• Anonym (Mamma)

Skolan hotar oss

Vår dotter har senaste året kontinuerligt sagt emot under undervisningen.

Hon har som exempel sagt emot att människan nånsin vart på månen och fått med flera andra elever som tror det nu.

Hon spred också rykten om att det var hund i skolans mat så flera barn vägrade äta den.

Så har det hållit på, sak efter sak och igår fick jag prata med hennes lärare och hon gjorde det klart att om det här inte får ett slut så kommer vi orosanmälas.

Har vi nåt att oroa oss för? Jag har inte kunnat sova nåt alls i natt.

Hon är tio år.

• Svar på tråden Skolan hotar oss
  • IrriteradMamma
    Mittiprick skrev 2017-11-18 12:39:04 följande:

Haha gå och dra nåt gammalt över dig och läs en faktabok.

Kan lika gärna läsa Aftonbladet i utbildningssyfte.
  • SweeneyTodd
    Anonym (För Mycket!) skrev 2017-11-18 10:08:50 följande:
    Barn leker inte med dockor och bilar längre när de är 10, de leker inte heller kurragömma, de surfar, och inhämtar en fasansmassa info om allt. 
    Gör de inte? Det gjorde jag när jag var 10. 
  • v i r r a
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-18 11:05:42 följande:

Oja, men inte om nåt större, utan mer att hon tex berättar nåt som hände i skolan för att sen skratta och säga att hon bara skämtade.. De historierna är oftast så orealistiska att vi tog det för att skämt till att börja med.

Alltså.. haha! Jag tycker tjejen verkar vara en rolig person! Det är inte så att hon ?bara? tänker lite mer komplext än de flesta andra ungar utan att ha kommit ikapp med det emotionella och förståelsen för det sociala?

Prata med henne om källkritik, vetenskapshistoria och utmana henne lite mer rent intellektuellt kanske?
  • v i r r a

Och allvarligt? Orosanmälan för att en unge lyckas tuta i ett stort antal andra ungar att det serveras hund i matsalen??? Hahah! Det låter snarare som att skolan borde få en extra koll och insats i så fall

Själv lyckades jag i den åldern övertyga skolkamraterna att daggmaskar faktiskt var huggormsyngel, att sanden sandlådan var radioaktivt avfall från tjernobyl och att slöjdläraren var ihop med rektorn. Ostyrig hjärna då som nu

• Tom Araya
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-18 09:47:42 följande:
    Många gånger, men hon tror på det hon säger, så hon gör det inte för att jävlas.
    Vad får hon det ifrån? Prova med en lektion i källkritik.
  • Tom Araya
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-18 09:55:28 följande:
    Pappans sambo misstänker jag, hon är den enda jag vet som älskar konspirationsteorier.
    Ta reda på var det kommer ifrån. Fråga dottern. Be pappan delta i att utreda och lösa detta.

• tobbe01
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-18 09:44:09 följande:

Vår dotter har senaste året kontinuerligt sagt emot under undervisningen.

Hon har som exempel sagt emot att människan nånsin vart på månen och fått med flera andra elever som tror det nu.

Hon spred också rykten om att det var hund i skolans mat så flera barn vägrade äta den.

Så har det hållit på, sak efter sak och igår fick jag prata med hennes lärare och hon gjorde det klart att om det här inte får ett slut så kommer vi orosanmälas.

Har vi nåt att oroa oss för? Jag har inte kunnat sova nåt alls i natt.

Hon är tio år.

Så i en skola idag så kan det vara så att det är en tioåring som styr? Liksom vilken klass går hon i? fyran? En liten unge och läraren blir helt handfallen och bestört och ser ingen råd. Otroligt.
  • EmberEyes

Var är pappan i denna historian?
    Är han informerad om vad som pågår?
    Vad är hans insats?
    Vad gör han/ni för att lösa problemen?
    Hur samarbetar ni för dotterns bästa?
    Hur ser dotterns boende ut?
    Är du säker på att det är pappans nya som är problemet eller är det den enklaste syndabocken?
    Vad är det för fel på dottern (med tanke på att hab är involverade)? Är hon lättpåverkad (lättlurad, svårt att skilja på fantasi och verklighet i andra sammanhang, kanske svagbegåvad, enkelt "offer" för äldre syskon/kompisar att lura på dumheter?)
    Varför har du (ni?) och skolan ingen kommunikation? Verkar konstigt att veta att innan sommaren var det problem och sedan som förälder inte följa upp.
    Vad gör skolan när dottern sprider lögnerna?
    Jobbar ni tillsammans (skola, båda föräldrarna, ev BUP) för att komma till rätta med problemen?

Av dina inlägg verkar alla inblandade veka och handfallna och dottern tillåts säga/uppföra sig hur som helst utan att något händer. Det verkar onekligen som om du/ni behöver SOC för att få hjälp och stöd i era föräldraroller. I alla fall att döma av dina inlägg än så länge.

• Swedman

Är hon 10 år?  Barn kan hamna i olika "faser" och säga o tycka tokigheter. Lite förvånande att skolan pratar om "orosanmälan". Hur ska man hindra ett barn från att vara ett barn? Det är som du (TS) säger: Från hennes sida sett ljuger hon inte eftersom hon tror på det hon säger. Därför kan man ju inte straffa henne för det.
    Problemet ligger väl i vart hon får alla uppslag ifrån. Nånstans har hon hört att hund serveras i skolan. Pappans sambo?

Slutligen, en orosanmälan är inget negativt. Sociala är där för barnet och för er  del kan de ha nya uppslag som kan ge er en ny infallsvinkel på hur problemet ska lösas. 

• Mkh1066

Det dottern påstår är väl inte värre än vad många religioner påstår.

Jag hade en kompis vars föräldrar var med i pingstkyrkan. Det var ju väldigt grafiska scener hon målade upp om vad sim skulle hända med mig som inte var pingstvän.

Så jag kan inte förstå vad problemet är ?

Svar på tråden Skolan hotar oss