig någonstans för tips och råd?

• Svar på tråden Farmor får inte träffa sina barnbarn
  • Kjell2
    Anonym (Y) skrev 2017-11-08 09:06:24 följande:
    Kan soc tvinga barnen att umgås med TS mot sin vilja?

Risken är stor att barnen vill inte umgås med TS om hon går via soc istället av att försöka bli sams med mamman...
    Inte soc men en domstol. På samma sätt som när föräldrar tvistar om umgänget.

Domen kan faktisk bli så att barnen tvingas umgås med någon de inte vill.
  • Brumma
    Anonym (Y) skrev 2017-11-08 09:06:24 följande:

Kan soc tvinga barnen att umgås med TS mot sin vilja?

Risken är stor att barnen vill inte umgås med TS om hon går via soc istället av att försöka bli sams med mamman...

Det är barnen som har rätt till umgänge, inte tvärtom. Och som jag skrev gäller det "särskilt närstående" - vill barnen inte träffa farmor räknas det kanske inte som "särskilt närstående".

I övrigt är det inte sov som tvingar - socialnämnden kan väcka talan i domstol och det är alltså domstolen, inte soc, som beslutar.

De flesta sådana fall går dock inte till domstol utan när det går så långt att socialnämnden kommer väcka talan görs det ofta upp "i godo". Dvs vårdnadshavaren och den närstående har ett samtal på tex familjerätten och kommer överens om ett upplägg.
  • Brumma

Håller med övriga i tråden om att du behöver rätta till det du gjort fel..

Behandlar man någon illa får det konsekvenser.

• Anonym (G)
    Anonym (ko) skrev 2017-11-08 07:57:12 följande:
    Börja med att gottgöra deras mamma och be om ursäkt.... så kanske du får tillgång till barnen.
    Brumma skrev 2017-11-08 09:20:47 följande:
    Håller med övriga i tråden om att du behöver rätta till det du gjort fel..
    Behandlar man någon illa får det konsekvenser.

Håller med
  • Anonym (bs)

Du kan skriva till dom. Om du skickar med vanlig post kan du lägga med kuvert och frimärke. Även om de inte svarar kommer det betyda något för dom.

• Anonym (MC)
    annabellelee skrev 2017-11-08 08:58:39 följande:

Om du" inte gjort allt rätt", och kanske sårat barnens mamma, börja med att prata med henne, be om ursäkt, förklara att det gjordes överilat i sorg, och fråga vad du kan göra för dem nu.

Detta
  • Anonym (Y)
    Kjell2 skrev 2017-11-08 09:13:00 följande:

Inte soc men en domstol. På samma sätt som när föräldrar tvistar om umgänget.

Domen kan faktisk bli så att barnen tvingas umgås med någon de inte vill.

Det är en bra plan om farmodern vill se till att slippa barnen för all framtid...

Tonåringen kan nog inte ens tvingas med domstolbeslut...
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (123) skrev 2017-11-08 07:25:59 följande:

Du har ingen rättighet att träffa dom. Så ja det är bara att svälja.

Barnen har rätt att träffa sin farmor..
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Y) skrev 2017-11-08 15:27:30 följande:

Det är en bra plan om farmodern vill se till att slippa barnen för all framtid...

Tonåringen kan nog inte ens tvingas med domstolbeslut...

Nej då. Varför skulle de inte vilja träffa farmor? Om mamman har snackat en massa skit så är det dags att barnen får veta hur hon är och att farmor verkligen har kämpat för att få träffa dem. Förr eller senare får de höra sanningen..
  • Anonym (fafa)

Skönt att det löste sig för dig TS! 

Svar på tråden Farmor får inte träffa sina barnbarn